Bekijk Volledige Versie : Vliegen met Air Berlin
Goedemorgen,
Een vraagje over Air Berlin.
Hoelang van te voren is het mogelijk om daar een stoel te reserveren? Ik probeer te reserveren voor april 2018 naar Orlando, maar de site geeft steeds aan dat er nog geen vluchten bekend zijn. Ik dacht altijd dat je een jaar van te voren al kan reserveren? We hoeven niet persé met Air Berlin, maar rechtstreeks vanaf Düsseldorf is wel prettig.
b767-300er
07-06-17, 08:29
Zal rond september zijn.
Dat is dan nog best lang wachten. Waar ligt dat aan? Ik dacht dat er op het forum al mensen waren die geboekt hebben voor maart 2018? Anders kijk ik toch alvast naar andere maatschappijen. Of loont het om te wachten?
b767-300er
07-06-17, 09:20
Maart valt onder het winterseizoen 2017-2018. April in het zomerseizoen 2018. Grofweg lopen deze seizoen gelijk met het terug en vooruitzetten van de klok, maw zomer is van laatste weekeinde in maart tot en met het laatste weekeinde van oktobee. Winter is omgekeerd. Vanaf het laatste weekeinde van oktober tot het laatste weekeinde van maart.
Air Berlin maakt vluchten slechts per seizoen boekbaar en niet zoals de meeste majors dat doen via de 300/330 dagen tevoor. In september komt dan de zomer online en meestal rond februari de winter.
Transavia en TUI doen het op dezelfde manier.
Heeft wellicht ook te maken met contracten die men sluit met touroperators, een (groot) aantal van de stoelen worden gevuld met reizigers die een pakketvakantie hebben geboekt.
http://www.nu.nl/beurs/4776303/ryana...lufthansa.html (http://www.nu.nl/beurs/4776303/ryanair-eventuele-overname-air-berlin-concurrent-lufthansa.html)
Volgens hem is Air Berlin "zo goed als failliet" en moet het bedrijf daarom "van de markt verdwijnen, waardoor andere maatschappijen de plaats van Air Berlin in kunnen nemen."
Oei.....dat is niet fijn!
Wij vliegen dus over 4,5 week met Airberlin.
Ik heb bij Tix.nl geboekt. Volgens mij bij American Airlines en op de heenweg uitgevoerd door Air Berlin, terugweg Iberia.
Stél dat Airberlin inderdaad voor die tijd failliet gaat, wat kan ik dan verwachten?
Met andere woorden: wat moet ik al in mijn achterhoofd houden qua regelwerk (en evt teruggave kosten)?
Ik bereid me graag goed voor en aangezien dit onze 1e keer zelf alles los boeken en 1e keer Florida is, weet ik liever vantevoren waar ik rekening mee moet houden. En hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze vakantie geen problemen oplevert. Ben hier totaal niet in thuis.
b767-300er
18-06-17, 22:23
Voorlopig is dat nog niet aan de orde omdat Etihad er nog inzit.
Vwb als het wel gebeurd.
Als je een pakketreis hebt geboekt bij een Nederlandse broker dan val je knder de ANVR en garantiefonds regeling. Indien rechtstreeks geboekt bij AB of alleen een vlucht via een broker, dan ben je je geld kwijt, behalve als je geboekt hebt met een CRedit Card die bijvoorbeeld 180 dagen garantie geeft. Dan kan je op je credit card verhalen.
Ik heb geen pakketreis geboekt. Alleen losse vluchten bij de website Tix.nl
Dus ook niet rechtstreeks bij AB.
De hotelovernachtingen en autohuur heb ik bij een reisbureau geboekt.
Dus wat áls? Hoe kom ik dan op plaats van bestemming?? Nieuwe vluchten boeken en geld van de eerdere vluchten kwijt?
Yep, Tix is een broker dus als je een los ticket hebt gekocht moet je zelf iets gaan regelen om op de plaats van bestemming te komen. Maar zover is het nog niet dus ga je hier maar niet druk om maken.
b767-300er
19-06-17, 08:14
Die 4,5 week redden ze nog wel hoor. Air Berlin hangt al jaren aan een draadje dus zo nieuw is dit niet. Voor de korte termijn zijn er genoeg slagen gemaakt. Echter voor de lange termijn.. dont worry
Ik dacht dat er op het forum al mensen waren die geboekt hebben voor maart 2018? Inderdaad ik ben er daar één van (sinds 27 april)
ronenivonne
20-06-17, 06:18
Je hier ook geboekt voor Januari 2018 :( We zien het wel, als ze falliet zouden gaan dan moeten we ergens anders een ticket gaan boeken en zijn we ons geld kwijt.
Je hier ook geboekt voor Januari 2018 :( We zien het wel, als ze falliet zouden gaan dan moeten we ergens anders een ticket gaan boeken en zijn we ons geld kwijt.
Nou, sorry hoor, maar dat klinkt -voor mij- wel érg gemakkelijk. Ik zou dan bijna 3.000 euro kwijt zijn, daar doe ik toch niet luchtig over hoor. Ik heb nog steeds geen geldboom in de tuin staan.
ronenivonne
20-06-17, 15:57
Het was ook niet mijn bedoeling om het zo te laten overkomen. Wij hebben ook geen geldboom in de achtertuin hoor, maar je doet er niets aan. Je kan hoogstens proberen het geld ergens te verhalen, wil er alleen maar mee zeggen dat je je er wel druk over kan maken maar dat helpt niks.
ronenivonne
20-06-17, 16:02
Kregen onderstaande gisteren nog in de mailbox trouwens:
We promise – airberlin and NIKI are back at cruising altitude.
Following extensive reports regarding airberlin and NIKI in recent days, we would like to update you on our current status. The airberlin management team has recognised the issues with its conversion to a network carrier and taken countermeasures to stabilise its flight operations:
On 1st June, the airberlin schedule was realigned, especially at Tegel.
Luftfahrtgesellschaft Walter, who operate European routes for airberlin with their fleet of Q400 aircraft, was responsible for many of the delays and cancellations during April and May. We have insisted on a change of management and improved staffing levels by hiring 50 new employees.
Since January 2017, airberlin has appointed around 700 flight attendants in order to strengthen its cabin staff.
airberlin has launched a volunteer programme. Around 150 administrative staff are currently supporting their operational colleagues.
airberlin continues to ensure that the ground handling service provider, AeroGround, improves its performance. Visible progress has already been made since it commenced operations on 26th March, particularly with regards to staff shortages.
Both the punctuality and reliability of airberlin flight operations have already seen significant improvement and are now back to the level that we have been reliably providing for 38 years.
All bookings are secure. You can therefore confidently book your next flight with airberlin and NIKI.
Due to the current high volume of calls received by our customer services, however, we hope you will understand that it may take a little longer to process your enquiry over the coming weeks. airberlin has doubled the size of its team and is intensively working to clear the backlog.
Are you wondering how this poor performance could arise?
With the change-over to the summer schedule at the end of March, airberlin underwent the most far-reaching restructure in its history. airberlin will emerge from this as a strong network airline with 75 aircraft, two long-haul hubs in Berlin and Dusseldorf and a focus on German and European city airports. As stated above, unfortunately airberlin's restructuring process is not proceeding as smoothly as we would have hoped and as you would rightly expect.
Holiday destinations have been transferred from airberlin to its subsidiary, NIKI. The breakdown of talks between TUI and Etihad regarding the formation of a new joint venture has changed nothing. This merely concerns a change to the corporate structure and therefore has no impact on the flight operations of the airberlin group. The NIKI winter schedule has already been released and NIKI will continue to offer a reliable service to warm weather destinations.
Finally, we would like to emphasise that nothing has changed for you as a topbonus member with regard to collecting and redeeming miles, as well as your status benefits with airberlin and NIKI. We look forward to welcoming you back onboard soon!
Thank you for your understanding and continued loyalty.
Heb even Google Translate erop losgelaten, maar geen zorgen dus eigenlijk als ik het goed begrijp ?
b767-300er
21-06-17, 01:37
Tsja. Mooi stukje propaganda van airBerlin. Wij van WC Eend, presenteren.. etc.
Das hetzelfde als dat een voetbalclub zegt vierkant achter zijn trainer te staan en hem de week erop de laan uitstuurt.
Zon bericht van de airline is mooi voor de bühne, maar is niets waard en verdoezeld alleen maar de echte problemen.
ronenivonne
21-06-17, 17:10
We kunnen allemaal niet in hun boeken kijken en ook niet voorzien wat Ethiad gaat doen.
Heb ook al gelezen dat Lufthansa het over zou gaan nemen, tja zeg het maar. Wie weet ze, huren al een gedeelte van de vloot.
Je er druk over maken heeft gewoonweg geen zin.
Tijd zal het leren...
Zou wel heel jammer zijn als Air Berlin zou verdwijnen, ben helemaal geen fan van TUI en ook niet echt van Schiphol. Dusseldorf is een vele malen nette luchthaven waar het er ook nog eens veel relaxter aan toe gaat. En TUI vind ik persoonlijk al helemaal niets, 1 keer mee gevlogen en hopelijk blijft er keuze genoeg om hun te vermijden.
b767-300er
21-06-17, 21:25
Ik deel je mening vwb Air Berlin absoluut.
Dusseldorf ben ik niet weg van. Alhoewel ik dat baseer op 1 enkele vlucht daarvandaan alweer een tijd terug. Ik prefereer Schiphol. Temeer omdat dit slechts 20 minuten rijden is na de lange vlucht en Dusseldorf voor mij 2,5/3 uur rijden is. En dat vind ik na zon lange vlucht niets. In dat opzicht woon ik geografisch erg ongunstig. Komende vlucht met LH via FRA.
Inderdaad wil Lufthansa een en ander wel overnemen, maar die krijgt dan wel een enorm monopolie en of "Europa" daar nu zo blij mee is ;) we zullen zien. Etihad heeft al aangegeven eruit te stappen na de mislukte deal met de Duitse tak van TUIFly
TUI Fly Belgie stopt overigens al met Sanford.
Ook op de Nederlandse markt geraken de kisten naar Florida moeizaam vol, ik verwacht dat die wel zal volgen. Capaciteit zal wel naar CUR gaan. Daar is een schreeuwend tekort aan stoelen.
Laten we er maar het beste van hopen. Hoe meer Concurrentie hoe beter voor onze portemonnee ;)
Dusseldorf ben ik niet weg van. Alhoewel ik dat baseer op 1 enkele vlucht daarvandaan alweer een tijd terug. Ik prefereer Schiphol. Temeer omdat dit slechts 20 minuten rijden is na de lange vlucht en Dusseldorf voor mij 2,5/3 uur rijden is. En dat vind ik na zon lange vlucht niets. In dat opzicht woon ik geografisch erg ongunstig. Komende vlucht met LH via FRA.
Ik weet niet of je onlangs vanaf Schiphol bent vertrokken, maar het is daar niet leuk meer. Zó krankzinnig druk, niet normaal. En dan praat ik over gewone doordeweekse dagen, om over vakantieperiodes nog maar niet te spreken. KLM-baas Elbers heeft wel gelijk, Schiphol lijkt wel een groot winkelcentrum geworden, met toevallig een paar startbanen er omheen. Schiphol NV moet snel haar prioriteiten verleggen en niet alleen maar als winstmachine voor de overheid en winkeliers fungeren.
Maar wel lekker dichtbij voor de gemiddelde Nederlander. :cool:
Ik ben nog nooit op AirPort Düsseldorf geweest, maar die schijnt wel overzichtelijk te zijn toch?
jarjarbinks
23-06-17, 12:03
Dusseldorf is zeker overzichtelijk. Maar kan ook druk zijn. Verder prima luchthaven om van te vertrekken. Doen wij ook vaker.
Ben hier ook vroeg genoeg om door douane te komen vooral in het hoogseizoen.
Wij vliegen om 10.45 uur. Wat raad je aan?
b767-300er
23-06-17, 14:58
Ik weet niet of je onlangs vanaf Schiphol bent vertrokken, maar het is daar niet leuk meer. Zó krankzinnig druk, niet normaal. En dan praat ik over gewone doordeweekse dagen, om over vakantieperiodes nog maar niet te spreken. KLM-baas Elbers heeft wel gelijk, Schiphol lijkt wel een groot winkelcentrum geworden, met toevallig een paar startbanen er omheen. Schiphol NV moet snel haar prioriteiten verleggen en niet alleen maar als winstmachine voor de overheid en winkeliers fungeren.
Maar wel lekker dichtbij voor de gemiddelde Nederlander. :cool:
Jazeker. Afgelopen April naar Barcelona, in Mei naar Tenerife en in juni naar Parijs. Straks nog even een op en neertje naar Sevilla en door naar Las Palmas. September nog een retour Barcelona en een retourtje UK. En in januari met LH via FFA, ook af Allen retour. Allen vanaf Schiphol.
Op de Tenerife heenvlucht na (meivakantie) geen hinder ondervonden. En de hinder die ik had was te wijten aan de Airline en niet aan Schiphol zelf. Ook op gewoon door de weekse dagen. Misschien heb ik gewoon geluk gehad.
Je weet waar ik woon overigens (je knalt er regelmatig overheen middenin de nacht) dan snap je dat DUS en CGN voor mij qua afstand niet echt een optie is als je zelf nog moet rijden na een lange ICA vlucht.
Kletskous
Als je kans ziet om de dag van te voren te gaan zou ideaal zijn.
Je zou dan kunnen slapen op het vliegveld. Hotel ligt aan de ingang. Tevens heb je dan de mogelijkheid om de avond van te voren je koffers af te geven.
Ontbijtje volgende dag en je kuiert met je handbagage op je gemak naar de douane. Hebben er nog nooit lang hoeven wachten. We verkeren in de gelukkige positie dat een taxi heen en terug minder kost dan parkeren.
Trouwens voor diegene wel eens wat anders willen eten tijdens de vlucht is Ifleat een aanrader.:up:
(http://www.floridaforum.nl/member.php?17125-Kletskous)
Dat zou een optie kunnen zijn Treesanne, maar mijn man moet de dag vantevoren nogmgewoon werken. En om daarna nog te vertrekken naar een hotel ziet hij niet zitten geloof ik. Wij wonen ca. 100 km van het vliegveld vandaan.
Als we rond 7.30 uur aankomen, zou dat op tijd genoeg zijn? Dan rijden we bijv rond 6.00 uur thuis weg, parkeren en door.
Als je er om half acht bent heb je tijd genoeg. Ik ben nu eenmaal een Betje Bezorgje en wil eigenlijk alles op nummer zeker spelen. Het heeft me ook wat overreding gekost met mijn man maar hij is volledig bekeerd. We vertrekken ook pas aan de avond naar het hotel. Nu ze klaar zijn met verbouwen kun je ook nog even lekker rondstruinen.
Kletskous dat is prima hoor, nog eerder weggaan is zinloos.
Dat zou een optie kunnen zijn Treesanne, maar mijn man moet de dag vantevoren nogmgewoon werken. En om daarna nog te vertrekken naar een hotel ziet hij niet zitten geloof ik. Wij wonen ca. 100 km van het vliegveld vandaan.
Als we rond 7.30 uur aankomen, zou dat op tijd genoeg zijn? Dan rijden we bijv rond 6.00 uur thuis weg, parkeren en door.
Jullie zijn net zo veranderlijk als het weer geloof ik haha, nu weer een topic geopend over park, sleep & fly op DUS...
Over heel veel onderwerpen zijn al diverse topics/berichten geweest. Beetje zoeken kan geen kwaad dan heb je de info ook zo bij de hand.
Zijn de vliegtuigen van Air Berlin nu wel in goede staat?? Failliet betekend ook vaak bagger onderhoud van vliegtuigen...word hier bang van..
Wij zijn vorig jaar met AB naar en van Boston gevlogen. Alles prima voor mekaar hoor!!
b767-300er
27-06-17, 22:50
Zijn de vliegtuigen van Air Berlin nu wel in goede staat?? Failliet betekend ook vaak bagger onderhoud van vliegtuigen...word hier bang van..
Nergens voor nodig.
Het vergelijk wat je hier trekt geldt misschien voor oeroboeroe airways uit een een of ander Afrikaans land, maar in Europa gelden strenge regels op het onderhoud van vliegtuigen. Daarbij is er een controlerende instantie die dat allemaal bewaakt. Daar zit meer regelgeving en controle aan als dat je durft te vermoeden. Geen zorgen dus.
b767-300er
27-06-17, 22:51
Wij zijn vorig jaar met AB naar en van Boston gevlogen. Alles prima voor mekaar hoor!!
Je hebt even een korte technische inspectie gemaakt aan de cockpit, vleugels, staart en motoren begrijp ik? ;)
(Waarmee ik bedoel te zeggen is dat het voor passagiers echt niet te beoordelen is of machine goed onderhouden is of niet)
Ik begreep van het reisbureau dat er een witte lijst bestaat waar vliegtuigmaatschappijen die veilig zijn op staan. Air Berlin is nog niet verbannen van die lijst :D. Tot nu toe hadden zij ook nog niets gehoord over een naderende faillissement of overname door Lufthansa...dus geen zorgen...vraag me overigens wel af of ze dat mij zouden vertellen :p.
Iemand een idee wat ik aan inbegrepen maaltijden kan verwachten?
Wij vertrekken om 10.45 uur. Krijgen we dan een lunch én een diner aan boord?
Tuurlijk kan ik zelf ook broodjes meenemen, maar als het niet hoeft, is er dus meer plek voor iets anders :)
Ja je krijgt lunch én een diner aan boord.
Carolien123
30-06-17, 08:46
Wij zijn in januari met Air Berlin naar LA gevlogen en niets dan lof voor de verzorging aan tijdens de vlucht. Voldoende maaltijden en zoveel drank als je zelf wilt.
Wat vooral indruk op mij heeft gemaakt, ik zit in een rolstoel en ben niet in staat om te lopen, dus heb hulp nodig om met een klein stoeltje richting wc te kunnen. De manier waarop dat zowel tijdens de heenreis als de terugreis werd gedaan, was echt uitermate zorgzaam. Ik hoefde niet te vragen, maar ze kwamen regelmatig vragen of ik nog iets nodig had.
Voor mij heeft Air Berlin daarmee en natuurlijk met het feit dat ze directe vluchten hebben voor redelijke tarieven, gezorgd dat het voor mij de voorkeur heeft om met ze te vliegen.
Ik weet niet hoe het bij Air Berlin zit, maar lunch is bij andere maatschappijen een warme maaltijd. Ik heb nog nooit een broodjeslunch in een vliegtuig gehad.
O maar dat is ook prima wat mij betreft hoor! En als het niet te eten is, kun je vast nog wel (retedure) sandwiches aan boord kopen lijkt me.
Je krijgt eten en je hoeft het niet te kopen! Er is ook verder geen eten te koop.
Als je van tevoren denkt dat je het niet lekker vindt of voor het geval dat... kun je natuurlijk zelf broodjes meenemen of iets anders om te eten.
b767-300er
30-06-17, 11:47
O maar dat is ook prima wat mij betreft hoor! En als het niet te eten is, kun je vast nog wel (retedure) sandwiches aan boord kopen lijkt me.
Geen eten aan boord te koop bii AB
Lees ik dan zo verkeerd ??
Snacks & drankjes
Maak het u tijdens de vlucht gemakkelijk en ontdek het veelzijdige aanbod aan zoete en hartige snacks, smakelijke sandwiches, verfrissende softdrinks, aromatische theesoorten en alcoholische dranken, die u bij ons aan boord kunt kopen. Wat dacht u bijvoorbeeld van een lekkere dubbele cheeseburger of een mediterrane tapas-selectie?
https://www.airberlin.com/nl/site/landingpages/economy_class_europe.php?cid=2
Meestal is het zo dat als op langeafstandsvluchten eten geserveerd wordt er niet nog veel meer extra's te koop is. Op de website van AB staat dat je 2 hoofdmaaltijden krijgt: https://www.airberlin.com/nl/site/landingpages/economy_class_long.php?cid=2
Op de korte vluchten zal je wel sandwiches ed kunnen kopen omdat er dan geen maaltijd aangeboden wordt.
Deze link is voor de korte afstanden: https://www.airberlin.com/nl/site/landingpages/economy_class_europe.php?cid=2
Voor lange afstandsvluchtten, bv naar de USA gebruik je deze link: https://www.airberlin.com/nl/site/landingpages/economy_class_long.php?cid=2
Je kunt van tevoren een speciale maaltijd bestellen. Hoe? Dat staat op de site.
Het eten en de verzorging bij AirBerlin zijn prima. Wel gewoon standaard vliegtuigvoer, maar zeker beter dan TUI en United imo. En ook véél, duidelijk ingericht op de Duitsers, dat viel mij wel op.
Dankjulliewel. Ik zie nu idd ook 2 maaltijden, nou dat moet goedkomen.
Lees trouwens ook dat je een gourmet maaltijd kunt bestellen ;)
En die zijn lekker!!. In mei geprobeerd. Mijn man is een echte pikker en meestal eet hij niks.
Dit jaar de Ifleat maaltijden besteld. Lekker en ook de presentatie is geweldig. Echt porselein,katoenen servetten en een echt wijnglas.
Helaas wel plastic bestek ivm met de veiligheid. Volgend jaar wordt het New York en daar kun je ook terug vlucht ontbijt bestellen.
Het gewone geserveerde is ook prima :up:.
b767-300er
01-07-17, 06:08
Dankjulliewel. Ik zie nu idd ook 2 maaltijden, nou dat moet goedkomen.
Lees trouwens ook dat je een gourmet maaltijd kunt bestellen ;)
Voor de duidelijkheid. Gourmet is hier niet met een pannetje en kleine stukjes vlees of vis zoals je dat thuis met Sinterklaasavond wellicht doet, maar iets totaal anders!
Hallo experts!
Misschien kunnen jullie mij vertellen hoe het zit met de stoelreservering bij Air berlin.
We vliegen eind augustus en ik zat eens te kijken naar wat stoelreservering zou kosten. Enige wat we graag zouden willen is zo'n zitje van 2 bij het raam, waar in het vliegtuig is ons verder om het even.
Ik zag dat voor onze vlucht nog amper stoelen bezet zijn (nog maar een stuk of 10) dus misschien wil ik ook wel een gokje wagen omdat dat toch 50 euro pp bespaart :). Hoe zit het dan bij het online inchecken 24 uur vantevoren? Kan ik deze stoelen aan het raam dan (als ze nog beschikbaar zijn natuurlijk) dan gratis kiezen??
Hallo experts!
Misschien kunnen jullie mij vertellen hoe het zit met de stoelreservering bij Air berlin.
We vliegen eind augustus en ik zat eens te kijken naar wat stoelreservering zou kosten. Enige wat we graag zouden willen is zo'n zitje van 2 bij het raam, waar in het vliegtuig is ons verder om het even.
Ik zag dat voor onze vlucht nog amper stoelen bezet zijn (nog maar een stuk of 10) dus misschien wil ik ook wel een gokje wagen omdat dat toch 50 euro pp bespaart :). Hoe zit het dan bij het online inchecken 24 uur vantevoren? Kan ik deze stoelen aan het raam dan (als ze nog beschikbaar zijn natuurlijk) dan gratis kiezen??
Je kunt lid worden van Topbonus voor vast bedrag per jaar (ong. €120) en vervolgens gratis stoelen boeken voor heen- en terugreis. Laat je niet foppen dat er slechts 10 stoelen bezet zijn. Vlucht is waarschijnlijk volgeboekt maar nog niet gereserveerd. Je kunt natuurlijk gokken op de online check-in, wij hebben in 2015 het risico niet genomen, zeker omdat we met kind van (destijds 5 jaar) reisden.
Overigens voor ons is de reis zeer goed verlopen bij Air Berlin, dit jaar met Lufthansa vanwege vertrektijden en verblijfplaats.
b767-300er
02-07-17, 21:51
Dat er slechts 10 plaatsen zijn gereserveerd zegt niets over de boekingsgraad van de kist.
Als je wacht tot 24uur tevoor heb je de mogelijkheid die plaatsten gratis te reserveren. Raamplaatsen zijn er dan vaak nog wel, stoelen met extra beenruimte veelal niet.
XL stoelen zijn zeer geliefd, op onze vlucht terug in maart 2018 zijn er al veel gereserveerd. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat is augustus anders is.
Waarschijnlijk kijk je alleen naar Economy ?
XL stoelen zijn zeker geliefd. Wij vlogen in mei naar Orlando en vliegtuig zat hooguit voor 1/3 vol maar XL seats zaten praktisch allemaal vol. Er was een enkeling die probeerde te profiteren door zijn gewone seat te verruilen voor een XL seat maar dat werd niet toegestaan.
Plus een gratis extra koffer met de top bonus kaart.
De XL stoelen zijn wel aanmerkelijk duurder om te reserveren.
Maar daar krijg je dan ook heel veel beenruimte voor. Meer dan bij welke maatschappij ook in Economy Comfort.
Klopt zonder meer. Het is wel makkelijker om er nu een te bemachtigen. Sinds de ombouw zijn het er aanmerkelijk meer. Ik heb menig uurtje op internet zitten zwoegen. Je moest echt vooraan staan met boeken.
Zodra de online check-in open gaat worden alle plaatsen aan de zijkanten vergendeld en zullen bezet lijken. Als jij in gaat checken kun je enkel gratis stoelen in het midden uitkiezen. Je kunt het hooguit bij de baggage drop-off vragen, en als er nog plek is en de medewerker in een goede bui is krijg je misschien gratis een plekje aan het raam.
b767-300er
04-07-17, 06:01
Bovenstaande is naar mijn idee anders.
Enkel de XL stoelen zijn vergendeld. Maar je kan bij online inchecken wel degelijk nog raamplaatsen reserveren indien deze nog beschikbaar zijn.
Kan ook haast niet anders. Als alle raamplaatsen vergendeld worden maar de kist is volgeboekt loopt het online inchecken vast omdat er dan opeens stoelen tekort zijn??
Zodra de online check-in open gaat worden alle plaatsen aan de zijkanten vergendeld en zullen bezet lijken. Als jij in gaat checken kun je enkel gratis stoelen in het midden uitkiezen. Je kunt het hooguit bij de baggage drop-off vragen, en als er nog plek is en de medewerker in een goede bui is krijg je misschien gratis een plekje aan het raam.
Wij hebben in Mei met Air Berlin gevlogen, op de heenweg in het midden (4 stoelen met zijn tweeën) op de terugreis hebben we aan de balie gevraagd om stoelen bij het raam, deze kregen we ook. Bij het online inchecken stonden deze stoelen als bezet.
Zomer 2018 is vrij gekomen, je kan nu eindelijk boeken.
Bovenstaande is naar mijn idee anders.
Enkel de XL stoelen zijn vergendeld. Maar je kan bij online inchecken wel degelijk nog raamplaatsen reserveren indien deze nog beschikbaar zijn.
Kan ook haast niet anders. Als alle raamplaatsen vergendeld worden maar de kist is volgeboekt loopt het online inchecken vast omdat er dan opeens stoelen tekort zijn??
En toch is het echt zo. Wat er gebeurt zodra alle stoelen in het midden gereserveerd zijn weet ik niet, maar zolang dat niet het geval is staan alle stoelen langs het raam op bezet.
@ wehave.
Oeps niet genoeg gekeken maar gelijk geboekt.:cool:
Wow bedankt voor alle reacties mensen!
Meningen zijn dus wat verdeeld over het feit of het nu wel of niet mogelijk is om gratis stoelen bij het raam te reserveren bij het online inchecken 24 uur vantevoren.
Ik ga nog even twijfelen of ik het gokje wil wagen of toch maar stoelen ga vast leggen, net nog even gekeken maar er zijn ook nog genoeg XL stoelen vrij. Misschien ook wel lekker... Keuzes! :)
Ik zou als we ooit weer met Air Berlin zouden vliegen echt de XL stoelen kopen, zat behoorlijk klem in economy.
We zijn vrijdag aangekomen na een verttaging van 3 uur met Air Berlin maar nu zijn ze 150 koffers vergeten mee te nemen waaronder die van ons. Ze staan inmiddels in Orlando maar immigratie houdt ze vast tot maandag omdat de koffers zonder persoon gereisd hebben. Air berlin houdt ons totaal niet op de hoogte. We zijn zelf naar het vliegveld gereden om informatie te krijgen als we dat niet hadden gedaan hadden we nu echt een probleem gehad omdat air berlin niet wist dat we gaan cruisen Maar inmiddels zitten wij op die cruise en zie dan de koffers maar eens bij je te krijgen. Personeel is druk voor ons bezig maar elke keer krijgen we te horen dat de koffers een dag later komen. Inmiddels moeten we wachteb tot woensdag. Hoop gedoe niks geen relaxte vakantie. Maar weet iemand ook waar ik de gemaakte kosten van extra kleding terug kan vragen? Air berlin heeft aangegeven dat we de bon kunnen declareren maar hoe zeggen ze er niet bij. Gewoon naar de website gaan zeggen ze maar daar kom ik niet verder. Iemand ervaring ermee??
b767-300er
06-08-17, 21:33
Neerleggen bij je reisverzekering en deze het laten regelen bij AB?
En anders zoals ze zelf zegen een ticket aanmaken via de website.
Heel herkenbaar ...... op de site erg moeilijk om reactie te krijgen weten we helaas uit ervaring. Wij hebben toen echt alles via het Contact formulier op de site moeten doen omdat je geen direct mail adres krijgt.... !! Ik weet de reden van de vertraging niet maar bij 3 uur heb je ook recht op vergoeding mits het een situatie is waar ze niks aan kunnen doen. Blijf volhouden.......... Aanhouder wint.
b767-300er
07-08-17, 13:29
Hou er rekening mee dat het een aankomstvertraging moet zijn en geen vertrek vertraging. Een vertrek vertraging van 3 uur hoeft geen aankomstvertraging van 3 uur te betekenen. Verder krijg jepoas maximale vergoeding na 4 uur vertraging. Bij meer dan 3 uur vertraging bedraagt de vergoeding "slechts" 50 procent.
De klantenservice van Air Berlin is ruk. Per telefoon, email, messenger en Facebook. Allemaal ruk. Weer een reden om niet met AB te vliegen...
Het is echt ruk!! De servicelijn van air berlin kan ons niet helpen. We hebben eindelijk een telefoonnummer in Orlando weten te bemachtigen van air berlin daar maar daar pakt of niemand op of ik krijg een VoiceMail of er wordt weer op gegooid. We moeten doorgeven dat de koffers naar jamaica moeten ipv haiti maar dat is dus onmogelijk. We kunnen nu alleen maar hopen dat air berlin er zelf achter komt dat de koffers niet bij het schip kunnen komen in Haïti. Ben bang dat we ze nooit weer zien.
Die service lijn werkt idd niet. Enige wat bij ons werkte was het contact formulier in blijven vullen..... niet 1x niet 2x maar in blijven vullen..... Helaas was dat de enige optie en hebben ze uiteindelijk zelf contact met ons opgenomen.
Geen goede berichten uit Düsseldorf:
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/air-berlin-fluggesellschaft-meldet-insolvenz-an-a-1162831.html
Zonde. Fijne club, dat AirBerlin/LTU.
b767-300er
15-08-17, 13:59
Helaas. Maar wel te verwachten. Heb er vaak genoeg voor gewaarschuwd alhier.
Succes voor de mensen die een ticket op lange termijn hebben gekocht.
Sterkte aan alle medewerkers!
Hoezo 'weer een reden' ?
Mede hierom wellicht. Dit hing al een behoorlijke tijd in de lucht.
Op zich jammer, heb deze zomer prettig gevlogen met Air Berlin. Rechtstreeks naar Orlando is wel zo fijn (vanuit Dusseldorf). Terugweg was toestel wel maar voor 50 - 60 % vol, dus bezetting is inderdaad wat mager ..
ronenivonne
15-08-17, 19:01
Afwachten nu....vliegtickets geboekt met vertrek na begin November is afwachten.
Over 3 weken mogen wij, fingers crossed.
ronenivonne
15-08-17, 19:58
Net gebeld met de CC maatschappij en hier is wel eea mogelijk bij een faillissement.
We wachten het maar af, meer kunnen we niet doen.
Hoop ook dat Lufthansa de boel overneemt. En dat de rechtstreekse vlucht dan blijft! De kans op dat laatste is denk ik vrij klein. Daar was het ons om te doen met onze kleine meid.
Carolien123
15-08-17, 19:58
Dat zal wel goed komen Elstars.
Voor ons is het afwachten hopelijk kunnen we de 17de november heen vliegen. En misschien vliegen de 13 december terug.
Ik verwacht binnen een maand meer duidelijkheid te krijgen en anders ga ik op zoek naar andere tickets. Jammer van het geld, maar die vakantie gaan we ongeacht wat, vieren.
Regelmatig met Air Berlin gevlogen, onder andere rechtstreeks naar Fort Myers. Echt nooit een probleem gehad. Service was niet beter of slechter dan bijvoorbeeld Air France.
ronenivonne
17-08-17, 13:48
Het laatste nieuws wat betreft falliet Air Berlin...
http://www.nu.nl/economie/4883939/lufthansa-wil-groot-deel-vliegtuigen-van-failliet-air-berlin-overnemen.html
Wat betekend dit dan voor bestaande boekingen?
b767-300er
17-08-17, 15:57
Voor zover ik weet zijn de vluchten voor het zomerseizoen gegarandeerd door de kapitaalinjectie van de Duitse overheid (€150 mljn) en is er over de vluchten na 31/10 (grofweg) nog niets bekend.
Als je via een CreditCard hebt geboekt zou er wellicht nog wat te regelen zijn. Heb je een pakketreis geboekt bij een Nederlanse touroperator dan dekt de SGR (heet tegenwoordig anders maar weet de naam ff niet meer) een en ander. Heb je los ticket geboekt dan zou het zo kunnen zijn dat je naar je centen kan fluiten als de vluchten niet overgaan naar een andere maatschappij.
Nogmaals dit is de kennis die ik heb en kan niets garanderen op juistheid.
ronenivonne
17-08-17, 17:03
Wat betreft de CC had ik voor gebeld en hier kun je idd aanspraak maken op een vergoeding. Gaan we ook zeker doen indien nodig. Ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren. We dachten een rustig verloop naar onze vakantie te hebben dit keer, wordt het nog allemaal spannend.
b767-300er
17-08-17, 20:22
Succes!
Alhoewel het zoals gezegd voor mij totaal niet onverwacht kwam, blijft het voor de betrokkenen vervelend. Zowel het personeel wat er werkt als de klanten die er geboekt hebben.
Niet dat je er veel om geeft, maar in jouw geval had ik de CC vergoeding genomen en andere tickets geboekt. Geeft in ieder geval rust. Maar dat is hoe ik het zou doen. Een ieder is anders :)
Succes in ieder geval.
Ik denk niet dat een CC maatschappij nu al een vergoeding geeft zonder te weten wat er daadwerkelijk gebeurt met de tickets.
Helaas ben ik echt de pineut, betaald via overschrijving. Ik hoop echt dat Lufthansa in de vorm van Eurowings wat routes overneemt.
b767-300er
17-08-17, 20:58
Dat bovenste klopt.
Neemt niet weg dat ik alvast op zoek zou gaan naar nieuwe tickets. Je hebt nu nog de tijd. Als je er op het laatste moment achter komt betaal je wellicht de hoofdprijs (aannemende dat jullie na 1/11 vliegen)
ronenivonne
17-08-17, 21:26
Als wij op korte termijn ( binnen 2 maanden ) zouden gaan en ik kon voor de rest niets annuleren en ik had met eenbankoverschrijving betaald zou ik ook alvast voor andere tickets gaan.
Wij hebben dan nog "het geluk" dat we via de CC geboekt hebben, de auto kunnen annuleren, en met de eigenaar van de villa overlegd hebben en we kunnen kosteloos de aanbetaling terug krijgen of de datum verzetten. Wij wachten het daarom even af, ook omdat we in Januari gaan. We besluiten ergens de komende weken/ maand. Als we op tijd weten gaan we misschien wel later in het jaar. Afhankelijk van wat er nu gaat gebeuren.
ronenivonne
18-08-17, 14:00
https://insideflyer.nl/gevolgen-voor-passagiers-bij-faillissement-airberlin/
Duidelijk artikel hoe het momenteel in elkaar steekt. Geleend van het Allesamerika forum
b767-300er
19-08-17, 06:07
Helder verhaal.
Wijkt niet veel af van hoe ik het schetste. Alles valt of staat (in jouw geval) met een eventuele doorstart en onder welke voorwaarden dat gebeurd.
Ik had begrepen dat die "paar" maanden waarover werd gesproken de maanden augustus september oktober betrof, de maanden van het IATA zomerseizoen. In dit artikel wordt alleen gesproken over "zomermaanden"
Nogmaals succes met je overweging(en)
Zelf ook betaald met mijn visa (CC) via supersaver.nl
Op dit moment wacht ik gewoon rustig af, maar moet ik indien het fout gaat met Air Berlin, contact opnemen met mijn CC-maatschappij ? of supersavers ?
b767-300er
19-08-17, 11:30
Eerst supersavers en indien zij niet leveren dan met je CC maatschappij.
Voor wat het waard is.
https://www.reuters.com/article/us-air-berlin-lufthansa-m-a-idUSKCN1AX2KP
b767-300er
25-08-17, 18:43
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/frequent-flyer-programma-topbonus-airberlin-failliet
Dat was het topbonus programma.
Beste Mensen. Kijk uit waar je je geld insteekt als je nu alsnog een reis boekt met AirBerlin en onder welke garanties je dat doet...
Behalve dat je je geld wellicht niet terug krijgt, krijg je er ook een hoop onzekerheid gratis bij.
Dan kan "goedkoop" wel eens "duurkoop" worden...
Je bent toch gek als je nu, terwijl je weet dat ze faillissement aangevraagd hebben, nog een ticket bij AB boekt ?
ronenivonne
26-08-17, 07:46
Reeds vluchten geschrapt naar de VS.
https://insideflyer.nl/airberlin-vluchten-naar-de-vs-gesloten-voor-reserveringen/
Gisteren in de mailbox:
"
Dear Mr ...,
topbonus filed for insolvency today.
This unfortunate development follows airberlin's decision last week to file for insolvency.
Given airberlin's current situation and the consequential impact on the frequent flyer program, topbonus was left with no other option.
The earning and redemption of miles remain suspended.
The account access to review your profile and miles balances and your topbonus membership remain valid.
We will keep you informed about further proceedings.
More information can be found here (http://my.topbonus.de/bc/servlet/rl?r=AQAAAAUAAGcRApUEHAA4QVYAAAAAAAAAAAAAAAAAAAEGO qc) in our FAQs.
Anton Lill
Managing Director
topbonus Ltd. "
Dat is dus inderdaad einde verhaal.
b767-300er
26-08-17, 08:46
Je bent toch gek als je nu, terwijl je weet dat ze faillisement aangevraagd hebben, nog een ticket bij AB boekt ?
Dat is mijn idee ook. Maar als je kijkt in het topic van ticketprijzen 2018 zie je dat er toch iemand geboekt heeft/had. (En zo zullen er wel meerdere zijn)
Alleen was die persoon er heilig van overtuigd dat het door zijn creditcard werd gedekt en daarna door zijn reisverzekering want dat was van te voren uitgezocht...
Die persoon wist op moment van boeken niet over de faillissementsaanvraag, wordt ook niks over vermeld op de website van airberlin dus kan me dan wel voorstellen dat je 'er in trapt'...
b767-300er
26-08-17, 11:22
Die persoon wist op moment van boeken niet over de faillissementsaanvraag, wordt ook niks over vermeld op de website van airberlin dus kan me dan wel voorstellen dat je 'er in trapt'...
Nee hij wist van niets. Daarom check je het van te voren bij je CreditCard maatschappij:
Klopt, van te voren ook even gecheckt bij de creditcard maatschappij ivm problemen. Valt onder de dekking en was toch wel een heel interessante prijs. We zullen zien.....
:):):)
Maar goed. De kranten/reisfora/nieuwsapps etc hebben er vol mee gestaan of staan er vol mee. Enige vorm van research zal natuurlijk wel helpen :)
Blijft wel vreemd dat AirBerlin niets meld op de (Nederlandse) website. Aan de andere kant, uit bedrijfseconomisch oogpunt wel weer te begrijpen.
b767-300er
28-08-17, 16:36
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/anvr-airberlin-vliegt-door-maar-zet-klanten-in-de-kou
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/steeds-meer-gegadigden-voor-overname-airberlin
Beste mensen. Hou je centen in je zak en switch indien mogelijk. Neemt een hoop onzekerheid weg, zeker als je na 1/11 vliegt
Helaas te laat, op 15 augustus om 14.30 uur tickets geboekt, om 17:00 uur hoorde ik op de radio dat Air Berlin faillissement heeft aangevraagd.
Ik ga er van uit dat ik geluk heb, omdat de vluchten voor 31-10-2017 zijn.
Of ben ik toch iets te naïef?
b767-300er
28-08-17, 20:52
Je mag er vanuit gaan dat dat geen probleem moet zijn.
O dat is fijn om te horen, achteraf had ik het wel kunnen weten want het stond vanaf 13:45 uur op nu.nl.
ronenivonne
01-09-17, 07:06
De laatste info:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/condor-wil-noodlijdend-airberlin-in-zijn-geheel-overnemen
DÜSSELDORF - De interesse van het Duitse Condor om de noodlijdende branchegenoot airberlin over te nemen wordt steeds concreter. Het bedrijf zou nu zelfs in de race zijn om de gehele vloot en al het personeel over te nemen.
Volgens de Duitse krant BZ hebben vertegenwoordigers van Condor de boeken ingezien en gesprekken gevoerd met airberlin. In tegenstelling tot andere overnamekandidaten, die slechts delen van de boedel zouden willen opkopen, ziet Condor brood in een algehele overname van airberlin.
Lufthansa heeft tot nu toe de beste kaarten in het overnamespel, maar bij een algehele overname zouden de Duitse mededingingsautoriteiten dwars kunnen gaan liggen. Condor heeft daar als kleinere speler volgens de krant weinig tot geen last van. Het is wel de vraag welk bod Condor neerlegt en of de schuldeisers daarmee akkoord gaan.
Ryanair trok zich eerder terug uit de race, omdat het vindt dat Lufthansa wordt voorgetrokken. Dat zou vooral interesse hebben in een aantal waardevolle start- en landingsrechten op de luchthaven van Berlijn en Düsseldorf en de Airbus A320’s en A330’s van airberlin. Tientallen A320’s werden eerder al door airberlin aan Lufthansa-dochter Eurowings verhuurd.
Condor richt zich vooral op vakantievluchten binnen Europa en naar Noord-Amerika en het Caribisch Gebied. De vloot van het Duitse bedrijf, dat onderdeel is van de Thomas Cook Group, bestaat uit Airbus A319’s, A320’s en A321’s voor de middellange afstand en uit Boeing 757’s en 767’s voor verre vluchten. De luchtvaartmaatschappij is de op twee na grootste van Duitsland, na Lufthansa en airberlin.
b767-300er
01-09-17, 07:53
Interessante ontwikkeling.
Overigens krijgt de nieuwe eigenaar (wie het ook wordt) toch zowiezo met Lufthansa te maken. Naar het schijnt was een deel van de 40 toestellen die ze leasden van AB ondertussen al over gegaan in eigendom van LH en leaste men alleen het personeel nog maar....
Het is een interressante case. Na 15 september weten we meer :). Dan sluiten de biedingen en worden de keuzes gemaakt.
Is er iemand die recent nog met Air Berlin gevlogen heeft vanaf Dusseldorf en ons kan vertellen of er gelet wordt op afmeting en gewicht van de handbagage? Zijn ze er streng mee? In de mails die we krijgen staat dat je 8 kilo mag meenemen in de handbagage.
Is er iemand die recent nog met Air Berlin gevlogen heeft vanaf Dusseldorf en ons kan vertellen of er gelet wordt op afmeting en gewicht van de handbagage? Zijn ze er streng mee? In de mails die we krijgen staat dat je 8 kilo mag meenemen in de handbagage.
Ja, ze zijn heel streng. Alles wordt gewogen en als het meer weegt heb je een probleem. Als ze denken dat het te groot is moet het in zo'n bak passen.
Wij zijn in mei nog met AirBerlin vanaf DUS gevlogen en hebben daar geen controle gehad op afmetingen of gewicht van de handbagage. 1 trolley zou daar mogelijk wel voor in aanmerking komen maar er is niet op gelet.
b767-300er
01-09-17, 15:43
Mijn ervaring is dat het erg verschilt. Vaak op Buitenlandse havens wat strenger dan op Dusseldorf. Hangt puur van de afhandelaar ter plaatse. In de VS zijn ze overigens niet zo kritisch.
Bedankt voor alle reacties. We zullen het zien komende zondag.
Wij hebben ook geen controle gehad. Noch in DUS noch op RSW.
Ik las ook dat Lufthansa juist wel geinteresseerd was in de vluchten op de USA. Ben benieuwd hoe het allemaal verloopt.
b767-300er
01-09-17, 18:32
Tsja. Condor wil het hele pakket.
Luftie wil de slots en de VS en een deel van de vloot. We gaan het zien
Mijn ervaring is dat het erg verschilt. Vaak op Buitenlandse havens wat strenger dan op Dusseldorf. Hangt puur van de afhandelaar ter plaatse. In de VS zijn ze overigens niet zo kritisch.
Jij vliegt zeker niet op RSW? Want daar was het elke keer raak, en echt bij iedereen...
b767-300er
02-09-17, 08:54
Dat is correct..
Niet dus, Lindaa. Zie mijn reactie, geen controle gehad op RSW.
Handbagage van ons moest in Dussldorf in een bak voor de juiste afmeting en werd gewogen!
De inspecteur pikte er willekeurig mensen uit, wij dus ook.
Laatste nieuw Air berlin
https://www.nu.nl/economie/4907318/europese-commissie-keurt-noodlening-air-berlin-goed.html
b767-300er
05-09-17, 09:34
Over en uit:
AIR BERLIN STOPT MET VLIEGEN OP ORLANDO VANAF DUSSELDORF:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/noodlijdend-airberlin-zet-mes-in-netwerk-verre-vluchten
FortMeyers staat verder ook op de nominatie om geschrapt te worden. Op Miami blijft men voorlopig vliegen. (Helaas kan ik hiervan geen link geven)
De vrijgekomen machines blijven aan de grond en woren niet ingezet op andere vluchten.
Daaraan toegevoegd:
EERSTE ANNULERINGEN VAN VLUCHTEN ZIJN EEN FEIT
https://m.airberlin.com/en/scms/content/show/page/singlecontent/page/urgent
ronenivonne
05-09-17, 12:12
Weet iemand of je daar automatisch een melding van gaat krijgen? Zeg maar een bevestiging?
Of moet je deze info van de site van Airberlin gaan halen?
Misschien willen ze een alternatief bieden? Of is het gewoon geannuleerd en daarmee klaar. Das de vraag.
b767-300er
05-09-17, 12:33
Hangt er vanaf
wanneer vlieg je en welke route Ron?
ronenivonne
05-09-17, 12:48
Ik heb net gebeld met Airberlin dat ik graag een bevesting wilde hebben dat onze vlucht van DUS - MCO gecanceld is.
De medewerker van Airberlin zei dat iedereen wiens vlucht gecanceld is, einde volgende week een mail ontvangt met alle informatie.
Het is dus echt zo dat alle vluchten per einde sept van DUS - MCO gecanceld zijn
Medewerker heeft het ook niet gehad over een alternatief.
b767-300er
05-09-17, 12:50
Het is dus echt zo dat alle vluchten per einde sept van DUS - ORL gecanceld zijn
ik verzin het niet nee.....
Gaat overigens om de vluchten naar MCO.
ORL is een ander veld.
ronenivonne
05-09-17, 12:55
Oeps foutje, ik bedoel ipv ORL ook MCO :rolleyes:
Ik zal het even veranderen om verwarring te voorkomen
b767-300er
05-09-17, 13:00
1 groot voordeel Ron,
doordat de boel nu gecanceld is VOOr een eventuele overname of definitief failissement, heb je in ieder geval al je centen terug en nog ruim op tijd om een andere vlucht te zoeken voor januari. Tot en met november moeten er nog wel goede prijzen te vinden zijn voor jouw vluchten. Succes
ronenivonne
05-09-17, 16:39
Dat is ook weer zo. Aan de andere kant wel jammer. Rechtstreekse vluchten naar Orlando zijn er niet veel meer. Ivm onze kleine meid vlogen we liever rechtstreeks. Misschien dat we de vakantie wel iets langer maken door op Miami te vliegen en een dagje strand eraan plakken.
We wachten even de mail vanuit Airberlin af en zien dan verder.
b767-300er
05-09-17, 16:51
Succes met de "lastige" keuzes. Alles heeft ze voor en zn tegens, en wat voor de een ideaal is voor de ander juist weer onhandig of niet gewenst. Ik begreep dat je in het zuiden van het land woont(toch?) groot voordeel daarvan is dat je keuzes wat groter zijn qua vertrekhavens ten opzichte van de noorder of westerlingen (zoals ondergetekende)van het land. Ik zit al snel "vast" aan Amsterdam. Vanuit de zuidelijke provincies liggen meer vertrekhavens "binnen handbereik"
voor mij is Dusseldorf (3 uur), Brussel (3,5 uur) en Keulen (4 uur) al snel te ver rijden. Voor de heenreis geen probleem, maar na zon lange vlucht zelf weer een eind terugrijden is geen optie. Vanaf Keulen heeft Eurowings ook vaak leuke prijzen voor non-stop flights. Wellicht is dat een optie. Succes!
ronenivonne
05-09-17, 16:56
@b767-300er;
Thx en idd echt een probleem is het ook weer niet. Het is erger voor de mensen die bv niet met CC-card betaald hebben en uiteindelijk misschien geen alternatief krijgen aangeboden. Dat is erg vervelend allemaal.
We wonen idd in het zuiden van het land, dat is wel een voordeel.
Chantal Van Wijngaarden
06-09-17, 20:25
Wij hebben onderstaande route geboekt
Periode: 27-4 /11-5
Route: heen DUS-MCO terug MIA-DUS
Maatschappij: air berlin
Aantal Personen: 6
Totaalprijs: €2250
Zoals het er nu uitziet lijkt onze heenreis dus gecanceld. Credit card maatschapij heeft aangeboden om het nu al te annuleren en geld terug uit te keren maar kunnen ook nog even wachten wat hen betreft.
Wat zou jullie advies zijn? Nu annuleren en op zoek naar andere tickets? Of nog even afwachten of ze volgende week met een alternatief komen?
b767-300er
07-09-17, 02:03
Lekker op zoek gaan naar andere tickets.
Carolien123
09-09-17, 13:47
@Chantal Van Wijngaarden;
Als je kunt annuleren zou ik dat doen. Anders zou ik 25 september nog even afwachten en kijken wat er gebeurd. Die twee weken maken het verschil ook niet meer uit.
b767-300er
09-09-17, 21:29
Wat is er 25 september?
Als je bedoeld 15 september kan het wel eens nadelig zijn om te wachten. Vaak wordt er dan een beslissing genomen met de gevolgen er meteen aan. Kan je niet meer terug.
Carolien123
10-09-17, 10:17
Volgens mij keert een creditkaart maatschappij niet uit, zonder bericht dat je vlucht echt geannuleerd is. Tot nu toe heb ik geen officieel bericht dat de vlucht niet doorgaat op wat berichten in de media na.
15 september is de laatste dag dat er geboden kan worden op Air Berlin. Ik ga er niet vanuit dat die zelfde dag duidelijk is wie wat gaat overnemen. Daarvoor is echt nog wel tijd nodig. En dan is 10 dagen niet heel veel.
Nadelig is het in ieder geval, ik heb geboekt bij een maatschappij die failliet ging. En als we dan toch blijven zitten met tickets, dan boeken we gewoon een week eerder en blijven we langer, zodat er nog iets positiefs aan vast zit :)
b767-300er
10-09-17, 12:47
Dat kan wel eens sneller gaan dan je denkt.
Carolien123
10-09-17, 14:42
Dat zou ik helemaal niet erg vinden.
Chantal Van Wijngaarden
11-09-17, 22:21
We wachten inderdaad nog maar heel even af. Zou er ook geen probleem mee hebben als ze een redelijk alternatief zouden aanbieden bij overname.
We blijven het volgen. Er is gelukkig nog tijd genoeg voor we vertrekken dus maak me niet druk:)
b767-300er
12-09-17, 06:14
Niet florida gerelateerd maar slecht teken:
AB stopt operatie naar
Cancun (CUN, Mexico)
Varadero (VRA, Cuba)
Havana (HAV, Cuba)
Puerto Plata (POP, Dominicaanse Republiek)
Punta Cana (PUJ, Dominicaanse Republiek
Curacao (CUR, Ned. Antillen)
Allen per 25/9. Betreft een groot gedeelte van de Airbus A330-200 operatie.
ronenivonne
12-09-17, 06:47
Is toch ook de datum dat een boel vluchten vanuit Berlin naar de USA stoppen en ook de vlucht Dus - Orl
b767-300er
12-09-17, 08:40
Is dezelfde datum dat men stopt op MCO inderdaad. De hierboven genoemde bestemmingen zijn echter pas gisteren bekend worden.
Over de rest van de bestemmingen in de VS vanaf Dusseldorf is nog niets bekend. (Op Boston na dan)
De eerste overname aanbieding is binnen en bekend. Nu maar afwachten.
b767-300er
12-09-17, 14:03
Je bedoeld die 500 miljoen van een Duitse ondernemer.?
Niets is onmogelijk, maar 350 miljoen is denk ik te weinig daar hij van die 500 er 150 rechtstreeks naar de Duitse staat gaat ivm de lening..
Leasemaatschappij wil blijkbaar 10 A330's terug, vandaar de geschrapte vluchten.
ronenivonne
12-09-17, 16:50
http://www.zeit.de/wirtschaft/unternehmen/2017-09/air-berlin-flugausfaelle-krankmeldungen-luftverkehr
ronenivonne
12-09-17, 16:51
Piloten melden zich massaal ziek.
Carolien123
12-09-17, 18:24
Ik was er klaar mee en heb nieuwe tickets geboekt. Geen stress meer en we zien wel wat de creditcardmaatschappij gaat doen!!
b767-300er
12-09-17, 20:00
Leasemaatschappij wil blijkbaar 10 A330's terug, vandaar de geschrapte vluchten.Bron? Heb daar nog niets over gelezen...
Overigens kan dat (naar mijn idee)ook niet zomaar aangezien er failissement is aangevraagd.. je kan dan gewoon achteraan aansluiten.
Maar wellicht zien ze dat in Duitsland anders. Air Berlin heeft 17x 332 in de vloot. 1 ervan is gisteren uit de vloot genomen. Staat in ZRH (Zurich) heeft sinds 3/9 niet meer gevlogen.
Vandaag alleen vluchten naar enkele Amerikaanse bestemmingen gezien met de 332's. Voor de rest staat allee stil
Ik was er klaar mee en heb nieuwe tickets geboekt. Geen stress meer en we zien wel wat de creditcardmaatschappij gaat doen!!Groot gelijk!
Piloten melden zich massaal ziek.Bijna 200 stuks goed voor 70 vluchten. Ook bij Eurowings waar AB voor vliegt veel annuleringen.
ronenivonne
12-09-17, 20:15
Ik was er klaar mee en heb nieuwe tickets geboekt. Geen stress meer en we zien wel wat de creditcardmaatschappij gaat doen!!Helemaal gelijk in idd, zou ik ook gedaan hebben als we in November zouden vliegen.
Bijna 200 stuks goed voor 70 vluchten. Ook bij Eurowings waar AB voor vliegt veel annuleringen.Je zou zeggen dat hun dan meer weten of vermoeden wat er echt gaat gebeuren.
b767-300er
12-09-17, 20:20
Dat zou je haast denken ja. Ze bewijzen naar mijn idee het bedrijf hiermee geen dienst.
Het lijkt erop dat vandaag een tweede 332 buiten gebruik wordt gesteld, wat het verhaal van Axel zou bevestigen. Alleen is die van een andere leasemaatschappij.
Bron?https://www.metro.us/news/reuters/reuters-business-news/insolvent-air-berlin-scraps-more-long-haul-flights
b767-300er
12-09-17, 22:45
Thnks. Maar daar staat een correctie in dat het om 10 airbus vliegtuigen vaat en niet om 10 airbus 330-200's
Genoemde lessor Avolon leases slechts 1 332 aan AirBerlin
Esther2013
12-09-17, 23:15
Hi,
De helpdesk van AB is niet te bereiken en ook geen reactie op email. Iemand enig idee hoe ik AB wel kan bereiken?
Alvast bedankt!
@b767-300er;
Ik las het op reuters.com
While a German government loan is helping keep Air Berlin alive, the carrier has also been forced to scrap some long-haul destinations from Sept. 25. Iffert said in the memo seen by Reuters that this was because a leasing company will no longer provide Air Berlin with 10 long-haul planes.
http://www.reuters.com/article/us-air-berlin-lufthansa/pilots-ground-air-berlin-flights-as-bid-deadline-nears-idUSKCN1BN0KK
De helpdesk van AB is niet te bereiken en ook geen reactie op email. Iemand enig idee hoe ik AB wel kan bereiken?Ik zelf heb het Italiaanse nummer gebeld, 00390645207979.
b767-300er
13-09-17, 06:26
Das hetzelfde artikel wat eerder ook al voorbij kwam, daar is de tekst over de longhaul machines aangepast.
Manon Osterop
14-09-17, 13:59
Hebben jullie het idee dat air berlin de vluchten naar Fort meyers weer op gaat pakken?
Carolien123
14-09-17, 14:02
Geen idee, volgens mij hangt veel af wat er de komende dagen gaat gebeuren.
Ik zou nu in ieder geval geen tickets meer boeken.
Manon Osterop
14-09-17, 14:51
er is al geboekt, eerst de vlucht afgelopen dinsdag die is niet door gegaan en nu voor zondag op de planning maar ik denk dat het niet door gaat ( wij gaan dit keer niet zelf maar familie gaat)
De donderdagvlucht (vandaag) is op weg naar Florida.
sorry, bericht klopt niet. Vlucht is gannuleerd.
b767-300er
14-09-17, 17:18
Hebben jullie het idee dat air berlin de vluchten naar Fort meyers weer op gaat pakken?
Nope.
Dat is niet de verwachting
Manon Osterop
14-09-17, 22:12
als ik nu op het vlucht schema kijk dan vertrekken er weer vliegtuigen vanaf Düsseldorf naar Florida morgen. kijken of het zo blijft en als ze heen gaan of er dan nog een terugvlucht is. Niet zo fijn weg gaan zo, nog geen stroom in het huis door orkaan Irma en het vliegtuig gebeuren........ nou ja de zon zal het goed maken voor ze :)
Nog wat nieuwsberichten:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/vluchtuitvoering-airberlin-weer-volgens-schema
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/miljoenenstrijd-om-failliet-airberlin-barst-los
Komende tijd waarschijnlijk meer duidelijkheid.
ronenivonne
15-09-17, 12:05
Ben benieuwd. Denk alleen dat onze rechtstreekse vlucht DUS - MCO niet meer op de kalender terug komt.
Das hetzelfde artikel wat eerder ook al voorbij kwam, daar is de tekst over de longhaul machines aangepast.
Het gaat om Aercap en niet om Avalaon.
ronenivonne
19-09-17, 12:44
Wij hebben ondanks we nog tijd hebben vandaag andere tickets geboekt. Wij hebben via Delta Airlines tickets geboekt voor April. Rechtstreeks AMS - MCO en terug van MCO naar AMS met een overstap in Atlanta. We waren er klaar mee :) We zien wel of we het geld kunnen verhalen uiteindelijk. Hopelijk wel :)
b767-300er
19-09-17, 17:40
Toch gekozen voor Amsterdam? Die had ik niet verwacht.
Ik denk wel een verstandige keuze! Zeker weten doe je het nooit!
ronenivonne
19-09-17, 19:21
Wij ook niet :) Keuze rechtstreeks is beperkt. Andere mogelijkheid was nog met 1 overstap met Lufthansa. Maar de prijs wordt hier aardig opgedreven doordat je nog zitplaats reservering moet kopen en je maar of een buggy of een kinderstoel mag meenemen. Zaten we aardig tegen de prijs van Delta aan, hier is zitplaats reservering incl en je mag buggy en autostoel meenemen. Daarbij vliegen we heen nu rechtstreeks.
b767-300er
20-09-17, 12:35
Denk dat de prijzen door het AirBerlin debacle zowiezo opgedreven worden.
Mensen worden (terecht) onzeker en kiezen voor zekerheid. Vraag neemt daardoor toe. Prijs dientengevolge ook!
b767-300er
24-09-17, 07:35
Het ziet er slecht uit.
Diverse bronnen melden dat er voornamelijk interesse is in de shorthaul vloot (320 series)
Lufthansa, Easyjet en Condor lijken daarmee aan de haal te gaan.
In het lange afstandsnetwerk en vloot (330 series) is nagenoeg geen interesse. Opvallend genoeg vokgens AirBerlin juist de belangrijkste peiler van de onderneming. Men wou snijden in ShortHaul en uitbreiden op LongHaul. De potentiele kopers zien dat anders.
Op de LongHaul slots schijnt zelfs niet geboden te zijn. Bijzonder, want AirBerlin bezit over een aantal slotparen die erg schaars zijn (diverse velden in de VS, denk aan NewYork, maar ook Cancun in Mexico)
Wordt vervolgd.
Carolien123
24-09-17, 10:39
Het ziet er slecht uit.
Op de LongHaul slots schijnt zelfs niet geboden te zijn. Bijzonder, want AirBerlin bezit over een aantal slotparen die erg schaars zijn (diverse velden in de VS, denk aan NewYork, maar ook Cancun in Mexico)
Wordt vervolgd.
Ik kan niet meer vinden waar ik het heb gelezen, maar ik zag dat Dusseldorf de slots van Air Berlin zelf ook in de markt probeert te zetten.
b767-300er
24-09-17, 19:44
Helaas is dat pas toegestaan als AirBerlin echt failliet is en ze zijn niet overgenomen.
Dusseldorf Airport is namelijk geen eigenaar van de slots, dat is AirBerlin zelf.
Carolien123
25-09-17, 08:20
Helaas is dat pas toegestaan als AirBerlin echt failliet is en ze zijn niet overgenomen.
Dusseldorf Airport is namelijk geen eigenaar van de slots, dat is AirBerlin zelf.
Daarom verbaasde het bericht mij ook. Volgens mij was die niet bericht wat ik eerder heb gelezen maar het heeft wel een vergelijkbare strekking. http://www.finanznachrichten.de/nachrichten-2017-09/41745369-flughafen-duesseldorf-sucht-ersatzanbieter-fuer-air-berlin-003.htm
http://www.aero.de/news-27524/DUS-sucht-auf-eigene-Faust-Ersatzanbieter-fuer-Air-Berlin-.html
ronenivonne
25-09-17, 11:57
Bijna de bevestiging dat de langafstands vluchten naar de US definitief weg gaan vallen dadelijk.
b767-300er
25-09-17, 14:55
Heb je eindelijk bericht gehad?
ronenivonne
25-09-17, 15:35
Dat nog niet :(
http://www.bild.de/geld/wirtschaft/air-berlin/letzter-airberlin-langstreckenflug-am-15-oktober-53327338.bild.html
ronenivonne
25-09-17, 17:01
Het is echt gedaan met Airberlin naar de USA per 15 Oktober en sommige vluchten al eerder. Vragen op Allesamerika forum zijn er of er een alternatief komt. Maar dat lijkt me niet, alles wordt gestopt. Blijft jammer dat het vanuit Dusseldorf niet meer rechtstreeks vliegen is op Orlando, Miami, LA.
http://www.aerotelegraph.com/air-berlin-stellt-alle-langstreckenfluege-ein
b767-300er
25-09-17, 17:20
Er komt geen alternatief zover ik weet. Wel gaan Condor en Eurowings hun vlucht frequenties opvoeren.
b767-300er
27-09-17, 20:15
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/lufthansa-in-de-winter-van-dusseldorf-naar-miami
Helaas Lufthansa ipv dochter Eurowings af DUS
ronenivonne
28-09-17, 06:42
Dat is jammer, was mooi geweest als Eurowings vanaf Dusseldorf zou vertrekken. Prijzen zullen nu stukje hoger liggen ga ik even vanuit.
ronenivonne
28-09-17, 06:53
https://www.airberlin.com/site/affiliate/vertrieb/airberlin_factsheet_flugstreichungen_de.pdf
b767-300er
29-09-17, 06:32
Dat is jammer, was mooi geweest als Eurowings vanaf Dusseldorf zou vertrekken. Prijzen zullen nu stukje hoger liggen ga ik even vanuit.
Dat is mijn gedachte inderdaad ook. Niet goed voor de prijs.
tcjvissers
29-09-17, 08:18
wij ontvingen gisteren een mail voor onze geplande vlucht naar orlando in december, met de mededeling dat de vlucht gecanceld is, dat er geen alternatief wordt aangeboden en dat we naar de centen kunnen fluiten (of aansluiten bij de curator...). waardeloos!
nu geboekt met Delta via Atlanta
b767-300er
29-09-17, 08:46
Alle vluchten geboekt na 14/8 krijgen hun geld terug. Alle vluchten geboekt voor 15/8 kunnen naar hun centen fluiten...
Edit: data veranderd van september naar augustus
Die heeft ronenyvonne al gegeven op de vorige blz. Het is overigens 14/8 en 15/8 ipv 9. De datum waarop Insolvenz werd aangevraagd.
Carolien123
29-09-17, 10:46
bron/linkje misschien ?
https://www.airberlin.com/en/site/landingpages/flight_information.php
:)
b767-300er
29-09-17, 11:50
Die heeft ronenyvonne al gegeven op de vorige blz. Het is overigens 14/8 en 15/8 ipv 9. De datum waarop Insolvenz werd aangevraagd.
Correct. Excuus. Zal het direct aanpassen
b767-300er
29-09-17, 11:51
bron/linkje misschien ?
Even het artikel van ronenyvonne lezen of de website van Air Berlin raadplegen.
Hier hetzelfde probleem, tickets geboekt op 15-7 , alleen niet rechtstreeks bij Air Berlin, maar via Supersaver.
Wat ik begrepen heb, is dat ik zowiezo een officieel statement moet hebben, dat mijn vlucht gecancelled is, ik heb hierover contact gehad met mijn cc maatschappij.
Mijn vlucht staat gepland op april 2018.
Het AirBerlin debalce kent alleen maar verliezers: klanten en weggegooid geld en personeel dat wordt ontslagen.
We zijn vanmorgen teruggekomen vanuit Fort Myers met AirBerlin. Het was vooral aan het eind een emotionele toestand. Bij het welkomstpraatje in Dusseldorf werd gezegd dat dit voor een aantal crewmembers de laatste vlucht was geweest. Ook werd aangegeven dat men iedereen bedankte voor het vliegen met AirBerlin en dat men iedereen graag terug zou zien, maar dan op 'another aircraft'. Er klonk daarna een luid applaus door het vliegtuig. Bij het uitstappen stonden diverse stewardessen te huilen. Verder niets dan lof voor de aardige en zeer behulpzame crew, maar ook alle medewerkers op het vliegveld die nog ook heel aardig en steeds zeer professioneel te werk gingen. We hopen dat ze fijne nieuwe banen zullen krijgen.
Voor iedereen die nog vliegtickets heeft en nieuwe moet kopen en/of bezig is met creditcard terugbetalingen: sterkte en veel succes!
ronenivonne
29-09-17, 17:17
Het is voor de werknemers echt op z'n plat gezegd klote.
ronenivonne
29-09-17, 17:22
Hier hetzelfde probleem, tickets geboekt op 15-7 , alleen niet rechtstreeks bij Air Berlin, maar via Supersaver.
Wat ik begrepen heb, is dat ik zowiezo een officieel statement moet hebben, dat mijn vlucht gecancelled is, ik heb hierover contact gehad met mijn cc maatschappij.
Mijn vlucht staat gepland op april 2018.
Ik heb nu gewoon aan de hand van de PDF sales news berichten die ik heb, de betwisting ingedient.
Ik zie het antwoord wel verschijnen van ICS. Mij lijkt dit samen met de aankoopnota van de tickets, het afschrijvingsbewijs en een kort begeleidend schrijven voldoende.
Zo niet horen we het wel en wachten we alsnog op de persoonlijke bevestiging. als die er komt.
b767-300er
29-09-17, 19:50
We zijn vanmorgen teruggekomen vanuit Fort Myers met AirBerlin. Het was vooral aan het eind een emotionele toestand. Bij het welkomstpraatje in Dusseldorf werd gezegd dat dit voor een aantal crewmembers de laatste vlucht was geweest. Ook werd aangegeven dat men iedereen bedankte voor het vliegen met AirBerlin en dat men iedereen graag terug zou zien, maar dan op 'another aircraft'. Er klonk daarna een luid applaus door het vliegtuig. Bij het uitstappen stonden diverse stewardessen te huilen.
Dit is zon herkenbaar verhaal.
Ik zat aan boord aan een van de laatste Martinair passage vluchten, zelfde verhaal, ook al was dat gewoon gepland en konden de dames bij KLM verder, de emoties liepen zeer hoog op.
Zoals eerder gezegd: Al het beste voor het personeel.
Mijn vlucht was/is pas in April 2018 en heb gisteren de officiele email gehad die ik ook kan gebruiken om mijn geld terug te krijgen bij de creditkaart maatschappij.
Ook hier een bericht dat we van de CC het geld terug krijgen.
Ook hier een bericht dat we van de CC het geld terug krijgen.
Hier ook, heb het bedrag inmiddels al binnen, echter de "tegenpartij" heeft 45 dagen om te reageren zeiden ze bij ICS, dus even afwachten
ronenivonne
10-10-17, 20:11
Hier vorige week het geld terug ontvangen via ICS.
b767-300er
10-10-17, 20:38
Doen ze snel
Wat fijn dat het gelukt is!
Netjes hoor dat je zo snel je geld terug krijgt van je creditcard maatschappij!