PDA

Bekijk Volledige Versie : WDW met iemand met weinig energie



10eke
14-02-11, 16:10
In mei ga ik samen met mijn man twee dagen naar WDW. We gaan 1 dag naar the magic kingdom en 1 dag epcot. Nu vraag ik me heel erg af wat we gedaan moeten hebben in deze parken want we hebben maar zo weinig tijd.

Mijn man zit gedeeltelijk in een rolstoel omdat hij weinig energie heeft. Dus ik denk dat een achtbaan er niet inzit. Maar ik zou toch mijn dag een beetje willen plannen om ook niet de hele dag door het hele park te rennen omdat we alles willen zien.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Thanks!

[verwijderd]
14-02-11, 16:19
Volgens mij is het mogelijk om van de Disney sites een plattegrond te halen en daar dan op te kijken welke attracties er zijn in Disney. Het is nml. erg moeilijk om voor een ander de keus te maken welke attracties je gedaan moet hebben.

Wel wil ik aanraden om vroeg in de parken te zijn zodat je in de rustigere uurtjes al de nodige attracties kan doen met zo goed als geen wachtrij.

Verder is een rolstoel volledig ingeburgerd in de Disney parken en is daar bij bijna alle attracties rekening mee gehouden, ook zijn de Disney medewerkers erg behulpzaam dus de rolstoel is absoluut geen probleem.

cindy74
14-02-11, 20:25
Goh ik zie dikwijls mensen rond rennnen zonder rond zich te kijken want ze moeten en zullen dit en dat doen dus heb ik 1 tip doe dit niet en neem de tijd om alles te bekijken als je weinig tijd hebt zal je toch niet alles kunnen doen . De parken zijn op zich al een attractie om in te wandelen kom je bij iets dat jullie willen doen doe dit dan . Epcot daarintegen is zo groot dat je heel waarschijnlijk uitgeput zal zijn tegen de avond de studios daarintegen zijn kleiner en hebben shows waar je zit en kan rusten maar bekijk eens een plattegrond en bekijk welke dingen jullie kunnen doen en welke niet

hrjhaan
14-02-11, 21:14
Je kunt in de meeste parken bij de klantenservice een speciale pas ophalen als je in een rolstoel zit. Je kunt dan via de uitgangen bij de attracties naar binnen. Je hoeft dus bijna nergens lang in de rij te staan en kunt op je gemak alle attracties doen. Zelfs een achtbaan kun je op deze manier doen. De rolstoel wordt zo ver mogelijk naar binnen gereden. Vaak hoef je maar een paar passen te zetten om in de attractie te komen.
Denk er ook aan om je invalideparkeerkaart vanuit nederland mee te nemen. Deze kun je ook gebruiken bij het parkeren bij de parken. Je moet wel het normale parkeergeld betalen, maar je volgt een speciale lijn naar de invalide parkeerplaatsen.

Yvet
15-02-11, 12:33
Deze vraag is zo goed als onmogelijk om te beantwoorden.

Ik ben van mening dat iemands energie level er niet toe doet om Disney te bezoeken.
Er is zo veel voor iedereen dat ook mensen met een laag energie level heel veel kunnen doen.
Voor rolstoelers zijn er allerlei aanpassingen dus ook daar geen problemen.

Het is alleen onmogelijk te beantwoorden wat je niet mag missen.
Dit is voor een ieder zo totaal verschillend te beantwoorden, het ligt aan wat jullie leuk vinden, wat jullie eng vinden, wat jullie mooi vinden enz enz

Veel informatie kun je vinden in 2 boeken:
** The Unofficial guide to Walt Disney World -> heel veel info in dit boek en alle attracties worden stuk voor stuk besproken.
** Passporters Open Mouse -> Dit boek gaat over alle mogelijke manieren van handicaps en hoe daarmee om te gaan in Disney. Welke attracties zijn wel en niet geschikt voor een bepaalde handicap.

Suc 6

Michael66
15-02-11, 16:41
Ik ben ook zo'n Disney-bezoeker met beperkte energie. Wat mij alvast de meeste energie bespaart is:
a) het niet hebben van een planning wat ik wel of niet wil doen;
b) me absoluut niet storen of ergeren aan drukte, lange rijen, of wat dan ook;
c) rust in alles, van rustig de tijd nemen om alles te bekijken, tot op tijd rust nemen (en de verkoeling opzoeken) als ik daar behoefte aan heb; en vooral
d) me niets aantrekken van alle goedgemeende tips en adviezen ;)

Als je het laat komen zoals het komt is er geen druk van het moeten. En dan kun je ook makkelijk afscheid nemen van het park als je energie op is, klaar is dan ook klaar.

Iets niet gezien? Jammer dan. Ik geniet liever van wat ik wél het gezien of gedaan. Er is altijd meer te zien, meer te doen. Ik ga dit jaar voor de twaalfde keer naar Florida, en elk jaar weet ik op de vertrekdag dat ik nog laaaaaang niet alles heb gezien.

fransje
15-02-11, 20:21
Hier nog zo iemand. Dankzij 4 chronische ziektes die overlappende problemen met zich mee brengen, heb ik regelmatig zeer weinig energie, verzuurde en verstijfde spieren en veel pijnklachten. Meestal komt de klap de volgende dag, dus daar houdt ik gewoon rekening mee.
Ik ben het ook met Michael66 eens als het gaat om hoe je het best een park kan bezoeken.
Lekker relaxt, niet te gehaast, niet alles op 1 dag willen doen.
Dit jaar hebben we ook bewust gekozen voor een huis met eigen zwembad, zodat je daar 's avonds heerlijk kan ontspannen.

Maar mijn ervaring is ook dat Florida je absoluut heel veel energie terug geeft en dat het droge klimaat ook veel klachten verminderd.

Lekker genieten dus!
Alvast heel veel plezier.

10eke
15-02-11, 21:31
Bedankt voor alle reacties!

We gaan zeker eerst rustig de plattegrond bekijken wat we willen doen op die dag. (goede tip) Het is voornamelijk dat we keuzes moeten gaan maken en we natuurlijk weten dat we niet alles kunnen zien. We hebben ervaring met Disneyland Parijs en dan doen we over een dag gezien ook niet heel erg veel.

@ Hrjhaan, Ik dacht dat ze in de USA geen uitzonderingen maakte met gehandicapten en rijen. Maar als we niet in de rij hoeven te staan zou dat al heel veel energie schelen.

@ Yvet, Ik weet ook zeker dat we leuke dagen in WDW gaan beleven. Ik dacht dan ben ik een beetje meer ingelezen als we er zijn. Ik zou bv er al niet snel voor kiezen als er ook attracties hetzelfde zijn als in Disneyland Parijs.

@ Michael66, Dat zijn goede tips. Het is ook helemaal afhankelijk wat we doen op een dag van zijn energie. Daarom als er een attractie is die je gezien moet hebben als eerste te doen zodat we dan niet later kunnen balen als we het niet gedaan hebben. Mijn ervaring is ook toch wel vaak pauze nemen en rustig aandoen. Lekker om ons heen kijken.

@ Fransje, Wij hebben niet gekozen voor een huis maar een hotel in Celebration, weg uit de drukte. En ik hoop ook zo dat hij door de zon en warmte alleen maar meer energie krijgt.

Het enige wat ik kan doen denk ik is goed naar hem luisteren wat hij nog allemaal kan doen.

Tinkerbell
15-02-11, 21:46
Misschien niet helemaal wat jullie gepland hadden maar ik zou er voor kiezen om ipv van in Celabration in een van de Disney resorts te logeren.
Omdat ikzelf ook de nodige moeite heb met mijn tankje vol te houden kiezen wij voor die optie. Rond een uur of tien gaan we naar de parken. Zo rond twee uur zijn mijn accu's leeg en dan gaan we terug naar het hotel. Dan is het of even bijkomen op de kamer of een paar uur aan het zwembad. Daarna gaan we meestal nog even naar een park of we gaan lekker ergens in een van de parken eten. Voordeel is dat ik de dag kan delen in behapbare stukjes en we hoeven niet in de auto te stappen alvorens er naar toe te gaan en 's avonds weer terug.
Nogmaals voor mij werkt dit het beste maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

corrus
15-02-11, 22:02
Wij hebben niet gekozen voor een huis maar een hotel in Celebration, weg uit de drukte.

In het Bohemian Hotel Celebration??

Toe maar... :D

moonlight91
16-02-11, 12:07
Maar mijn ervaring is ook dat Florida je absoluut heel veel energie terug geeft en dat het droge klimaat ook veel klachten verminderd.

Lekker genieten dus!
Alvast heel veel plezier.

klopt, dat is mijn ervaring ook
ik kan daar bergen verzetten,zeg maar
in tegen stelling tot thuis waar ik steeds weer mezelf tegen kom
en me beperkt in mijn dagelijkse leven
door een energie te kort en verschillende klachten door chronischeziekte

ik heb me in florida zo goed gevoeld, zo had ik me al in heel veel jaren niet gevoeld

Wen
21-02-11, 02:18
Mijn vriend heeft ms, we zijn in '08 in wdw geweest.. We hebben toen een 7 daagse parkhopper gepakt.. Ging geweldig, gewoon niks moeten en we zien wel en ook niet alleen door die parkhopper is het goed gegaan.. maar vooral wat hier al beschreven werd, het klimaat! Hij had zich al lang niet meer zo goed gevoeld.. En dat is natuurlijk ook een reden waarom we dit jaar weer gaan.. kan hij vitamientjes opslaan voor de winter ;)

calimero
01-03-11, 15:52
Heb afgelopen oktober gebruik gemaakt van de GAC van Disney. Deze kaart kan je inderdaad bij de gastrelations halen. Je mag met deze kaart via de fastpassrij naar binnen als deze aanwezig is of anders door speciale ingang waardoor je meteen bij het instapplatform van de atractie staat. Voor de fastpass rij kan gelden dat je alsnog evenmoet wachten maar altijd minder dan bij de gewone rijen. Enz e vragen altijd keurig netjes wat je wel en niet kan bv een traplopen moeijlijk kan mag je andere rolstoelvriendelijke ingang nemen als dit het geval is. Ook voor shows en parades en zo zijn er speciale vakken waarje met je kaart en rolstoel in mag. Zijn stuk rustiger en je hebt wat meer ruimte dus minder dringen en zo. Je kan dan bv wat langer in de schaduw wachten of op bankje in het vak zitten wachten zonder dat je in het gedranguren van te voren moet staan hangen en dringen.S cheelt heel veel energie en inspanning.

En verder gewoon genieten en zelf je tempo bepalen. Wij hadden 11 dagen dus gingen vaak pas eind morgen naar een park want vaak zijn ze tot laat open helemaal als je in een disney hotel slaapt dan heb je extra magische uren in een van de parken. Heel veelplezier alvast

cloudje72
09-04-11, 11:11
Vraagje, ik lees zoveel over het klimaat. Ons groepje bestaat uit 3 volwassenen met chronische ziekten, scootmobieltjes moeten mee en tweeling van 7. We willen een 10 daagse pas nemen zonder hoppen met zwembaden. Hoe is de temperatuur van het water bijv. En de vochtigheidsgraad... ivm reuma en dystrofie. En klopt het dat je net zoals in Disneyland Parijs een kaart kunt halen. We hebben huis gehuurd in Clermont, is dat er ver vandaan. Onze bedoeling was om s ochtends even te gaan, dan smiddags rust nemen, en rond de klok van 3 weer terug te komen of in een zwembadpark te duiken ivm onze kinderen en dan weer te rusten en als het nog ging s avonds terug te komen. Maar alles op zeer laag tempo.

DLP doen we altijd in 4 tot 5 dagen en dan nog kunnen we niet alles, gezien onze gezondheid, maar genieten doen we wel!

ietie
09-04-11, 12:50
Zwembad zou ik `s ochtends doen dan is is met de kinderen nog te doen,rond de klok van 3 is het super heet je verbrand dan ontzettend snel.
Clermont is goed te doen,geen probleem.

cloudje72
04-07-11, 15:47
Is het mogelijk om een pas te krijgen, net zoals in Disney Parijs. Hier hadden wij een blauwe kaart naast onze jaarpas. Zodat we niet te lang hoefden te wachten? En moeten we ook weer doktersverklaring meenemen en gehandicaptenparkeerkaart? Of voldoet gehandicaptenparkeerkaart?

Bosevents
04-07-11, 17:31
Je moet je gehandicapten kaart meenemen. Vaak wordt er bij buitenlanders geen probleem gemaakt (zeker niet als je een eigen rolstoel bij je hebt)

Ga pas in de middag naar de parken of begin vroeg en ga tussen de middag er even lekker tussen uit. Lekker tukkie doen of uitrusten en dan in de namiddag avond toch nog even de parken in.

Kijk veel shows. Hierdoor krijg je toch echt de Disney magie mee en doe je fysiek niet zo veel . Heerlijk.
en bovenal GENIET! (met hoofdletters :) )

cloudje72
04-07-11, 22:06
Kijk veel shows. Hierdoor krijg je toch echt de Disney magie mee en doe je fysiek niet zo veel . Heerlijk.
en bovenal GENIET! (met hoofdletters :) ):sun:Dat was ons idee ook, rustig aan... We hebben 2 scootmobieltjes bij ons. 3 weken de tijd.. zitten in Clermont. Dus begrijp dat we niet te ver moeten reizen.

Maar moet ik ook bij de Guest service een pas halen?
Ik zou het graag willen weten.

Gr Cloud

hrjhaan
04-07-11, 23:40
ja, je moet bij de Guest Service een pas halen om via de uitgangen de attracties in te kunnen.

shockblade
06-07-11, 03:05
Je moet je gehandicapten kaart meenemen. Vaak wordt er bij buitenlanders geen probleem gemaakt (zeker niet als je een eigen rolstoel bij je hebt)

Nop. Voor een GAC zijn er geen bewijsverplichtingen. De IPK is handig indien men gebruik maakt van een huurauto en derhalve voor het parkeren, maar daar houdt het aardig op. Omdat men in WDW een gelijkwaardige service probeert te bieden waar mogelijk en geen betere service dan gemiddeld, mag men wettelijk gezien niet eens om bewijslast vragen. Is allemaal heel duidelijk vastgelegd in de zogenaamde ADA.

Wat is dan de gang van zaken? Een bezoekje plegen aan de guest relations desk in een van de parken en daar bespreekbaar maken welke beperking(en) er is/zijn voor wat betreft het parkleven. Waar mogelijk en nodig zal men een GAC uitschrijven. Dit is niets meer of minder dan een algemene standaard waarop uitgelegd wordt in korte bewording en/of symboliek welke onzichtbare beperking de gast heeft, zodat de gast dit niet tot in den treure bij elke attractie en show weer moet herhalen.

Hoe er vervolgens op gehandeld wordt, verschilt per beperking, attractie en moment van de dag. Er zijn bepaalde algemeenheden zoals het -waar beschikbaar- bieden van een alternatieve toegang wanneer men bijv. geen trap kan lopen en de gewone wachtrij een trap behoeft, maar daarnaast zijn er veel voorzieningen die per keer kunnen verschillen.

Het officiële beleid van WDW bij conditie en/of mobiliteitsbeperkingen is dat de gast gebruik kan maken van een rolstoel en/of scootmobiel. Logisch en terecht ook, de afstanden van en naar attracties zijn immers stukken langer en vergen derhalve meer energie dan de wachtrijen zelf. Met zichtbare beperkingen is een GAC niet nodig. Het gebruik maken van een rolstoel is een van dergelijke situaties. De beperking is zichtbaar, castmembers hoeven daar dus niet over ingelicht worden en zullen bij het zien van een rolstoel adequaat handelen.

Ook is een GAC niet bedoelt om wachttijden te verkorten. Sterker nog; afhankelijk van de benodigde voorzieningen kan de wachttijd bij bepaalde attracties aanzienelijk langer zijn dan wanneer desbetreffende voorziening niet nodig geweest zou zijn. De enige uitzondering waarvoor een zogenaamde front of the line GAC uitgegeven wordt in WDW zijn kinderen tijdens hun Make A Wish reis. Het zien dat iemand via een alternatieve weg naar een attractie geleid wordt, wil niet zeggen dat dit een kortere wachttijd betreft. Dit zijn voorzieningen die getroffen worden voor mensen die om diverse redenen de reguliere wachtrij niet kunnen gebruiken. Denk hierbij aan iemand die geen trap kan lopen en bijv. Space Mountain wil rijden, maar ook aan mensen die uit moeten kijken met de zon in combinatie met een wachtrij in de zon of bijv. in mijn geval, waarbij een onverwachte aanraking van een ander resulteert in niet lullige blessures en attracties waarbij de wachtrij zo opgezet is dat mensenmassa's zich niet kunnen gedragen zonder dergelijk gedrag. Allen geen omzeilen van de wachttijden, hooguit de rijen. In veel gevallen houdt dat in het kunnen wachten in een alternatieve ruimte of bijv. het omzeilen van een trap en daarna weer ingevoegd worden in de reguliere wachtrij.

Ongeacht het type GAC, op dit moment zijn er weinig tot geen voorzieningen daarin voor karakter meet&greet. Sinds er een fastpass is gekomen voor de Princess/Mickey meet in Town Hall is dat de beste optie voor M&G. Wanneer een M&G in een gebouw is met geschikte faciliteiten kan een heel enkele keer wel eens een uitzondering gemaakt worden indien er heel dringende redenen zijn waarom iemand niet in de wachtrij zou kunnen wachten. Dat zijn dan eigenlijk altijd voorzieningen met een gelijksoortige werking als de fastpass of het toestaan dat 1 persoon in de rij wacht en op het moment dat men aan de beurt is, de persoon die niet in de rij kon wachten er bij komt.

Diegenen die in DLP zijn geweest moeten zich realiseren dat het 2 totaal verschillende werelden zijn. DLP is zeer segregerend van opzet en dus dan maar een carte blue om dan maar een zeer beperkt deel van mensen met een beperking te handelen. WDW is een inclusieve opzet, zeker in de "nieuwere" parken. Ook de oudere parken worden puntgewijs aangepakt om een zo inclusief mogelijke ervaring te bieden. Een van de resultaten hiervan; gelijke behandeling. Dus; wachtrijen zijn in de meerderheid gewoon toegankelijk, ook met beperkingen. Een van de vele redenen waarom ik een enorm voorstander ben van het beleid. Daarnaast, de wachtruimten bieden vaak van alles en nog wat in de sfeerverhogende manier of zelfs al onderdeel van de attractie.

Voor rustmomenten kan waar gewenst ook gebruik gemaakt worden van de first aid stations. Alhoewel hun voorzieningen uiteraard niet onbeperkt zijn, kan dit een goede plek zijn om een uurtje te liggen en er weer tegen te kunnen i.p.v. op en neer te reizen tussen park en hotel of een dag korter maken i.v.m. reisafstand.

Belangrijkste om de tijd optimaal te gebruiken? Een goede planning. Een beetje slimme aanpak en je kunt de wachttijd echt enorm beïnvloeden. Er zijn diverse goede websites die je kunnen helpen om een persoonlijk tourplan te maken. Maak gebruik van de fastpasses waar beschikbaar. En houd er rekening mee dat wachttijden op kunnen lopen wanneer er bijv. een rolstoeltoegankelijk karretje nodig is in een attractie. Dat shows een beduidend kleiner aantal zitplaatsen heeft voor mensen met rolstoelen en scootmobiels en die dus eerder vol kunnen zijn. Indien transfers gemaakt kunnen worden; overleg met de castmember. Indien duidelijk is dat je kunt overstappen naar reguliere zitplaats zullen ze waar mogelijk je alsnog toelaten als de toegankelijke plaatsen al vol zijn, waarbij rolstoel/scootmobiel gedurende de show elders staat en erna bij je terug gebracht zal worden. Beruchte attracties voor oplopende rolstoelwachttijden zijn o.a. de Safari in Animal Kingdom, Toy Story Mania in de Studios, Tiki Room in Magic Kingdom, menige achtbaan etc.

Cloudje, besef dat met 2 scootmobiels de groep regelmatig opgesplitst zal moeten worden. Indien jullie er gebruik van plannen te maken; de meeste van de disney bussen kunnen niet meer dan max. 2 rolstoelen/scootmobiels hebben, sommigen 3. Het kan gebeuren dat er al iemand in de bus zit met een dergelijk hulpmiddel waardoor ook bussen met 2 plaatsen niet plek hebben voor jullie groep. Splits op dat soort momenten op en spreek af waar je weer ontmoet. Idem dito voor attracties waar er gebruik gemaakt moet worden van bijv. een toegankelijk karretje. De meeste attracties die daarmee voorzien zijn, hebben er maar 1 in drukke tijden. Scootmobiels passen daar sowieso niet in, men moet dan dus al overstappen in een rolstoel. Niet alle wachtrijen zijn toegankelijk met een scootmobiel, bij dergelijke attracties staan rolstoelen die gebruikt kunnen worden in de wachtrij. Shows; des te meer scootmobiels, des te hoger het risico dat niet iedereen tegelijkertijd nog naar binnen kan.

Watertemperatuur verschilt al naar gelang de tijd van het jaar, beleid van hotel(keten) en soms gewoon ook dom geluk of pech. Vochtigheidsgraad is in de zomertijd erg hoog. Kan oplopen tot hoog in de 90%. Het is dus een relatief vochtige warmte.

Parades en fireworks; er zijn betere en rustigere plekjes te vinden dan de officiele locaties achter touw. Bovendien lopen die laatsten vaak vol, waarbij men dan gerust zo veel mogelijk mensen op de vierkante meter probeert te proppen en bij vol; jammer de bammer. Zodra ik dus doorhad dat het zicht er vaak niet het best is en hoe druk het is, hebben wij ze afgezworen.

Voor Fantasmic! kan het prettig zijn om een F! dinner package te boeken. Je eet daarbij voor een vast bedrag in een van de bijhorende restaurants (naar keuze van beschikbaarheid bij boeken) en krijgt vervolgens een ticket dat min of meer vergelijkbaar werkt als een fastpass. Je wordt dan gedeeltelijk via een alternatieve toegang naar binnen geleid en kunt dus wat later aankomen om toch nog een plekje te hebben. Let wel; dit helpt niet voor plaatsen geschikt voor scootmobiels. Er zijn zitplaatsen afgeschermd voor mensen die het F! package boeken, maar dat zijn zitplaatsen op min. 1 of 2 rijen voor de toegankelijke plaatsen. Of te wel; een aantal traptreden naar beneden. Als dat overbrugt kan worden, dan kun je een castmember vragen om de scootmobiel ergens verantwoord weg te zetten en na afloop weer terug te brengen. Wacht na afloop sowieso voordat je weggaat, het is eerst een puinhoop chaos waar je niet tussen wilt lopen. Zijn die trappen een probleem? Dan kun je in praktijk alleen gebruik maken van de toegankelijke lokaties. En alhoewel er numeriek gezien behoorlijk wat zijn, is dat nog altijd niet veel afgezet tegen de vraag ervoor. Het kan dus goed voorkomen dat deze plaatsen reeds eerder vol zijn dan de niet toegankelijke plaatsen. Wil je een bepaald zicht op het toneel, dan geldt wie het eerst komt, maalt het eerst.

Weinig bekend is dat Beauty&the Beast een beperkt aantal toegankelijke plaatsen helemaal vooraan heeft. Wederom; eerst komt, eerst maalt. Maar echt een totaal andere ervaring dan wanneer je geheel achterin zit (minpunt is dat toneel wat hoog is t.o.v zitplek maar de voordelen wegen er meer dan tegenop). Achterin heeft dan weer als voordeel dat je dus ook later nog kans op plek hebt. Als je trappen kunt navigeren, dan kun je ook hier indien gewenst daar gebruik van maken. Zo kun je bijv. voorin dus een rij of 2 naar achter gaan en op beter zichthoogte zitten en castmember de scootmobiel uit de weg laten zetten en laten terugbrengen na de show.

Dat verplaatsen van plek is ook een goede strategie voor de Muppets in de Studios. Ik zal niets verklappen, maar helemaal achterin (waar de toegankelijke plaatsen zijn) zitten maakt dat je bepaalde dingen niet kunt zien die je vanuit de rest van het theater wel kunt zien. Iets waar ik als grote Muppetgek zelf dan ook elke keer van baal omdat ik de transfer niet kan maken.

Lion King; probeer een plekje aan de "zijkant" van een van de tribunes te scoren. Indien je gebruik moet maken van toegankelijke plaatsen is dit ongeveer 60% kans (sommigen hebben 2 plaatsen naast elkaar, anderen maar 1 toegankelijke plaats per rijkant), kun je overstappen naar de gewone banken dan heb je het zelf in de hand. Mijn ervaring is dat die lokatie meer interactie oplevert, naast een geweldige met-je-neus-er-bijna-in zicht.

Qua energie; kijk welke factoren energie verbruiken waar zelf invloed op uit te oefenen is. Dus bijv. niet idioot veel energie verspillen op zo broodnodig "zelluf willuh doen" als bijv. een koffer zelf meesleuren als dat vervolgens de dag erop een uur minder energie betekent. Dat korte momentje zelfstandigheid, waar heel makkelijk even hulp van elkaar in te schakelen was, weegt niet op tegen de kostprijs van zoveel energie. Of als constant aanbod van geluid energie vreet; gebruik oordopjes of zelfs een geluidafsluitende koptelefoon. Men zal er de eerste en laatste niet mee zijn, verre van, en als het enorm in de energie scheelt; doen! Kijk voor vertrek naar medicatie. In hoeverre kan deze tijdens de vakantie anders afgesteld worden voor iets meer speelruimte tijdens de vakantie en in hoeverre is dat mogelijk? In hoeverre kan extra of andere medicatie de extra belasting van een vakantie beperkt houden en daardoor niet meer energie verbruiken dan nodig en verantwoord?

Ook is het beter vol te houden om in etappes te belasten. Twee maal 2 uur is minder zwaar dan een ruk van 4 uur. Gooi die etappes ook niet vol met activiteit, maar wissel wat relatieve rust (bijv. show) af met wat meer actief (attractie) waardoor de accu niet in een klap leeggerukt wordt. Speel ook met de verschillende temperatuurmogelijkheden; afwisseling tussen airco (eventueel met vest o.i.d. als het te koud is) met buitenwarmte kan ook energiebeperkend zijn. Een goede rustperiode, gebruik maken van lange openingstijden als je in de zomer/nazomer gaat en je kunt heel wat productieve uren vergaren samen met een goede tourstrategie.

Of laat ik het anders zeggen; gemiddeld mocht ik de afgelopen jaren blij zijn als ik per dag een uur parktijd had, met veel geluk wellicht 2 keer 3 kwartier. Een beetje handige planning en ik kan in dergelijke tijd 2 à 3 attracties of shows plakken. Dit is met de wetenschap dat de meeste attracties die ik doe een (vele) langere wachttijd voor mij hebben omdat ik een rolstoeltoegankelijk karretje nodig heb en dat vaak ook populaire attracties of shows zijn. En ook al ziet men mij inmiddels met enige regelmaat via een niet-reguliere ingang de attractie binnengeloodst worden (GAC voorziening i.v.m. diverse niet zichtbare beperkingen), dat betekent dus niet dat er voorrang verleend wordt.

Wil je meer info en bovenal feitelijkere info dan gemiddeld op internet rondzwerft? Op www.disboards.com (http://www.disboards.com) is er een subforum genaamd disABILITIES. Lees daar vooral alle stickies, daar vind je een schat aan info over alle mogelijke beperkingen en bijhorend. Van adressen waar je hulpmiddelen kunt huren tot foto's van attracties zodat je kunt zien hoe laag een instap van die attractie is, naar een lijst met welke attracties op welke wijzen toegankelijk zijn tot nog meer foto's en ongekend veel tips en ervaringsverhalen. Buiten dat subforum is de kennis vaak nog beneden peil voor wat betreft de combinatie WDW+beperking, maar het subforum is op dit gebied een van de meest uitgebreide en correcte informatiebronnen. Heb je nog vragen na het lezen van de stickies, post dan gerust ook daar. Er zijn altijd mensen die of het antwoord hebben of tips kunnen geven. Is dat niet "kant en klaar", dan gebeurt het met grote regelmaat dat er iemand alsnog op onderzoek uitgaat en terugkomt met meer info.