PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlucht vertraagd; wie vertelt dat aan je accommodatie?



johan&wilma
04-02-12, 06:46
Zo we zijn eindelijk aangekomen in orlando.
Schiphol is ook nog dicht geweest ivm sneeuwval
We hebben een vertraging van 5 uur gehad
Komen we in het hotel bleek dat iemand onze kamers had geannuleerd
Dus dat kan er ook nog we bij

Maar we zijn er-

Innieminnie
04-02-12, 10:13
@johan&wilma: Volgende keer je hotel bellen als je vertraging hebt. Veel hotels hebben als policy bij no shown je kamer te annuleren. Iemand van mijn vlucht die ook in dit hotel slaapt had dat probleem ook, terwijl ik binnen 5 minuten was ingecheckt. Dit puur omdat ik zelf het hotel gebeld heb. Wat je van Arkefly niet hoeft te verwachten, dat ze je hotel bellen. Word soms ook aangeraden als je tijd afwijkt met vliegen dat je je hotel zelf even moet bellen dat je later aankomt.

Maar geniet van je vakantie!

hrjhaan
04-02-12, 11:15
Dit is inderdaad een mankement bij Arkefly. Die hadden het hotel moeten bellen als je een pakketreis hebt geboekt. Bij een losse vlucht moet je het natuurlijk wel zelf regelen. Inderdaad voor de mensen die nog gaan en vertraging hebben is het goed om zelf even te bellen, dan weet je zeker dat het goed komt.

76-er
04-02-12, 13:01
Dit is inderdaad een mankement bij Arkefly. Die hadden het hotel moeten bellen als je een pakketreis hebt geboekt.

Arkefly is geen touroperator, maar een luchtvaartmaatschappij. Toevallig in handen van TUI, ook eigenaar van Arke Reizen, Holland International, Kras, etcetc. Díe hadden moeten bellen, tenminste als je daar een pakketreis had geboekt. Arkefly verkoopt zelf geen pakketreizen, wel losse tickets.

Klein verschil, maar toch...

Innieminnie
04-02-12, 13:15
En Arkefly zelf belt niet, maar als je een pakketreis hebt van Arke, moet Arke bellen, is mij ook door Thomas Cook verteld. Maar ook bij pakketreizen geldt dus: Er word niet door Arke of Arkefly gebeld, dit moet je echt zelf doen. Of het alarm nummer van ze bellen. Het alarm nummer zou dan hotel, autohuur, transfer naar hotel voor je moeten bellen dat je later aankomt. Bij mij hebben ze alleen bij transfer doorgegeven dat ik later kwam. Maar niet alleen ik, dit was voor meerdere mensen. Hotel moet je echt zelf contacteren. Of bij Arke aangeven dat zij dit moeten doen, wat ze ook verplicht zijn bij pakketreizen. Wat in mijn geval ook niet was gebeurd. Geldt voor alle maatschappijen/touroperators trouwens. Niet alleen voor Arke/Arkefly.

Maya1973
04-02-12, 13:38
Prima om dit onderwerp te bespreken en uit te pluizen wiens verantwoordelijkheid het is. Met name goed om te weten als je achteraf een klacht wil indienen. Voor het moment dat het je overkomt: Gewoon zelf een telefoontje aan wagen. Ook al is de reisorganisatie juridisch verplicht om eea door te geven....
Vertrouwen is goed.....controle is beter......(zeker gezien de ervaringen met ARKE die ik her en der lees) (heb zelf geen ervaring met ARKE)

elstars
04-02-12, 14:32
Altijd zelf je hotel bellen als je vertraagd bent. Een vliegmaatschappij doet dit (in de regel) niet voor je!

Cindy1969
04-02-12, 16:41
Ik ga straks voor de zekerheid alvast even het nummer van mijn hotel in mijn mobiel zetten ;-)

b767-300er
04-02-12, 19:10
Zoals 76-er terecht opmerkt, er zit een wezenlijk verschil tussen ArkeFly en Arke.
ArkeFly is een luchtvaartmaatschappij welke eigendom is van TUI AG.
Arke is een touroperator welke ook eigendom is van TUI AG.

Als men een pakketreis boekt (dus vlucht, inclusief hotel etc etc in 1 pakket, dus niet los) dan doe je dit bij een touroperator. Dit kan Arke zijn, Of thomas Cook, of Neckermann, of OAD, of Holland Internationa, of kras etc etc. maar dus niet ArkeFly.

Mocht de ArkeFly vlucht vertraagd zijn, dan is het de verantwoording van de touroperator bij een pakketreis om contact op te nemen met het hotel, NIET van de luchtvaartmaatschappij. Heb je zelf een los hotel en losse vlucht geregeld, dan is het je EIGEN verantwoording het hotel te verwittigen van je late aankomst. Hotels die geboekt zijn via aan touroperator middels een pakketreis worden overigens bij mijn weten de kamers niet zomaar weggegeven als iemand wat later is. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Cindy1969
04-02-12, 19:14
Ik heb geboekt bij Arke, een pakket, vlucht+hotel+transfer.
Maar voor de zekerheid bel ik zelf wel even mocht ik langdurige vertraging hebben, just to be sure ;-)

Michael66
04-02-12, 19:23
B767;
Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk. Bedankt voor de uitleg.

TUI doet volgens mij wel veel moeite (...) om hun klanten met die erg op elkaar lijkende namen in de war te brengen. Wat blijkbaar goed lukt, gezien de reacties die over deze verwarring hier op het forum terechtkomen.
Ik denk dat je als bedrijf met een dergelijk namen-beleid enerzijds een nieuw bedrijfsonderdeel mee kunt laten liften op de goede naam van een ander onderdeel, maar niet raar op mag kijken als het ene bedrijfsonderdeel ook "meeprofiteert" van het mindere presteren van een gelijknamig ander onderdeel.

Dus ja, op de letter heb je gelijk. Maar door verwachtingen te creëren met een bekende naam, het je je daar als moederbedrijf in mijn ogen ook naar te gedragen.

b767-300er
04-02-12, 20:18
Kleine uitleg vwb TUI Nederland.
Holding=TUI. Airlines is ArkeFly, Touroperator zijn Arke, Holland International en Kras
Alles is van TUI.

Beetje hetzelfde als AHold.
Supermarkt is AH, Drogist is Etos en Slijterij is Gall En Gall, Alle 3 van Ahold.

Even de advocaat van de duivel spelen:
Als AH mij slecht behandeld, of iets verkoopt wat achteraf niet goed blijkt te zijn, ga ik er toch ook niet vanuit dat ik mijn klacht bij AHold kan indienen?
(ook hier zijn de beginletters gelijk ;) )

Arkefly.nl heeft geen pakketreizen en er bestaan geen ArkeFly winkels.
Ik snap je punt overigens wel, maar ben het niet met je eens 8)

Die naamsbekendheid bied inderdaad wel voordelen, maar kan ook nadelen hebben. Zeker in de beginjaren van ArkeFly heeft het geen goed gedaan bij TUI, omdat de opstart van ArkeFly op zijn zachts gezegd erg moeizaam ging. Sinds maart 2008 hebben ze mijns inziends de boel pas echt op de rit.

Nog wat achtergrondinfo. TUI bestaat grofweg uit TUI Airlines (ArkeFLy, ThomsonFly (UK)), JetairFly (BE), CorsairFly (FR), TUIFly (Dld) en TUIFly Nordic (SE) en TUI Travel (Pakketreizen dacht dat het Travel heette), Arke Holland International en Kras (NL), JetAir (Be), Thomson en Forst Choice (UK). Van de 3 andere landen moet ik je de naam even schuldig blijven.
TUI is nog veel groter trouwens. RIU (bekende spaanse hotelketen met hotels in Spanje en Caribbean is ook 100% van TUI) en zo zijn er nog wel meer dingen.

Michael66
04-02-12, 20:30
Bedankt voor de uitleg en de info.
Heb je misschien ook een linkje naar een officiële (bedrijfs)website waar deze info na te lezen is? Niets zo veranderlijk als het weer en de bedrijfswereld, en dan kan het voor het nageslacht handig zijn om e.e.a. nog eens na te kunnen kijken.

Gelukkig hoeven we het niet (altijd) eens te zijn.

Ben eigenlijk wel benieuwd of en hoeveel klachten Ahold krijgt over Albert Heijn. Maar dat is off topic en een andere discussie.

hrjhaan
04-02-12, 20:34
Ik begrijp inderdaad de verwarring Arke en ArkeFly. Waar ik nog wel benieuwd naar ben is: "geeft ArkeFly de touroperators door als ze vertraging hebben?". Want waar zit nu het mankement. Bij ArkeFly of bij de touroperators?

Michael66
04-02-12, 20:51
Dat vind ik wel een interessante vraag. Daar denk ik dan meteen bij: "Aan welke touroperators zou ArkeFly iets door kunnen geven?"

Hoe of waar zou ArkeFly vandaan kunnen halen welke touroperators bij een vlucht betrokken zijn? Leggen zij dit vast?
En hoe nu als je de vlucht zelf boekt en de hotels via een touroperator?

Hoe zit de hele keten van communicatie in elkaar?
- airline > hotel?
- airline > touroperator > hotel?
- airline > klant > touroperator > hotel?

Hmm ... het zit redelijk ingewikkeld in elkaar. En waarschijnlijk zie ik nog wel een aantal schakels en mogelijkheden over het hoofd.

Als klant weet je in ieder geval één ding zeker: Als het mis gaat - waar dan ook in de informatiestroom - dan ben jij de dupe. Aan jou als klant dan de keuze om het aan iemand anders over te laten, of het heft zelf in handen te nemen. Denk ik dan.

hrjhaan
04-02-12, 20:57
Michael, zoals jij het beschrijft bedoelde ik het precies. Wij nemen toch maar zelf het initiatief als er iets mis gaat. Wij gaan niet met ArkeFly, maar dit geldt denk ik voor alle luchtvaartmaatschappijen.
Misschien een apart topic van maken?

Michael66
04-02-12, 21:10
Een apart topic? Misschien.
Ik wil eigenlijk voorstellen het hier eerst verder uitwerken, met ArkeFly al voorbeeld. Dan houden we het klein, beperkt tot één airline.

Laten we eens uitgaan van de stroom ArkeFly > touroperator > hotel.
Dan zie ik twee overdrachtsmomenten:
1. ArkeFly > touroperator
2. touroperator > hotel

Wat zijn in die overdrachtsmomenten de situaties die zich kunnen voordoen?

hrjhaan
04-02-12, 21:42
ArkeFly geeft nu ook vluchtwijzigingen door aan de touroperators. Vertragingen gaan via dezelfde kanalen? Zijn de touroperators ook 24 uur per dag en in het weekend aanwezig om de vertragingen te verwerken? Ja, dan zou het geen probleem moeten zijn om het hotel te berichten. Nee, dan is wel een probleem met het tijdsverschil en het weekend.

Michael66
04-02-12, 21:56
Geeft ArkFly gewijzigde vluchtgegevens door aan de betrokken touroperators? Of aan alle touroperators?
Of geven ze ze in een applicatie in, en ontvangen touroperators een algemeen overzicht waaruit die dan zelf moeten kijken of het hun klanten raakt?

De 24/7 bereikbaarheid (of juist niet) is volgens mij een belangrijke. Touroperators - zeker de grote - zijn meestal wel 24/7 open. Maar wat doen die er mee? Acteren die dan meteen richting klant of hotel? Of geven ze het eerst door aan het lokale kantoor waar jij geboekt hebt (en die zijn niet 24/7 open) om het af te handelen?

En is dit bij alle touroperators hetzelfde (Nee!)?

Innieminnie
04-02-12, 22:20
Weet dat Tui een alarmlijn heeft dat je kan bellen. Nummer niet hier bij de hand en zover ik weet is die 24/7 bereikbaar.

Erg handig als je toch je twijfels hebt, zoals ik had, waar je terecht kan. Had het zelf dus eerst via Thomas Cook gedaan, maar dit kwam ook omdat de service gewoon belabberd was toen de vlucht vertraagd was.

Njit
04-02-12, 22:30
Arkefly schrijft dit op hun website:


Hoe word ik op de hoogte gebracht bij een vertraging?

Oplossing

ArkeFly probeert haar passagiers zo goed mogelijk op de hoogte te brengen van een vertraging. Dit gebeurt afhankelijk van de vertraging via uw reisbureau, reisorganisatie of via onze reisleiding ter plaatse. Het kan gebeuren dat we u niet kunnen bereiken. Het is daarom belangrijk om op de dag van vertrek de vertrektijden na te kijken.

corrus
04-02-12, 23:54
Indien ArkeFly communiceerd, dan doen zij dit uitsluitend via Amadeus...
Niet via Galileo of Worldspan... (dit zijn alledrie reserveringssystemen)
Dus de touroperator die met Amadeus werkt zou die info gewoon binnen moeten krijgen.

johan&wilma
05-02-12, 02:43
Hoi, heb mijn reisbureau via mail Inge licht, zij vonden het ook allemaal raar.
Maar zij regelen het verder via met de hotel, of anders gewoon de rekening indienen.

Vandaag seaworld bezocht, super, daarna nog ff naar de orlando outlet mall geweest.
Ff geeten, en toen maar gauw ons hotel opgezocht.
Zo op bed.

b767-300er
05-02-12, 08:55
We gaan mijns inziens wel heeel erg offtopic. Maar ik modereer hier niet.....

ArkeFly bericht de touroperators in algemene zin, niet specifiek.
met andere woorden, de touroperators moeten zelf herleiden welke passagiers het betreft.
Oftewel ArkeFly bericht de touroperators welke stoelen gekocht op de betreffende vlucht hebben. De touroparators moeten zelf de namen van de passagiers erbij zoeken en daarop aktie ondernemen. Op zich natuurlijk ook logisch, bij een pakketreis boekt niet de passagier een stoel, maar de touroperator heeft dat in een vroeg stadium gedaan en die plaatst er vervolgens later een passagier op.

ArkeFly is 24/7 in de lucht, van TUI operators Arke, Holland International en Kras en van Thomas Cook operators Thomas Cook en Neckermann, en Touroperator OAD weet ik dat die ook allen 24/7 zijn te bereiken. Hoe het met de kleine operators zit weet ik niet.

Voor mensen met losse tickets is het zo dat het afhankelijk is van waar je de tickets hebt gekocht. Heb je ze online gekocht, dan belt ArkeFly je. Heb je ze op het Reisburo gekocht, dan wordt je ingelicht door het betreffende reisburo. ArkeFly licht het reisburo van boeking in en neemt GEEN rechtstreeks contact op met de passagier.

Volgens mij heb ik op alle vragen antwoord gegeven.
Mochten er meer vragen zijn, schroom dan niet ;)

b767-300er
05-02-12, 09:09
Heb je misschien ook een linkje naar een officiële (bedrijfs)website waar deze info na te lezen is? Niets zo veranderlijk als het weer en de bedrijfswereld, en dan kan het voor het nageslacht handig zijn om e.e.a. nog eens na te kunnen kijken..
Allereerst mijn excuses, ik zie dat ik wat namen door elkaar gehaald heb.

De overkoepelende holding van TUI= TUI TRAVEL PLC, dat is het ontstane bedrijf na de fusie van TUI AG en het Engelse First Choice Holidays.

Website met meer info: http://www.tuitravelplc.com/

Voor de fusie behoorde de Europese vaste land klanten van TUI onder TUI AG. http://www.tui-group.com/

De Nederlandse tak van TUI valt onder TUI Nederland BV
http://www.tui.nl/nl/tuinederland.html

Hierin worden alle Nederlndse bedrijfsonderdelen genoemd.
http://www.tui.nl/nl/tuinederland/merken/index.html
Dit zijn alle merken die onder TUI Nederland vallen. Een aantal ervan hebben een eigen winst en verliesrekening. Zoals bv ArkeFly.

Uit de pagina's valt inderdaad wel lastig op te maken wat waar bij hoort. Temeer omdat TUI Travel PLC een beursgenoteerd bedrijf is kan kennelijk niet zomaar alles openbaar geplaatst worden.
Belangrijkste is om te weten dat de touroperators van TUI Nederland (Arke, Holland International, Kras, Robinson etc etc) een lossttaand onderdeel zijn, Als ook TUI Airlines The Netherlands (officiele benaming van ArkeFly) Met andere woorden, het ene bedrif (de touroperator) neemt diensten van de ander (de luchtvaartmaastchappij) af.

Het is een beetje vaag geworden krijg ik het idee, maar hoop toch dat het duidelijk is.
Nog meer wensen?

Nog een kleine tovoeging. TUI's concurrent Thomas Cook werkt op dezelfde manier.
Thomas Cook heeft onder andere de merknamen Thomas Cook Airlines, Condor, Thomas Cook, Neckermann en Vrij uit.(en waarschijnlijk nog meer)

De touroperators in deze zijn Thomas Cook, Neckermann en Vrij-Uit.
De luchtvaartmaatschappijen zijn Thomas Cook Airlines en Condor. In Nederland is nog geen eigen Thomas Cook Airline aanwezig, daarvoor is Thomas Cook in Nederland een te kleine speler (nog niet half zo groot als TUI als ik goed ben geinformeerd) Daar koopt Thomas Cook stoelen bij andere maatschappijen (KLM/AF, Delta, Continental/United, Martinair (in het verleden) Transavia, Onur Air, Corendon etc etc.deze maatschappijen hebben echter niets van doen met Thoms Cook en zijn dus echt een derde partij zonder enig vorm van belang, waar dit bi thomas Cook Airliens natuurlijk niet het geval is)

Michael66
05-02-12, 11:27
Wederom bedankt voor de uitgebreide info. Maar of het er makkelijker op wordt ... ;)
Soms lijkt het er op of bedrijven er van alles aan doen om de consument te laten verdwalen in een doolhof van juridische entiteiten.

Ik heb e.e.a. toch maar in een apart onderwerp gezet. Jullie hebben gelijk: het heeft niet meer direct met Arkefly te maken.

b767-300er
05-02-12, 12:32
simpelste uitleg

TUI bestaat uit "Airlines" - "Touroperators" - "Hotelketens" - Reisburo's - (Wss nog wel meer)

TUI Airlines: ArkeFly (NL) TUIFly (DLd) JetAirFly (BE) CorsairFly (FR) ThomsonFly (UK) TuiFly Nordic (NW/SE)

Touroparators: Arke, Holland International, Kras (NL), Jetair, Sunjets (Be), Thomson, FirstChoice (UK), TUI (Dld) Fritidsresor (NW.SE) etc etc

Hotels: RIU, Robinson, Grecotel etc etc

Reisburo's: Arke en holland International vakantiewinkels. (Arke zijn filiaalbedrijven, holland International zelfstandig ondernemers)

Voor alle merken
http://www.tuitravelplc.com/brand-experience/explore-all-our-brands

En alle merken hebben een eigen verlies/winstrekening.

In geval van vetraging van de AIRLINE (=ArkeFLy) worden de TOUROPERATORS gewaarschuwd die haar klanten vervolgens zelf dient te waarschuwen.
Klanten die rechtsreeks op internet geboekt hebben op de website van de AIRLINE worden geinformeerd door de AIRLINE...
Klanten die een vlucht geboekt hebben bij het reisburo worden geinformeerd door het REISBURO.

BTW, ik heb even moeten zoeken na het verplaatsen van dit topic. Wellicht handig een verwijzing te maken ik het oorspronkelijke topic.