PDA

Bekijk Volledige Versie : Reisverslag Skywalker: Orlando, September 2013



Skywalker
27-09-13, 10:18
Beste allemaal,

Normaal ben ik niet zo van het schrijven van reisverslagen. Echter heb ik tijdens onze voorbereiding voor onze trip naar Orlando dusdanig veel aan dit forum gehad dat ik het toch wel een morele plicht vond om ook een duit in het zakje te doen. Een begenadigd schrijver ben ik niet maar ik hoop dat ik er desondanks mensen een plezier mee doe.

Reisgezelschap: Ik, man, 31 en mijn vriendin, 29. Wij hadden vooraf een schema gemaakt op welke dag we wat wilden doen. Gedurende de vakantie is er eigenlijk constant geschoven waardoor het achteraf een vol programma is geweest. In ons oorspronkelijke schema hadden wij twee rustdagen staan, maar op een gegeven moment hebben we die steeds maar weer uitgesteld omdat onze benen zich nog goed voelden en er altijd het risico bestond dat het slecht weer zou worden. Dat slechte weer viel achteraf dus wel mee: We hebben welgeteld één grote plensbui van een paar uur gehad die echt vervelend was. Voor de rest af en toe wat korte kleine buitjes maar dat was het dan ook.

Hieronder ons uiteindelijke schema met tussen haakjes het oorspronkelijke schema:

7-9: Epcot (niks gepland)
8-9: Discovery Cove (Discovery cove)
9-9: Magic Kingdom (Magic Kingdom)
10-9: Islands of adventure (Islands of Adventure)
11-9: Seaworld (rust)
12-9: Disney´s Hollywood studios (Epcot)
13-9: Airboat trip (Airboat trip)
14-9: Gatorland, ´s middags downtown Disney (Busch Gardens)
15-9: Animal Kingdom (Animal Kingdom)
16-9: Busch Gardens (rust)
17-9: Magic Kingdom + Mickey´s not-so-scary Halloween party (Universal studios)
18-9: Seaworld (Seaworld)
19-9: Universal Studios (Hollywood studios)
20-9: Islands of adventure (niks gepland)

Wij hebben onze reis geboekt bij Arke (vlucht, hotel en huurauto). Kaarten voor de parken hebben we naderhand zelf geboekt/besteld.
Op 6 September ging voor ons het feest dan eindelijk beginnen. Bij aankomst op Schiphol bleek dat de vlucht een uur later zou vertrekken. Vervelend, maar dat kan nu eenmaal gebeuren. De vlucht zelf had gelukkig geen vertraging. Daarna anderhalf uur in de rij gestaan voor de paspoortcontrole wat ik zelfs voor Amerikaanse begrippen aan de lange kant vond aangezien er niet overdreven veel reizigers door de controle moesten. Bij de controle aangekomen begon de betreffende beambte enigszins moeilijk te doen omdat we met z´n tweeën maar één douaneformulier hadden ingevuld. Tijdens de vlucht werd er gezegd dat als je op één adres woont je maar één formulier hoeft in te vullen, maar volgens de beambte gold dat alleen als je bloedverwanten bent of getrouwd bent. Uiteindelijk mochten we toch doorlopen aangezien we toch niks aan te geven hadden.
Ik vond het wachten allemaal niet zo´n ramp, want dan hoefden we immers niet te wachten bij de bagageband voor de koffers. Althans dat dacht ik, ware het niet dat de bagageband kapot was. Konden we dus weer drie kwartier wachten. Nadat onze koffers eindelijk op de band stonden konden we de auto ophalen bij Alamo. Ook daar waren we natuurlijk niet de enige dus wederom een kwartier of drie wachten. Eenmaal aan de balie ging het gelukkig redelijk vlot. Ik vond het overigens wel apart dat je op één formulier 7 a 8 keer je handtekening moest zetten.
We hadden een Economy gehuurd maar eenmaal op de parkeerplaats leidde de medewerker ons naar een Nissan Altima met de mededeling dat we een free upgrade kregen. Altijd fijn! Na iets meer dan een half uurtje arriveerden we bij ons hotel, het Coco Keys hotel aan de International Drive. Inchecken ging zonder problemen en was snel gebeurd. Het hotel zelf vond ik op zich niets bijzonders maar het was goed genoeg voor ons. Enige vervelende aan dit hotel is wel dat de airco een hoop lawaai maakt, ook ´s nachts als je de themostaat uit zet.

De volgende dag hadden we niks op de planning maar omdat we vroeg wakker waren besloten we om naar Epcot te gaan. Dit met name omdat ik had gelezen dat van de 4 Disney-parken deze de minste Disney-sfeer uitstraalt, en het werd aanbevolen om deze daarom als eerste te doen. Eenmaal aangekomen viel het qua drukte eigenlijk reuze mee. We zijn op ons gemak Future World doorgewandeld en hebben de populaire attracties kunnen doen zonder noemenswaardige wachtrijen. Enige uitzondering was Soarin, daarvoor hebben we een fastpass gehaald en die hebben we ´s middags gedaan. Daarna een rondje World Showcase gedaan maar eerlijk gezegd kon ik er niet zoveel mee. Het was allemaal erg mooi opgezet maar ik had niet echt het gevoel dat we in een amusementspark waren. We eindigden ons rondje bij San Angel waar we heerlijk hebben gegeten. Het is er binnen inderdaad aan de donkere kant en de tafels staan redelijk dicht op elkaar maar daar kon ik me eigenlijk niet zo aan storen. ´s Avonds uiteraard het vuurwerk gekeken en dat was in één woord top!

Op zondag stond een bezoek aan Discovery Cove op de agenda. Tijdens de voorbereiding was dit in eerste instantie niet de bedoeling (met name vanwege de prijs), maar vanwege de vele positieve reacties op dit forum en tripadvisor toch maar geboekt. Achteraf viel de prijs ook wel mee (in September is het volgens mij het goedkoopst) aangezien je er ook 14 dagen onbeperkt Seaworld bij krijgt en je voor 15,- p.p. extra ook Busch Gardens erbij kon boeken.
Enfin, eenmaal aangekomen zijn we ingecheckt en hebben we lekker ontbeten. Eerst langs de Aviary geweest wat we erg leuk vonden. Ik ben wel blij dat we meteen nadat het open was daar naartoe zijn gegaan, want een half later stond het vol met mensen met een voerbakje en toen hadden de vogels er niet zo´n zin meer in. Om tien uur moesten we aanwezig zijn voor de briefing van de dolphin swim, waarna we een half uur later in het water stonden. Ik moet zeggen, een onvergetelijke ervaring! ´s Middags de rest van het park verkend en rond half 4 hadden we het wel gezien. Daarna zijn we naar downtown Disney gegaan op zoek naar een plek om te eten. Bij T-Rex hoefden we maar 20 minuten te wachten dus dat is hem uiteindelijk ook geworden. Prima tent!

Maandag zijn we naar Magic Kingdom geweest. We hadden deze dag gepland omdat het park dan tot 22:00 open zou zijn en we dus de electrical parade mee konden pikken. Iets na openingstijd wandelden we het park binnen en wat meteen weer opviel was dat het niet druk was en dat is het in de loop van de dag ook niet meer geworden. Vrijwel elke attractie had korte wachttijden, alleen bij Buzz Lightyears Tale Ranger Spin hebben we drie kwartier moeten wachten (en dat bleek achteraf te komen door een storing, niet door de drukte). Alle populaire attracties hebben we uiteindelijk meerdere keren gedaan. ´s Avonds de electrical parade en het vuurwerk gekeken, wij vonden het grandioos. Alleen na afloop merkten we toch wel dat ook op een rustige dag het best druk lijkt als iedereen tegelijkertijd naar de uitgang wil. Gelukkig verliep het transport met de monorail en het karretje naar de verkeerplaats voorspoedig.

Op dinsdag hebben we de Islands of Adventure bezocht. Ik val weer in herhaling maar het was weer eens niet druk. In het begin van het park had ik de vrees dat alle bezoekers direct naar het Harry Potter gedeelte waren gegaan, aangezien er geen kip rondliep. Toen we daar rond een uur of 1 aankwamen bleek dit gelukkig reuze mee te vallen, de wachttijd voor The Forbidden Journey was een kwartiertje. Zelden zo´n gave attractie meegemaakt, die hebben we dus vier keer gedaan. Tussendoor op het gemak rondgekeken in het ´winkelstraatje´ om het zo maar te noemen en wat gegeten.
Eerlijk gezegd vond ik het park toch een beetje tegenvallen. Het is dat het Harry Potter-gedeelte zo ontzettend mooi is, anders had ik het de centen zeker niet waard gevonden. De enige andere attracties die we de moeite waard vonden waren de The Hulk, Spiderman en de waterbaan in de toon lagoon.´s Avonds wezen eten in het Hardrock Café op de CityWalk. Op zich prima gegeten, alleen dat nemen van een foto die ze je naderhand bij de tafel proberen op te dringen ben ik nooit zo kapot van.

Woensdag was Seaworld aan de buurt. Hier kan ik eigenlijk zeer kort over zijn: mooi park, leuke attracties, goeie shows. ´s Avonds zijn we naar een Premium Outlet geweest maar dat was niet aan ons besteed aangezien wij niet zoveel om merken geven.

De volgende morgen zijn we naar Hollywood Studios gegaan. Bij aankomst doorgelopen naar Toy Story Mania aangezien ik had gelezen dat ook op rustige dagen daar nog wel eens lange wachtrijen willen staan. Dat bleek wel mee te vallen en naderhand gelijk maar een fastpass gehaald om het later nog een keer te doen. Die fastpassen waren halverwege de middag overigens wel op, dus dat zegt wel wat over de populariteit van de attractie. Andere noemenswaardige attracties vonden wij de Tower of Terror en de Rock´Rollercoaster. Helaas ging het halverwege de middag regenen dus toen hebben we maar dingen binnen gedaan (Muppets, Star Tours, de kleine zeemeermin). Daarna regende het nog steeds dus zijn we maar gaan eten. Hierna was het gelukkig weer en hebben we de tijd uitgezongen totdat Fantasmic begon.

Vrijdags stond er iets heel anders op het programma. Rond 10 uur zaten we in de auto richting Kissimmee om een ritje met een airboat te maken bij Spirit of the swamp. We werden daar vriendelijk ontvangen en om half twaalf vertrokken we met de boot. Alleen al de ervaring op zich maakte het wat mij betreft de moeite waard. Op 1 baby-alligator na hebben we verder helaas geen alligators gezien, wel een grote schildpad en diverse vogels. Wij gingen in ieder geval met een goed gevoel weer weg. Daarna zijn we naar de Florida Mall gereden en net als de premium outlet bleek ook dit helaas niet aan ons besteed. Enige uitzondering was M&M´s World, dat was dan wel weer leuk. Daarna zijn we naar de Cheesecake factory gereden voor het avondeten. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat we hier eigenlijk alleen maar naartoe gingen omdat in de TV-serie ´The Big Bang Theory` de hoofdrolspelers regelmatig in een eetcafé zitten met dezelfde naam. Eenmaal daar bleek het een prima tent te zijn en heten was misschien wel het lekkerste van de hele vakantie.

De dag erna zijn we naar Gatorland geweest. Dit park hadden we in 2 uur eigenlijk wel gezien en daarbij had ik op sommige plekken mijn bedenkingen met de manier waarop ze daar met dieren omgaan. De middag hebben we doorgebracht in Downtown Disney. Omdat de Disney-parken ons tot nu toe zo goed bevallen waren hebben we hier meteen maar kaartjes gekocht voor Mickey´s not-so-scary Halloween Party op de dinsdag. De middag hebben we afgesloten met een diner bij Planet Hollywood.

Zondag stond het Disneypark op het programma waar ik op voorhand het minst van verwachtte: Animal Kingdom. Dit bleek onterecht want ik vond het een zeer mooi park, mooi aangekleed en toffe attracties. In de loop van de middag werd het weer wel wat somberder dus de Kali River Rapids hebben we helaas maar gelaten voor wat het was. ´s Avonds hadden we gereserveerd bij het Rainforest café maar ondanks dat moesten we toch een half uur wachten. De sfeer en het eten waren overigens prima.

Maandag waren we er op tijd uit omdat we naar Tampa moesten rijden voor een bezoekje aan Busch Gardens. Hier waren werkelijk waar echt bijna geen bezoekers (het was nog net niet uitgestorven). Desondanks vonden wij het park erg tegenvallen. De achtbanen waren leuk maar daar hield het dan ook mee op. Het park mist sfeer, maar dat kan ook komen omdat we de week ervoor verwend waren met al het Disney-geweld.

De volgende dag zijn we wederom naar het Magic Kingdom geweest. Dit was in eerste instantie niet de bedoeling, maar omdat we 5 dagen voor de prijs van 4 hadden gekocht en we ´s avonds sowieso hier naartoe wilden voor Mickey´s Halloween party kwam die 5e dag mooi van pas. Het leek overdag iets drukker dan de week ervoor maar dat mocht de pret niet drukken. Het Halloween-gebeuren vonden we grandioos. Leuke parade, mooi vuurwerk en ook de villains mingle & mix was zeer de moeite waard. We zijn ook nog op de foto geweest met Jack & Sally van The Nightmare Before Christmas.

Voor woensdag hadden we geen plannen, temeer omdat de avond ervoor Halloween pas om middernacht was afgelopen en we toen nog terug moesten naar het hotel. Uiteindelijk zijn we ´s middags nog maar een keer naar Seaworld geweest. Dit viel echter letterlijk in het water aangezien het flink begon te regenen, net toen we de parkeerplaats opreden. Later klaarde het gelukkig wel wat op.

Op onze één na laatste dag gingen we naar Universal Studio´s; het enige park waar we nog niet geweest waren. Net als Islands of Adventure vond ik ook deze niet zo heel bijzonder, al waren de Simpsons ride, Men-in-Black Alien Attack en Transformers: the ride zeker de moeite waard. Ook de horror make-up show was erg grappig.

De volgende dag was de dag van de terugreis. Omdat we pas om kwart over zeven ´s avonds zouden vliegen hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om overdag nog een keer naar Islands of Adventure te gaan en dan eigenlijk alleen voor het Harry Potter-gedeelte. Rond een uur of drie zijn we richting vliegveld gereden, auto ingeleverd en ingecheckt. De volgende dag een uur eerder aangekomen als gepland en toen zat onze vakantie er helaas op. Maar geslaagd was het zeker!

hannie
27-09-13, 14:35
Nou nou, jullie hebben geloof ik wel het maximale eruit gehaald. Ik zou dat niet trekken zo'n druk schema.

Tini
27-09-13, 18:37
Pfoeh, even ademhalen hoor :rolleyes: Vol programma en wij zouden dat ook niet bijhouden. Maar top vakantie!!

Mushu
27-09-13, 20:22
Leuk om te lezen. En rustdagen zijn nergens voor nodig weten jullie nu ook :). Verder goede korte beschrijving van jullie ervaringen en meningen. Dat is zeker handig voor anderen die nog beslissingen moeten nemen mbt hun Florida vakantie.

Cindy1969
27-09-13, 20:43
Leuk om te lezen! En jullie hebben idd het maximale uit jullie vakantie gehaald, wow!