PDA

Bekijk Volledige Versie : Internationaal rijbewijs vanaf 01-01-2013 nog steeds NIET nodig



claudiadennis
12-02-13, 22:58
Lees ik het goed dat je sinds 1 januari 2013 wel een internationaal rijbewijs moet hebben?

http://news.tripwheels.com/2013/02/11/international-driving-permit-required-for-florida/

Moderator Michael66: Gezien deze ontwikkeling heb ik dit afgesplitst van het oude onderwerp (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?607-Internationaal-rijbewijs-t-m-31-12-2012) over het Internationaal rijbewijs.

Moderator Njit: Dit antwoord komt van het Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles (officeler kan het dus niet):


New Law Impacts International Drivers

During the 2012 legislative session, the Florida Legislature amended section 322.04, Florida Statutes, to require visitors from outside the United States to have an International Driving Permit in order to drive lawfully in Florida. This change took effect Jan. 1, 2013.

It has come to the Department’s attention that this requirement may violate the Geneva Convention on Road Traffic (1949), an international treaty to which the United States is a signatory. Treaties to which the United States is a party preempt state laws in conflict with them.

Therefore, the Florida Highway Patrol will defer enforcement of violations of the amended statutory section until a final determination of the alignment of the amendment with the treaty can be made. Non-resident visitors to Florida who wish to drive while here will be required to have in their immediate possession a valid driver license issued in his or her name from another state or territory of the U.S. or from their country of residence. However, the FHP will not take enforcement action based solely on the lack of an International Driving Permit.


http://www.flhsmv.gov/IDP.htm

Dus: de wet bestaat, maar wordt voorlopig niet uitgevoerd hangend verder juridisch gehannes.

Njit
12-02-13, 23:18
Mag toch hopen dat de soep niet zo heet gegeten wordt...

Ta2 Gerrit
13-02-13, 00:47
Het lijkt er dus op (ook op de officiele website (https://ffdhsmv.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/118/kw/international%20drivers%20permit)) dat al onze sneren over dit "vodje" (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?607-Internationaal-rijbewijs-t-m-31-12-2012&highlight=rijbe%2A) ons nu in de kont gaan bijten ;)

wehave
13-02-13, 00:49
Without an IDP, a driver is therefore driving without a valid license and if stopped, law enforcement has the option of
1/ arresting the driver and taking him/her to jail
2/ giving the driver a citation with a mandatory court appearance.”

Ik zou het toch maar meenemen.
Wel natuurlijk weer een extra kosten post.

trails
13-02-13, 08:35
Gelukkig worden die bij ons gratis verstrekt (zoals ook het nationale rijbewijs) en zijn ze langer geldig.
Dus toch maar aanvragen voor we gaan.

Dit heb ik gekopieerd van het forum van uscarhire.com, daar heeft iemand gemaild naar de Fl. dept. of highways...etc.

This is the reply I have received from the Florida (http://www.tripadvisor.co.uk/Tourism-g28930-Florida-Vacations.html) department of Highways Safety and Motor Vehicles in reply to my email to them.

Response
Dear Mr. Xxxxxxx
Thank you for your recent inquiry.
As of January 1, 2013, all foreign vistors to Florida must have an International Driving Permit issued from their Country.
We hope this information will assist you.
02/12/13
For future references your customer number is xxxxx
If you need additional assistance, please email us from http://www.flhsmv.gov/html/contact2.html
The Department of Highway Safety and Motor Vehicles.

VinMor
13-02-13, 09:34
Echt zo stom dit! Op mijn rijbewijs staat gewoon alles netjes in het Engels, dus waarom nog een keer een extra rijbewijs....

Waar haal je zo'n ding? ANWB?

6foot6
13-02-13, 09:54
Nederland heeft geen "International Driving Permit issued from their Country"
Ons vodje wordt verstrekt door een particuliere organisatie en voldoet dus niet aan de eis

Michael66
13-02-13, 10:05
Kunnen we misschien ook Florida Forum issued IDP maken?

robisjo
13-02-13, 10:25
Omdat wij volgende week gaan net even contact gehad met de ANWB, en IDD het internationale rijbewijs is sinds 1-1-2013 verplicht in Florida.
Morgen dus even als een speer naar een ANWB winkel om de rijbewijzen op te halen..........
BTW je kan er op wachten

claudiadennis bedankt voor de post.

Sjon, Bianca en Romy

Shopaholic
13-02-13, 10:56
Even een reactie , met name voor trails....Wij vertrekken volgende week, dus ik heb even gegoogled. Je kan het inderdaad krijgen bij ANWB, maar helaas niet gratis! Het kost voor ANWB leden 17,95 en voor niet -leden 18,95. Kijk op www.anwb.nl ... Toch maar snel regelen, die Amerikaanse gevangenissen hoef ik niet van binnen te zien :-)

hylke
13-02-13, 10:58
Zo dan......langleve het Florida forum!!! Anders was ik hier nooit achter gekomen! Had echt gedacht dat ons rijbewijs gewoon voldoende zou zijn! Robisjo....laat je even weten wat je af moest rekenen?
Groetjes Hylke

VinMor
13-02-13, 10:58
Krijg van Hertz Nederland dit teruggekoppeld (ook gewoon van hun Amerikaanse site geplukt):
An acceptable, valid driver's license issued from your country of residence must be presented at the time of rental. The driver's license must be valid for the entire rental period. If the driver's license is in a language other than English, and the rental is in the United States, an International Driver's Permit is recommended. In all cases, a valid driver's license issued from your home country must be provided, whether or not you possess an International Driver's Permit. You will not be allowed to rent a Hertz vehicle with only an International Driver's Permit.

The Fullsize Van requires a Commercial Driver's License to transport non-profit groups or for commercial use. Vehicle may not be used to transport passengers for hire. The commercial Driver's License requirement does not apply to personal rentals.Weet niet of iemand tijd en zin heeft om naar de ambassade te bellen, want dan ben je er gelijk vanaf! Dan weet je direct waar je aan toe bent :)

Njit
13-02-13, 12:06
Dat is de standaard tekst. Maar per staat kan men het nog anders regelen. Georgia was eigenlijk de enige staat waar dit nog in de wet stond.
Maar nu dus ook in Florida lijkt het.

FloridaVerslaafde
13-02-13, 12:37
Bij de ANWB is het IDP te koop. Deze info staat op hun website:

Bij ieder ANWB-verkooppunt is het Internationaal Rijbewijs te koop (ook voor niet-leden!).
De kosten zijn voor ANWB-leden € 17,95 (niet-leden €18,95).
Het is niet te koop via internet of telefoon.
Voor meer informatie kunt u bellen met het ANWB Contact Center, telefoon (088) 269 22 22

Wat moet je meenemen ?



Uw Nederlandse rijbewijs
Een recente pasfoto

trails
13-02-13, 12:42
Even een reactie , met name voor trails....

Voor ons is het wel gratis (op het maken van de pasfoto's na). We wonen nl. in Frankrijk!!!

Ta2 Gerrit
13-02-13, 12:49
Krijg van Hertz Nederland dit teruggekoppeld (ook gewoon van hun Amerikaanse site geplukt):Weet niet of iemand tijd en zin heeft om naar de ambassade te bellen, want dan ben je er gelijk vanaf! Dan weet je direct waar je aan toe bent :)

Dus je hebt geen vertrouwen in de officiele website (https://ffdhsmv.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/118/kw/international%20drivers%20permit) van de Amerikaanse regering ? :o

FloridaVerslaafde
13-02-13, 13:56
Ik zeg, gewoon even halen om ellende te voorkomen. Ik weet uit ervaring dat de Amerikaanse politie best streng kan zijn en heb geen zin in een bekeuring. Voor dat geld kan je ook lekker gaan eten.....

:cool:

captain-oats
13-02-13, 14:01
Fijn dat ik dit lees... dan toch maar voor de zekerheid een Internationaal Rijbewijs erbij halen... wel een extra kostenpost erbij...

Shopaholic
13-02-13, 14:21
Oh ja zie nu inderdaad Chateau Guibert, vervelend zeg voor jullie ;-))
Heb trouwens net mevrouw van anwb aan de lijn gehad. Zij was niet op de hoogte van de verplichting per 1 jan 2013, maar volgens haar raadt de ANWB het altijd aan voor de VS. Ik ga mijn internationaal papiertje iig wel halen. We gaan dit jaar 3 x en wil geen onnodig risico lopen...

peterwoudje
13-02-13, 17:52
Dit antwoord heb ik gekregen van Hertz Florida via Hertz Nederland. Volgens hun is het niet nodig.
Beste Tia,
Zie onderstaand artikel, hoe gaat Hertz USA hiermee om??
groet peter
--------
Hallo Peter,
Ik net antwoord ontvangen van de General manager South Florida,
Hij geeft aan dat het niet verplicht is.
Tia-

As noted, in all cases, a valid driver's license issued from your home
country must be provided, whether or not you possess an International
Driver's Permit. You will not be allowed to rent a Hertz vehicle with only
an International Driver's Permit.
The Florida Department of Motor Vehicles website does not indicate whether
or not an International Driver's Permit is a requirement. As such, it is
suggested.

John H Colloca
General Manager - South Florida Off Airport Operations
The Hertz Corporation | 901 E Sunrise Boulevard, Ft. Lauderdale, FL 33304
USA

Met vriendelijke groet

VinMor
13-02-13, 18:08
Als je zeker wilt zijn zou ik, als ik jouw was, even mailen naar die GM. Het mailadres staat erbij: jcolloca@hertz.com (jcolloca@hertz.com) dus wat houd je tegen?
Zou wel even de link vermelden van de overheid, en hem zijn mening vragen wat het nou precies gaat betekenen....

En anders kan je altijd gewoon een internationaal rijbewijs kopen, of je hem nodig heb of niet :)

trails
13-02-13, 18:19
Wij gaan in de zomer gewoon dat internationale rijbewijs halen. We willen simpelweg niet het risico lopen...
En laten we eerlijk wezen, wat zijn die paar euro's nou op de kosten voor de hele reis???

peterwoudje
13-02-13, 18:31
De mail heeft hij gelezen zat er namelijk bij.

Hans uit Koekelare
13-02-13, 18:41
Voor de Belgen onder ons heb ik een link (http://tinyurl.com/d3ersnf).

VinMor
13-02-13, 19:39
Ik moet even kijken hoe ik dat ga doen, want ik ben inwoner van Nederland, MAAR ik heb een Belgisch rijbewijs.
Dus kan ik ook bij de ANWB een internationaal paspoort halen?

(en waarom 2000€ betalen voor een rijbewijs als het voor 50€ ook kan, in Belgie dus ;) )

Njit
13-02-13, 19:41
Paspoort? Het is enkel een vertaling met wat stempels...

VinMor
13-02-13, 20:25
Paspoort? Het is enkel een vertaling met wat stempels...


Ik bedoelde uiteraard: Rijbewijs!
Maar denk je dat ik met mijn Belgische rijbewijs, ook gewoon bij de ANWB langs kan gaan voor een internationaal Rijbewijs?

Cindy1969
13-02-13, 20:42
Ok, paniek! Ik vertrek zondag en lees dit nu... Heb vertrek stress en moet nog ontzettend veel doen. Ik begrijp dus dat ik naar de ANWB moet? Dan vrijdag toch maar even tijd inplannen.... En jemig, ook nog ergens een pasfoto laten maken, waar ga ik de tijd vandaan halen...

pietjepuk
13-02-13, 20:48
10. Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

U dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs uit het land van herkomst. Een internationaal rijbewijs is alleen noodzakelijk indien het rijbewijs is uitgegeven in niet romaans schrift. In de staten Georgia of Florida in de USA is een internationaal rijbewijs verplicht. Ook de additionele bestuurders dienen in het bezit te zijn van een internationaal rijbewijs in de staten Georgiaen Florida.

op de site van alamo.nl

Cindy1969
13-02-13, 20:49
Vind net een (oude) pasfoto,ben gelukkig niet veel veranderd, dat scheelt me weer tijd vrijdag. Even kijken of ik het hiermee kan regelen.

jarjarbinks
13-02-13, 21:15
Er is toch vast wel iemand ondertussen in Florida (of al geweest). Ergens gevraagd om een internationaal rijbewijs? Weet nog dat dit al tijden (jaren) geleden een vraag was.
Toen rade ook iedereen dit aan maar was niet nodig. Tuurlijk als dit nieuw is dan moet het, maar zie tussen Hertz en Alamo alweer verschillen.
Is dit verplicht vanuit de verhuurder of vanuit de staat (wetgeving).
Tuurlijk kunnen we allemaal naar ANWB gaan maar jaren geleden werd dit ook gezegd dat dit papiertje van ANWB ook niet veel voorstelde. En is dit papiertje dan wel officieel erkend als internationaal rijbewijs in Florida. Vragen die bij mij nog onduidelijk zijn.

Ta2 Gerrit
13-02-13, 21:23
Dit antwoord heb ik gekregen van Hertz Florida via Hertz Nederland. Volgens hun is het niet nodig.

Voor het afhalen van de auto is het niet nodig, en zelfs niet toegestaan, daar telt alleen je "eigen" rijbewijs.


De mail heeft hij gelezen zat er namelijk bij.

Dan heeft hij het niet goed gelezen, ik vermoedt zelfs helemaal niet, want het staat er toch echt. Maar je kunt natuurlijk altijd gokken dat deze man gelijk heeft :confused:
http://www.flhsmv.gov/ddl/idp.html

Er staat zelfs een lijst bij van de AAA (Amerikaaanse ANWB) waar je die IDP kunt halen (ANWB,KNAC,VNG).
Maar of dat allemaal waar is ............

mblokland
13-02-13, 21:27
De verhuurders zijn niet het probleem zoals gesteld wordt in het artikel, ofwel de auto krijg je wel mee (waarschijnlijk).

Het probleem ontstaat als je wordt aangehouden of betrokken bent bij een ongeluk, wordt je aangehouden krijg je een bekeuring (of wordt je in de cel gezet) bij een ongeluk ben je niet verzekerd en ook nog eens strafbaar.

patries
13-02-13, 21:29
Zonet mijn autoverhuurbedrijf in Engeland gebeld die mij heeft verzekerd dat mijn Nederlandse rijbewijs ok is, dus geen enkel probleem.....

Het zou anders zijn als je bijvoorbeeld vanuit China zou komen.....

Michael66
13-02-13, 21:34
@mblokland: ben je zonder IDP ook niet verzekerd? Waar heb je die info gezien?

Ta2 Gerrit
13-02-13, 21:34
We zijn er dus uit, het is een nieuwe verplichting,


Foreign Citizens Visiting Florida

If you will be visiting Florida and driving on a foreign driver license, as of January 1, 2013 you must have in your possession an International Driving Permit (IDP) issued by your country of residence and a valid license from that country. This applies to any vehicle, including rental vehicles.

maar als de autoverhuurders zeggen dat het niet hoeft, moet je het gewoon niet doen. Zo simpel kan het zijn :up:

Cindy1969
13-02-13, 21:38
Nou, ik haal er 1 voor de zekerheid, wil het risico niet lopen dat ik word aangehouden,en het dan niet kan tonen...
En zo heb ik het ook begrepen na wat googelen, niet nodig voor autoverhuur, maar wel nodig als je bv wordt aangehouden door de politie.

Victoria
13-02-13, 22:26
Goed om te weten, binnenkort maar even halen.
Geen zin in risico's voor die "paar" euro.

mattrob
13-02-13, 22:59
Door autoverhuurders vorige maand nog niet om gevraagd. Ik ben bij balie van Alamo op MCO geweest, mijn broertje op Sanford. Is bij beide niet over gesproken. Maar als je door de politie wordt aangehouden .... ?

Njit
13-02-13, 23:14
Dit is ook geen zaak van de autoverhuurders maar enkel van de politie. Die autoverhuurders zien dagelijks allerlei soorten rijbewijzen. Die weten echt wel hoe zo'n ding eruit ziet. Maar zo'n politieagent komt niet zo vaak in aanraking met een buitenlands rijbewijs..

sonja
14-02-13, 02:57
Wij zijn sinds 14 december in Florida en het was bij ons niet bekend dat deze regel per 1 januari 2013 zou ingaan. Hoe zou een toerist dat overigens moeten weten, het wordt nergens kenbaar gemaakt. De meest aangewezen instantie hiervoor zou toch de autoverhuurder moeten zijn.
Om administratieve redenen rijden we inmiddels in onze derde Alamo huurauto, in januari en vorige week hebben we de 2e resp. 3e huurauto opgehaald en Alamo rept inderdaad nergens over. Overigens hebben we wel een bekeuring van $ 175,- maar dat was geflitst, gelukkig niet staande gehouden.
Als je het formeel bekijkt dan kunnen wij dus lelijk in de problemen komen doordat we beiden niet in het bezit zijn van een internationaal rijbewijs. We nemen deel aan het verkeer in een huurauto en zijn dus gewoon in overtreding. We zijn ook niet in de gelegenheid om dat nu even te gaan ophalen in Nederland. Ik kan niet zeggen dat ik hier nu zo blij van word. :(

Njit
14-02-13, 08:50
Het beste lijkt het me als de autoverhuurder het bij het boeken al aangeeft. Want als je het ter plaatse te horen krijgt dan heb je er weinig meer aan.
Maar ik denk niet dat ze je gelijk in de gevangenis gooien als je dat papiertje niet bij je hebt. Maar wellicht heb je nog een keer een staande-houding :)

Hans uit Koekelare
14-02-13, 10:15
VinMor kijk naar post #24

trails
14-02-13, 10:42
Het wordt ook vermeld in o.a. Canadese kranten (momenteel plenty snowbirds in Florida):

http://www.thestar.com/news/gta/2013/02/14/florida_now_requires_canadian_drivers_carry_an_int ernational_driving_permit.html
http://blogs.montrealgazette.com/2013/02/13/florida-requires-international-driving-permit-for-canadians/
http://www.democraticunderground.com/1216625

Ik snap niet dat mensen hier nou zo moeilijk over doen. Als het de wet is dan haal je gewoon zo'n ding. Klaar uit!
Je wilt het risico toch niet lopen?!
Wij zijn nog nooit gecontroleerd door de politie maar zul je net zien dat, als je nu zonder IDP rond rijdt, je wel een controle krijgt.

moonlight91
14-02-13, 10:49
wij hebben er gisteren toch maar eentje gehaald bij de ANWB...nodig of niet better safe than sorry..als je eenmaal aan de kant bent gezet door oom agent,ben je mooi te laat als je hem niet hebt, en hij er wel om vraagt en dat voor de kosten van 18,95 .. is dat dan een risico waard...Nee, ik vind van niet..vind ik dat stukje oud papier met stempels onzin Ja! ..maar goed, nogmaals BETTER SAFE than....Sorry

pumi1000
14-02-13, 10:51
Ik kwam dit topic ook pas tegen nadat iemand mij erop attent maakte.
We moeten dus een internationaal rijbewijs halen. Alleen bij meerdere bestuurders moet je dus allemaal zo'n rijbewijs halen?

Ik lees dat het nog steeds maar 1 jaar geldig is. https://ffdhsmv.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/118/kw/international%20drivers%20permit

trails
14-02-13, 10:56
Ik lees dat het nog steeds maar 1 jaar geldig is.

Dat ligt aan het land waar het wordt uitgegeven.
Bij ons is dit 3 jaar geldig (uitgave door de préfecture van de Vendée):
Je suis informé que ce permis international, valable 3 ans

Hans uit Koekelare
14-02-13, 10:58
Zo pas mijn IDP aangevraagd, maandag heb ik hem. :)

pumi1000
14-02-13, 11:07
@ trails
Hier 1 jaar bij de ANWB las ik. Ik heb er nog een in een fotoalbum zitten van de eerste keer dat we gingen in 1998 hahaha, nu dus weer ingevoerd.......

moonlight91
14-02-13, 11:31
@ HANS mag ik vragen waarom maandag pas, wij hadden hem binnen 5 minuten nadat we de ANWB binnen stapte ..

axzel
14-02-13, 11:37
Ik heb het verhaal nagevraagd bij collega agenten uit de VS:
Niemand van de dienders werkzaam in Florida was op de hoogte dat dit moest. Bij navraag bleek inderdaad dat het verplicht is, vermoedelijk omdat op de nieuwe 'credit card' rijbewijzen geen Engelse vertaling meer staat.
In de praktijk weten ze dus vaak niet eens dat het verplicht is om ook een internationaal rijbewijs te dragen, de kans is dus ook aanwezig dat je er eventueel met een waarschuwing afkomt; maar als ze echt lastig willen doen:


I believe it is a 2nd degree Misdemeanor. Punishable by up to 60 days in jail.
You can be arrested immediately for it, or be let go with a notice to appear before a judge (if you are not a flight risk), or a law enforcement officer may use his discretion and choose to give you a warning instead.

Zou dus geen risico nemen en gewoon het papiertje aanvragen.

knaapje
14-02-13, 11:48
@ HANS mag ik vragen waarom maandag pas, wij hadden hem binnen 5 minuten nadat we de ANWB binnen stapte ..


Daar heeft een Belg weinig aan.

VinMor
14-02-13, 12:09
VinMor kijk naar post #24


Ja maar dan moet je ingeschreven staan in Belgie, maar ik woon in Nederland met een Belgisch rijbewijs :)

Hans uit Koekelare
14-02-13, 12:31
Wij moeten het IDP aanvragen bij de gemeente waar we wonen en daar ging het zo lang duren voordat het klaar lag, dus daarom pas maandag.

Hans uit Koekelare
14-02-13, 13:14
Zo pas Hertz USA, Hertz Benelux en drive-USA.de op de hoogte gebracht. Hopelijk reageren ze naar hun klanten.

moonlight91
14-02-13, 13:40
oke, in belgie gaat dat dus via de gemeente, dat wist ik niet, wij zijn grens gevallen:D

VinMor
14-02-13, 15:24
Ik kan gelukkig met mijn Belgisch rijbewijs, gewoon bij de ANWB winkel in Nederland mijn IDP halen :)

Ebelix
14-02-13, 15:28
Off topic. @VinMor. Mag jij, woonachtig in Nederland, met een belgisch rijbewijs in een, ik neem aan, nederlandse auto rijden?

jarjarbinks
14-02-13, 15:49
Kreeg vanmiddag een mailtje van uscarhire.com (Engelse verhuurder) met de volgende tekst. Lijkt nu wel helemaal te moeten;

Please note that a new law has just been announced in Florida requiring all International drivers to carry an International Driving Permit (IDP) with them at all times. You need to carry this along with your regular driving license. Until now, only non-English language license holders had to obtain an IDP, but this now applies to ALL non US license holders.
All drivers must carry an IDP. These can easily be obtained from your local post office (for UK customers) or from your licensing authority for other nationalities. The local post office issues the IDP on the spot, by filling in a form. To check which UK post offices issue IDPs you can use the link below:
http://www.postoffice.co.uk/branch-finder (https://www.gmx.com/dereferrer/?target=http%3A%2F%2Fwww.postoffice.co.uk%2Fbranch-finder&lang=en)
The car rental companies are allowing customers to collect their car without an IDP if arriving within the next 1-2 weeks. This new regulation is not a rental car supplier requirement, but a legal requirement, so we strongly urge you to obtain an IDP even if travelling within 1-2 weeks. It applies to all car rentals in Florida, no matter who you booked through.
For more details and further discussion, please see our car hire forum topic on the subject:
http://www.orlando-guide.info/forums/showthread.php/56589-New-requirement-for-International-Driving-Permit-for-Driving-in-Florida (https://www.gmx.com/dereferrer/?target=http%3A%2F%2Fwww.orlando-guide.info%2Fforums%2Fshowthread.php%2F56589-New-requirement-for-International-Driving-Permit-for-Driving-in-Florida&lang=en)
Please note that this new law only applies to rentals picking up in Florida. Pickups in all other States remain as they were before.
This email relates to order number 67701514 placed on 28 January 2013 with Alamo Rent A Car.
Sincerely

VinMor
14-02-13, 15:52
Off topic. @VinMor. Mag jij, woonachtig in Nederland, met een belgisch rijbewijs in een, ik neem aan, nederlandse auto rijden?



Ik rij inderdaad in een Nederlandse auto, en ik mag tot 2016 nog wachten met mijn Nederlands rijbewijs aan te vragen(kreeg ik door via mijn gemeente).

Met een Belgisch kenteken, woonachtig in Nederland, heet dan wel weer belastingontduiking :)


Ik heb overgens met de ambassade van Amerika gebeld, en die bevestigen mij dat je tegenwoordig een IDP nodig heb voor Florida.....
Dus voor de mensen waar het toch nog onduidelijk voor was!

Ritchie
14-02-13, 16:06
Ik ga het zo eens navragen bij mijn touroperator, eens kijken wat hun zeggen.

hockey
14-02-13, 16:24
DE WET bepaalt dat je vanaf 1-1-2013 een Internationaal rijbewijs nodig hebt in Florida. Dat ga ik dus zonder verdere discussie bij de ANWB halen. Ik begrijp niet dat er mensen zijn die allerlei redenen gaan verzinnen om dit niet te doen. Maakt het uit wat Alamo/Hertz of wie dan ook zegt ?

moonlight91
14-02-13, 17:07
ik snap het ook niet, de wet schrijft het nu toch voor..je gaat toch voor een stomme 19 euro, je vakantie pret niet riskeren, wij geven genoeg geld uit elke keer weer in Florida voor ons plezier, als het op 19 euro moet aankomen,....nou, bij ons gelukkig niet

Ritchie
14-02-13, 17:25
Ik ga het zo eens navragen bij mijn touroperator, eens kijken wat hun zeggen.

BELANGRIJK NIEUWS!! – BELANGRIJK NIEUWS!! – BELANGRIJK NIEUWS!!
__________________________________________________ ______________________
M.i.v. 1 januari 2013 is het in Florida verplicht om indien u een huurauto gaat besturen,
naast uw gewone rijbewijs óók in het bezit te zijn van een “Internationaal Rijbewijs”
Indien u een auto in Florida wilt huren, kan het verhuurbedrijf er om vragen.

Verkrijgbaar bij de ANWB. Dit “Internationaal Rijbewijs” is niet te koop via internet of telefoon.
Kosten hiervoor zijn voor ANWB-leden € 17,95 (niet-leden €18,95).
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ANWB Contact Center, tel.: (088) 269 2222
__________________________________________________ ______________________


Inderdaad dus netjes antwoord van mijn reisbureau gehad, top service alweer.

Ebelix
14-02-13, 18:25
Het zit niets anders meer op om de kas van de ANWB weer jaarlijks te gaan spekken met een internationaal rijbewijs. Waarom blijft dat vod niet net zo lang geldig als je officiele rijbewijs?

mattrob
14-02-13, 18:37
Ik denk dat het na een jaar wel volledig versleten is ;-) !

Ritchie
14-02-13, 18:45
Ik denk dat het na een jaar wel volledig versleten is ;-) !

Mag je die eventueel lamineren ??? ik neem aan dat het een A4tje is of zo ?

wereldreiziger
14-02-13, 18:46
Ik rij inderdaad in een Nederlandse auto, en ik mag tot 2016 nog wachten met mijn Nederlands rijbewijs aan te vragen(kreeg ik door via mijn gemeente).

Met een Belgisch kenteken, woonachtig in Nederland, heet dan wel weer belastingontduiking :)


Ik heb overgens met de ambassade van Amerika gebeld, en die bevestigen mij dat je tegenwoordig een IDP nodig heb voor Florida.....
Dus voor de mensen waar het toch nog onduidelijk voor was!

Misschien een beetje OFF TOPIC maar ik mag als Nederlander met mijn auto met Tsjechies kenteken niet in Nederland rijden mits ik de RDW ervan op de hoogte heb gesteld en moet dan wegenbelasting betalen voor de periode dat ik in Nederland ben.

mblokland
14-02-13, 18:49
@mblokland: ben je zonder IDP ook niet verzekerd? Waar heb je die info gezien?

In de comments op het orginele artikel waar dit gesuggereerd wordt (hetgeen idd niet betekent dat dit de absolute waarheid is).

Er wordt ook al gekeken om de regels (http://www.ctvnews.ca/canada/canadians-in-florida-now-require-international-driving-permits-1.1156483) weer aan te passen.

Lawmakers didn't take into account the fact that Canadian licences are already in English, and the department is now seeking "to make it clear that a license already written in English would be acceptable," she said.
However, the earliest that change could happen is March, when the next legislative session begins. In the meantime, Canadians and all other foreign drivers should abide by the rules.


Read more: http://www.ctvnews.ca/canada/canadians-in-florida-now-require-international-driving-permits-1.1156483#ixzz2KtTqrVJj

Fleurida
14-02-13, 19:38
Ik heb het artikel even gelezen en als er iets aangepast wordt is het waarschijnlijk alleen voor Canadezen en misschien voor landen waar Engels de 1e taal is. Het gaat erom dat de politie je rijbewijs kan lezen. Dus misschien is een Spaans rijbewijs ook genoeg.:)

Cindy1969
14-02-13, 19:40
Ik had vanmiddag ook een mailtje van mijn reisbureau, heel netjes! Ik ben echter wel blij dat ik het morgen zo, zonder wachttijd, kan ophalen bij de ANWB, met wachttijd had ik het dus niet meer gered voor zondag ;)

JKG
14-02-13, 20:24
Hmm niets over gehoord, ja nu dan. Helaas, heb al gereden zonder internationaal rijbewijs en gelukkig niet aangehouden.
Maar was niet erg geweest hoor, kon ook nog wel bij alle ellende. ;)

Michael66
14-02-13, 20:39
Kan iemand misschien eens een ANWB IDP inscannen? Volledig met alle bladzijden?
Ik heb al google uitgebreid laten zoeken, maar kan geen compleet exemplaar vinden.

patgooss
14-02-13, 20:44
Ach, toen wij in 1999 naar Florida gingen hebben we al een intern. rijbewijs meegenomen. We kregen het advies dit te doen zodat je deze kon laten zien als je aangehouden zou worden. We gaan wel even naar de ANWB voor zo'n plakboekvulling ;)

A3
14-02-13, 21:40
Onderstaand geleend stukje van het Allesameriaforum bespaart ons een ritje naar de anwb in Den Bosch en bovendien € 71,80 (4 x € 17,95).


Dit antwoord komt van het Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles (officeler kan het dus niet):


New Law Impacts International Drivers

During the 2012 legislative session, the Florida Legislature amended section 322.04, Florida Statutes, to require visitors from outside the United States to have an International Driving Permit in order to drive lawfully in Florida. This change took effect Jan. 1, 2013.

It has come to the Department’s attention that this requirement may violate the Geneva Convention on Road Traffic (1949), an international treaty to which the United States is a signatory. Treaties to which the United States is a party preempt state laws in conflict with them.

Therefore, the Florida Highway Patrol will defer enforcement of violations of the amended statutory section until a final determination of the alignment of the amendment with the treaty can be made. Non-resident visitors to Florida who wish to drive while here will be required to have in their immediate possession a valid driver license issued in his or her name from another state or territory of the U.S. or from their country of residence. However, the FHP will not take enforcement action based solely on the lack of an International Driving Permit.

http://www.flhsmv.gov/IDP.htm

Dus: de wet bestaat, maar wordt voorlopig niet uitgevoerd hangend verder juridisch gehannes.

MVG
A3

Esther2013
14-02-13, 21:45
Applaus voor Adrie! :)
Ik ga dit eens rustig afwachten...

JKG
14-02-13, 22:11
Das mooi snel uitgezocht door de heren en dames op Alles Amerika. :) En natuurlijk mooi dat je het hier plaatst A3!

pixiedust
14-02-13, 22:19
Pfff...gelukkig las ik vanochtend via Facebook het bericht dat vanaf 1-1-2013 een internationaal rijbewijs nodig is. Wij vertrekken morgen! WAT? Moet ik dat vandaag nog regelen...uh...ja dus! Gelukkig had ik tussen het werk door even tijd...dus morgen vertrekken we met een internationaal rijbewijs op zak. Wat een gedoe!

laredo
14-02-13, 22:58
Pfff...gelukkig las ik vanochtend via Facebook het bericht dat vanaf 1-1-2013 een internationaal rijbewijs nodig is. Wij vertrekken morgen! WAT? Moet ik dat vandaag nog regelen...uh...ja dus! Gelukkig had ik tussen het werk door even tijd...dus morgen vertrekken we met een internationaal rijbewijs op zak. Wat een gedoe!

Achteraf gezien dus niet nodig! Zie het bericht van A3 hierboven.....

Ta2 Gerrit
14-02-13, 23:00
Ik had het statement (http://www.flhsmv.gov/IDP.htm) ook net gezien op het AA forum. Dus vooralsnog is er weinig aan de hand, al is het wel iets om in de gaten te houden.

Njit
14-02-13, 23:01
Nog niet nodig. Wellicht later wel.. maar als je pas over een tijdje gaat dan zou ik dat ding nog niet gaan halen..

pumi1000
14-02-13, 23:06
Het is inderdaad zo gehaald, je krijgt het meteen bij ANWB. Dus wachten we nog maar even af.

Michael66
14-02-13, 23:38
En daarom is het Florida Forum zo geweldig! Altijd wel iemand die de juiste(re) info boven tafel haalt.
Thanks A3!

Cindy1969
15-02-13, 09:37
Ok, voorlopig dus niet nodig, zou er vandaag 1 halen, maar kan mijn tijd even beter gebruiken. Vertrek zondag, dus ik laat het even zo. Bedankt voor deze info!

Njit
15-02-13, 10:55
En mocht het tijdens je vakantie veranderen dan zullen ze er vast niet moeilijk over gaan doen ;)

axzel
15-02-13, 10:56
Forumgenoten,
Er is wederom nieuws aan het front, een internationaal rijbewijs is voorlopig NIET nodig!! Het is in strijd met een VN verdrag. De Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles heeft alle handhaving op internationale rijbewijzen per direct opgeschort. Voor meer info: https://ffdhsmv.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/118

Je Nederlandse of Belgische rijbewijs is dus meer dan genoeg!! (ik werd hierop geattendeerd door een collega uit Florida, ook het op AllesAmerika forum is het te lezen nu)

Njit
15-02-13, 11:16
Stond al een pagina eerder: http://www.floridaforum.nl/showthread.php?15539-Internationaal-rijbewijs-vanaf-01-01-2013-(nog-niet-100-zeker-zie-startpost)&p=182146&viewfull=1#post182146

Cindy1969
15-02-13, 11:49
Nou, daar ga ik dus ook vanuit Njit ;)

Michael66
15-02-13, 13:03
Dus? Wat doe je? geef het even aan in de poll: https://www.facebook.com/FloridaForum#!/FloridaForum

jarjarbinks
15-02-13, 19:22
deze mail kreeg ik van uscarhire.com, de tweede mial dat het voorlopig niet hoeft zie hieronder (dezelfde melding die al een paar andere hiervoor weergeven);

Further update: It's confirmed an IDP is NOT required for car rentals in Florida
Our apologies for yet another email from us, but the situation with IDP's has been somewhat fluid over the last few days, but now seems to have reached a good conclusion:
You do not need an IDP to rent a car in Florida after all as the legislators have backed down and abandoned the new law.
As per the news and advise from both the FCO and ABTA, the new law introduced in Florida has now been deferred, and customers no longer need to purchase an international drivers permit in order to drive a car in Florida. Please see below information as per the FCO website today.
'The State of Florida has suspended enforcement of a recently introduced driving law requiring non-resident drivers to be in possession of an International Driving Permit and a UK driving licence. Following the change, a valid UK driving licence, or licence issued by another foreign government or US State, is the only requirement for driving a car in Florida.'
We will continue to closely monitor the situation, and in the event that this law is re-introduced at a further date, will again advise accordingly with as much notice as possible.
In the meantime, we will post any further updates to this page (https://www.gmx.com/dereferrer/?target=http%3A%2F%2Fwww.uscarhire.com%2Finternati onal-driving-permit-florida.aspx&lang=en) on our website as and when we have news confirmed. We don't exect any further news on the matter as it now looks to be resolved to everyone's satisfaction though.
Sincerely
The US Car Hire Team

Ritchie
16-02-13, 10:59
Ik ga het toch voor alle zekerheid halen, je weet nooit wat voor een agent je eventueel aanhoudt langs de weg.

remon
16-02-13, 23:11
Moet je een pasfoto meenemen voor zo een int. rijbewijs ?

Ta2 Gerrit
16-02-13, 23:13
Ja, een pasfoto en je eigen rijbewijs.

Ta2 Gerrit
17-02-13, 01:01
Nog even een aanvulling bij het bovenstaande topic;

Allereerst is er iets in de maak om de IDP rechtstreeks bij de RDW te betrekken, en dan wordt ook de geldigheid uitgebreid naar 3 jaar (volgens internationale verdragen). Op de website van de RDW is er niks over terug te vinden, maar op Vakantiechecklist stond de volgende link; http://www.vakantie-checklist.com/geldigheidsduur-comments.html

Dat er meer wegen naar Rome (of Orlando) leiden blijkt uit de volgende link (http://xpdite.net/forum/threads/echtheidsverklaring-rijbewijs-goedkoper-dan-internationaal-rijbewijs.12119/). Je kunt via de RDW een "echtheidsverklaring rijbewijs" aanvragen, een document in het Engels dat aangeeft dat jouw rijbewijs echt is. Voor een paar euro's en net zolang geldig als je eigen rijbewijs. Het stuk gaat weliswaar over emigratie naar Australië, maar zou ook voldoende kunnen zijn voor andere Engelstalige landen, het document geeft immers hetzelfde aan als de IDP, bevestiging in het Engels.
Misschien iets om nader te onderzoeken (voor diegene met goede contacten).

Hans uit Koekelare
17-02-13, 09:43
De IDP in België is trouwens 3 jaar geldig en voor "echt" verklaard in het gemeentehuis met desbetreffende stempels.

ekkie50
17-02-13, 14:38
De offerte die ik van USA Fun Vacations heb ontvangen noemt nadrukkelijk de noodzaak om een Int. rijbewijs (via de ANWB) in bezit te hebben in Florida. Ik ga er toch maar (weer) een aanschaffen want ook ik heb geen zin in eventuele moeilijkheden aldaar.

Njit
17-02-13, 16:43
Ik denk dat USAFV achter de feiten aanloopt. Zou ze even mailen of ze van de laatste ontwikkelingen op de hoogte zijn. Ben wel benieuwd naar hun antwoord :)

Mushu
17-02-13, 23:32
Interessant om allemaal te volgen. Jaren geleden heb ik een internationaal rijbewijs aangeschaft voor Amerika. Ik verbleef toen in Massachussetts en dat was in '98 de enige staat die een internationaal rijbewijs vereiste. En ja hoor, ik werd stilstaand voor een stoplicht aangereden door een Amerikaanse die een proef rijbewijs had (was duidelijk nog niet toe aan een echte!). De agent die al onze gegevens noteerde wilde natuurlijk mijn rijbewijs zien. Ik gaf hem ook mijn vodje met vertaling (meer stelde het internationaal rijbewijs toen niet voor) en hij bladerde er even door en gaf het toen weer terug met de opmerking dat hij niet wist wat daarmee te doen!
Ik hoop dus echt dat Florida het niet verplicht gaat stellen want ik vind het zo zonde vh geld en daar heeft die ene ervaring ook aan meegewerkt. Ben ook benieuwd hoe veel Florida agenten een Nederlands internationaal rijbewijs herkennen.
Maar als het echt moet schaf ik het vodje gewoon weer aan, er zit dan niets anders op.

chippie
18-02-13, 11:45
10. Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

U dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs uit het land van herkomst. Een internationaal rijbewijs is alleen noodzakelijk indien het rijbewijs is uitgegeven in niet romaans schrift. In de staten Georgia of Florida in de USA is een internationaal rijbewijs verplicht. Ook de additionele bestuurders dienen in het bezit te zijn van een internationaal rijbewijs in de staten Georgiaen Florida.

op de site van alamo.nl

Ik heb in 2011 en 2012 in Georgia een auto gehuurd bij Alamo. Er is toen niet gevraagd om een internationaal rijbewijs bij het ophalen van de huur auto.
Uit de voorwaarde van Alamo (https://www.alamo.nl/av/pdf/US.pdf)haal ik de volgende tekst:


IDENTIFICIATION REQUIRED FOR RENTAL
A full valid Driver’s License from the Renter’s country of origin and passport in Renter’s name is required for each rental.
In addition, for rentals in the State of Florida an International Drivers Permit is also required for each driver of the vehicle.The International Drivers Permit must be issued by the driver’s country of residence.
Renters cannot be residents of the United States or Canada. Additionally, Renters must present a valid non-US/non-Canadian driver’s license and a valid non-US/non-Canadian Passport.
Renters must provide a valid credit card unless the Renter meets the debit/cash qualifications set forth herein. If the driver'slicense is in a language other than English, an International Driver’s Permit in conjunction with the Renter’s country ofresidence driver's license is required.



Dus wil je zeker zijn van je zaak, schaf dan een internationaal rijbewijs aan bij de anwb (http://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/het-rijbewijs/internationaal-rijbewijs), voor de prijs hoef je het niet te laten als je het afzet tegen de totale kosten van een vakantie in Florida.

Better safe then sorry :)

moniquekruiningen
18-02-13, 11:58
Tja ieder voor zich hè??
Ik geef die 18 euro liever aan zinnige zaken uit, zeker nu de staat Florida al aangeeft dat het waarschijnlijk in strijd is met de Geneva conventie.. en nog meer omdat t mi echt weggegooid geld is voor iets wat maar 1 jaar geldig is.. wat een bureaucratie en geldklopperij.. ik wacht nog wel even tot duidelijk is hoe en wat... heeft er iemand al bij het RDW geïnformeerd??

Ritchie
18-02-13, 12:03
Ik wacht het RDW verhaal ook nog ffe af. Ik heb nog tijd tot 1e week van April.

moniquekruiningen
18-02-13, 12:18
Eigenlijk wel heel raar;je haalt je rijbewijs, krijgt daar een wettelijk bewijs van de Nederlandse overheid van... en dan is het niet internationaal geldig... alhoewel het is wel geldig, want als je het bij de anwb toont, krijg je zonder test een internationale versie! Kan de overheid niet gewoon een rijbewijs maken wat INTERNATIONAAL bekend is??? In het kader van de globalisatie, we kunnen het niet leuker maken wel makkelijker, terug dringing van bureaucratie en andere onnodige geldverspilling... nog ff en ik moet ook een internationaal verzekeringsbewijs hebben?? OF weet ik veel waarmee men je geld uit je zak kan kloppen.... aaaarghh frustrerend die overheden!

corrus
18-02-13, 12:50
Tja, het leven is hard!

Ritchie
18-02-13, 13:00
Tja, het leven is hard!

LOL, idd helemaal waar Corrus, ik ga die int. rijbewijs gewoon halen, maar houdt altijd de RDW verhalen in de gaten.

corrus
18-02-13, 13:15
Nee, nee, nee... want dat scheelt 2 ijsjes... :D

SpaceAce
18-02-13, 13:21
Persoonlijk vind ik het niet erg dat het 18 euro zou kosten, maar vind het wel jammer dat het dan weer bij zo'n commercieel bedrijf moet zijn. Bedoel, in België haal je het gewoon bij de gemeente en in Frankrijk wordt het gewoon gratis verschaft.
Waarom kan het in Nederland dan niet gewoon via de gemeente. Komt het minder commercieel over...

corrus
18-02-13, 13:32
Inderdaad, maar je bent het toch gewoon kwijt...
Persoonlijk vind ik het geheel niet bezwaarlijk dat iemand iets aan verdient...

Voor niets gaat de zon op... (En tegenwoordig zelfs dat niet eens meer)

Mushu
18-02-13, 13:58
Ik geef graag geld aan leuke en/of nuttige dingen uit. En daar valt het internationaal rijbewijs niet onder. Het voelt alsof je geld weggooit en dat is gewoon zonde, ook al is het geen groot bedrag. Maar wat moet dat moet. Voorlopig wacht ik nog even af en een van ons heeft al een internationaal rijbewijs dat nog geldig is.

Ta2 Gerrit
18-02-13, 14:15
Persoonlijk vind ik het niet erg dat het 18 euro zou kosten, maar vind het wel jammer dat het dan weer bij zo'n commercieel bedrijf moet zijn. Bedoel, in België haal je het gewoon bij de gemeente en in Frankrijk wordt het gewoon gratis verschaft.
Waarom kan het in Nederland dan niet gewoon via de gemeente. Komt het minder commercieel over...

Dat komt omdat de gemeenten (VNG) dat zelf uitbesteed hebben aan de ANWB. De ambtenaartjes mochten eens moe worden :p, en zodoende is het ook duurder dan elders, de ANWB werkt tenslotte niet voor niets,het is een commercieel bedrijf. Maar er wordt aan gewerkt, en dan wordt het uitgegeven door de RDW, en is dan ook (zoals in andere landen) gelijk 3 jaar geldig. Hoelang dat nog gaat duren ? Schiet mij maar lek.

Hans uit Koekelare
18-02-13, 20:41
Heb deze avond mijn IDP afgehaald bij de gemeente en heb het gewoon bij reisdocumenten gestoken voor de volgende Florida reis.

charly
18-02-13, 23:42
... nog ff en ik moet ook een internationaal verzekeringsbewijs hebben??

Mijn dochter is tijdens de kerstvakantie met school op wintersport geweest in Oostenrijk en moest dus inderdaad een europees verzekeringsbewijs hebben. Gelukkig werd deze kaart gratis verstrekt door de verzekeringsmaatschappij. :)

moniquekruiningen
20-02-13, 11:39
JEUJ antwoord van het RDW.... NOT


In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Ik begrijp uit uw e-mail dat u wilt weten of de RDW binnenkort internationale rijbewijzen gaat afgegeven met een langere geldigheidsduur dan het huidige.

Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar de medewerkers van de afdeling die uw vraag kunnen beantwoorden. U ontvangt zo spoedig mogelijk bericht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformee

Ta2 Gerrit
20-02-13, 11:55
Ik hoop dat het je nog lukt om voor je vakantie antwoord te krijgen, maar de RDW kennende is dat waarschijnlijk ijdele hoop :mad:

moniquekruiningen
20-02-13, 13:02
weer een mail... wat een.... aarghhh... ik kan die tekst nergens meer vinden dat er wel een wijziging aan zit te komen... als iemand me die kan tonen, dan antwoord ik ze nog ff....
Maar bij het RDW weten ze van niks....


In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Hierover is nog niets bekend.
De internationale rijbewijzen worden niet afgegeven door de RDW

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Njit
20-02-13, 13:11
@Monique: deze link: http://www.vakantie-checklist.com/geldigheidsduur-comments.html

Ritchie
20-02-13, 13:32
ach ja.... het blijven ambtenaren.

moniquekruiningen
20-02-13, 13:59
Bleuhhh wordt heel erg narrig van die bureaucratie ik stuurde het RDW onderstaande....


Bijzonder vreemd.... op internet kwam ik het onderstaande tegen. Wellicht bent u niet volledig geinformeerd en kunt u nog eens verder vragen...
of de minister bellen....


http://www.vakantie-checklist.com/ge...-comments.html (http://www.vakantie-checklist.com/geldigheidsduur-comments.html)

Ritchie
20-02-13, 21:26
Kreeg net ook een berichtje van mijn reisbureau:

"De verplichting van het "Internationale Rijbewijs" is voorlopig van de baan.
Wij houden u op de hoogte.

Team USA Fun Vacations"

Njit
20-02-13, 22:15
Daar waren we het toch al over eens?

Ritchie
21-02-13, 02:11
Daar waren we het toch al over eens?

Een extra bevestiging kan nooit kwaad, hoe meer info van verschillende instanties, des te sterker staat het onderwerp.

marjolijne
21-02-13, 08:46
Hoe zit het nu met Georgia, is het daar (nog) wel verplicht?
Wij landen namelijk op Atlanta, weet nu niet of het zinvol om om 2 int. rijbewijzen te halen.

trails
21-02-13, 09:31
Mijn dochter is tijdens de kerstvakantie met school op wintersport geweest in Oostenrijk en moest dus inderdaad een europees verzekeringsbewijs hebben. Gelukkig werd deze kaart gratis verstrekt door de verzekeringsmaatschappij. :)

Dit is hier in FR al een aantal jaren zo, bij elke schoolreis moeten ze die EHIC (european Health Insurance Card) hebben. Aangezien wij via NL zijn verzekerd hebben wij de Nederlandse versie van die kaart en als ik me niet vergis is die sinds 2010 verplicht bij reizen binnen Europa (kan ook 2009 of 2011 zijn).
En inderdaad, die kaarten zijn gratis en een jaar geldig.

Njit
21-02-13, 09:39
Bij veel verzekeraars staat er achterop je pas al een EHIC logo.

dejo
21-02-13, 13:16
Hoe zit het nu met Georgia, is het daar (nog) wel verplicht?
Wij landen namelijk op Atlanta, weet nu niet of het zinvol om om 2 int. rijbewijzen te halen.

Wij zijn afgelopen zomer in Georgia aangehouden wegens te hard rijden. Geen boete gehad alleen maar een waarschuwing er werd niet naar een Int.rijbewijs gevraagd, gelukkig maar want die hadden wij niet in bezit.

koenkamphuys
22-02-13, 08:23
Wij zijn afgelopen zomer in Georgia aangehouden(...)
Afgelopen zomer was voor de ingangsdatum - dus dat beantwoordt helaas niets van de vraag van Marjolijne.

marjolijne
22-02-13, 08:54
In Georgia is het al langer verplicht (?), maar nu het in Florida nog niet mag. Bedacht ik mag het in Georgia dan wel?

Ik heb nu al 2 reisverslagen van mensen gelezen die geen auto in Georgia meekregen, ipv ontbreken van een int. rijbewijs.

Njit
22-02-13, 09:05
Dit soort wetten zijn per staat geregeld. Dus dat er in Florida onduidelijkheid is zegt niks over Georgia.
Heb je links naar verslagen van mensen die geen auto mee kregen?

dejo
22-02-13, 09:18
Afgelopen zomer was voor de ingangsdatum - dus dat beantwoordt helaas niets van de vraag van Marjolijne.
In Georgia was een int.rijbewijs afgelopen zomer al verplicht!
Ik was daar niet van op de hoogte, ik was trouwens op doorreis naar florida.

calypso
22-02-13, 11:27
Afgelopen November gewoon auto gekregen zonder Internationaal Rijbewijs op Atlanta Airport, wist niet eens dat het nodig was, rij al jaren in Atlanta rond.
Maar ben dan ook nog nooit aangehouden geworden. Maar zelf nu zou ik niet het Internationaal Rijbewijshalen omdat ik denk dat veel COPS helemaal
niet weten wat ze met die copie van de ANWB moeten doen.

Ben ooit in ver veleden in Alabama aagehouden toen ik wel een Internationaal Rijbewijs had en mij werd meteen verteld door de COP
dat hij het orgineel moest zien want die copie was niet geldig en dus sinds dien nooit meer een IDL aangeschaft.

Mushu
22-02-13, 13:09
Zo'n ervaring heb ik ook maar wel jaren geleden. Toen zag het er ook uit alsof je het zelf inelkaar had kunnen knutselen maar dat is volgens mij nog steeds zo. Het is echt niet meer dan een boekje met de vertaling van je rijbewijs. Maar als het verplicht is zou ik het toch aanschaffen, je weet maar nooit wat voor ellende je ermee voorkomt.

sonja
22-02-13, 16:46
Zojuist een uitgebreid item op de TV gezien, bij News 13, HIER (http://www.cfnews13.com/content/news/cfnews13/news/article.html/content/news/articles/cfn/2013/2/21/a_new_law_that_went_.html) kun je het artikel op hun website nalezen.
Je hebt dus geen internationaal rijbewijs nodig. De FHP zal de controversiele wet niet uitvoeren, in het kort: FHP said they’re not enforcing the law until further notice.

Ritchie
22-02-13, 17:06
Bedankt voor het bericht terplekke Sonja.

moniquekruiningen
22-02-13, 20:09
Lang leve de bureaucratie... Weer een plek waar ik heel graag de processen en de communicatie zou willen aanpakken... Antwoord van het RDW..


In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Ik begrijp uw reactie op het antwoord op uw vraag. Het klopt inderdaad wat u heeft gelezen, echter het is nog niet officieel bekrachtigd dat de RDW het internationale rijbewijs (IRB) gaat afgeven. Tot die tijd wordt het IRB alleen afgegeven door de ANWB

marjolijne
22-02-13, 23:03
\
Heb je links naar verslagen van mensen die geen auto mee kregen?

Heb geen links meer, ben een keer aan het googlen geweest int. rijbewijs atlanta ofzo.
Waarbij ik er 2 tegenkwam die geen auto meekregen...


Heb er toch nog snel eentje gevonden:

http://janmolendijk.waarbenjij.nu/reisverslag/4366106/1e-dag-schiphol-atlanta

knaapje
23-02-13, 12:11
Als een specialist als Jan Doets vandaag de dag nog dit op zijn site heeft staan: Autohuur


Wat dien ik te weten om een auto te huren? (http://www.jandoets.nl/veelgestelde-vragen/autohuur/2096_wat-dien-ik-te-weten-om-een-auto-te-huren)
Om een auto te kunnen huren heeft u een geldig rijbewijs nodig, een creditcard op dezelfde naam, een huurvoucher op dezelfde naam, een paspoort en een retour vliegticket. Een internationaal rijbewijs is niet verplicht. Voor een extra chauffeur is de minumum leeftijd 21 jaar in de huurauto categorien A t/m F, voor de overige categorien geldt een minumum leeftijd van 25 jaar.

calypso
23-02-13, 14:06
Heb geen links meer, ben een keer aan het googlen geweest int. rijbewijs atlanta ofzo.
Waarbij ik er 2 tegenkwam die geen auto meekregen...
Heb er toch nog snel eentje gevonden:
http://janmolendijk.waarbenjij.nu/reisverslag/4366106/1e-dag-schiphol-atlanta

Belangrijk aan dit is de volgende zin uit het statement van de Florida DHSMV: "It has come to the Department’s attention that this requirement may violate the Geneva Convention on Road Traffic (1949), an international treaty to which the United States is a signatory. Treaties to which the United States is a party preempt state laws in conflict with them."

Als dit zo is dan mag in geen elke staat een International Rijbewijs gevraagd worden aangezien ook de staat Georgia en dus Atlanta deel uit maakt van de USA!

koenkamphuys
23-02-13, 19:22
Als dit zo is dan mag in geen elke staat een International Rijbewijs gevraagd worden aangezien ook de staat Georgia en dus Atlanta deel uit maakt van de USA!

Alleen denk ik niet dat je langs de kant van de weg een juridische discussie met oom agent moet aangaan. Bedenk dat de staat Florida zelf de keuze heeft gemaakt, gezien de onduidelijkheid of de maatregel wel mag, de uitvoering van de wet op te schorten. Ze kunnen de handhaving ook gewoon door laten gaan en wachten tot een toerist de boel tot aan het hooggerechtshof uitvecht.

Dan heb ik zelf als amateuradvocaat de tekst van het gewraakte internationaal verdrag opgezocht en doorgespit; hij is hier te vinden (http://en.wikisource.org/wiki/Geneva_Convention_on_Road_Traffic). Er staat, m.b.t rijbewijzen het volgende in (tenminste: dit begrijp ik eruit; dit is dus een vrije vertaling en interpretatie):

(art. 24)
1. Landen behoren het rijbewijs van een ander land te respecteren, d.w.z. wanneer een buitenlander tenminste 18 jaar is en een rijbewijs heeft van dat land, dan heeft hij/zij ook het recht om aan het verkeer deel te nemen van het land waar hij/zij op bezoek is.

2. Landen mogen echter een internationaal rijbewijs eisen, o.a. wanneer het rijbewijs niet voldoet aan de eisen van Bijlage 9 van het verdrag.

3. Het internationaal rijbewijs is moet er uit zien als in bijlage 10 van het verdrag en uitgegeven worden door een autoriteit van de staat of een daartoe geautoriseerde instantie.

Ons credit card model rijbewijs voldoet niet aan de omschrijving van bijlage 9, die veel meer lijkt op de beschrijving van het oude model. Ik lees daarom hier niet uit dat er beletselen zouden zijn voor de VS of staten ervan, om een internationaal rijbewijs te eisen. En als ik bekijk hoe het er uit ziet snap ik ook wel dat de diender af en toe achter de oren moet krabben over wat daar nou staat.

Blijkens lid 3 is het mogelijk dat een door de overheid aangewezen instantie, in Nederland de ANWB, de internationale rijbewijzen mag afgeven.

Beika
23-02-13, 20:10
Wie kan mij helpen ? Wij gaan komend zomer naar Florida. Nu hebben we bij Alamo en auto gehuurd . Kan ik gewoon met mijn Nederlands rijbewijs daar rijden ? Gr Beika

Njit
23-02-13, 20:18
Tot nader bericht heb je daar voldoende aan. Mocht het toch nodig zijn dan heb je hem zo gehaald.

Teleton
25-02-13, 10:02
Na alle commotie en onduidelijkheid heb ik Alamo naar hun standpunt gevraagd. Dit staat immers los van het standpunt van de autoriteiten in Florida en wordt al jaren zo gehanteerd.
Thank you for your email.

Currently, Our policy is that International renters must present a valid, readable, unexpired license from their country of residence. If the license from the country of residence is not in English, an unexpired International Driver's License must be presented in conjunction with the license from their country of residence.

Learner Permits or photocopies of licenses are not accepted. Temporary driver's licenses are accepted only for change of residence or replacement of lost or stolen licenses.
Op het creditcard model rijbewijs dat in Nederland wordt afgegeven ontbreekt de vertaling naar het Engels. Zelf nooit enig probleem ondervonden maar goed om te weten wat het formele standpunt is. Dat wordt overigens ook bij de voorwaarden op de site nog steeds vermeld.

remon
25-02-13, 10:29
Ik denk dat ik het maar gewoon ga aanschaffen.
Beetje moeilijk doen om 2 tientjes :')

hockey
25-02-13, 10:38
2 x 2 tientjes vind ik toch zonde geld als het niet nodig is. Mijn kids zeggen dan : daar kunnen mooi een paar allstars van gekocht worden.

Ritchie
25-02-13, 12:20
Ik denk dat ik het maar gewoon ga aanschaffen. Beetje moeilijk doen om 2 tientjes :')Denk dat ik het ook doe, vakantie is toch duur zat hoor ik vaak hier zeggen, waarom besparen op nog niet eens 2 tientjes.
2 x 2 tientjes vind ik toch zonde geld als het niet nodig is. Mijn kids zeggen dan : daar kunnen mooi een paar allstars van gekocht worden.En dat is inderdaad persoonlijk.

trails
25-02-13, 13:49
2 x 2 tientjes vind ik toch zonde geld als het niet nodig is. Mijn kids zeggen dan : daar kunnen mooi een paar allstars van gekocht worden.

Onze meiden hebben hun eigen budget en hebben zich niet met ons budget te bemoeien :D.
Wij gaan ook naar Georgia, waar het wel verplicht is en halen dus gewoon dat rijbewijs. Bovendien kost het hier in Frankrijk niks :p.

chippie
25-02-13, 15:22
Afgelopen 2 jaar in Atlanta (Georgia) een auto gehuurd bij Alamo, zonder internationaal rijbewijs. Er werd ook niet om gevraagd. In een ver verleden heb ik ooit een camper gehuurd in Canada. Voor de zekerheid een internationaal rijbewijs aangeschaft. Bij het afhalen van de camper liet ik keurig het internationaal rijbewijs zien waarop de verhuurder aangaf dat hij dat niet nodig vond. Hij zag dagelijks allerlei rijbewijzen uit even zoveel landen/staten en had het "vodje" van de anwb echt niet nodig. Uit een iets minder verleden weet ik nog dat ik ooit ben aangehouden in de states (door een rood knipperlicht gereden). De strenge agent vroeg mijn rijbewijs, ik gaf het Nederlandse rijbewijs en dat was meer dan genoeg om hem in verwarring te brengen en ik kwam er af met een warning :-)

Neemt niet weg dat als je googled dat je gaat vinden dat het in Georgia nodig is om er een te hebben, en natuurlijk ga je topics vinden waarin iemand een probleem heeft gehad omdat hij of zij geen internationaal rijbewijs had. Het blijft een gevoel en als je het prettiger vindt om er een bij je te hebben dan zou ik dat zeker doen.

pixiedust
27-02-13, 23:29
Ik heb op de valreep dus nog een internationaal rijbewijs aangeschaft omdat ik op het laatste moment las dat het vanaf nu verplicht is. Voor niets...bleek achteraf, want niemand heeft ons erom gevraagd. Nou ja...het stelde ons in ieder geval gerust om het wel te hebben...

robisjo
28-02-13, 02:27
Oeps aangehouden door de politie??

calypso
28-02-13, 11:15
Neemt niet weg dat als je googled dat je gaat vinden dat het in Georgia nodig is om er een te hebben, en natuurlijk ga je topics vinden waarin iemand een probleem heeft gehad omdat hij of zij geen internationaal rijbewijs had. Het blijft een gevoel en als je het prettiger vindt om er een bij je te hebben dan zou ik dat zeker doen.

Vond dit op de officiele website van de Georgia Depratment for Drivers Services (http://www.dds.ga.gov/drivers/dldata.aspx?con=1741471757&ty=dl) : "Information for Non-US Citizens:Non-US citizens holding a valid foreign driver’s license are allowed to drive in the state of Georgia for tourism or business purposes. If the foreign license is not printed in English, the driver must also have an International Driving Permit (IDP) or similar translation issued in accordance with the provision of the Convention on Road Traffic, any similar treaty, international agreement, or reciprocal agreement between the United States and a foreign nation. Non-US citizens must obtain an IDP from their home country prior to coming to the U.S."

Ik zie het wel in September, weet nog niet of ik het IDP ga halen, probleem bij ons is dat er wel op staat in het Engels Driving License, maar de rest dus niet vertaald is. Daar zouden ze over kunnen vallen.

corrus
28-02-13, 12:29
Dan is dit géén rijbewijs in de Engelse taal... (Het lijkt m.i. dan duidelijk)

Florida Keys Go-er
28-02-13, 22:50
Op het creditcard model rijbewijs dat in Nederland wordt afgegeven ontbreekt de vertaling naar het Engels.

Dit is niet geheel waar, op het Nederlands rijbewijs creditcard model wordt er in het Engels aangegeven dat het een rijbewijs is "Driving License"
Dus er is wel een dusdanige vertaling naar het Engels, dat het hierbij om een (geldig) Europees/Nederlands rijbewijs gaat. Maar het klopt wel weer
dat de cijfers die er staan, die aangegeven wat alles betekend. Alleen in het Nederlands vermeld wordt op de achterkant maar niet in het Engels
of een andere vreemde taal. Zoals mede-forum lid ook al vermeld zie ik nu pas later, excuus voor deze soort van dubbele post.

In 2012 heb ik 2 maal een auto gehuurd in Florida bij Hertz, geen problemen gehad met het rijbewijs.

Maar als ik het nu correct begrijp is er tot op heden het nog niet nodig om een International Rijbewijs aan te schaffen als je een auto wilt huren
in Florida. Ik weet dat dit een Florida forum is maar hoe zit dit eigenlijk in Californie?

Teleton
01-03-13, 10:11
Maar als ik het nu correct begrijp is er tot op heden het nog niet nodig om een International Rijbewijs aan te schaffen als je een auto wilt hurenin Florida. Als ik het correct begrijp, begrijp je alleen wat je graag wilt begrijpen.........

arno
01-03-13, 19:52
die cijfertjes zijn een internationale code die ook in de usa gebruikt word dus ik zie geen probleem

Florida Keys Go-er
01-03-13, 21:15
Als ik het correct begrijp, begrijp je alleen wat je graag wilt begrijpen.........

Wat voor flauwe reactie is dat nu weer, ik wil niks uitlokken maar toch.
Het was een soort van navraag, waar mensen gewoon een reactie op kunnen geven of ik gelijk had.
Nou blijkbaar had ik geen gelijk en ik wil niet horen wat ik graag wil horen, wat jij er weer van maakt.

knaapje
01-03-13, 21:51
die cijfertjes zijn een internationale code die ook in de usa gebruikt word dus ik zie geen probleem

Maar voor zover ik weet ben jij geen US-cop en die beslist.

Teleton
02-03-13, 00:16
Het was een soort van navraag, waar mensen gewoon een reactie op kunnen geven of ik gelijk had.
. Ik zou zeggen; missie geslaagd. Proficiat! Ik gaf je een soort van reactie waaruit je kunt opmaken dat je een soort van geen gelijk hebt. Mijn tip: lees de tekst van Alamo m.b.t. de voorwaarden die bepaald zijn t.a.v. een Internationaal Rijbewijs nog eens rustig door en probeer dan nog eens zelf om een soort van conclusie te trekken. Wanneer een ander aan je vertelt dat je conclusie niet klopt omdat je de tekst niet begrijpt, vind je dat flauw. Ik brand mijn vingers er i.i.g niet meer aan..........

Teleton
02-03-13, 10:40
Wie kan mij helpen ? Wij gaan komend zomer naar Florida. Nu hebben we bij Alamo en auto gehuurd . Kan ik gewoon met mijn Nederlands rijbewijs daar rijden ? Gr BeikaBovenstaande vraag werd door Moderator Michael aan dit topic toegevoegd. Omdat ik over de volgende informatie beschikte, besloot ik de vraag van Beike te beantwoorden met een aanvulling die nog niet eerder aan de orde kwam.
Na alle commotie en onduidelijkheid heb ik Alamo naar hun standpunt gevraagd. Dit staat immers los van het standpunt van de autoriteiten in Florida en wordt al jaren zo gehanteerd.
Thank you for your email.

Currently, Our policy is that International renters must present a valid, readable, unexpired license from their country of residence. If the license from the country of residence is not in English, an unexpired International Driver's License must be presented in conjunction with the license from their country of residence.

Learner Permits or photocopies of licenses are not accepted. Temporary driver's licenses are accepted only for change of residence or replacement of lost or stolen licenses.


Op het creditcard model rijbewijs dat in Nederland wordt afgegeven ontbreekt de vertaling naar het Engels. Zelf nooit enig probleem ondervonden maar goed om te weten wat het formele standpunt is. Dat wordt overigens ook bij de voorwaarden op de site nog steeds vermeld Deze tekst geeft m.i. een helder antwoord op de vraag van Beika. Hierop kwam een reactie van Florida Keys Go-er met een quote naar mijn antwoord en met de volgende conclusie/vraag:
Maar als ik het nu correct begrijp is er tot op heden het nog niet nodig om een International Rijbewijs aan te schaffen als je een auto wilt huren Omdat dit niet is wat er staat, heb ik hier nog maar eens op gewezen. En dat had ik beter niet kunnen doen want ik kreeg een 'gezellige' pm in de mailbox waardoor mij de lust om informatie met anderen te delen, voorlopig wel weer ontgaat. Want als er dan al een vervelende discussie gevoerd moet worden, dan voer ik hem op het forum en niet achter de schermen.
Lekker volwassen. Beste Teleton,

Persoonlijk vindt ik je hele houding nogal bot overkomen en helemaal niet sociaal of op een behulpzame weg overkomen.
( wat jammer dat je vraag niet leest, het antwoord niet begrijpt en daardoor de verkeerde conclusie trekt )Maar ja dat is gewoon wie jij bent.
( Oeps, alweer een conclusie getrokken die je niet kunt onderbouwen, er zijn maar weinig mensen die mij kennen )

Jouw referentie lijdend naar de reactie van Alamo is ook niet correct, dit is een reactie van één autoverhuurbedrijf wat niet staat voor het beleid van een bepaalde staat. Ik ging ook niet op de reactie van Alamo in, maar vroeg een algemene vraag en niet in betrekking to autohuur bij Alamo.
( wat jammer dat je de oorspronkelijke vraag niet leest, etc.etc . Als je in een lopende discussie ineens over een ander onderwerp begint, leidt dat tot verwarring, begrijp je? De vraag ging over de situatie bij Alamo, wat is er dan niet correct an het antwoord?) Die trouwens omschrijft dat je een geldig rijbewijs moet hebben van je land van afkomst, mocht deze niet in Engels zijn (wat een Nederlands rijbewijs (gedeeltelijk) wél) is.
( Dit laaste is een bewering op basis van een kromme redenatie. De woorden "Driving license" betekenen immers niet dat de overige informatie op de kaart in het Engels wordt verstrekt. Zie ook de andere reacties in deze discussie ) Zullen ze vragen naar een Internationaal Rijbewijs. Dit hoeft niet zo te zijn dat andere autoverhuurbedrijven deze voorwaarden ook aan zich binden.
( Wat jammer dat je de vraag niet leest, het antwoord niet begrijpt etc. ) Bij deze laat ik het hier ook bij aangezien wij beiden elkaar niet begrijpen, of willen begrijpen. (
WIJ BEIDEN? Spreek vooral voor je zelf. Mij dunkt dat jij de vragen en de antwoorden in deze discussie niet begrijpt en totaal voorbij gaat aan de vraag die hier oorspronkelijk is gesteld ) Mij maakt het niet uit.
( Mij wel! Er is mij veel aan gelegen om vragen die betrekking hebben op zaken die formeel geregeld zijn, ook formeel te beantwoorden. Wat iemand er vervolgens mee doet, miet 'ie zelf beslissen. Op het gebied van rijbewijzen, verzekeringen en verhuurvoorwaarden luistert de info nogal nauw. Daarom is het zaak dat de verstrekte informatie klopt en niet wordt vervuild met allerlei dubieuze persoonlijke conclusies. .) Tot slot: steeds vaker zie je dat er over serieuze onderwerpen discussies zoals deze ontstaan. Het is op deze manier voor mij niet leuk meer om tijd en moeite in het nazoeken van informatie te steken en al helemaal niet om deze info op het forum te delen. En ja...degene die de informatie vervuilt omdat hij/zij niet de moeite neemt even zorgvuldig door te nemen waar het precies om gaat, mag best weten dat ik dat in ieder geval niet op prijs stel. En dat is nooit grof of beledigend maar wel scherp en to the point. Zoals je zelf zegt en waar ik het dan ook hartgrondig mee eens ben, Florida Keys go-er: Lekker volwassen!

Michael66
02-03-13, 11:05
Moderator Michael66:

Algemeen geldt:
Iedereen staat het vrij om een vraag te stellen op dit forum. Zie de forumregels. En elke vraag heeft recht op een antwoord.
Kun of wil je geen (inhoudellijk) antwoord geven op een vraag, geef andere forumleden dan de mogelijkheid om dat te doen.
Vergeet nooit dat het forum een schriftelijk dialoogmedium is, waarbij het vaak voorkomt dat de schrijver iets anders bedoelt dan je als lezer ervaart. Helaas heb je hier niet de ondersteuning van de honderdduizenden non-verbale signalen die je in een persoonlijk gesprek meegeeft.

Ten slotte: Ik hoop nooit volwassen te worden. I want to go to Walt Disney World!!

Einde discussie!

trails
02-03-13, 11:35
Einde discussie? Betekent dit dat er niks meer over geschreven mag worden? Over het onderwerp niet of over het "lekker volwassen" niet?

Het valt me op dat er vaker vragen worden gesteld waarop de vraagsteller of anderen, eigenlijk niet het juiste antwoord willen weten. Pak het IDL, als de wet zegt dat je het moet hebben dan proberen mensen zich er toch onderuit te wurmen. Eigen keuze, maar vraag het dan niet of geef er geen reactie op. Of zeg gewoon iets in de trant van "fijn dat het moet, dat is duidelijk, maar ik wens me niet aan de wet te houden". Maar het heen en weer "zeuren" en beschuldigingen uiten aan anderen, wel of niet via een PB, dat zou toch achterwege moeten blijven.
Als je iets niet snapt en het wordt door een forummer uitgelegd, zeg dan ook eens een keer netjes "dankjewel".

Michael66
02-03-13, 16:15
Dankjewel trails. :cool:

Uiteraard gaat de dialoog in dit onderwerp over het internationaal rijbewijs gewoon door.

Als iemand het nog over de manier van vragen stellen wil hebben, dit ter sprake wil stellen: open er dan maar een onderwerp over in de Lounge.

Florida Keys Go-er
02-03-13, 20:13
Hoe dan ook, zou iemand me graag kunnen vertellen welk beleid ze voeren in Californie wat betreft het wel of niet tonen van een Internationaal Rijbewijs?

Michael66
02-03-13, 22:07
... in Californie ...Daarvoor kun je het beste eens kijken (of je aanmelden) op het allesamerika forum. Dit forum gaat ten slotte alleen over Florida. Het wordt wat onoverzichtelijk voor de Florida-gangers als we hier door elkaar het beleid van allerlei staten hierover gaan bespreken.

NB: Beleid van/in Georgia is zijdelings wel relevant, aangezien een redelijk aantal Florida-gangers vanuit die (aanliggende) staat komen, of er een uitstapje heen maken.

robisjo
06-03-13, 15:22
Gisteravond op het Strawberry festival even een gesprek gehad met een lokale politieagent. Deze was volledig op de hoogte van het bestaan van de wet over het internationale rijbewijs. Ook wist hij van het advies om deze wet niet te handhaven. Maar hij vertelde er wel bij dat het een advies was, en geen must. Dus het staat iedere politieagent vrij om dit advies op te volgen(of niet). Hij zij er wel bij dat zij er in eerste instantie waren om alle wetten te handhaven. Hij vond het verstandig van ons dat wij wel een internationaal rijbewijs hadden gehaald, want op deze manier voorkom je de willekeur van de politieagenten.


Sjon, Bianca en Romy

Teleton
06-03-13, 16:47
Gisteravond op het Strawberry festival even een gesprek gehad met een lokale politieagent. Deze was volledig op de hoogte van het bestaan van de wet over het internationale rijbewijs. Ook wist hij van het advies om deze wet niet te handhaven. Maar hij vertelde er wel bij dat het een advies was, en geen must. Dus het staat iedere politieagent vrij om dit advies op te volgen(of niet). Ook lokale politieagenten zitten er wel eens naast. Er is geen sprake van 'een advies' om de wet niet te handhaven. Het Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles heeft besloten de wet tot nader order niet ten uitvoer te brengen. Daarom kan er ook geen sprake van willekeur zijn bij de afhandeling door een politieagent. Deze kan geen eigen interpretatie aan de wet- en regelgeving geven, maar dient de regelgeving gewoon uit te voeren. Het lijkt mij verstandig om af te gaan op wat de wetgever hier formeel over meldt. Interpretaties van lokale politieagenten zijn niet relevant, al geef ik toe dat het in de VS lastig discussieren wordt wanneer een agent een andere mening is toegedaan.
During the 2012 legislative session, the Florida Legislature amended section 322.04, Florida Statutes, to require visitors from outside the United States to have an International Driving Permit in order to drive lawfully in Florida. This change took effect Jan. 1, 2013.

It has come to the Department's attention that this requirement may violate the Geneva Convention on Road Traffic (1949), an international treaty to which the United States is a signatory. Treaties to which the United States is a party preempt state laws in conflict with them.

Therefore, the Florida Highway Patrol will defer enforcement of violations of the amended statutory section until a final determination of the alignment of the amendment with the treaty can be made. Non-resident visitors to Florida who wish to drive while here will be required to have in their immediate possession a valid driver license issued in his or her name from another state or territory of the U.S. or from their country of residence. However, the FHP will not take enforcement action based solely on the lack of an International Driving Permit.
Op 14 februari schreef de directeur van FHP hier de volgende Libelle-versie over:

FLORIDA’S DOORS AND ROADWAYS REMAIN OPEN TO VISITORS

~ Highway Safety agency reassures visitors that travel to the Sunshine State is business as usual ~

TALLAHASSEE, Fla. – Whether you fly or drive to Florida, visitors can be assured the Sunshine State is doing business as usual. Earlier today, DHSMV released a statement to media around the world that the Florida Highway Patrol will defer enforcement of a law that requires visitors from outside the United States to have an International Driving Permit to drive lawfully in Florida. The statement explained that the law may potentially conflict with an international treaty.

The Department understands the concerns of the international community and is working with its partners to ensure that visitors are not inconvenienced. Visit Florida, AAA, Canada Automobile Association and law enforcement agencies around the state are helping DHSMV get the message out that Florida’s doors and roadways are open as usual to all visitors.

The Department will be working with the Florida Legislature in the coming months to ensure that the law reflects Florida’s rich history of welcoming our friends from around the world to the Sunshine State. The Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles provides highway safety and security through excellence in service, education and enforcement. The Department is leading the way to a safer Florida through the efficient and professional execution of its core mission: the issuance of driver licenses, vehicle tags and titles and operation of the Florida Highway Patrol. To learn more about DHSMV and the services offered, visit www.flhsmv.gov (http://www.flhsmv.gov), follow us on Twitter at @FDHSMV or find us on Facebook.

axzel
08-03-13, 14:17
Ik heb de vertaling van het Nederlandse rijbewijs naar het Engels een update gegeven, o.a. de nummers laten corresponderen met de nummers op ons rijbewijs, de AM categorie toegevoegd en het iets uitgebreid.
Graag hoor ik of er spelfouten inzitten, ik ben voor de spelling licenSe gegaan en niet licenCe omdat de rijbewijzen in Florida ook met een S worden geschreven.

Dit is natuurlijk geen officieel document, maar voor de mensen die geen internationaal rijbewijs hebben is het altijd handig om deze mee te nemen; je kunt hem dan tonen als je gecontroleerd wordt. Op of aanmerkingen welkom!!

http://europa-forum.nl/Dutch%20to%20English%20translation%20of%20drivers% 20license.pdf

Njit
08-03-13, 16:18
Je hebt deze als basis gebruikt? http://www.floridaforum.nl/showthread.php?4833-FAQ-Internationaal-rijbewijs

axzel
08-03-13, 17:04
Jep, vandaar ook een 'update' gegeven. Ik vond laatstgenoemde niet volledig genoeg!

Njit
08-03-13, 19:40
Is ook al een tijdje oud. Als de Update OK bevonden is dan zal ik de FAQ bijwerken.

mblokland
22-03-13, 20:23
Inmiddels is de wet het "florida house" unaniem gepasseerd en wordt verwacht dat de senaat de wet ook aanneemt.

Bron (http://www.windsorstar.com/news/Florida+repeals+license/8108334/story.html)

Michael66
22-03-13, 21:04
Florida officials had said the law was passed so police weren't faced with foreign licence documents they couldn't understand.Wat een onzin eigenlijk. In deze tijd dat alle info ook online te krijgen is. En alle politiewagens in de VS zijn uitgerust met electronica die hun toegang geeft tot allerlei gegevens. Zou toch geen probleem mogen zijn, zeker niet in een staat die voor 70% van de inkomsten afhankelijk is van toeristen.

Maar ja,wie ben ik ....

Ta2 Gerrit
22-03-13, 21:21
Kort gezegd, ik moet maken dat ik wegkom :D We wachten het vervolg maar af dan.

remon
22-03-13, 21:25
Misschien toch maar even eentje aanvragen dan

Maarten-Annique
23-03-13, 09:58
Ik reis af zonder. Ik gok er op dat het eind april begin mei nog niet doorgevoerd is.

Njit
23-03-13, 11:43
Ik gok ook dat ze er eerst een reclame-campagne tegenaan gooien om het grote nieuws te vertellen.

koenkamphuys
23-03-13, 18:45
Inmiddels is de wet het "florida house" unaniem gepasseerd en wordt verwacht dat de senaat de wet ook aanneemt.

"De wet" die is aangenomen, voor de duidelijkheid, is
a bill repealing a law from last year that requires foreigners visiting the state to have international driving permits (aldus het artikel). Dit besluit herroept de wet van vorig jaar; volgens mij betekent dat juist dat de verplichting om een internationaal rijbewijs te hebben, wordt opgeheven.

Maarten-Annique
23-03-13, 18:59
Nu je het zegt...
Ik ga er eens even een Amerikaanse Nederlander naar laten kijken... :cool:

mblokland
23-03-13, 19:48
"De wet" die is aangenomen, voor de duidelijkheid, is (aldus het artikel). De besluit herroept de wet van vorig jaar; volgens mij betekent dat juist dat de verplichting om een internationaal rijbewijs te hebben, wordt opgeheven.

Helemaal waar dat staat er idd. :up:

Wetgevers in Florida hebben ingestemd met een wetsvoorstel tot intrekking van een wet van vorig jaar dat buitenlanders een bezoek aan de staat om internationaal rijbewijs vergunningen hebben vereist.

A3
24-03-13, 11:25
Cool. Daar hebben we wat aan.
Kort en concluderend dus: er was een wetsvoorstel dat buitenlanders verplichtte tot een internationaal rijbewijs. Maar omdat dit voorstel mogelijk in strijd was met internationale afspraken is er nu een wet aangenomen die het voorstel herroept.
Géén internationaal rijbewijs nodig dus!

Hiep hiep.............................................. ...................HOERA!!

A3

mattrob
24-03-13, 11:59
Heb ik de goede 'gok' (al zag ik het zelf niet zo) genomen :o ! Mooi nieuws !

dennis-oostveen
24-03-13, 12:42
Ik heb een twee jaar oude meegenomen voor eventuele vertaling.

Teleton
24-03-13, 13:04
Door de onoplettendheid van Blokland, aan wie door mij al eerder vriendelijk is gevraagd de berichten zelf eerst goed te checken voor er hier op het forum onnodig onrust of twijfel wordt gezaaid met onjuiste of onvolledige informatie, kunnen we de hele discussie weer over doen...zo lijkt het als ik naar de laatste berichten in dit topic kijk. En dat is jammer, want het ene misverstand dreigt zich op het andere te stapelen nadat we de zaak hier toch helder hadden, dacht ik. Dank zij Koen, die gelukkig de moeite nam om het bericht van Blokland te controleren en ons te waarschuwen, weten we nu dat de overheid ons niet meer om een internationaal rijbewijs (IR) zal vragen, tenzij de Senaat alsnog roet in het eten gooit. Case closed, zo lijkt het. Want er is meer info die van belang is bij het maken van de afweging of je een IR meeneemt of niet:


Het kwam al eerder aan de orde; het is verwarrend en vervelend, maar los van de eisen die de overheid stelt, kunnen de verhuurbedrijven in Florida formeel op grond van hun voorwaarden een Internationaal Rijbewijs eisen bij de afgifte van de auto. Dit is overigens al jaren zo en het zal waarschijnlijk niet zo 1,2,3 veranderen. Reisorganisaties zullen je hier dan ook terecht op blijven wijzen. Daarom mag deze info ook op het forum niet ontbreken, velen gebruiken dit immers als naslagwerk. En ja, het is algemeen bekend dat er zelden of nooit om wordt gevraagd. Maar omdat het nu eenmaal in sommige voorwaarden staat, is het iets te kort door de bocht om hier op het forum te stellen dat je het Internationaal Rijbewijs helemaal niet nodig zou hebben. Ik zou er altijd de voorwaarden van de verhuurmaatschappij met wie je zaken doet, op nalezen zodat je bij de balie niet verrast wordt als een Pietje Precies toch om een IR vraagt. Vraag het bij twijfel vooraf desnoods even na bij je verhuurder.

Vervolgens kan een ieder op grond van de verkregen persoonlijke informatie, zelf beslissen of hij/zij het Internationaal rijbewijs meeneemt of niet......

Njit
24-03-13, 13:06
Voor de duidelijkheid een bron naar het bericht:

http://www.huffingtonpost.ca/2013/03/13/florida-international-driving-licences-repeal_n_2872166.html

Njit
24-03-13, 13:14
@Teleton: formeel hebben ze dat recht misschien maar in de praktijk heb ik hier op het forum nog nooit erover gehoord. En ik ga toch liever van de praktijk uit.

Alamo zegt er het volgende over:




International renters must present a valid license from their country of residence. If the driver's license is in a language other than English, an International Driver's Permit is required in conjunction with the country of residence driver's license.
If the driver's license is in a language other than English, but the characters are in English (i.e. alphabet is an extended Latin-based alphabet like German, Spanish, etc.), an International Driver's Permit is recommended but not required.



En hiermee kunnen we deze discussie weer afsluiten. Aanbevolen maar niet verplicht. En zoals Teleton al aangaf: een ieder mag zelf aangeven wat hij/zij hiermee doet.

koenkamphuys
24-03-13, 23:12
Door de onoplettendheid van Blokland, aan wie door mij al eerder vriendelijk is gevraagd de berichten zelf eerst goed te checken voor er hier op het forum onnodig onrust of twijfel wordt gezaaid met onjuiste of onvolledige informatie (...) Dank zij Koen, die gelukkig de moeite nam om het bericht van Blokland te controleren en ons te waarschuwen, weten we nu dat de overheid ons niet meer om een internationaal rijbewijs (IR) zal vragen (...)

Even voor de duidelijkheid: Lees alsjeblieft het bericht van MBlokland goed. Hij heeft alleen gezegd dat "de wet" is aangenomen. Niet welke, en of hij er begrepen had dat de nu aangenomen wet de oude juist intrekt of niet weet ik niet. Hij heeft een link gegeven naar het artikel en iedereen dient dat zelf te lezen.

De enige reden dat ik reageerde, is dat anderen, die het bericht waarnaar werd verwezen met een half oog hebben gelezen danwel verkeerd hebben begrepen, de indruk kregen dat besloten was dat het internationaal rijbewijs nu definitief verplicht was gesteld.

Ik zag de verwarring aankomen en vandaar dat ik even aangaf dat volgens het artikel de wet juist was ingetrokken. En ik hou het er vooralsnog op dat ook mogelijk is dat MBlokland het bericht zelf goed gelezen heeft, dit een beetje ongelukkig heeft aangekondigd en dat er vervolgens door anderen verkeerde conclusies zijn getrokken.

mblokland
30-03-13, 07:41
Internationaal rijbewijs niet nodig.

Bron: Orlando Sentinel (http://www.orlandosentinel.com/business/tourism/os-florida-repeals-international-driving-permits-20130328,0,1675919.story?track=rss)

Njit
30-03-13, 11:19
Zoals ze het zo mooi in het stukje van The Orlando Sentinel hebben geschreven:

"We wanted to make sure foreign visitors knew the welcome mat was out" and that they wouldn't be confused about the driving issue

http://i.imgur.com/galILNL.jpg

FloridaVerslaafde
30-03-13, 15:09
Eindelijk duidelijkheid.

:cool:

TimSchuts
21-05-13, 16:18
Is de wet al veranderd? Ik ga over 2 weken. Heb ik er dan wel of niet een nodig?

Ritchie
21-05-13, 16:26
Mijn mening, is dus geen feit: niet nodig dat int. rijbewijs

TimSchuts
21-05-13, 17:40
Mijn twijfel is er ook nog.
Volgens de ANWB zou je het wel nodig hebben in Florida, maar verder krijg ik nergens de bevestiging.

dennis-oostveen
21-05-13, 17:55
Volgens de ANWB is die al jaren VERPLICHT, maar was niet zo. Nu hadden ze het Int. Rijbew. wel verplicht in FL, maar aan de hand van een speciale wetgeving hoeven wij als Nederlanders dit niet te hebben. Vraag voor de zekerheid aan het Amerikaanse Consulaat of zoiets.

Teleton
21-05-13, 18:19
Ik verwijs eerst maar even naar het bericht van Koen (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?15539-Internationaal-rijbewijs-vanaf-01-01-2013-nog-steeds-NIET-nodig&p=184142&viewfull=1#post184142) waarin hij de aangenomen wet uitlegt nadat er hier een Babylonische spraakverwaring over is ontstaan. De wetgeving is helder en geldt voor alle buitenlandse bestuurders. Er is geen sprake van een speciale regeling voor Nederlandse rijbewijzen.

Verder is er de officiele site van Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles (http://www.flhsmv.gov/FLVisitorsFAQs.htm) waar duidelijk aan staat gegeven dat de wetgever je weliswaar niet verplicht om over een Internationaal Rijbewijs te beschikken, maar dat de verschillende verhuurbedrijven deze wel verplicht kunnen stellen. Je dient daarvoor dus bij jouw verhuurder na te gaan wat er over in de voorwaarden staat.

De ANWB heeft dus formeel gelijk wanneer ze adviseren een Internationaal Rijbewijs aan te schaffen. Zij hanteren slechts de regels en kunnen zich niet permitteren om een klacht van jou te krijgen als er een medewerker van een verhuurbedrijf op zijn strepen gaat staan en jou de auto weigert mee te geven omdat je geen IR kunt overleggen.

Ik weet niet welke bevestiging je nog zoekt, maar als de twee verantwoordelijke instanties in twee landen precies aangeven wat de eisen zijn, lijkt me dat toch echt voldoende.

Op dit forum is al vaak aangegeven dat er in de praktijk nauwelijks naar wordt gevraagd. Het is dus aan jezelf hoe je hier mee omgaat. Let op: Resultaten uit het verleden bieden nooit garantie voor de toekomst.

TimSchuts
22-05-13, 11:36
Ik heb het toch even nagevraagd.
Mijn reisbureau zegt: niet verplicht, maar inderdaad makkelijk mocht er iets gebeuren.

en de ambassade zegt het volgende.
In het algemeen wordt geadviseerd om een Internationaal Rijbewijs aan te vragen bij een lokaal ANWB kantoor:
http://www.usa.gov/Topics/Foreign-Visitors-Driving.shtml (http://www.usa.gov/Topics/Foreign-Visitors-Driving.shtml)
Met een vriendelijke groet
Embassy of the United States of America
Information Resource Center

corrus
22-05-13, 12:54
Ik heb het toch even nagevraagd.
Mijn reisbureau zegt: niet verplicht, maar inderdaad makkelijk mocht er iets gebeuren.

Hoezo... gemakkelijk mocht er iets gebeuren...
Bij een verkeersregelovertreding of aanrijding, vraagt de politie je om je échte rijbewijs en niet het vodje van de ANWB.

Teleton
22-05-13, 13:18
Ik heb het toch even nagevraagd.



Nou ja.....vraag het dan niet hier! En de info die je nu geeft, leidt eigenlijk alleen maar tot meer verwarring, dus dat schiet niet op.

Je reisbureau begrijpt er kennelijk niets van want als er 'iets' (wat dan...) gebeurt begin je niks met een IR. En de link die je plaatst verwijst naar de informatie die voor reizen naar de USA geldt. Aangezien de regels per staat verschillen, heb je daar dus ook niets aan.

De enig juiste info vind je, zoals eerder vermeld, op de officiele site van Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles.

Michael66
22-05-13, 21:56
Hoi Tim,
Dankjewel voor het delen van de door jou ontvangen info.

Ik kan me best voorstellen dat je het voor alle zekerheid nog even navraagd bij de ambassade. Je bent echt niet de eerste, en zeker ook niet de laatste die dat doet.
Hier op het forum staat - zoals hiervoor al enkelen aangeven - al heel veel goede info, maar het forum is uiteraard geen officiele instantie.

Je bent helemaal vrij om hier info te vragen, daarmee te doen wat je wil en waar je wilt nog meer info aan te vragen.
Dat in tegenstelling tot wat anderen hiervoor aangeven.

Nogmaals: bedankt voor het delen van je info!

Gr. Michael


Ik heb het toch even nagevraagd.
Mijn reisbureau zegt: niet verplicht, maar inderdaad makkelijk mocht er iets gebeuren.

en de ambassade zegt het volgende.
In het algemeen wordt geadviseerd om een Internationaal Rijbewijs aan te vragen bij een lokaal ANWB kantoor:
http://www.usa.gov/Topics/Foreign-Visitors-Driving.shtml (http://www.usa.gov/Topics/Foreign-Visitors-Driving.shtml)
Met een vriendelijke groet
Embassy of the United States of America
Information Resource Center

trails
23-05-13, 08:02
Maar wat Teleton schrijft is wel correct!
Wij gaan het deze zomer gewoon halen. En... wat zijn die kosten nou op de totale prijs van zo'n reis (bij ons is het ding trouwens gratis, want het wordt door de overheid verstrekt). We rijden dan toch wat geruster rond en dat is ook wat waard.

zeekoe
23-05-13, 10:26
Toch nog even het volgende: Wij werden op 16 mei 2013 in Clearwater aangereden door een achterop komende auto terwijl wij voor de stoplichten stonden. De agent was heel blij dat ik ook een Internationaal Rijbewijs kon tonen. In al de 34x dat wij nu in Florida
zijn geweest heb ik nog nooit een aanrijding gehad (of veroozaakt). Mazzel dus. Het is voor de politie in de US een stuk makkelijker om een schade rapport op te maken met de info van het Int. Rijbewijs. Dan gaat het ook veel sneller. Zonder Int. Rijbewijs moeten ze eerst allerlei soorten informatie gaan opvragen, dan ben je zomaar 1 tot 2 uur kwijt voordat je weer verder kunt. De schade afhandeling (de auto was van Alamo) ging uitstekend. Je belt met Alamo, vraagt naar de damage claim carrental department en je geeft alle info door. Vermeld zeker dat er een schaderapport door de politie is opgemaakt. Dus altijd de politie inschakelen bij een schade.....heel belangrijk!!! Alamo heeft alle info doorgegeven aan het verhuurstation (Orlando Int. Airport) en bij het inleveren van de auto was 1 scan voldoende om alle info tevoorschijn te toveren...bagage uit de auto, zaak afgehandeld. Zo zie je maar hoe handig een Int. Rijbewijs kan zijn.

Teleton
23-05-13, 10:46
Maar wat Teleton schrijft is wel correct!
.Et voila....! Maar helaas gaat het daar hier op het doorgaans zo betrouwbare Floridaforum al lang niet meer om. Hier is van belang wie het hardst roept dat 'ie de nieuwe kleren van de keizer prachtig vindt. En dat je Hem vooral niet laat merken dat 'ie in zijn blote reet loopt.....

En laat niemand zeggen dat het niet waar is. Ik heb het namelijk zelf uitgezocht. Voor de zekerheid. Bij de ambassade van de keizer zelf. En bij de Efteling.....En dat wilde ik nog even delen. Want dan is het goed!

axzel
23-05-13, 11:28
Toch nog even het volgende: Wij werden op 16 mei 2013 in Clearwater aangereden door een achterop komende auto terwijl wij voor de stoplichten stonden. De agent was heel blij dat ik ook een Internationaal Rijbewijs kon tonen. In al de 34x dat wij nu in Florida
zijn geweest heb ik nog nooit een aanrijding gehad (of veroozaakt). Mazzel dus. Het is voor de politie in de US een stuk makkelijker om een schade rapport op te maken met de info van het Int. Rijbewijs. Dan gaat het ook veel sneller. Zonder Int. Rijbewijs moeten ze eerst allerlei soorten informatie gaan opvragen, dan ben je zomaar 1 tot 2 uur kwijt voordat je weer verder kunt. De schade afhandeling (de auto was van Alamo) ging uitstekend. Je belt met Alamo, vraagt naar de damage claim carrental department en je geeft alle info door. Vermeld zeker dat er een schaderapport door de politie is opgemaakt. Dus altijd de politie inschakelen bij een schade.....heel belangrijk!!! Alamo heeft alle info doorgegeven aan het verhuurstation (Orlando Int. Airport) en bij het inleveren van de auto was 1 scan voldoende om alle info tevoorschijn te toveren...bagage uit de auto, zaak afgehandeld. Zo zie je maar hoe handig een Int. Rijbewijs kan zijn.

Sorry maar dit is echt onzin! Welke informatie staat er dan op het internationale rijbewijs wat er niet op het nationale rijbewijs staat? Welke informatie moeten ze volgens jou dan 'opvragen' als je geen internationaal rijbewijs bij je hebt????
Kortom, wat doet het internationaal rijbewijs in deze zaak zodat jij geen 1 á 2 uur hoeft te wachten ? Het is een simpele vertaling van je originele rijbewijs, meer niet!!!

Ik snap dat het een fijn gevoel is om hem bij te hebben en dat de Engelse vertaling een hoop doet, maar ik heb genoeg contact met amerikaanse collega agenten en ook hun geven aan dat een internationaal rijbewijs NIET nodig is en ze het credit-card formaat Europees rijbewijs prima kunnen lezen. Het is geen chinees en die mensen zijn ook niet achterlijk :o

sonja
23-05-13, 11:51
....De agent was heel blij dat ik ook een Internationaal Rijbewijs kon tonen. Je belt met Alamo..... Zo zie je maar hoe handig een Int. Rijbewijs kan zijn.

Wij hebben ooit zelf een forse aanrijding gehad, schuldschade want wij klapten op een voorganger. Wij belden ook met Alamo en het eerste wat ze riepen is dat de politie gebeld moest worden, een schade rapport is absolute noodzaak voor een rental. By the way, niemand vroeg naar het IR, we hadden het trouwens niet eens. Zo zie je maar... wat een verschil.

moniquekruiningen
23-05-13, 12:04
Een vriend van mij werd vorig jaar in de buurt van NY aangehouden en kreeg een speeding ticket..

Omdat de agent zijn NL rijbewijs niet kon ontcijferen, werd zijn achternaam als voornaam genoteerd en de woonplaats als achternaam.
Resultaat; nooit iets ontvangen... geeft wel aan waarom een internationaal rijbewijs handiger kan zijn, zeker voor de politie...

Nog maar eens gecontroleerd op de site van mijn verhuurder (EAUTOHUUR);Een internationaal rijbewijs is verplicht indien het rijbewijs niet in Romeins alfabet is.

Teleton
23-05-13, 12:17
Toch nog even het volgende: Wij werden op 16 mei 2013 in Clearwater aangereden. De schade afhandeling (de auto was van Alamo) ging uitstekend. Leerzame bijdrage. Hoort alleen in het topic over Alamo. De vermelding over het Internationaal Rijbewijs is voor deze discussie niet zo relevant. Hier gaat het er namelijk volgens mij om welke specifieke eisen gesteld worden door de overheid en de verhuurder.

Deze discussie wordt vertroebeld door allerlei opmerkingen over wat ook handig/prettig/gemakkelijk of leuk is *)...Het is ook handig/prettig/gemakkelijk/leuk *) om een likdoornpleister/boordeknoopje/pijpenragertje *) bij je te hebben, als je d'r een nodig hebt.....Maar op de vraag hoe het nu precies zit met het Internationale Rijbewijs in Florida, is slechts één antwoord mogelijk en dat vind je op de officiele site van Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles.

*) svp doorhalen wat niet handig/prettig/gemakkelijk of leuk is.

Michael66
23-05-13, 13:10
Maar op de vraag hoe het nu precies zit met het Internationale Rijbewijs in Florida, is slechts één antwoord mogelijk en dat vind je op de officiele site van Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles.Toch een kleine en niet onbelangrijke aanvulling: Iedere verhuurder of tussenpersoon van een verhuurder mag uiteraard aanvullende eisen stellen voor het verlenen van hun diensten. Als daar een vereiste van het bezitten van een geldig Internationaal rijbewijs bij hoort, dan heb je daar ook aan te voldoen. Of - als je daar niet aan kunt of wilt voldoen - je neemt de consequenties voor lief.

Het lastige daarbij blijft dat er heeeeel veel dienstverleners zijn op dit gebied en wehier op het Florida Forum helaas niet door allen worden ingelicht als ze iets wijzigen in hun voorwaarden. Wat nogal eens en zonder enige vooraankondiging gebeurt. Ook helaas.

Wat het ook lastig maakt is dat je in geval van een calamiteit te maken krijgt met een agent. Een persoon die op dat moment je aanspreekpunt is. En die persoon vertegenwoordigt op dat moment "de waarheid". Niets dan heel veel goeds over de agenten van de vele politionele istanties. Het blijven echter mensen met hun persoonlijke kwaliteiten en tekortkomingen. En als die dan - volgens de officiele regels onterecht - naar een Int. Rijbewijs vraagt, dan heb je daar mee te maken. En een discussie starten over het wel of niet terecht zijn van de vraag om het IR .... nee, dat lijkt in zo'n geval niet echt wenselijk. Ik durf 'm wel aan, maar ik ken ook Florida-gangers die dat niet kunnen of willen. En dat risico graag afdekken met de aanschaf van een IR. Of het nou moet of niet.

Kortom: Ja, de waarheid is een begrip dat op vele momenten, in vele situaties en voor vele personen een andere invulling kan krijgen.
Ik ben iedere keer weer blij als ik van iemand hoor of lees dat hij of zij het op een voor hem of haar passende wijze heeft opgelost. Daar geniet ik van. En leer ik van. En ik hoop anderen op het forum met mij.

Teleton
23-05-13, 13:33
Is de wet al veranderd? Ik ga over 2 weken. Heb ik er dan wel of niet een nodig?We zullen nog eens terug gaan naar de vraag die hier gesteld is.......

En de reactie die daar op is gegeven:


Verder is er de officiele site van Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles (http://www.flhsmv.gov/FLVisitorsFAQs.htm) waar duidelijk aan staat gegeven dat de wetgever je weliswaar niet verplicht om over een Internationaal Rijbewijs te beschikken, maar dat de verschillende verhuurbedrijven deze wel verplicht kunnen stellen. Je dient daarvoor dus bij jouw verhuurder na te gaan wat er over in de voorwaarden staat.

De ANWB heeft dus formeel gelijk wanneer ze adviseren een Internationaal Rijbewijs aan te schaffen. Zij hanteren slechts de regels en kunnen zich niet permitteren om een klacht van jou te krijgen als er een medewerker van een verhuurbedrijf op zijn strepen gaat staan en jou de auto weigert mee te geven omdat je geen IR kunt overleggen.

Ik weet niet welke bevestiging je nog zoekt, maar als de twee verantwoordelijke instanties in twee landen precies aangeven wat de eisen zijn, lijkt me dat toch echt voldoende.

Op dit forum is al vaak aangegeven dat er in de praktijk nauwelijks naar wordt gevraagd. Het is dus aan jezelf hoe je hier mee omgaat. Let op: Resultaten uit het verleden bieden nooit garantie voor de toekomst.

axzel
23-05-13, 14:34
Omdat de agent zijn NL rijbewijs niet kon ontcijferen, werd zijn achternaam als voornaam genoteerd en de woonplaats als achternaam.
Resultaat; nooit iets ontvangen... geeft wel aan waarom een internationaal rijbewijs handiger kan zijn, zeker voor de politie...

Dan heeft die agent zitten slapen, bij twijfel over de voor/achternaam kun je gewoon naar het paspoort vragen. Daar staat het wel duidelijk en die heeft iedereen als het goed is bij :p

Overigens vind ik het niet zo vreemd, in de VS is het precies andersom. Daar beginnen ze in het algemeen met de voornaam en dan pas de achternaam (wij doen eerst de achternaam, dan de voornaam). Ook de geboortedatum wordt vaak verkeerd geschreven, zeker als je in het begin van de maand geboren bent.
Dit laatste staat ook niet voluit geschreven op je internationale rijbewijs, wordt dus alsnog verkeerd gedaan.

Ik heb laatst een agent uit Florida gesproken die vertelde dat ze zelf ook een vertaling hebben van het Europese creditcard rijbewijs, de betekenis van de nummering is dan vertaald naar hun termen.

knaapje
23-05-13, 14:45
@Michael66
...................En als die dan - volgens de officiele regels onterecht - naar een Int. Rijbewijs vraagt, dan heb je daar mee te maken. En een discussie starten over het wel of niet terecht zijn van de vraag om het IR .... nee, dat lijkt in zo'n geval niet echt wenselijk. ..........................................


En als hij dan, ook volgens de officiele regels onterecht, naar je vliegticket vraagt?
Heb je dat dan ook bij je?? Onzin, maar het heeft dezelfde strekking, sorry, hoor, maar dit wordt een BS verhaal
Vraag me trouwens ook af of een agent naar je paspoort mag vragen.

axzel
23-05-13, 16:35
Het lijkt me wel, vaststellen van de identiteit (als hij bijvoorbeeld niet uit je rijbewijs komt) en zelfs om te kijken of jij rechtmatig in het land verblijft. Een rijbewijs is geen geldig identiteitsbewijs voor een niet ingezetene, niet in Nederland en ook niet in de VS.

Ook in Nederland heeft de politie de bevoegdheid om naar het paspoort/id kaart te vragen en ook hier mogen en kunnen wij de verblijfsstatus controleren van iemand die de Nederlandse nationaliteit niet heeft.
Bij toeristen of mensen die niet in Nederland woonachtig zijn, is een rijbewijs geen geldig legitimatiebewijs aldus de wetgever. Opzich heel logisch, op je rijbewijs wordt namelijk ook niet over een nationaliteit gesproken i.t.t. je paspoort en ID-kaart.
Bij mensen die wel in NL woonachtig zijn is een (Nederlands) rijbewijs voldoende.

6foot6
23-05-13, 21:12
Vraag me trouwens ook af of een agent naar je paspoort mag vragen.

Of het mag weet ik niet, dat ze het doen heb ik ervaren

Michael66
24-05-13, 01:00
"So you say your name is mister Haas? And you have no International Drivers Lisence?"

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/538866_10151363153498525_799334621_n.jpg

Teleton
24-05-13, 10:18
Hahahahaha....humor! Daar houden wij van. Mr. Haas....en zijn drivers lisence! Om te gillen, meid! Doet het altijd goed, een kwinkslag. Vooral als de timing perfect is......Je kunt wel eens hebben dat er een pijnlijke stilte valt na een misplaatst grapje dat als een tang op een varken slaat, maar nee hoor, dit is een voltreffer! Mr. Haas en zijn drivers lisence;....wat een knaller. Die houden we er in! Mijn dag is weer helemaal goed. Daar kom je hier toch voor, ja toch? Dat zal die zuurpruimen, die tegen beter weten in, steeds maar weer proberen een serieus antwoord op een serieuze vraag te geven, wel eens leren. Ik lig weer in een deuk! A Haas without a drivers lisence....that really makes no sence! I laugh me an accident! There we like some more porridge from......

Voor nog meer jolijt (maar niet zo leuk als Mr. Haas his lisence natuurlijk) even een link naar De nieuwe kleren van de keizer (http://www.beleven.org/verhaal/de_nieuwe_kleren_van_de_keizer_roald_dahl). Oefening voor de volgende keer: Lees het sprookje van Tijl Uijlenspiegel als kunstschilder. (http://www.beleven.org/verhaal/tijl_uilenspiegel_als_kunstschilder) Wat dat met het Internationaal Rijbewijs te maken heeft? Ook niks natuurlijk! Maar je blijft wel lachen.....

jollyjuut
06-10-13, 23:27
Wij gaan deze maand naar Florida en wij dachten dat een B- rijbewijs voldoende was.
Nu lees ik via usareisen :


Führerschein
Für eine Mietwagenübernahme in den USA oder Kanada wird ein gültiger nationaler Führerschein benötigt (auch EUFührerschein).
Einige Vermieter akzeptieren osteuropäische Führerscheine nur in Verbindung mit einem internationalen
Führerschein. Wir empfehlen jedoch allen Kunden einen internationalen Führerschein mitzuführen.

Iemand hier ervaring mee? Wij hebben via hen bij Dollar geboekt.
Ik dacht dat er in het engels " driving licence" op moest staan en dat het dan goed was....
Maar we willen natuurlijk niet daar ineens voor verassingen komen te staan, dus als het nodig is halen we allebei nog een internationaal rijbewijs erbij. ( Was in Zuid Afrika, Thailand niet nodig)

knaapje
06-10-13, 23:32
Even met de zoek functie van dit forum naar "internationaal rijbewijs" zoeken en de reacties spatten van je scherm.
Ik kan je vast verklappen dat het voor Florida weggegooid geld is.

Njit
06-10-13, 23:32
Niet verplicht in Florida en in de praktijk vraagt niemand er naar in in Florida.

bestmayo
07-10-13, 04:56
Bij ons (alamo) niemand die er naar vroeg

axzel
07-10-13, 11:42
Dit is al zovaak besproken... nee het is niet nodig. Bij mij heeft er nog nooit iemand om gevraagd.
Ik snap de tekst van USAreisen wel, er staat dat ze het aanraden (niet dat het verplicht is!). Opzich logisch, want MOCHT er nou toch iemand om vragen dan kunnen hun altijd zeggen 'told you so'.

Greebe
27-01-14, 13:03
Ter bevestiging voor de mensen die twijfelen: http://www.dailymail.co.uk/travel/article-2303849/Florida-driving-law-overturned-Britons-CAN-hire-cars-UK-licence-confusion-new-law.html (ik heb zelf ook heel lang gezocht naar het antwoord..)

Ritchie
27-01-14, 15:10
Destijds kreeg ik van mijn reisbureau (goede service !!!) een mailtje dat het wellicht verstandig was om een int. rijbewijs aan te schaffen, na een tijdje werd dit weer ingestokken, niet nodig (voorlopig) dus.

MrNickert
28-01-14, 00:10
Mooi om te lezen dat het niet nodig is. Scheelt weer een ritje richting de ANWB :)

P9ol
28-01-14, 16:13
Kost onnodig geld en is maar 1 jaar geldig.
Wij hadden het vorig jaar wel gedaan maar doen het dit jaar ook niet meer.

Shopaholic
07-10-14, 18:13
Hoi allemaal, zie dat de laatste reactie ivm internationaal rijbewijs dateert van januari 2014. Een kennis van ons zei dat het inmiddels wel weer verplicht is in Florida?! Wij gaan over 2 weken weer. Wie kan me updaten? Alvast bedankt!

Njit
07-10-14, 19:50
En welke bron had die kennis? Voor zover ik weet nooit nodig geweest en nog steeds niet nodig.

angela67
06-03-15, 11:29
Is een internationaal rijbewijs aan te raden?

Njit
06-03-15, 11:46
Wat bedoel je daar precies mee? Dat ding van de ANWB ?
Lees dit topic maar eens door: http://www.floridaforum.nl/showthread.php?15539-Internationaal-rijbewijs-vanaf-01-01-2013-nog-steeds-NIET-nodig

angela67
06-03-15, 12:08
ja dat bedoel ik, maar van dit draadje wordt ik ook niet wijzer, de een zegt van wel de ander van niet. DAn maar halen voor die paar euros

Ferry77
06-03-15, 12:15
Volstaat een Nederlands rijbewijs niet in florida. Ja of nee ?

Michael66
06-03-15, 13:33
Ja, dat volstaat. Een internationaal rijbewijs heb je NIET nodig.

http://www.hartvannederland.nl/wp-content/uploads/2011/05/ja.png

Ferry77
06-03-15, 14:25
Dank je Michael

Njit
06-03-15, 14:36
ja dat bedoel ik, maar van dit draadje wordt ik ook niet wijzer, de een zegt van wel de ander van niet. DAn maar halen voor die paar euros

In FLORIDA hoeft het in ieder geval niet. Zie http://www.flhsmv.gov/FLVisitorsFAQs.htm en http://www.flhsmv.gov/idp.htm

Michael66
08-03-15, 03:11
Om het duidelijker te maken:

http://s2.postimg.org/h0xgiq8nt/Florida_State_Map_3_D_insert_i_Stock_000015925434_ S.jpg

http://s13.postimg.org/azm3l3v5z/Florida_State_Map_3_D_insert_i_Stock_000015925434_ S.jpg

angela67
08-03-15, 10:17
ja nu is het duidelijk haha

Ferry77
08-03-15, 15:17
Ja dat is wel duidelijk Michael66 hahaha

Ritchie
08-03-15, 18:55
Nee, je hebt geen int. rijbewijs nodig, een paar jaar geleden was er wel weer ffe spraken van, maar dat hebben ze toen niet doorgetrokken