PDA

Bekijk Volledige Versie : eigen woning in Florida en box 3



peterwoudje
05-07-12, 11:28
Volgens informatie van een fiscalist zouden mensen die een 2e woning hebben in b.v. Florida de waarde minus eventueel hypotheek niet hoeven op te geven in box 3 in nederland aangezien er een belasting afspraak is tussen nederland en de usa zodat je niet dubbel belasting betaald. Wij moeten rond september property tax betalen.

Wat zijn de ervaringen van andere huisbezitters?

groet Peter

Monique L.
05-07-12, 12:08
Ik wou dat ik hierop kon antwoorden (dan was ik ook huisbezitter in Florida.....), maar helaas! ;-)
Vond hier nog wel wat info: http://www.gratis2ehuis.nl/

jastsali
05-07-12, 16:12
Onroerend goed bezit in Florida wordt gewoon onder box 3 in Nederland belast. Het verdrag voor voorkomen dubbele belasting is hier niet relevant. Geldt alleen voor inkomsten uit loon. Bijvoorbeeld de verhuurinkomsten worden belast in de VS voor de inkomstenbelasting en niet in Nederland. Vandaar je belastingaangifte in de VS die je jaarlijks moet doen. Eventuele financiering kun je van je box 3 waarde aftrekken en je moet de reele waarde opgeven. Voor die reele waarde ga je uit van de jaarlijkse onroerend goed taxatie in Florida. Ik snap trouwens niet wat het betalen van property tax met box 3 te maken heeft. Vanwaar die opmerking?

peterwoudje
06-07-12, 10:46
IK dacht namelijk ook maar die fiscalist gaf dat uitdrukkelijk aan. Ik heb property tax aangegeven omdat duidelijk te maken waar over ik had.

Tweede woning zie bijlage valt wel degelijk onder het belastingverdrag nederland/usa. Ik heb er ook weining verstand van maar vond dat ik deze discussie moest opstarten om zekerheid te krijgen, ik twijfel ook.

consumentengeldgids;
art. 4.8e
Als u een 2e woning in een ander land heeft terwijl u ingezetene van Nederland bent, kunt u te maken krijgen met belastingheffing in beide landen. Van belang is of Nederland met het betrokken land een belastingverdrag heeft gesloten. Zoja, dan wordt in dat verdrag geregeld welk land het heffingsrecht heeft op de inkomsten uit onroerende zaken. bijna altijd komt dat recht toe aan het land waarin de woning ligt. In Nederland geeft u dan in 1e instantie de waarde van de woning aan in box 3 na aftrek van de schuld. U heeft vervolgens recht op vrijstelling ter voorkoming van dubbele belasting voor het fictieve rendement van 4% van deze waarde. Voor deze vrijstelling moet u wel de betreffende vraag in het aangifteprogamma invullen.

groet Peter

jastsali
06-07-12, 13:30
Een buitenlandse woning dien je in box 3 (inkomen uit sparen en beleggen) aan te geven. De huurinkomsten zijn niet relevant en hoef je niet te melden in de aangifte inkomstenbelasting. De VS heft belasting over de executie waarde van de woning en daarom is de woning in Nederland effectief vrijgesteld van belastingheffing.
zie ook deze thread. Is wat ouder maar geld nog steeds. http://www.floridaforum.nl/showthread.php?4798-Huis-kopen-in-Florida&p=1388&viewfull=1#post1388

Emus
06-07-12, 15:02
Huurinkomsten moet je weldegelijk opgeven in je aangifte. In box 1. Vervcolgens kun je dan kiezen voor de optie "vrijstelling ter voorkoming van dubbele belasting" en daar aangeven als je inkomen in de VS al belast is.

Per saldo hoef je dan geen belasting af te dragen in NL, maar je moet het volgens de wet wel opgeven. Dat veel mensen het niet doen en er dan geen haan naar kraait is een ander verhaal.

EDIT: Niet dus.... Dat heb je als je belastingwetgeving hebt gestudeerd vóór 2001 :S Sorry.


De Nederlandse fiscus heft belasting op uw wereldinkomen. Dat houdt in dat u ook belasting moet betalen over de inkomsten die u behaalt met uw huis in het buitenland. Na de invoering van het nieuwe belastingstelsel vallen de inkomsten van uw tweede woning in het buitenland in box 3, wat inhoud dat u in Nederland geen belasting hoeft te betalen over de verhuuropbrengst. Echter u dient wel het zogenaamde fictieve rendement te betalen over de waarde van uw woning. Dit wordt als volgt berekend: 30% (waarde economisch verkeer -/- hypotheekschuld) x (fictief rendement = 4%)
30% over een fictief rendement van 4% = 1,2% Evenwel, afhankelijk van de inhoud van het belastingverdrag met dat land hierover, zal het land waarin het onroerend goed is gelegen meestal de inkomsten uit verhuur willen belasten. Dit zou betekenen dat er dubbele belastingheffing zou plaatsvinden. Om te voorkomen dat dit plaats vindt heeft u in Nederland recht op een zogenoemde ‘aftrek ter voorkoming van dubbele belasting’. U dient de inkomsten in box 3 eerst op te geven waarna er de genoemde aftrek plaatsvindt. Deze aftrek is altijd iets lager dan het daadwerkelijk te betalen bedrag omdat de aftrek wordt berekend tegen de gemiddelde belastingdruk en niet tegen de marginale druk.