PDA

Bekijk Volledige Versie : Buitenlandverklaring



Japio
06-08-12, 11:27
Is iemand bekend met de zogenaamde buitenlandverklaring van je (ziekte)kostenverzekeraar? Dienen we die aan te vragen en bij ons te hebben?

Teleton
06-08-12, 11:55
Wat bedoel je hier precies mee? De basis verzekering dekt spoedeisende zorg in Nederland en in het buitenland. Je verzekeringsbewijs is je pasje. Daarnaast is het handig om dit advies van de ANWB op te volgen:
Bij een Europa- of Werelddekking zijn medische kosten niet standaard meeverzekerd. U kunt ervoor kiezen om dit wel mee te verzekeren. Medische kosten kunnen bijvoorbeeld al in uw zorgverzekering gedekt zijn. Wij raden u aan om de polis(voorwaarden) van te voren te controleren of uw ziektekostenverzekeraar te raadplegen. Vaak zijn niet alle kosten die voortvloeien uit ziekte tijdens uw vakantie volledig gedekt. Voor reizen naar de VS kies je een verzekering met werelddekking.

Japio
06-08-12, 11:59
Ik begreep dat de verzekeringspasje in USA 'niet geldig' zijn en dat je een zogenaamde buitenland verklaring van je verzekering nodig zou hebben. Binnen Europa zou dat geen probleem zijn. Uiteraard hebben we werelddekking verzekerd (voor ziektekosten moet ik trouwens even nakijken).

Vraag is dus of de aanname klopt van hierboven en ik dus zo n buitenlandverklaring aan moet vragen?

Ebelix
06-08-12, 13:40
Voor sommige landen wel maar voor Amerika heb ik het nog nooit gedaan. Soms is het een vereiste bij een aanvraag van een visum. Ik denk dat je zorgverzekering je hierbij het beste kan helpen.

Teleton
06-08-12, 16:16
Ik begreep dat de verzekeringspasje in USA 'niet geldig' zijn en dat je een zogenaamde buitenland verklaring van je verzekering nodig zou hebben. Waar staat dat dan? Dan begrijp ik het ook......:confused:. In je eigen verzekeringsvoorwaarden vind je precies de voorwaarden die voor jou gelden. De basisverzekering is bij alle verzekeraars gelijk..... daar is nergens sprake van een buitenlandverklaring. Die is er wel ooit geweest maar is m.i. al donkey years ago afgeschaft. Je krijgt dus, volgens de voorwaarden, een vergoeding op basis van de tarieven die in ons land gelden. Voor het meerdere ben je aangewezen op je reisverzekering of eventueel je aanvullende verzekering. Ga er maar van uit dat de tarieven in de VS hoger zijn dan wat wij gewend zijn.

Ben je niet in staat om de kosten voor te schieten, dan kan je bij je ziektekostenverzekering ter plekke in geval van nood een garantstelling aanvragen. In dat geval wordt de rekening direct door de verzekeraar aan de behandelaar betaald. Hou er wel rekening mee dat dit enige uren in beslag neemt en dan moet je nog geluk hebben met het tijdsverschil. Voor opname in een ziekenhuis of instelling dien je altijd vooraf toestemming van je verzekeraar te vragen. Het telefoonnummer staat altijd op je pasje van de ziektekostenverzekeraar, zij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

knaapje
06-08-12, 19:36
Misschien dat je hier wat meer duidelijkheid krijgt.

http://www.vgz.nl/vergoedingen/buitenland/europese-gezondheidskaart

en waar is hij geldig:

6. In welke landen is de EHIC geldig?
U kunt de pas gebruiken wanneer u tijdelijk verblijft in één van de lidstaten van de Europese Unie. Dit zijn: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Hongarije, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Malta en het Griekse deel van Cyprus, Roemenië en Bulgarije. Daarnaast is de Europese verzekeringspas ook geldig in Australië, IJsland, Liechtenstein, Macedonië, Noorwegen of Zwitserland.

Dus niet in de USA.


In dit geval van VGZ, maar zal wel ongeveer gelijk voor andere verzekeraars zijn.

rolandino
06-08-12, 20:46
De EHIC is over het algemeen een ander pasje dan je standaard zorgverzekeringspasje. Bij VGZ is het wel één pas, maar bijvoorbeeld bij Achmea niet. Je kunt hem aanvragen, maar bij Achmea gaven ze aan dat het eigenlijk niks toevoegt. Ze versturen het pasje echter wel als jij dat perse wilt. Maar zoals Knaapje al zegt, niet nuttig in de VS.

Japio
09-08-12, 13:23
Inmiddels nagevraagd bij ons beider verzekeringen Agis en VGZ. Zij gaven allebei aan dat je deze moet hebben. Gisteren hebben we van allebei een keurige (Engelstalige) brief gehad, die we mee kunnen nemen, met wat er voor ons verzekerd is in USA.

Teleton
09-08-12, 16:10
Inmiddels nagevraagd bij ons beider verzekeringen Agis en VGZ. Zij gaven allebei aan dat je deze moet hebben. Gisteren hebben we van allebei een keurige (Engelstalige) brief gehad, die we mee kunnen nemen, met wat er voor ons verzekerd is in USA. Ben wel erg benieuwd wat dit dan voor een noodzakelijke verklaring is. Op geen van de sites van verzekeringsmaatschappijen is het bekend, ook bij de info van de ANWB is bmbw geen sprake van een verplichte verklaring. Daarnaast hebben wij wegens ziekte vanuit de VS contact gehad met de ANWB en met de ziektekostenverzekeraar. Er werd van alles uit de kast gehaald en ieder nummertje op het pasje is uitgespeld, maar er is nooit sprake geweest van een buitenlandverklaring.

De EHIC is het niet en het E 111 formulier is ook niet van toepassing.

Heb voor de aardigheid de informatie hierover bij de eigen ziektekostenverzekering nog eens nagevraagd en daarnaast informatie bij de ANWB ingewonnen. Zodra het antwoord binnen is, zal ik het hier plaatsen.

Toegevoegd: De ANWB liet mij weten dat een engelstalige verklaring waarin de onderdelen die verzekerd zijn schriftelijk zijn vastgelegd, om problemen te voorkomen wordt aanbevolen. Er is van verplichting geen sprake. Zij die verzekerd zijn bij Unigarant kunnen een verzoek indienen om zo'n verklaring te ontvangen. Mij is geadviseerd dit te doen nadat de jaarpremie is betaald omdat we een doorlopende verzekering hebben. Verder raadt de ANWB mij aan een EHIC pasje bij me te dragen omdat dit in het Engels is gesteld. Voor de duidelijkheid: Beide documenten (pasje en verklaring) zijn hulpmiddelen, ze garanderen niet dat dit door hulpverleners onvoorwaardelijk wordt geaccepteerd.

Michael66
09-08-12, 16:57
Dus eigenlijk een soort Internationaal Rijbewijs: een vertaling, verder van geen enkele waarde. ;)

Teleton
09-08-12, 18:42
Dus eigenlijk een soort Internationaal Rijbewijs: een vertaling, verder van geen enkele waarde. ;) Wie in de VS wel eens geconfronteerd werd met ziekte samenhangende calamiteiten, weet dat je flink wat in je mars moet hebben om hulp te organiseren. Stress, tijdverschil, onbekendheid met de regels in de plaatselijke gezondheidszorg en taalproblemen spelen hier een rol bij.

Kennelijk willen verzekeraars kosteloos moeite doen om het hun klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken om in geval van nood adequate hulp te krijgen. Hoewel er geen sprake van een verplichting is om engelstalige verklaringen te overleggen of te accepteren, kan het voor heel veel reizigers van belang zijn om te weten dat verzekeraars die optie aanbieden. Dit is voor dit forum volgens mij nieuwe informatie. Japio brengt deze optie onder onze aandacht, andere forumleden proberen de zaak helder te krijgen door een bijdrage aan de discussie te leveren, vragen te stellen en zaken samen verder uit te werken. Een schoolvoorbeeld van waarin een forum kan bijdragen aan de informatievoorziening waar velen dankbaar gebruik van maken.

En een vergelijking die als een tang op een varken slaat helpt ook al niet om deze discussie verder te voeren en moeite te doen om de info helder voor het voetlicht te krijgen. Want als je het Internationaal Rijbewijs (dat voor een bezoek aan Florida overbodig is en waar geld voor wordt gevraagd), vergelijkt met een gratis extra service die verzekeraars hun klanten bieden, dan heb je ergens een afslag gemist........

Ik stoor mij verder aan je aanmatigende en lacherige waardeoordeel over deze informatie. Wanneer de ANWB haar leden adviseert gebruik te maken van de optie omdat het hen in geval van nood kan helpen, zie ik niet dat het 'van geen enkele waarde' is. Wie het van geen waarde vindt, maakt er lekker geen gebruik van. Maar je kunt hier niet beweren dat het van geen enkele waarde is.

Dit soort opmerkingen helpen niet echt om als forumlid nieuwe info aan te kaarten, discussies uit te diepen, zaken verder uit te zoeken en dit met anderen te delen. Doe vooral verder geen moeite...want de moderator zegt dat het toch van geen enkele waarde is. En hij zet er nog snel een smiley achter, want dan is het lollig......!

knaapje
09-08-12, 20:44
Heel nuttige info.
Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar zeker als gratis service van de ziektekostenverzekering een goed initiatief.
Eigenlijk wel jammer, dat er niet meer ruchtbaaarheid aan gegeven wordt, ik heb er in ieder geval nog nooit van SIZ/VGZ iets over gehoord of gelezen.

Precies wat Teleton zegt: Hier is een forum nou nuttig voor en moet zeker serieus worden genomen.

Het is in ieder geval nuttiger dan het Internationaal rijbewijs.

knaapje
15-08-12, 15:26
Ik heb vandaag de verklaring van VGZ ontvangen.
Het is een (Engelstalige) brief waarin ze bevestigen, dat alle noodzakelijke medische kosten volgens de polis gedekt zijn.
Dat alles met de beperkingen (reis mag niet voor medische behandeling ondernomen zijn, ambulancevervoer moet noodzakelijk zijn e.d.)
en uitbreidingen (kosten repatriering naar NL zijn verzekerd).

Ik hoop hem nooit nodig te hebben, maar doet goed aan, in ieder geval beter dan een Int. rijbewijs.

Lea
15-08-12, 18:41
Goed om te weten dat VGZ die brief uitgeeft.
Mocht ik ooit nog een keer in de gelegenheid zijn naar Florida te kunnen gaan dan vraag ik hem ook aan.
Hoop ook niet nodig te hebben maarja als je al een ziekte onder de leden hebt die lekker rustig iszal je meemaken op vakantie dat je medische hulp nodig hebt dan is het wel gemakkelijk.