PDA

Bekijk Volledige Versie : Voel jij je (nog) veilig in Florida?



Michael66
23-12-12, 10:03
Na het grote drama in Newtown is in de VS de disussie omtrent wapenbezit enorm opgelaaid.
Vaak wordt gewezen naar de overheid, die dan maar maatregelen moet treffen. Zoals in het spotje van bekende Amerikanen hieronder.

In Florida is vorige week de 1.000.000ste (de éénmiljoenste!) vergunning voor het dragen van een wapen (http://tinyurl.com/sqws) afgegeven. ie http://tinyurl.com/d7zq4m9. Dat zijn erg veel wapens. Héééél erg veel.

Ik heb me eigenlijk nooit onveilig gevoeld in Florida. Maar met de gedachte aan zo ontzettend veel wapens bekruipt me toch een beetje een naar gevoel: "It can happen anywhere!"

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierin staan. Wat vinden jullie van de manier waarop in de VS met wapens wordt omgegaan? En wat vinden jullie van de roep om overheidsmaatregelen die nu opkomt, in het licht van de hekel die Amerikanen in het algemeen hebben aan overheidsmaatregelen? Wat doe jij om "veilig te zijn"?

Ik hoor graag je mening!


http://youtu.be/64G5FfG2Xpg

trails
23-12-12, 10:43
Wij hebben ons er ook nooit onveilig gevoeld. Natuurlijk moet je wel je gezonde verstand blijven gebruiken en niet midden in de nacht in onbekende gebieden rond gaan wandelen. Maar dat geldt voor overal op de wereld. Toen ik nog in NL woonde is er 2 keer bij me ingebroken. Bang ben ik toen niet geworden maar wel ontzettend pissig. Maar ik heb nooit de gedachte gehad: had ik maar een geweer om me te verdedigen.
Verder vind ik het Amerikaanse wapenbeleid absurd.
Maar eerlijk gezegd vind ik het ook absurd dat mensen naar shooting ranges gaan om eens een rondje te schieten. But that's just me...

Hans uit Koekelare
23-12-12, 11:29
Ik ben het met @trails eens, ook vind ik het onozel dat mensen wapens hebben, maar dat is just my opiniion....

rolandino
23-12-12, 14:03
Vooral de reactie van de wapenlobby vind ik absurd: Elke school zou minimaal een beveiliger rond hebben moeten lopen met een wapen... Over de schuld bij de verkeerde persoon leggen gesproken..


Ze zijn in de VS doorgeschoten. Onder een wapen om jezelf te beschermen versta ik een normaal pistool, niet een (semi-)automatisch geweer. Als je al met zo'n zwaar wapen wil schieten, prima, maar alleen in een gunrange, waar je het wapen huurt. Niet voor onder je kussen. Ook viel het hij mij op dat in de gun range kinderen (een jaar of 10) stonden met een zwaar wapen. Gelukkig wel met een vader erbij, maar dan nog. Ook het gemak dat je als toerist mag gaan schieten: Geef je rijbewijs maar af, en hier heb je een geweer zonder enige uitleg, verbaasde mij.

Gunranges heb ik geen probleem mee, zolang de wapens daar maar blijven, en je het wapen daar dus huurt. Vooral om te weten dat het absoluut geen speelgoed is, vond ik interessant om een keer te schieten. Magazijn erdoorheen schieten was voor mij dan ook genoeg. Ik weet nu hoe het voelt, en dat vind ik prima. Een ander vind het schieten wel leuk, en gaat dus vaker, ook prima. Zolang het maar in de "beschermde" omgeving van een gunrange gebeurt.


Maar onveilig voelen? Nee, dat niet.

Teleton
23-12-12, 14:10
Hmmm...er is niets nieuws en er is niets veranderd hier. En ik ben bang dat er nooit iets zal veranderen. Iedere buurman hier heeft wel een blaffertje thuis en dat vonden wij altijd al een naar idee. Maar we voelen ons hier niet onveiliger dan thuis. Daar kan je ook op het verkeerde moment in het verkeerde winkelcentrum ook de verkeerde malloot tegenkomen....

Fleurida
23-12-12, 15:34
Ik voel me in Amerika net zo veilig als in Nederland, in Alphen liepen mensen ook maar gewoon boodschappen te doen.....
Als je in Nederland een wapen wil kan ook elke gek daaraan komen.

Ritchie
23-12-12, 21:19
Ik voel me in Florida ook niet onveiliger dan in Nederland, je moet inderdaad niet midden in de nacht in onbekende gebieden gaan lopen.
Over die wapens daar, voor mij mogen ze ik heb daar totaal geen problemen mee.

ronenivonne
24-12-12, 08:10
We hebben er ons nog nooit onveilig gevoeld, maar de wapenwet is absurd daarzo idd. Trouwens in LA voelde wij ons ook best op ons gemakje, maar ligt eraan waar je verblijft denk ik. Wij zaten in Thousand Oaks en in Beverly hills, zijn nu niet bepaald armere buurten om het zo even te zeggen. Denk dat als je in de verkeerde buurten rond hangt dat het een nader verhaal wordt, maar zoals al gezegd dat is hier in Nederland ook zo, alleen wat minder uitgebreid.

jarjarbinks
24-12-12, 10:10
Wij zijn de afgelopen 7 jaar minimaal iedere jaar 1 keer naar USA geweest. Niet alleen Florida maar ook Texas. In Texas is het dragen in het openbaar van wapens heel 'gewoon'. Ben daar eens naar een schietbaan geweest dan je wapen in je broekriem en een shotgun op de nek van huis naar de auto en naar de baan is meer dan 'normaal'. Niemand keek ook maar er iets van op. Voelde ik mijn onveilig? Nee zeker niet. Eigenlijk is het hier al geschreven kom vooral 's avonds niet op de verkeerde plaatsen. Niet dat je dan gegarandeerd iets gebeurd, nee zeker niet. Maar we zijn op plaatsen geweest waar je veel samenscholing had op hoekjes, oude huizen (veel kapot) en veel kapotte auto's. Wil niet meteen zeggen dat het de slechtste buurt was maar dat we hier 's avonds doorgaan nee.

Ook in Miami zijn er wijken die je 's avonds beter kunt ontwijken (in welke stad zijn die wijken niet), voel je je daarom onveilig zeker niet nee. Er is maar een keer een raar gevoel geweest toen we ergens waren. of het onveilig was weet ik niet maar wel heel vreemd. We zijn in New Orleans geweest, ongeveer iets meer dan 1 jaar na de storm. We reden door wijken die eigenlijk onbewoonbaar waren maar toch bewoond door mensen die niet weg wilde of geen geld ergens voor hadden. De meeste huizen waren kapot en leeg geplunderd. Het was er zeer stil en voelde vreemd en wat onveilig aan. Het heeft voor ons wel heel veel indruk gemaakt en we vergeten het nooit meer.

Samengevat, ja er zijn heel veel wapen, in Texas zagen we ze ook veel op straat. Voelde we ons ooit onveilig? Nee absoluut niet. Ook de politie (in allerlei vorm) zie je toch wel veel, natuurlijk geen garantie voor veiligheid maar je ziet ze regelmatig dat is dus prima.

Iris02
27-12-12, 07:57
Het feit dat men in een land als Amerika zo makkelijk legaal aan een wapen kan komen, is een gevaar voor de samenleving. Ondanks dat ik een tegenstander ben van openbaar wapenbezit, gaat het uiteraard wel altijd om de persoon achter het wapen. Het wapen vuurt zichzelf niet af, het wordt afgevuurd door een malloot. Echter het feit dat iedere Amerikaan een wapen kan kopen, maakt het risico op incidenten groter.
Ik vraag mij af of er ooit een verbod zal komen op legaal wapenbezit. Er zit een enorm economisch belang achter en een grote groep lobbyist als the National Riffle Association. Afschaffen van de Second Amendment is een nobel streven, maar zal niet zo makkelijk zijn.

Ik heb mij nooit echt onveilig gevoeld in Florida. Ik ben mij wel altijd bewust geweest van het feit dat je om je heen moet kijken. Uiteraard ligt het aan de buurt waar je bent.

Veronique maastricht
27-12-12, 12:18
De enige wapens die in omloop zouden mogen zijn zijn volgens mijn mening die van politie en militairen.
Verder heeft niemand er een nodig. USA niet, NL niet, nergens niet. Ik houd van USA maar enige waar ik een hekel aan heb is die wapenwet.
Voor je lol een magazijn leegschieten?? Ik snap er niks van. Maar nogmaals, mijn mening!
Minder veilig door voelen? Ik denk er niet over na... als je zo moet gaan denken kun je nergens meer over straat lopen want wie weet welke maf opeens kortsluiting in de kop krijgt en een wapen of mes trekt.... gezond verstand zelf blijven gebruiken.

JKG
28-12-12, 15:47
Heb me alleen onveilig gevoeld in East Harlem, NYC. Maar daar ging ik wandelend door heen met al m'n spullen en we waren de enige twee blanken in een stukje van de wijk waar het nogal erg druk op straat was met mensen die een beetje doelloos voor het huis zaten, crackhoeren, gangster-achtige types die aan het sporten waren met verkeerslichten etc (optrekken enz). Maar achteraf viel dat allemaal ook wel mee, we kwamen er immers levend en ongeschonden uit. :)

Wat betreft wapens... ik begrijp het aan de ene kant wel om je huis en haard te beschermen. Er zijn plekken waar je gewoon 20-30 minuten moet wachten op de politie. Als er dan een inbreker in huis rondloopt met waarschijnlijk een wapen, dan schiet je graag terug. In Nederland zijn ze daar weer krom in dat je 'm niets mag doen. De inbreker mag alles met jou, maar als jij eenmaal die inbreker laat zien wie de baas is in huis, mag jij brommen.
Wapens uitbannen heeft geen zin, criminelen blijven er toch wel aan komen.... of kijk naar Noorwegen, de wapenwet daar is niet heel anders dan in NL. Toch schiet hij gigantisch veel mensen dood. Als je maar hard genoeg zoekt, vind jij echt wel een wapen om mensen mee dood te schieten.

Het probleem zijn niet de wapens, maar de mensen met een stekkertje los... maarja, die kan je lastig onderscheiden.
Gewoon een heel lastig probleem om dit op te lossen, ik heb er ook niet zomaar een antwoord op... misschien terug in de tijd gaan en de uitvinder van het buskruit omleggen... maar dan heb je weer idioten met messen, zwaarden en honkbalknuppels met spijkers die een school binnen wandelen.

Als ik op de schietbaan sta in Amerika, ben ik altijd wel blij dat we in NL minder makkelijk aan wapens kunnen komen. Als je het wilt, kan het, maar ze liggen niet zo in de winkel op de hoek van de straat. Veel mensen hebben een kort lontje en een vuurwapen is dan snel getrokken.


Maar in Florida voel ik me nog steeds veilig, gewoon weten waar je moet zijn en niet de slechte buurten opzoeken.

koenkamphuys
29-12-12, 21:43
In small town Florida waar ik mijn huis heb staan voel ik me stukken veiliger dan hier in Nederland. Sociale veiligheid bedoel ik dan. Want als ik de weg op ga (de 27) dan ben ik me er heel erg van bewust dat die weg heel wat gevaarlijker is dan wat we in Nederland gewend zijn. Dat speelt bij mij dus veel meer.

Zonder de ernst van de shootings te relativeren: hou er rekening mee dat Amerika een groot land is. Het is niet eerlijk het te vergelijken met Nederland waar zoiets maar eens in de zoveel jaar voorkomt. Vergelijk het dan met heel Europa. Dan worden de verschillen toch ineens heel wat kleiner. Plus dat de media-coverage van alles wat in Amerika gebeurt, altijd heel groot is.

Het enorme aantal wapens in Amerika is een enorm probleem. Daarover is iedereen het op dit forum (in Amerika dus kennelijk niet) wel eens. Maar een gek die een massamoord wil plegen vindt toch wel een manier om aan zijn spullen te komen.

Risico-analyse is een wetenschap maar die wordt in de politiek en de publieke opinie maar heel zelden serieus genomen. De kans dat ik in een massa-shooting terecht kom is toch echt stukken kleiner dan dat ik op die US 27 gegrepen wordt door een vrachtwagen die met 60 mijl per uur bij een van de vele stoplichten door het "donker-oranje" rijdt.

Maar het zit wel in mijn achterhoofd. Toen ik een keer buiten was hoorde ik een paar knallen en een hoop hysterisch gegil in de verte (de wijk bestaat hoofdzakelijk uit open percelen, het geluid draagt ver dus de afstand kan groot zijn). Dan denk je: dat kan maar een ding zijn. Maar kennelijk was het toch wat anders, want uiteindelijk heb ik nergens politie gezien en ook niets later van gehoord.

disney-golf
02-01-13, 22:59
Persoonlijk ben ik voor vuurwapens, op voorwaarde dat er een wapen opvoeding is!
Wanneer je als kind er op gewezen wordt wat een vuurwapen kan doen, ga je er sowieso voorzichtiger mee omgaan.
Ieder (normaal) Europees kind gaat grootgebracht worden met: opgelet, een mes is scherp en kan snijden en wanneer je er iemand mee steekt kan die doodgaan en dat mag je dus niet doen!
Of opgelet met een hard voorwerp, als je daarmee op iemands hoofd slaat kan die dood gaan.
Wat het verschil is met: opgelet met een vuurwapen, als je de trekker overhaalt kan je iemand verwonden en of doden, is mij niet echt duidelijk.
Anderzijds ben ik er van overtuigd dat er meer inbraken zullen zijn wanneer vuurwapens verbannen gaan worden!
Nu heeft elke inbreker nog zoiets van, stel dat er toch iemand thuis is en een vuurwapen heeft?
Dit gevoel gaat dan volledig wegvallen en inbrekers meer branie geven.
Maar dit is volledig mijn mening...

koenkamphuys
03-01-13, 07:15
En als die inbreker een automatisch geweer bij zich heeft? Als brave burgers een pistool in hun nachtkastje mogen hebben loopt een beetje inbreker ook met een automatisch schietijzer rond.

Mijn stelling: hoe meer wapens hoe meer er wordt geschoten.

Michael66
03-01-13, 08:25
In 2012 bijna 800.000 aanvragen voor het mogen aanschaffen van een wapen ..... alleen al in Florida.
Vooral vlak na het incident in Newtown is het aantal aanvragen heel sterk gestegen, door de verwachte strengere wetgeving.
Bron: http://tinyurl.com/az5wumu

Yowannes
04-01-13, 13:59
Ik heb me nog niet onveilig gevoeld in Florida... In België daarentegen: daar hebben gangsters wapens en brave burgers niet.
Laten we zeggen dat ik al meer schrik heb gehad in vrij "normale" situaties in België dan waar dan ook in de VS.
Het probleem zijn niet de (kleine) wapens, wel hoe mensen leren ermee om te gaan. In Scandinavië zijn er ook veel wapens in omloop, maar daar hoor je veel minder van dat soort voorvallen.
Of nog: Zwitserland: zowat iedere Zwitserse man heeft een wapen in huis (deel van de dienstplicht daar: verdediging van het land => dat is dezelfde reden als deze die aangehaald wordt in de States). Nogthans hoor je maar zelden slecht nieuws uit Zwitserland.

rreedijk
05-01-13, 22:54
Ik heb er eigenlijk tijdens de vakanties in Florida nooit over nagedacht. Wat ik wel doen is dat ik altijd zo achter een andere auto ga staan, dat ik de achterwielen nog zie, dit geeft je altijd de ruimte om eventueel weg te rijden mocht dat nodig zijn als je onheil aan ziet komen (maar dat doe ik in Nederland ook). We zijn ooit 1 keer in de schemering op een plekje in Miami beland waar we maar weer snel weggereden zijn, maar dat was meer een gevoel dan dat we daadwerkelijk iets geks zagen/mee maakten.

JKG
13-01-13, 12:12
Je kan ook wegrijden door een klein beetje de auto voor je weg te duwen hoor. :)

Michael66
18-01-13, 18:12
De politie in Miami probeert in ieder geval van alles om wapens van de straat te krijgen:
http://www.nbcmiami.com/news/Miami-Police-Holding-Gun-Buy-Back-Program-187455691.html

Zou dit echt helpen?

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/148995_10151236864092582_682601534_n.jpg

JKG
18-01-13, 19:50
Het is een start. In elk geval minder wapens in gebruik, met die actie.
Maar er zijn nog zoveel manieren om een school of bioscoop uit te moorden...

ekkie50
22-01-13, 13:42
In Florida heb ik me slechts een paar keer onveilig gevoeld, en dat was toen ik per ongeluk in een achterstandswijk verzeild raakte in St. Petersburg, en een keer toen ik, net geland, rond middernacht bij Walmart boodschappen ging doen en er wat ongure lieden op de parkeerplaats aanwezig waren en wat naar me aan het roepen waren. Ik lees me normaal gesproken goed in voordat ik naar een stad afreis om te weten te komen welke gebieden je moet mijden. Miami heeft bijvoorbeeld een aantal zeer beruchte wijken. Common sense gebruiken zou ik zeggen, zoals je in ons land ook zou doen.

Shopaholic
12-02-13, 11:42
Als je er over gaat nadenken wie die wapens in handen hebben, dan kom je niet meer buiten...gek genoeg hebben wij ons nooit onveilig gevoeld in Florida. Zoals Ekkie schrijft: common sense gebruiken. Lok niet uit, zoek het niet op, blijf alert zonder achterdochtig te zijn, en go with the flow... En geniet!! Ik deed afgelopen jaar 's middags boodschappen in een lokale supermarkt in mijn woonplaats in Nederland en pal achter mij kwamen 2 overvallers binnen, gewapend met messen. Elke keer als ik die supermarkt binnenstap, zie ik het weer gebeuren. Als ik in de Walmart rondloop heb ik he-le-maal nergens last van ;-)))...

JKG
12-02-13, 16:03
Als je een sheriff in de Wal-Mart ziet rondlopen met een pistool aan de broek, dan weet je dat het een ietwat onveiligere buurt kan zijn. ;)
Ach in Nederland toch ook genoeg gebieden, wat Ekkie idd zegt. Hoort bij de verloedering van de samenleving.

Skunkman
15-04-13, 22:30
Tja, dit Topic is weer actueel! Boston! Weer onzekerheid wat er gebeurd is en wat je er van gaat merken als je er bent. Verscherpte controles?

Keesj
16-04-13, 06:51
Onveilig voelen we ons eigenlijk nooit maar dat kan ook komen omdat we niet zo letten of er wapens gedragen worden. Wat me wel angst aanjaagt is het feit dat er zoveel personen met wapens in WDW rondlopen.
Zodra dit onderwerp op diverse Disney fora opduikt zijn er talloze reacties te lezen in de trant van:"ik neem mijn wapen mee omdat in mijn kinderen moet beschermen".

Mushu
16-04-13, 10:07
Wapens in WDW? Dan moet je ze wel naar binnen smokkelen en vooral niet zichtbaar dragen want het is verboden en er wordt op gecontroleerd. Maar vergis je niet, een wapen hebben in Amerika is best normaal. Dat wat in Boston gebeurd is, is natuurlijk van een andere orde.

Keesj
16-04-13, 11:44
@ Mushu.
Niks binnensmokkelen.
Het zijn allemaal gelegitimeerde wapendragers die het recht hebben om overal en altijd een wapen te dragen.
Politieagenten,beveiligers,mensen in officiële functies en noem maar op.
Volgens eigen zeggen dan.

Patrick
16-04-13, 11:58
De groep die met een wapen naar binnen mag is niet zo heel groot. Alleen de agenten uit het eigen district en federale diensten als FBI.

cindy74
16-04-13, 12:04
Ik voel mij nooit onveilig in amerika . Als ze je moeten hebben zullen ze je toch hebben . Wapens in disney geen problemen mee zolang ze ze maar niet gebruiken .

Teleton
16-04-13, 12:33
Politieagenten,beveiligers,mensen in officiële functies en noem maar op. Volgens eigen zeggen dan. Je vergeet Johnny Depp nog......maar volgens zeggen is zijn machete van plastic....:rolleyes:.

cindy74
16-04-13, 12:53
Ja wie kan nu neen zeggen tegen johnny depp :)

axzel
16-04-13, 14:44
@ Mushu.
Niks binnensmokkelen.
Het zijn allemaal gelegitimeerde wapendragers die het recht hebben om overal en altijd een wapen te dragen.
Politieagenten,beveiligers,mensen in officiële functies en noem maar op.
Volgens eigen zeggen dan.

Nope, ook die mogen formeel niet met wapens het park in! Alleen de agenten die daadwerkelijk in dienst zijn op dat moment (dus in uniform gekleed etc). Bron: een collega die in Florida werkt! overigens gebeurt het wel stiekem idd.

Michael66
26-04-13, 07:07
http://cdn.someecards.com/someecards/filestorage/zombie-apocalypse-florida-face-eater-somewhat-topical-ecards-someecards1.png