PDA

Bekijk Volledige Versie : cinco de mayo - 5 mei



miepje83
06-03-12, 12:48
Hoi!

Mijn man en ik gaan van 27 april tot 5 mei naar Orlando. Nu zag ik dat het 5 mei Cinco de Mayo is.

Zijn er hier mensen die met Cinco de Mayo in florida waren? Hoe wordt dat gevierd? Zijn er dan nog leuke dingen te doen die dag?

Ebelix
06-03-12, 13:16
Deze dag wordt voornamelijk gevierd door de Amerikanen van latijnse afkomst. Alleen als je in die omgeving verkeerd merk je er echt iets van. Wel zie je in de Wal Mart versieringen ed.

Teleton
06-03-12, 15:56
Hoe wordt dat gevierd? Zijn er dan nog leuke dingen te doen die dag? Ga eens naar seaWorld en zie hoe de zuid amerikanen een feestje vieren.

miepje83
06-03-12, 16:32
in seaworld? Wat heeft seaworld met zuid amerika te maken? (ben nog niet in seawold geweest)

Ebelix
06-03-12, 16:55
Ze gaan op die dag wel uit en vieren een feestje onderling. Hetzelfde zal ook gebeuren in de andere parken. Maar weinig niet latijnse mensen doen mee aan deze feesten. We zijn op 5 mei in onze onschuld naar een mexicaans restaurant gegaan. We konden direct rechtsomkeerd maken daar er een besloten feest aan de gang was. De keuken was dicht wat betreft de menukaart. We konden wel met het feest meedoen maar ons spaans was niet goed genoeg om een conversatie te voeren.

Teleton
06-03-12, 17:46
Maar weinig niet latijnse mensen doen mee aan deze feesten. . SeaWorld heeft een festival Viva La Musica (http://seaworldparks.com/en/seaworld-orlando/Events/Viva-la-Musica), ze sluiten dit af op Cinco de Mayo. Niks alleen voor Latino's hoor, je legt gemakkelijk contact bij de kraampjes en tijdens de concerten. Ha, Hollanda; mister Heineken! Erg sfeervol, ze dansen hebben plezier en ja: ze zijn luidruchtig!

koenkamphuys
06-03-12, 20:08
Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik eens opgezocht wat voor feest het eigenlijk is. Zie in Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Cinco_de_Mayo

Wat ik opvallend vind is het grote belang van een onverwachte, maar relatief kleine overwinning van de Mexicanen in een veldslag op 5 mei, tegen de Fransen ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog. Historici stellen dat Napoleons ambities in Mexico de pas waren afgesneden, inclusief Frankrijks belangrijke steun aan de zuidelijke staten in de Burgeroorlog, en dat dat tot een belangrijke wending heeft geleid in de Amerikaanse geschiedenis.

Het 5-mei feest wordt in Mexico alleen regionaal gevierd, in de VS op veel grotere schaal. En "Commercial interests in the United States have capitalized on the celebration, advertising Mexican products and services, with an emphasis on beverages, foods, and music." Uiteraard. Wikipedia stelt ook: "Cinco de Mayo is observed by many Americans regardless of ethnic origin", net als Oktoberfest en St. Patrick's Day.

Heel interessant.