PDA

Bekijk Volledige Versie : Reisbescheiden: Vliegtickets, vouchers, ESTA & APIS-formulieren, etc



angelique100
19-11-07, 11:25
Traveler

Adult

*First/given name (voornaam)hoeft hier geen 2de voornaam?
M.I. (?????)
*Last name/surname (achternaam)
Suffix (???????????)ik kan kiezen uit SR JR 2 3 4 esq (wij reizen met 2 volwassenen of 4 kinderen (oudste is 12 bij vertrek)

alvast bedankt
_________________
Orlando kerst 2006
Golf van Mexico zomer 2007

knaapje
19-11-07, 13:42
Dit is je eerste voornaam (first/given)
Je middelste naam als 1 letter (mid initial). Wat jij dus noemt je 2e voornaam.
Dan je familienaam (last/surname)
Suffix is toevoeging, precies wat er staat Sr, Jr en daarnaast kennen de Amerikanen nog een soort super Jr (3e generatie met dezelfde voornaam en super-super Jr 4e generatie met dezelfde voornaam.

Goede reis
Knaapje.

Eric
19-11-07, 13:52
Even voor alle duidelijkheid:
Sr staat voor senior, Jr voor junior.
Dit is vooral van belang bij gelijke voornaam.
Veel Amerikanen heten b.v Bill en hun oudste kind heet ook Bill, dus dan wordt het Bill Sr. en Bill Jr.
Als je Kees Jan van Houten heet is:
Kees je surname (voornaam)
Jan je middlename (initial J.)
van Houten als een geheel familyname of nog beter aan elkaar vast .
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Eric

Michael66
19-11-07, 14:03
Tsja, afhankelijk waarvoor het is kan de op te geven voornaam verschillen. Heet je bijvoorbeeld officieel Johannes maar is je roepnaam Hans, dan kan het zijn dat in sommige gevallen je Johannes moet opgeven (officiële instaties etc) en in andere gevallen Hans (voor een badge of zo).

M.I. staat voor Middle Initial(s). Ook hier even de vraag wat ze precies willen, alleen de eerste letter van je tweede naam, of de eerste letter van al je overige voornamen.

Suffix is een toevoeging. Zoals Eric al aangaf staat jr/sr voor Junior/Senior, en de cijfers voor "de Tweede", de Derde" etc., zoals we bij ons koningshuis Willem I t/m III kennen.

carmen1988
23-01-11, 13:29
Hey,

Ik ben vliegtickets aan zoeken voor mei. Nu heb ik een goede prijs gevonden op expedia.com. Kan iemand mij vertellen hoe het dan gaat met je vliegtickets. Krijg je die gewoon via email, dat je ze zelf moet uitprinten, of krijg je die opgestuurd?

Iemand hier ervaring mee?

Greetz Carmen

<<Moderator Michael66: Dit onderwerp is afgesplitst van het vliegtickets-topic.>>

corrus
23-01-11, 13:41
Je kunt zélf indien je het nodig vindt de e-tickets printen.

Maar eigenlijk heb je deze helemaal niet nodig.
Om in te checken heb je uitsluitend een geldig paspoort nodig.

Een papierwinkel is niet nodig.

6foot6
24-01-11, 08:50
Maar eigenlijk heb je deze helemaal niet nodig.


Toch zou ik het maar wel doen, het kost bijna niets en je weet maar nooit.
Net als APIS en ESTA ,in het verleden deze al 2x nodig gehad.

Beide keren bij Air Berlin.

michavdijk
24-01-11, 08:54
Thanks. Handig om te weten nu ik ook bij Air Berlin geboekt heb.

corrus
24-01-11, 09:51
Toch zou ik het maar wel doen, het kost bijna niets en je weet maar nooit.
Net als APIS en ESTA ,in het verleden deze al 2x nodig gehad.

Nou kost bijna niets... e-tickets zijn gemaakt om de papierbeg te verkleinen... Nu gaan reizigers die dingen massaal uitprinten...
En daar ging weer een boom...

Maar ik vind het allemachtig prachtig hoor, Ik heb er toch geen verstand van... ](*,)

[verwijderd]
24-01-11, 10:47
@Corrus

Het gaat de meeste om het idee dat ze "Tickets" bij zich hebben maar bij de balie wordt er nooit om gevraagd, paspoort is al voldoende.

ESTA print ik zelf wel altijd uit, al is het maar om te weten tot wanneer die geldig is en om het nummer te onthouden.

Ebelix
24-01-11, 14:43
Ik heb toch al verschillende malen gehad dat bij het safety interview ze een geprint exemplaar van de E-tickets willen zien. Bij het inchecken vragen ze er nooit naar en geef ik ook altijd alleen mijn paspoort en zag waar naartoe we gaan. Tegenwoordig met het online inchecken is zelfs dat niet meer nodig wanneer je de boarding pass bij je hebt.

knaapje
24-01-11, 15:11
@ Ebelix:
Als het safety interview plaatsvindt heb je al ingecheckt en sta je toch al vaak bijna bij de gate en heb je een boardingpass??

Dezelfde vraag heb ik al eens gesteld toen er dicsussie was over een geprint ESTA meenemen:
Wie is er al eens teruggestuurd of heeft echt problemen gekregen, omdat hij geen print bij zich had?

Knaapje

mattrob
24-01-11, 15:37
Ik heb die vraag ook al paar keer bij safety interview gehad, zowel als ik bij de gate bijna sta (zoals in Nederland) of als ik nog moet inchecken (zoals in Brussel). Ik print dus tegenwoordig altijd het reis-schema/e-ticket overzicht uit. Niet voor bij de balie om in te checken, maar wel voor de vragen over wanneer ga je en wanneer kom je terug en heb je reisschema bij je.

Nu vlieg ik wel vaak die kant op natuurlijk, maar heb zeker in de afgelopen paar jaar al een keer of 3 het reisschema moeten laten zien. Wat ze doen als je het niet bij je hebt ... :-k ? Geen idee ... Ik heb wel eens vraag in Moskou gehad en toen had ik niets bij me, toen hebben ze het online helemaal erbij kunnen zoeken (was wel andere gelegenheid dan naar de US gaan natuurlijk; maar ze wilden toen ook mijn reis-schema). Dus misschien kunnen ze het makkelijk uit systemen trekken, en komt het goed als je het niet bij je hebt. Maar ik print het voor de zekerheid altijd wel uit.

Wel op dubbelzijdig papier; want wel eens met Corrus dat het vanuit gedachte van minder papier-verbruik natuurlijk zijn doel voorbij schiet :mrgreen:

knaapje
24-01-11, 15:39
Wel op dubbelzijdig papier; want wel eens met Corrus dat het vanuit gedachte van minder papier-verbruik natuurlijk zijn doel voorbij schiet :mrgreen:


...en op A-5 formaat?

Ik neem tegenwoordig alles op een USB stick mee. Polissen, boekingen, kopie pas en rijbewijs, creditcards, noodnummers enz.
Ik heb daarvoor een Corsair USB stick gekocht met een pincode erop (er zitten op de USB stick cijfertoetsen) en alles wordt hardwarematig ge-encrypt. Als je de stick uit de computer haalt staat er niets meer op de computer en is de stick automatisch geblokkeerd. Kost zo'n EUR 49, maar dan heb je alles veilig bij je.
Ook autopapieren en Nederlandse verzekeringen staan erop. Heb je altijd alles bij je.

http://www.alternate.nl/html/product/Opslagmedia_USB-Sticks/Corsair/Flash_Padlock_8_GB/406149/?tn=HARDWARE&l1=Opslagmedia&l2=USB-Sticks


Knaapje

[verwijderd]
24-01-11, 16:26
Zouden de reisbureau's ook eens moeten doen, digitaal accepteren ze je akkoord niet daar moet je toch een handtekening voor zetten.

Voor de rest kan je ook recycle of deels gerecycled papier gebruiken, maar van dat enkele reisschema lig ik niet wakker zeker niet als je ziet wat er bedrijfsmatig wordt verspild.

Michael66
24-01-11, 17:21
Geen papier meer voor mij, gewoon "printen als pdf, naar m'n gmail acoount mailen, ophalen op m'n android-telefoon en daar opslaan. Als ze iets willen zien haal ik het met 2-3 vingerbewegingen tevoorschijn. Zo doe ik dat trouwens met allerlei "papieren". Nooit meer wat vergeten. Tja, tenzij ik m'n telefoon kwijt raak. Maar dan staat het nog (encrypted!) in m'n gmail en kan ik het zo ophalen.

mattrob
24-01-11, 18:16
Allemaal nog betere ideeën idd; ik zet de volgende trip alles als pdf gewoon op de iPad 8-[

corrus
24-01-11, 18:49
Niet voor bij de balie om in te checken, maar wel voor de vragen over wanneer ga je en wanneer kom je terug en heb je reisschema bij je.
Pure willekeur! en grote onzin...
Die wannabees weten helemaal niets, er is écht geen enkele airline die je verplicht om dit soort dingen bij je te hebben.
Sommigen weten niet eens hoe een visum eruit ziet... moest aan een "meerdere" gaan vragen wat het was, wat ie in z'n handen had.

Op zekere dag vroegen ze me hoe ik de tickets had betaald en of ik daarvan ook wel een creditcard of bankafschrift van bij me had...
Sorry voor de uitdrukking, maar wat een mongolen...

Ik heb toen om een supervisor gevraagd, hiermee was ineens gelijk het interview voorbij... en er werd mij een prettige vlucht en voortzetting van de dag gewenst.

knaapje
24-01-11, 18:55
@corrus
Ik vraag me weleens af of dit soort verwarring zaaien niet bij de tactiek van het interview hoort.
Puur om te kijken hoe je daar op reageert.

Knaapje

[verwijderd]
24-01-11, 19:15
Ik had meteen naar zijn loonstrook gevraagd. :-\"

mattrob
24-01-11, 19:15
Kunnen ze bij immigratie ernaar vragen ? Eerlijk gezegd bij mij nog nooit gedaan (al vragen ze wel vaak hoe lang je blijft) ?

corrus
24-01-11, 19:41
@Knaapje
'T is gewoon een pak dikdoenerij...
Die gasten moet toch wat te doen hebben...
Dat e aan je chef moet gaa vragen hoe een visum er uit ziet is toch helemaal van de zotte...

@Mattrob
Bij immigrations???
Nope!

Naar vlieggevens zal de TSA je bij binnenkomst niet vragen... :roll:
Da's bijna nét zo'n orgaan... :lol: :lol: :lol:
Want die meneer van de TSA is de enige die beslist of je nu wél of niet het land binnenkomt... (of je nu wél of niet een visum hebt en of je nu wél of niet aan alle eisen voldoet) hahaha...

Terwijl z'n collega bij de kofferscanner op z'n horloge kijkt en zich afvraagd of ie jou na 16:00 uur ook nog steeds je schoenen laat uittrekken... (want het was tenslotte al een uur niet nodg)

Of de collega in Orlando die de mensen maar door een defect detectiepoortje laat lopen, omdat de monteur op kerstdag nog steeds niet is gekomen...

knaapje
24-01-11, 19:51
Stel dat ze alle TSA, customs en immigration zouden afschaffen, hoeveel werklozen zouden ze er dan bij hebben?
Ik meen dat TSA wat jaren geleden uit het "niets" is opgericht.
Volgens hun eigen site houden ze nu 50,000 mensen op kosten van de reiziger bezig.

Knaapje

Michael66
25-01-11, 07:35
<<Moderator Michael66: Dit onderwerp is afgesplitst van het vliegtickets-topic.>>

Njit
25-01-11, 08:04
Ik zou er niet mijn atoomgeheimen op zetten maar voor de rest wel een leuk ding.

Tinkerbell
25-01-11, 08:41
@ 6foot6
We gaan nu de vierde keer met Air Berlin en we hebben nog nooit een stukje papier ter bevestiging nodig gehad. Werd nooit naar gevraagd ook.
Wel hadden we een ingevuld Apis formulier bij ons maar dit was alleen omdat bijna iedereen stond te stoethaspelen en weggestuurd werd van de incheckbalie om die eerst in te vullen.
Uiteraard had ik wel stiekem in mijn papierwinkel een printje van de bevestiging van de vlucht zitten met het conformatienummer.

Verder kregen we een dag voor de vlucht een smsje dat we zo en zo laat aanwezig moesten zijn en dat de vlucht volgens plan zou verlopen.

6foot6
25-01-11, 08:49
@Tinkerbell:
En waarom werd iederéén weggestuurd als er toch nooit naar gevraagd werd? Honderd keer niet is nog geen "nooit"
Ik weet ook wel dat het niet meer nodig is maar heb geen zin om ter plekke hierover in debat te gaan, dus daarom alles mee en alles op de mail

Nieuwste aanwinst, de bevestiging van je secure flight aanmelding

Tinkerbell
25-01-11, 08:57
De vraag ging toch over de E tickets en niet de Esta formulieren?

Na een beetje oefenen heb ik ze nu ook in kunnen vullen en ik ben benieuwd hoe dat zal gaan als we moeten inchecken en diegene die dit niet wisten het niet gedaan hebben. Voor alle voorzichtigheid toch ook maar het papieren formulier meenemen

Doppelt genäht halt besser :lol:

6foot6
25-01-11, 09:04
Air berlin geeft geeft e-tickets uit

Tinkerbell
25-01-11, 10:14
Wat betreft een discussie aan gaan kan ik het alleen maar met je eens zijn.
Geeft alleen maar oponthoud.
Zo langzaam maar zeker begin ik toch een beetje jaloers te worden op mijn hond.
Dankzij een chippie kun je al zijn gegevens aflezen :mrgreen:

Als ik zie wat je allemaal aan papierkraam nodig hebt zou ik bijna kiezen om mezelf ook te laten chippen. Hup met je voorhoofd langs de scanner,piep piep en je kunt doorlopen.

Sonja65
03-03-11, 12:47
We hebben de esta aanvraag gedaan en heb het nagekeken op de site of we toestemming hebben en dat was dus oke.
Maar nu heb ik gehoord dat je in het vliegtuig ook nog allerhande papieren moet invullen daarover dus wat moet ik in mijn handbaggage stoppen van papieren?

Ta2 Gerrit
03-03-11, 13:21
Een pen lijkt me een goede optie :lol:, en uiteraard je paspoort. Het enige wat je in het vliegtuig nog moet invullen is het blauw-witte Customs Declaration Form (http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/vacation/sample_declaration_form.xml).

Een inklaringsformulier, waarvop de meeste mensen alle vragen met Nee beantwoorden.
De rest (het groene I-94W formulier) is vervangen door ESTA, dus het valt mee.

Pas alleen wel op dat de Immigration officer er geen groene C op zet :mrgreen:

[verwijderd]
03-03-11, 13:45
Pas alleen wel op dat de Immigration officer er geen groene C op zet :mrgreen:


Zou je die stempel dan kunnen weigeren :-k

natascha666
03-03-11, 21:52
lan iemand mij vertellen of en wat het verschil is tusse APIS en ESTA??:-)
Esta is in orde...maar APIS? En zon Customs Declaration Form krijg je voor het boarden??
Snorry voor mij kennis maar is de eerste keer dat we voetje buiten eurpa zetten...:-P

[verwijderd]
03-03-11, 22:02
ESTA is het "visum" voor Amerika en is voor 2 jaar geldig, al mag je er geen twee jaar achter elkaar doorbrengen met alleen ESTA toestemming.

APIS is voor een groot deel het verstrekken van dezelfde gegevens maar dan aan de luchtvaart maatschappij, hierdoor is de immigratie in Amerika voor de vlucht al op de hoogte wie er gaan komen met het vliegtuig en ze screenen die mensen dan al vooraf. Dus het zou mogelijk kunnen zijn dat iemand met ESTA toch geweigerd wordt op een vlucht vanwege de controle die ze uitvoeren na het ontvangen van de APIS informatie.

Grotendeels dubbel op dus, APIS is dus een extra controle die ze uitvoeren vlak voor je vlucht.

En nog als toevoeging de uitleg van de ANVR omtrent APIS:


Apis is het ‘Advance Passenger Information System’ van de Amerikaanse Douane dat in oktober 2005 verplicht is gesteld. Volgens APIS moet een airline binnen 15 minuten van vertrek van een vliegtuig richting de VS, naast de gewone informatie over de passagier, extra informatie over een passagier elektronisch verzenden. Het betreft hier aanvullende informatie over: - het land waar de passagier woonachtig is; - vreemdelingenregistratie informatie (indien van toepassing); - uiteindelijke bestemming en luchthaven waarvandaan men is vertrokken; - het adres waar men in de VS verblijft. De gegevens van de passagiers worden vervolgens gecheckt met de diverse gegevensbestanden van de Amerikaanse overheden.

knaapje
03-03-11, 22:15
Een beetje kort door de bocht:
Esta is je persoonlijke toestemming om naar de USA te reizen.
APIS is de "menselijke inhoud" van het vliegtuig. De laadlijst, wie er aan boord zitten.
Het customs formulier krijg je meestal pas aan boord.
Wellicht even googlen op Esta en Apis.

Knaapje

rolandino
03-03-11, 22:36
APIS moet je toch invullen bij het inchecken (online, of op het vliegveld van vetrek)? Dat had ik in ieder geval toen ik naar NY ging.

ESTA moet enkele dagen van te voren, en kost zelfs geld (afaik 13 of 14 dollar).

Erg veel informatie, die je hoogst waarschijnlijk (in ieder geval 2 jaar geleden) ook nog eens in het vliegtuig neer mag pennen.

Ta2 Gerrit
03-03-11, 22:43
Beide moet je van tevoren invullen (bij sommige airlines zelfs op straffe van een boete(admin.kosten) of uitsluiting van de vlucht als je dit niet gedaan hebt) en daarmee vervalt het gepen in het vliegtuig, op eerder genoemd douaneformulier na.

Sonja65
04-03-11, 11:32
Pas alleen wel op dat de Immigration officer er geen groene C op zet :mrgreen:


Ja misschien domme vraag maar waar is die groene C dan voor:oops:

Ta2 Gerrit
04-03-11, 12:24
Geen domme vraag, hoor. De insiders hebben het al gelezen in ons reisverslag en begrepen.
Maar voor de niet-lezers;de groene C betekende voor ons een extra check.

Njit
04-03-11, 14:48
En nog een andere om voor uit te kijken, een SSSS (http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_Security_Screening_Selection) op je Boarding Pass.

http://fantasai.inkedblade.net/weblog/2005/ssss/ssss.jpg

Marita
06-03-11, 12:34
Ja hoor die hebben we al gehad. Wisten ook niet wat dat betekende.Werden uit een lange rij geplukt en mochten door lopen. We dachten o fijn hoeven we niet zo lang te wachten. SSSS Super Snelle C(S)heck Service:lol: Tuurlijk hoe konden we ook zo dom zijn:oops: Na een persoonlijke bodycheck mochten we weer uit het glazen bakje en doorlopen. Ging vlugger als in de rij te staan wachten maar kan me voorstellen dat het soms veeeeel langer kan duren.

Marita

rolieftfer
09-08-11, 22:03
even een vraagje over het invullen van het esta-formulier, ik ga samen met lief 29 aug. naar de zon en nu neem ik aan dat ik op het esta-formulier als Marital-status De- Facto/ common law moet invullen? Ik heb ook aangevinkt dat vriendlief meereist, krijg je er dan gelijk nog zo een esta-formulier erachteraan wat hij kan invullen of moet ik dat tweede formulier ook voor mezelf invullen? lijkt me niet, maar wil het toch even zeker weten:)
Iemand hier soms ervaring mee?

Romina

knaapje
09-08-11, 22:34
Kan je vraag even niet thuisbrengen, maar waarom neem je niet het Nederlands-talige formulier met dito handleiding?
http://www.cbp.gov/linkhandler/cgov/travel/id_visa/esta/esta_2010_fact_sheets/esta_2010_dutch.ctt/esta_2010_dutch.pdf

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e2s1

Ta2 Gerrit
09-08-11, 22:41
Ik heb bij mijn weten nog nooit mijn huwelijkse staat hoeven in te vullen op een ESTA formulier, en afgelopen week ook niet gezien bij onze reisgenoten, waarbij ik over de schouder heb meegekeken.

ESTA is een puur persoonlijk toestemmingsformulier om te mogen vliegen richting de US. Wel wordt aan het eind, na de toestemming EN betaling gevraagd of je nog een formulier wil invullen.

En het invullen is totaal in het Nederlands, dus de door jouw genoemde kreten zul je niet zien. Hier staat het voorbeeld (https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/helpScreen_nl.htm)wat je moet invullen.

Ik hoop niet dat je het door zo'n overbodig hulpbureau laat invullen, Da's geld weg gooien.

knaapje
09-08-11, 22:45
Mede daarom kon ik de vraag ook niet thuisbrengen.
Knaapje

knaapje
11-08-11, 11:22
Toen zweeg de spreker/vraagsteller stil.

Knaapje

Michael66
11-08-11, 11:36
Gewoon de verkeerde site (http://www.migrationexpert.com/esta_authorization/online_application/?fid=100036&utm_term=esta&creative=7348122268&network=0&pl=&adgroup=1805397028&match=e&gclid=COXdg_b3xqoCFUJO3godpR7syw) te pakken. Weer zo'n website die geld vraagt voor de service dat zij ESTA voor je verzorgen. De juiste site staat hierboven in een bericht van knaapje.

knaapje
11-08-11, 11:44
Kan zijn.
Jammer, dat de vraagsteller sinds haar vraag wel op dit forum is geweest, maar verder geen interesse schijnt te tonen.

Knaapje

Michael66
11-08-11, 11:52
Da's zo moeilijk te beoordelen vanachter je pc'tje. :-k Ieder forumlid gaat weer anders om met de info.

Geduld is een schone zaak.

(en als je de topicstarter hierover iets wilt vragen of zeggen, dan graag per pb, want dit is off topic!)

ruthytje
13-08-11, 21:18
vraag voor de esta kenners:
mijn esta is geldig bij vertrek maar vervalt tijdens mijn verblijf: wat mag ik hier van verwachten: nieuw esta + betalen, of oude esta blijft geldig tot vertrek? weet niet

thx voor de verklaringen

calypso
13-08-11, 21:27
How long is my ESTA approval good for?

Your ESTA authorization is generally valid for multiple trips over a period of two years or until your passport expires, whichever comes first*. This means that as long as you received an ESTA authorization to travel, you do not have to reapply during the validity period. You may update your travel information; however this information is optional and is not required. If your ESTA expires while in the US it will not affect your departure.



Met andere woorden zolang die maar geldig is terwijl je de USA in komt is alles goed want ESTA is toestemming om naar het land te reizen.