PDA

Bekijk Volledige Versie : Vliegen van/naar/via Amsterdam - Schiphol



calypso
22-01-07, 17:50
bron (http://www.telegraaf.nl)

Pakje smeerkaas verboden, een Edammer niet'
Weer strengere regels Schiphol op komst
door Arnold Burlage
SCHIPHOL - Op Schiphol worden op 1 mei nieuwe veiligheidsmaatregelen van kracht, waardoor onder meer alleen nog maar handbagage ter grootte van een diplomatenkoffertje in vliegtuigen kan worden meegenomen. Ook wordt er gesproken over de invoering van een verplichte schoenencontrole, waarbij elke passagier zijn of haar schoenen moet uitdoen. De Schiphol-directie vindt dat de opgevoerde veiligheidscontroles voor een deel moeten worden teruggedraaid. De overlast voor de passagiers is te groot, de veiligheid is niet verbeterd en de doorstroming stagneert nog steeds, constateert luchthavendirecteur Ad Rutten, verantwoordelijk voor de dagelijkse operaties, Hij pleit in luchtvaartnieuws.nl voor het invoeren van strenge steekproeven van verdachte passagiers of vluchten in plaats van het uitvoerig controleren van alle luchtreizigers. Directiewoordvoerster Marianne de Bie heeft zijn uitspraken gisteravond bevestigd. Op de veiligheidsaanpak op Schiphol, die wordt opgelegd door het ministerie van Justitie, bestaat al lange tijd veel kritiek. De controles wijken ook sterk af van die op andere luchthavens, zoals Frankfurt en Parijs.

Het recent gepensioneerde hoofd van de KLM-veiligheidsdienst, Teun Platenkamp, pleitte al eerder met andere experts om alle energie in verdachte passagiers te steken in plaats van alle passagiers als verdachten te beschouwen.
Schiphol-directeur Ad Rutten meent dat op Schiphol de veiligheidsmaatregelen, deels ook opgelegd door EU-regels, beter worden nageleefd dan op andere grote Europese luchthavens als Frankfurt en Parijs. " Het lijkt mij een goed idee als we overgaan op het uitvoeren van steekproeven" , oordeelt Rutten. " Alleen dan wel op basis van goed vooronderzoek. Bijvoorbeeld door passagiers eruit te lichten waarover twijfels bestaan. Of extra controleren bij risicovluchten."
Pindakaas

De luchthavendirecteur zegt goed te begrijpen waarom passagiers soms door de bomen het bos niet meer zien. " Een pakje smeerbare kaas wordt als vloeistof gezien en mag de cabine niet in. Een Edammer is echter geen enkel probleem. De pot pindakaas moet eruit, maar duizend boterhammen met pindakaas kan je zo meenemen. Dat valt bijna niet uit te leggen", aldus Ad Rutten.

Njit
22-01-07, 19:18
Bron: Televaag.nl

Meestal roepen die heel veel maar klopt er de helft niet van. Ik wacht dus wel af tot er een wat betere bron beschikbaar is. In het hele stuk op Luchtvaartnieuws (http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=18229) wordt niet gesproken over bepaalde afmetingen...

pyca
23-01-07, 14:18
Voor alle duidelijkheid:
Er is inderdaad sprake van een verscherping mbt handbagageregels,
maar dit is officieel nog niet bevestigd. Momenteel wordt er overleg gevoerd tussen de EU en de ICAO (International Civil Aviation Organization) http://www.icao.int/index.html (http://www.icao.int/index.html)
Maar er moet zeker wel rekening mee worden gehouden dat de regels tzt worden aangescherpt.

Njit
23-01-07, 14:28
Ik geloof ook best dat men de regels gaat aanscherpen. Maar dat hoor ik liever van een officiele bron dat dan ik dat van de Telegraaf verneem :)

senna
14-02-07, 15:09
Is niet veel te zien alleen wat meer politie en een helicopter die af en toe heel erg dicht langs vliegt... verder geen ophef en alle vluchten gaan voorlopig gewoon door... Dus voor degene die vandaag gaan vliegen geen probleem en veel plezier...
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren... nou ja zie het morgen wel..

calypso
26-02-07, 19:08
Bron nu.nl (http://www.nu.nl/news/989419/30/Meer_vertraging_en_meer_passagiers_op_Schiphol.htm l)

Meer vertraging en meer passagiers op Schiphol
Uitgegeven: 26 februari 2007 13:47
Laatst gewijzigd: 26 februari 2007 13:49
AMSTERDAM - De stormen in januari hebben op Schiphol tot flinke vertragingen geleid. Tegelijk kreeg de nationale luchthaven vorige maand meer passagiers te verwerken. Dat heeft Schiphol maandag bekendgemaakt.

Gedurende zes dagen kampte Schiphol in januari met stevige en stormachtige wind. Hierdoor kwamen vliegtuigen later aan en liepen vertrekkende vliegtuigen vertraging op. De zogeheten aankomstpunctualiteit daalde met 8,4 procentpunt naar 74,6 procent. De vertrekpunctualiteit nam af met 7,9 procent tot 69,3 procent.

In de eerste maand van dit jaar werden bijna 3,2 miljoen passagiers via Schiphol vervoerd. Dat is een toename van 4,3 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
------------------

Hopelijk zet dit niet door :cry:

Njit
15-03-07, 14:02
Uitgegeven: 15 maart 2007 08:05
Laatst gewijzigd: 15 maart 2007 11:21
SCHIPHOL - De douane op Schiphol heeft in de nacht van woensdag op donderdag het werk voor 24 uur neergelegd. Tot donderdag 24.00 uur controleert de douane de aankomende passagiers op de luchthaven niet op goederen en kleding.

(http://www.nu.nl/news/1008842/36/Staking_douane_op_Schiphol_%28video%29.html#)Ook de zogenaamde 100-procentscontroles uit risicolanden, onder meer gericht op bolletjesslikkers, worden niet uitgevoerd. Dit hebben de ambtenarenbonden laten weten.
De staking is een protest tegen het uitblijven van een nieuwe cao. De rijksambtenaren voeren daar al weken op verschillende manieren actie voor. Zij eisen onder meer 2,5 procent meer loon, een hogere eindejaarsuitkering en een tegemoetkoming in de gestegen kosten voor de zorgverzekering.

Reizigers
"Wordt hier gestaakt? Ik merk er weinig van. Maar nu je het zegt. Normaal pikt de douane me er wel eens uit. Nu is dat niet gebeurd. Als ik dat had geweten", zegt Patrick Kaas die donderdagochtend op Schiphol aankwam.

Surinamers
Van de 120 douanebeambten die op Schiphol werken, zijn er tien niet in staking gegaan. Zij zijn ingezet voor de controle van zogenoemde risicovluchten, zoals uit Suriname en de Antillen. Een Surinamer die anoniem wil blijven: "Ik heb niets gemerkt van een staking, want Surinamers controleren ze wel."

Lawaaiprotest
In aankomsthal 4 is het donderdagochtend een lawaai van jewelste. Belastingambtenaren uit Zaandam houden er een lawaaiprotest met onder meer ratels. Op spandoeken staan teksten als 'Douane plat. Ook wij zijn het zat'. De belastingmensen houden samen met hun douanecollega's een actiebijeenkomst op Schiphol.

Gevangenispersoneel
Ook gevangenispersoneel voert sinds donderdag weer actie. In twintig penitentiaire inrichtingen wordt om beurten twaalf uur lang gestaakt. Donderdag gebeurt dit in de gevangenis in Doetinchem. Deze estafettestaking loopt tot zaterdag 31 maart.
De ambtenarenacties begonnen half januari met een stiptheidsactie van de douane op Schiphol, die alleen het goederenvervoer trof. Sindsdien zijn er acties en werkonderbrekingen geweest bij onder meer kantoren van de belastingdienst en gevangenissen. Hoogtepunt van de acties tot nu toe was de landelijke actiedag op 13 februari in Den Haag, waar ongeveer 13.000 ambtenaren demonstreerden.

Norbert
21-03-07, 11:22
Ik kan er hier zo snel niets over vinden, maar hoelang duurt nu gemiddeld de vlucht van Schiphol naar Miami (nonstop)? Ik vind hier en daar via google verschillende tijden, 10u, 9,5u, 9u, of zelfs 8,5 uur.

Njit
21-03-07, 11:26
Het is gemiddeld 10 uur. De tijdsverschillen kunnen ontstaan door het verschil in zomertijd/wintertijd en de heen- en de terugreis (straalstroom (http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream) mee of tegen).

Van de Martinair (http://www.martinair.nl/prod/web/index.nsf/1cdaef75dac79586c125676e00310cd0/50157e9c7992736cc1256af800492756?OpenDocument) site:

Vluchtduur Amsterdam-Miami Ca.10 uur
Vluchtduur Miami-Amsterdam Ca. 9 uur
Vluchtduur Amsterdam-Orlando Ca.10 uur
Vluchtduur Orlando-Amsterdam Ca. 9 uur

Mickey99
21-03-07, 13:30
De "zuivere" (van opstijgen tot landen) vliegtijd non-stop naar Orlando is ongeveer 9 1/2 uur en naar Miami 10-15 minuutjes langer. De retourvlucht is, zoals je hierboven al kunt zien, 1 uur korter.

calypso
09-05-07, 20:11
Bron : Nu.nl (http://www.nu.nl/news/1072013/37/Schiphol_introduceert_nieuwe_scan_voor_passagiers. html)
Schiphol introduceert nieuwe scan voor passagiers
Uitgegeven: 9 mei 2007 18:49
Laatst gewijzigd: 9 mei 2007 18:50

SCHIPHOL - Schiphol introduceert volgende week dinsdag een nieuwe veiligheidsscan voor passagiers. Fouilleren bij douanecontroles op ongewenste voorwerpen is daarmee niet meer nodig. Dit heeft de luchthaven woensdag laten weten.
Schiphol voert sinds vorig jaar al proeven uit met de veiligheidsscan bij stewardessen en piloten. Aanvankelijk stuitte dit op weerstand omdat het apparaat door de kleding heenkijkt, maar later bleken er nog maar weinig bezwaren te zijn. Gebruikers bleken de scan prettiger te vinden dan het handmatig fouilleren.
-----------------------

Misschien dat het dan ook allemaal wat sneller gaat met die security checks!

Njit
27-07-07, 09:17
SCHIPHOL - Schiphol verwacht dat vrijdag de drukste dag van het jaar wordt. De luchthaven denkt ruim 170.000 passagiers langs te krijgen.

Vorig jaar viel de drukste dag op vrijdag 21 juli met ruim 165.000 passagiers.
Mensen moeten reken op lange wachtrijen, bijvoorbeeld voor de paspoortcontrole. Kleinkunstenaars zullen proberen het wachten te verzachten door optredens en ludieke uitleg over bijvoorbeeld wat er wel en niet mee mag in het doorzichtige plastic zakje.


Vakantie
In de maanden juli en augustus reizen er gemiddeld per dag 158.000 mensen via Schiphol, ruim 8000 meer dan vorig jaar. In de vakantiemaanden verwacht het vliegveld in totaal 9,8 miljoen reizigers.

Marjol
28-07-07, 16:24
Ik ben al twee keer op de allerdrukste dag van het jaar op Schiphol geweest (in 2004 toen we gingen en in 2005 toen we terugkwamen), maar ik moet zeggen dat ik nooit veel verschil merk met andere zomerdagen. Alles is gewoon goed geregeld op Schiphol en vroeg inchecken doe ik altijd :)

coco
09-09-07, 16:00
Wij gaan in Oktober voor de 1e keer naar Florida, nu las ik dat je bij het inchecken op Schiphol (Martinair balie) ook je creditcard moet laten zien en je e-ticket. Mijn man vliegt met een andere maatschappij en m'n zusje en ik dus met Martinair, er is betaald met m'n man z'n creditcard. Hoe gaat dit in z'n werk?

Avast bedankt!

mattrob
09-09-07, 16:03
Ik heb nog nooit mijn credit card hoeven te laten zien. Je paspoort is normaal voldoende, heel soms vragen ze je om een e-ticket (maar ik vlieg heel veel en ik kan me niet herinneren dat ze er ooit om gevraagd hebben). Dus dat moet helemaal goed komen :D !

Eric
09-09-07, 20:03
Creditcard bij het inchecken is NIET nodig. Onzin, gewoon kulverhalen.
Eric

Mickey99
10-09-07, 19:53
Ik heb hier op een ander forum (Alles Amerika forum) een tijdje geleden ook iets over gelezen en het zou kunnen dat ze naar de ceditcard vragen als de tickets met de creditcard betaald zouden zijn. Dat was echter met United en niet met Martinair.

mattrob
10-09-07, 20:53
Lijkt me wel heel raar. Ik betaal altijd de tickets voor mijn ouders met mijn credit card. En ik betaal het wel eens vaker voor anderen. Zou toch raar zijn als zij mijn credit card bij zich moeten hebben. En het zou toch raar zijn dat ik geen ticket voor hen zou mogen boeken. Vreemd verhaal :-k.

Eric
10-09-07, 23:55
Ik denk dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald.
Als je e-tickets met een CC hebt betaald, kun je ze op Spl bij de incheckmachine met je CC opvragen.
Dit is volgens mij echter niet verplicht, het kan ook met het bevestigingsnummer of met je paspoort.
Eric

Petr@
17-09-07, 11:31
Volgens mij moet je bij sommige airlines bij het boeken van een e-ticket een soort referentie opgeven: of het paspoortnummer of een credit card nummer. In dat geval is het wel noodzakelijk dat je de creditcard waarvan het nummer is opgegeven, bij de hand hebt bij het inchecken. Voor Martinair geldt dit niet. Wij hebben dit jaar alleen het paspoort moeten laten zien en verder niet!

Saskiac1977
16-10-07, 07:47
Weer een vraagje van zeg maar praktische aard.
Hoe lang duurdt het ongeveer, als je met Martinair vliegt voordat men ingecheckt is en de veiligheids maatregelen doorlopen heeft?
Ik weet dat je drie uur van te voren aanwezig moet zijn, maar wij gaan met een kleintje die vliegtuigen en Schiphol fantastisch vindt, verder is het een goede traditie om toch nog even de tax free shops te doorlopen.....hoef niet uren daar rond te struinen maar het is zo lullig als je daar komt en dat je eigenlijk gelijk aan boord kan omdat alles zo lang geduurd heeft.......
Heeft iemand nog tips om te zorgen dat het redelijk vlot gaat, enneh waar bestaan die veiligheidsmaatregelen eigenlijk uit...is het echt zo erg?

mafo
16-10-07, 07:54
Zelf heb ik geen recente ervaringen met Martinair, maar de tijd van het inchecken hangt sterk af of je al dan niet in de vakantieperiode gaat. Mijn ervaring is echter dat je door de extra beveiligingsmaatregelen 30 tot 60 minuten langer bezig bent dan vraag.

De extra controles bestaan voornamelijk uit het scannen van je handbagage en jezelf na de douane, verder is er naar mijn idee niet veel veranderd met voor 9/11.

Saskiac1977
16-10-07, 08:00
Nee precies dat idee kreeg ik ook al, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot de dreiging op dat moment is....maar ik hoorde van iemand dat het best weleens een tijdje kan duren....enneh hoe zit dat met het interview, heb ik genoeg aan het feit dat ik mijn tickets c.q vouchers laat zien om aan te tonen dat ik ergens in een hotel verblijf of moet ik dat echt ergens noteren, ik heb een pakketreis via HI dus alles staat op de vouchers....

mail.eve
16-10-07, 08:38
Nee precies dat idee kreeg ik ook al, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe groot de dreiging op dat moment is....maar ik hoorde van iemand dat het best weleens een tijdje kan duren....enneh hoe zit dat met het interview, heb ik genoeg aan het feit dat ik mijn tickets c.q vouchers laat zien om aan te tonen dat ik ergens in een hotel verblijf of moet ik dat echt ergens noteren, ik heb een pakketreis via HI dus alles staat op de vouchers....

Wij zijn gisteren vertrokken (zit nu op plaats bestemming Hians City).

vertrek mp635 Orlando 13:40 aankomst lokale tijd 17:10

Inchecken om 9:15 op schiphol duurde 10 minuten
Door de doane op schiphol duurde 25 minuten

Alvorens te schoppen naar G6 gelopen, daar gingen mijn zwager en schoonzus ook naar Olrando met tussen stop, met US.

En toen heerlijk op ons gemakt geshopt, lekker gegeten, en ons om 12:15 bij de gate gemeld (g4), konden gelijk door, althans..... 0:30 in de rij, en daarna 0:30 minuutjes wachten alvorens te boarden..

Eenmaal in Orlando, 25 minuten door doane (emigration). Lopen om de koffers op te halen 40 minuten, daarna de koffers weer inleveren 5 minuten, om vervolgens op band A weer op te halen 0 minuten, tijdens het "wachten" op de koffers, eerst de auto ingecheckt (is lekker rustig), lekker op ons gemak naar boven, en ja hoor daar draaide onze koffers... Autootje ophalen en rijden maar....


En nu lig ik lekker in mijn bedje in Hains City, op Golf aire blvd, ga nu echt de oogjes sluiten 't was me het dagje wel.... (lees meer op vertragingen bij Martinair).

Saskiac1977
16-10-07, 08:50
Kijk dat zijn goede berichten...ik ga liever zeg maar iets eerder weg dan dat ik op de minuut moet gaan haasten, zeker met een kleintje van 4 valt het niet mee om alle bagage steeds op de band te doen, eraf te halen, buggy inklappen....op de band...weer uitklappen zoonlief wijsmaken dat ie echt even door dat poortje moet lopen alleen...maar na een aantal vliegreizen....wordt men daar steeds handiger in... ha ha ha ha ha ha ha ha, immigrations viel ook mee, toen wij in Brazilie aankwamen stond er een rij van hier tot tokio, komt er een immigrationsofficer naar ons toe, die ons uit de rij haalt (schrik) blijkt dat we voor mogen omdat we een klein kind bij ons hadden...........maar zoals ik het nu lees gaat het goedkomen.

Mickey99
07-05-08, 20:18
Bagageafhandelaar Schiphol gaat vrijdag staken

SCHIPHOL - De personeelsleden van Menzies Aviation op Schiphol gaan vrijdag staken om hun looneis kracht bij te zetten. Het inchecken van passagiers, het afhandelen van bagage en het terugduwen van de vliegtuigen naar de pier zal daardoor beïnvloed worden.

Dat heeft vakbond De Unie woensdag laten weten. http://m.fr.2mdn.net/1372803/pixel.gif
De vakbonden eisen bij de cao-onderhandelingen 3,5 procent meer loon. De werkgever biedt volgens de bonden maar 1,5 procent. Bij Menzies Aviation werken ongeveer 550 mensen.

Meivakantie
De bagage-afhandelaar kiest voor de laatste vrijdag in de meivakantie om te staken, omdat veel vakantiegangers dan terug worden verwacht.
"We hopen nog steeds dat we niet hoeven te staken, vooral omdat de passagier er de dupe van is. Maar tot nu toe zien we geen andere mogelijkheid", aldus een woordvoerder van De Unie.

Tandenborstels
De vakbond organiseerde vrijdag al een publieksvriendelijke actie, waarbij tandenborstels uit werden gedeeld onder het mom: neem de tandenborstel mee in je handbagage want je weet maar nooit of je koffer nog aankomt.
(c) ANP

Bron (http://www.nu.nl/news/1555677/30/Bagageafhandelaar_Schiphol_gaat_staken.html)

PENPE
19-05-08, 09:02
Bron : www.nu.nl (http://www.nu.nl)

NEW YORK - De Verenigde Staten en Nederland sluiten maandag een verdrag dat een versnelde douaneprocedure voor Amerika-reizigers mogelijk moet maken. Dat hebben de Amerikaanse grensautoriteiten en de Immigratie- en Naturalisatiedienst bekendgemaakt.

Door een elektronische doorgang met irisscan te gebruiken, kunnen passagiers de gebruikelijke rijen bij de paspoortcontrole in de toekomst vermijden.

Schiphol is de eerste buitenlandse luchthaven waarmee de Amerikaanse autoriteiten een dergelijk partnerschap afsluiten. Het programma is bedoeld voor Amerikaanse en Nederlandse reizigers met een laag veiligheidsrisico die geregeld tussen de twee landen heen en weer reizen.

John F. Kennedy

Naast Schiphol is de procedure vooralsnog alleen mogelijk op John F. Kennedy in New York, Washington-Dulles in Washington en het George Bush Intercontinental Airport in Houston (Texas). Tests beginnen op 10 juni.

Reizigers die aan het nieuwe programma mee willen doen, zullen van te vorenworden gescreend. Controle door middel van een irisscan is binnen Europa al een tijd mogelijk. Nog onbekend is wanneer het zogeheten IET-programma officieel in gebruik wordt genomen.

Het verdrag wordt maandag in New York ondertekend door Gert Versluis, plaatsvervangend hoofddirecteur van de IND en zijn Amerikaanse ambtsgenoot Jayson P. Ahern.

Njit
19-05-08, 09:07
Zal denk ik vergelijkbaar zijn met Privium (http://www.schiphol.nl/LuchthavenSchiphol/PriviumIrisscan/PriviumIrisscan.htm). Dit is alleen interessant als je echt vaak die kant op gaat (zakelijke klanten). Het Privium lidmaatschap kost je namelijk minimaal 99 euro.

corrus
19-05-08, 19:59
Zal denk ik vergelijkbaar zijn met Privium (http://www.schiphol.nl/LuchthavenSchiphol/PriviumIrisscan/PriviumIrisscan.htm).

Ik heb zelf Privium... Echter deze is niet compatible met de USA versie...


Ik ben benieuwd. Ik heb zo'n pas, moet ook nog wel eens naar JFK.

Forget it but... :D
Natuurlijk moesten zij weer zonodig iets anders (nieuws) bedenken... ](*,)

mattrob
19-05-08, 23:20
Forget it but... :D
Natuurlijk moesten zij weer zonodig iets anders (nieuws) bedenken... ](*,)

Ik dacht wel ergens gelezen te hebben dat huidige Privium gebruikers testers konden worden of zo. Dus volgens mij hebben we wel een voordeeltje.

corrus
19-05-08, 23:40
Ik heb inmiddels allang ook een pas voor Washington (Dulles).
Ik weiger gewoon dit ook voor Chicago, Denver, JFK en Atlanta te doen... ik blijf niet betalen...

Ze hebben allemaal hun eigen opnieuw het "wiel" uitgevonden, en hebben nog nooit van compatibility gehoord. :roll:
Want ze hebben allemaal indiviueel "de allerbeste"

Maar laten we eerst maar afwachten... tot op heden doet Privium in de VS het niet...

Let's hope and pray... :D

calypso
24-07-08, 11:04
Bron http://www.nu.nl/news/1671192/10/Veel_vakantiegangers_naar_VS_stranden_op_Schiphol. html

SCHIPHOL - Veel Nederlandse vakantiegangers die naar de Verenigde Staten willen vliegen, komen niet verder dan Schiphol. Oorzaak is dat een meereizend kind dat bijgeschreven is in het paspoort van een ouder, niet naar de VS mag vertrekken.

Het is volgens Rob Stenacker van de marechaussee op Schiphol deze zomer een veelvoorkomend probleem. "We hebben in deze zomerperiode zeker vijftig tot zestig van dit soort gevallen per week", weet de woordvoerder. Een kind moet namelijk als het geen visum heeft, over een eigen paspoort beschikken. Dat weten veel mensen niet, legt hij uit.

De marechaussee probeert volgens Stenacker in deze gevallen nooddocumenten te verstrekken, maar dat lukt lang niet in alle gevallen. Voor menig gezin strandt de vakantie naar de VS deze zomer daarom al, voordat die daadwerkelijk is begonnen.

Aangifte
Om als vertrekkend passagier in aanmerking voor een nooddocument te komen moet een reiziger de noodzaak van de reis en de nationaliteit en identiteit van zichzelf aantonen. Ook moet bij vermissing of diefstal van een identificatiedocument een aangifte aan de marechaussee worden overlegd.
"Als een reiziger zijn paspoort vergeet, is dit nooit een reden om een nooddocument af te geven", benadrukt Stenacker. "Je komt alleen voor nooddocumenten in aanmerking als je die buiten je eigen schuld nodig hebt. Dus een verlopen paspoort is ook geen geldige reden."
Vrijdag wordt de drukste dag op Schiphol ooit. De luchthaven zal dan 175.000 passagiers verwerken, de piek van deze zomerperiode.

Surveillanceteams
De marechaussee zet deze zomer wegens de grote drukte extra surveillanceteams op de luchthaven in om te voorkomen dat bagagedieven en zakkenrollers hun slag kunnen slaan. Op de volle parkeerterreinen voor lang parkeren surveilleren marechaussees op mountainbikes om extra toezicht te houden en te voorkomen dat er in de auto's wordt ingebroken.
Verder zet de marechaussee zich in voor een minimale wachttijd bij de paspoortcontroles. Stenacker verwacht dat de grensbewakers in de maanden juni, juli en augustus ongeveer 4500 passagiers onderscheppen die nog een boete moeten betalen of een celstraf moeten uitzitten.

Njit
24-07-08, 12:03
Nog meer Douane- en paspoort-informatie kun je hier vinden: Link (http://www.allesamerika.com/douane-paspoort-amerika.html)



Als u naar de VS afreist moet uw paspoort nog minstens geldig gedurende uw geplande verblijf in de VS om toegelaten te worden. Overtuigt u zich er minstens 3 maanden voor vertrek voor dat uw paspoort bij uw vertrek nog gedurende uw gehele verblijf in de VS geldig is, want dan kunt u nog op tijd reageren en een nieuw paspoort aanvragen.
Iedereen die naar de VS reist moet een zogenaamd machinaal leesbaar paspoort hebben. Alle Nederlandse paspoorten die sinds 1995 zijn uitgegeven voldoen aan deze eis.

Het is verplicht dat ieder persoon een eigen paspoort heeft. Kinderen kunnen dus niet meer met het paspoort van hun ouders meereizen. Ook uw baby heeft een eigen paspoort nodig.

JKG
24-07-08, 12:47
Inderdaad, onvoorbereid op vakantie gaan.. eigen schuld dus.
En bezoek vooraf eens wat USA fora ;)

Aan de andere kant, ook erg simpel van de reisbureaus... ze zien toch ook de leeftijden van de kinderen, vraag of informeer dan op z'n minst hoe de situatie met de paspoorten is. Schuld ligt dus bij beiden vind ik.

Njit
24-07-08, 12:54
Aan de andere kant, ook erg simpel van de reisbureaus... ze zien toch ook de leeftijden van de kinderen, vraag of informeer dan op z'n minst hoe de situatie met de paspoorten is. Schuld ligt dus bij beiden vind ik.

De meeste reisbureaus geven een heel pak aan info-materiaal mee aan de mensen. Daar staat ook het hele paspoort verhaal in.
Maar ja, LEZEN is altijd moeilijk. Veel mensen gaan er gemakshalve vanuit dat wat bij andere vakanties geld (naar bijvoorbeeld Turkije of Griekenland) ook voor de USA geld. En daar mochten de Kids zo mee :roll:

En het is verder ook niet een nieuwe regel. Al sinds 2006 is het van kracht.

JKG
24-07-08, 13:03
Denk het ook, kwestie van niet lezen wat juist belangrijk is voor een land als Amerika.
Vraag me dan ook af of dat soort mensen weten dat je rechts mag afslaan door rood op de kruising (tenzij het bordje er staat). Of hoe de regels zijn bij kruisingen met stopborden.... ik denk het niet.

[verwijderd]
24-07-08, 17:18
Nog meer Douane- en paspoort-informatie kun je hier vinden: Link (http://www.allesamerika.com/douane-paspoort-amerika.html)

Even ter correctie van dit stuk, het is nml. wel mogelijk om je kind ingeschreven in het paspoort van de ouders mee te nemen naar Amerika.

Echter, je kan dan geen gebruik maken van het VISA WAIVER programma wat wij dus allemaal normaal wel doen, je moet dan voor je kind een visum aanvragen voor de toegang tot de verenigde staten.

info van de Amerikaanse ambassade te DEN HAAG en Marechaussee SCHIPHOL.

Tevens een tip van de laatste instantie: Als de foto op het eigen paspoort van het kind niet meer echt op het kind lijkt, neem dan een aantal tussenliggende foto's mee waarop het verloop van het gezicht te zien is van je kind, dit voorkomt ook problemen als de fotot niet meer echt gelijkend is. Wat uiteraard met kinderen al snel is, die veranderen qua gezicht sneller dan de ouderen.

Njit
24-07-08, 17:34
Even ter correctie van dit stuk, het is nml. wel mogelijk om je kind ingeschreven in het paspoort van de ouders mee te nemen naar Amerika.

Echter, je kan dan geen gebruik maken van het VISA WAIVER programma wat wij dus allemaal normaal wel doen, je moet dan voor je kind een visum aanvragen voor de toegang tot de verenigde staten.

Mogelijk wel ja. Maar niet echt praktisch. Mag je gaan uitleggen waarom je niet gewoon een paspoort voor je kind aanvraagt ipv al die moeite te gaan doen om een Visum aan te vragen.

Michael66
24-07-08, 19:28
En duurder. Een paspoort kost rond de € 50, terwijl je aan leges voor een visum al een kleine € 90 kwijt bent. En dan heb je nog de kosten om van/naar de ambassade te komen.

Gewoon maar paspoortje doen = het beste advies.

Teleton
24-07-08, 20:34
Schuld ligt dus bij beiden vind ik.

Als je zo redeneert is het ook mede de schuld van het reisbureau als de toerist de verkeersregels niet kent...... Niet zo mee eens, dus. Voor dit soort zaken ben je als reiziger echt zelf verantwoordelijk......:-s

Michael66
24-07-08, 20:52
Niet helemaal mee eens. Eigenlijk helemaal niet. Van banken en verzekeraars verwachten we "zorgplicht" (past het product wel bij de klant) en volledige uitleg over kostenstructuren, en dan hoeft een reizenverkoper niet specifiek de eisen die aan die reis zijn verbonden duidelijk te maken? Nee, dat gaat er bij mij niet in.

Een dergelijk belangrijk feit als de paspoortregels (anders kom je het land gewoon niet in) behoort in mijn ogen specifiek en heel erg duidelijk te worden aangegeven. Voor last-minute-boekingen zou men MOETEN vragen of het paspoort er wel is, zo niet deze VS-reis niet verkopen.

Andere (verkeers-)regels zijn in mijn ogen een categorie lager in te schatten; er moet wel op gewezen worden dat ze anders zijn, maar met het wijzen op een informatiefolder daarover zou ik al tevreden zijn. Was ik met mijn eerste Florida reis in ieder geval wel, toen kreeg ik van Jan Doets een zeer uitgebreide informatiemap over van alles wat afwijkend is van hoe dingen hier in NL gaan of werken.

't Is maar een mening. Maar het zou me niet verbazen als dit onderwerp binnenkort bij Radar of zo verschijnt en er wetgeving op gaat volgen.

Teleton
24-07-08, 21:31
't Is maar een mening. Maar het zou me niet verbazen als dit onderwerp binnenkort bij Radar of zo verschijnt en er wetgeving op gaat volgen.

Pfffft...mening mag, natuurlijk maar wat mij betreft liever geen regelgeving. Als de zorgplicht van het reisbureau er voor moet zorgen dat ze na gaan of de reis wel bij mij past, krijg je toch wel rare situaties. Ik zie de klachten al bij MAX; vakantie in Schotland erg tegengevallen, alle Schotten reden aan de verkeerde kant van de weg.......Tsja, het reisbureau had toch op zijn minst moeten controleren of dit land wel bij mij past. Je verwacht het niet, he? Ik rij al 50 jaar rechts.....:shock:

Of je krijgt een bijsluiter bij je vakantieboeking:

U gaat met vakantie naar Florida;:shock:
U moet er voor zorgen dat alle reisgenoten over een geldig paspoort beschikken;[-o<
U kunt zich maar beter in laten enten tegen het Florida virus:-\"
Wat is het risico op besmetting?
Het risico is zeer groot\\:D/


Alle gekheid op een sticky: Ik ga er natuurlijk ook van uit dat een reisorganisatie je over reispapieren en alle andere zaken die van belang zijn of afwijken van de standaardsituatie informeert. Dit gebeurt in mijn beleving bij de meeste reisorganisaties naar behoren, je krijgt immers een heel pak info mee. Bij de internetorganisaties is de informatie ook beschikbaar, maar je moet er zelf naar zoeken. Deze organisaties doen meer een beroep op onze zelfwerkzamheid en zelfredzaamheid. Het lijkt me niet hun taak om te controleren of de informatie wel goed is overgekomen, we hebben al regeltjes genoeg in dit landje......

Michael66
24-07-08, 21:36
Die zelfwerkzaamheid /-redzaamheid dacht men ook te hebben m.b.t. beleggingen en beleggingsverzekeringen. Totdat bleek dat dat niet zo was. En toen brak de hel los. En lag de schuld natuurlijk meteen bij de leverancier en tussenpersoon.

En dat ... dat zal m.i. ook wel eens in de reisbranche kunnen gaan gebeuren. Het zou mij i.i.g. niet verbazen.

Tinkerbell
24-07-08, 22:09
Die zelfwerkzaamheid /-redzaamheid dacht men ook te hebben m.b.t. beleggingen en beleggingsverzekeringen. Totdat bleek dat dat niet zo was. En toen brak de hel los. En lag de schuld natuurlijk meteen bij de leverancier en tussenpersoon.

En dat is dus grote onzin. Alle regelsen voorwaarden wat betreft deze polissen staan in je papieren. Iedereen dacht rijk te worden en niemand nam de moeite om de polis door te lezen.

Hetzelfde gebeurt met de paspoorten. Ze moesten gewoon iedereen weigeren die niet de juiste papieren had.

Ik durf te wedden dat als ditzelfde onderwerp een of ander onnozel spaarzegeltjes systeem betrof iedereen voor 100% op de hoogte was.

Michael66
24-07-08, 23:03
Blijkbaar is dat niet voldoende. En ergens wordt het op iemand afgewikkeld, iemand gaat er de schuld van krijgen. Ik verwacht dat (net als bij de beleggingen) de leveranciers gaan orden. Da's de punchline van mijn eerdere bericht. Of dat nou terecht is of niet.

Njit
25-07-08, 09:34
Schiphol maakt zich op voor de drukste dag van het jaar. De luchthaven heeft extra maatregelen genomen om de drukte van vrijdag op te vangen. Zo zijn extra parkeerplaatsen beschikbaar en vermaken entertainers de wachtende mensen.

Schiphol verwerkt vandaag naar verwachting ruim 175.000 aankomende, vertrekkende en overstappende passagiers. Dat is een geringe stijging ten opzichte van de drukste dag van vorig jaar. De drukste dag viel toen op vrijdag 27 juli met ruim 174.000 reizigers.

In totaal doen ruim 9,7 miljoen passagiers in de zomermaanden het vliegveld aan. De luchthaven verwacht in de maanden juli en augustus ongeveer 50.000 reizigers minder dan in 2007. Dat komt vermoedelijk door de verhoogde brandstofprijzen en de onlangs ingevoerde vliegtax.

---------

Zij die vandaag gaan vliegen, veel sterkte!

Milla
19-09-08, 19:11
Bij het reisbureau werd ons(terwijl wij geen kinderen hebben) dit wel verteld. Net zoals ze mij vertelden dat mijn paspoort 6 maanden na de reis nog geldig moest zijn. Was blij dat D-Reizen ons daar op wees want mijn paspoort was tot December geldig. Moest dus een nieuwe laten maken. Sommige mensen lezen of luisteren ook gewoon niet goed.

knaapje
19-09-08, 20:17
Bij het reisbureau werd ons(terwijl wij geen kinderen hebben) dit wel verteld. Net zoals ze mij vertelden dat mijn paspoort 6 maanden na de reis nog geldig moest zijn. Was blij dat D-Reizen ons daar op wees want mijn paspoort was tot December geldig. Moest dus een nieuwe laten maken. Sommige mensen lezen of luisteren ook gewoon niet goed.

Jammer, dat ze bij D Reizen dan ook niet kunnen lezen.
Ze hadden in hun documentatie, dan vast kunnen lezen dat je paspoort alleen maar tot het einde van je reis geldig hoeft te zijn.
De 6 maanden is bulls----t
Volgens een andere posting ben je al voor eind oktober weer terug dus je had gewoon op je oude paspoort kunnen reizen.


Knaapje

knaapje
20-09-08, 00:20
Als je op dit en het Orlando forum even zoekt vind je uitgebreide discussies hierover. Ook kan je even kijken op de site van de Amerikaanse ambassade .
Het heeft denk ik geen zin alles te gaan herhalen.

Knaapje

Wellicht overvloede:
http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_waiver_program2.html

Quote:
Click on the logo to go straigth to the ESTA website to obtain your travel authorization. Note the six months validity requirement does not apply to Dutch passports. Dutch passports must be valid for at least the duration of the prospective travel.


Maar die zullen het ook wel niet weten.

meisje
28-09-08, 12:08
Ik heb zojuist naar de marechaussee Schiphol gebeld, ik denk nu wil ik het weten ook!!!
Die gaven het volgende antwoord:
Het paspoort moet geldig zijn gedurende het verblijf! Dus niet nog een half jaar na terugkomst of wat dan ook.
Heb ook verteld dat er op diverse forum's discussie over is en dat er wordt geschreven dat er mensen niet wegkomen: absolute onzin werd mij verteld..
Hoop dat dit telefoontje een einde maakt aan alle onzekerheid die er blijkbaar heerst over de geldigheid van het paspoort.
En als je me niet gelooft bel dan zelf met: 020-6038692

meisje

Njit
28-09-08, 12:12
Heb ook verteld dat er op diverse forum's discussie over is en dat er wordt geschreven dat er mensen niet wegkomen: absolute onzin werd mij verteld..

Ik denk dat de mensen die dat schreven het wel zo ervaren hebben. Dat wij weten wat de regels zijn en dat die meneer/mevrouw aan de telefoon dat weet wil niet zeggen dat elke beambte dat weet. Voet bij stuk houden dus..

Njit
20-02-09, 16:13
Even de tekst erbij:


Schiphol verlaagt tarieven

SCHIPHOL - Luchthavenbedrijf Schiphol voert per 1 april een tariefsverlaging door voor luchtvaartmaatschappijen. Ook de beveiligingstoeslag die passagiers betalen, gaat omlaag. Dat maakte president-directeur Jos Nijhuis van Schiphol donderdag bekend.

Luchthavenbedrijf Schiphol voert per 1 april een tariefsverlaging door voor luchtvaartmaatschappijen. Ook de beveiligingstoeslag die passagiers betalen, gaat omlaag.

Volgens Nijhuis is de maatregel nodig om te voorkomen dat Schiphol zichzelf uit de markt prijst. De luchthaven ziet ook af van de gebruikelijke verhoging van de tarieven op 1 november.
Nog belangrijker voor de concurrentiepositie van Schiphol is volgens Nijhuis de onmiddellijke afschaffing van de vliegtaks die op 1 juli 2008 is ingevoerd. Passagiera betalen sinds afgelopen zomer ruim 11 euro extra voor korte vluchten en 45 euro voor intercontinentale reizen.
Schiphol zag het aantal passagiers flink dalen na de invoering van de vliegtaks. Reizigers mijden Nederlandse luchthavens en wijken uit naar vliegvelden in België en Duitsland.

Njit
20-02-09, 16:17
Het gaat om een bedrag van 3.60 euro. Lijkt me niet de moeite waard van een dreigbrief :)



Schiphol verlaagt tarieven voor passagiers

(Novum) - Schiphol verlaagt per 1 april het luchthaventarief met 3,60 euro. Het nieuwe tarief blijft ook na 1 november, normaliter de datum waarop de luchthaven de tarieven aanpast, van kracht. De luchthaven liet donderdag weten op deze manier de concurrentiepositie te willen verbeteren.

Passagiers die een vlucht boeken vanaf Schiphol betalen momenteel 30,93 euro aan beveiligings- en servicekosten. Per 1 april wordt dit 27,33 euro en dit tarief wordt op 1 november dus niet aangepast.
Schiphol wil met de maatregel de concurrentiepositie ten opzichte van andere Europese luchthavens verbeteren. Een woordvoerder erkent dat het een druppel op een gloeiende plaat is en bepleit nogmaals het afschaffen van de vliegtaks. "We zijn een van de duurste luchthavens van Europa. Met deze maatregel worden we iets goedkoper, maar willen we echt een plek in de middenmoot bemachtigen dan moeten we van de vliegtaks af."
Sinds 1 juli vorig jaar moeten passagiers die vanaf een Nederlandse luchthaven vliegen een toeslag betalen. Die bedraagt 11,25 euro bij vliegreizen tot 2500 kilometer en 45 euro bij langere vluchten. In december maakte de overkoepelde organisatie van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, Barin, bekend dat de eerste zes maanden na de invoering van de vliegtaks 525 duizend passagiers minder van Schiphol zijn vertrokken.
Staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) zei vorige week in de Tweede Kamer dat de vliegtaks niet wordt afgeschaft, maar wellicht wel wordt aangepast. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) had eerder gezegd dat hij vliegtickets goedkoper wil maken door de kosten vanaf Schiphol te verlagen. Als optie noemde hij het verlagen van de vliegtaks. Hij liet weten dat de mainportfunctie van Schiphol onder druk staat en dat ingrijpen noodzakelijk is. Een werkgroep met ambtenaren van verschillende ministeries brengt momenteel alle mogelijkheden in kaart. Hierbij wordt ook de vliegtaks tegen het licht gehouden. Maar volgens De Jager is het kabinet niet voornemens de vliegtaks af te schaffen.
Een woordvoerder van Schiphol stelt dat de luchthaven met de tariefverlaging een steentje heeft bijgedragen aan een sterkere concurrentiepositie. "Nu is het de beurt aan de politiek."

Bron: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2035579.ece/Schiphol_verlaagt_tarieven_voor_passagiers.html

Syllvia
20-02-09, 17:10
nouwja om 3,60 kan ik me echt niet druk maken zeg.

Wat mij wel opvalt is, dat veel mensen via brussel vliegen, en dan hier op het forum vragen waar je kunt overnachten in Brussel. Dan ben je toch al je hele winst kwijt?

Wij zijn met 2 personen, dus loont het dan niet echt. Nadeel vind ik ook, als je terug komt na een lange reis, moet je nog dat stuk rijden, of weer een nacht in een hotel.

Dus voor ons, vliegtaks of niet, blijft het toch Schiphol.

addict
20-02-09, 19:17
Als het alleen om de vliegtax zou gaan, dan zo ik daar niet voor om rijden.
Maar in ons geval scheelt het zoveel door diverse aanbiedingen en toevallig vertrekken die uit Brussel.
Nu zitten we er een weekje voor ongeveer 1100 euro (met 2 volwassenen en 2 kids)
We hebben 122 euro betaald voor sleep, park en fly van het Holiday Inn

ekkie50
05-04-09, 17:05
Ik heb vandaag Schiphol Plaza bezocht en de Privium folder meegenomen. Voor dat geld (privium basic voor 109 euro, en privium plus voor net geen 160 euro) vind ik het een twijfelgeval. De basic variant biedt alleen de snelle toegang tot het gebied achter de douane via de irisscan, terwijl de Plus ook vooraan parkeren op P1,2,3 biedt, toegang tot de P. Lounge, bij de business class balie inchecken, en nog wat - voor mij oninteressante - opties.
Toch een behoorlijk bedrag voor 1x Florida per jaar.

koenkamphuys
24-05-09, 13:30
Hopelijk is dit topic niet al eerder langsgeweest - kon het niet vinden tenminste.
Bij Amerikareizen krijg je op Schiphol van een beveiligingsbedrijf een aantal vragen te beantwoorden, zoals wie de koffer heeft ingepakt, van wie de spullen in je koffer zijn, of je je koffers onbeheerd hebt achtergelaten en dergelijke. Over het algemeen vragen dus waar je je als argeloze reiziger geen buil aan kunt vallen. Op een heel geniepige na. Als je reist met een minderjarig kind, en niet met beide ouders, ook voor gescheiden ouders geldt dat, dan zullen ze je vragen of je toestemming hebt om het kind mee te nemen. Schriftelijke toestemming bedoelen ze dan. In mijn geval was het niet van toepassing, mijn jongste dochter was toen 18 maar meestal denken ze dat ze jonger is.
Ik heb een telefonische zoektocht gehouden naar de instantie waar dit van uit ging, en kwam uiteindelijk bij een afdeling van Schiphol terecht. Het is inderdaad zo dat ze je de toegang tot het vliegtuig kunnen weigeren (!) als je niet kunt aantonen dat je toestemming van de ouder(s) hebt. Dat geldt ook voor gescheiden ouders, de ex moet dus toestemming geven. Omdat reisbureaus hier zelden of nooit informatie over geven vroeg ik of het vaak voorkwam dat dit tot problemen leidde en wat de procedure dan was. Ik kreeg als antwoord dat men meestal probeerde de andere ouder telefonisch te benaderen om toestemming te krijgen. Als dat lukt natuurlijk. En anders blijk je dus echt een probleem te hebben. Het maakt ook niet uit, aldus de medewerker die ik hierover vroeg, of je de voogdij over het kind hebt of niet.
Er zijn geen formulieren voor dergelijke toestemming. Je moet gewoon een brief opstellen. En verder niks vroeg ik? Misschien een kopie van het paspoort van de andere ouder? Ja dat was wel een goed idee, kreeg ik als antwoord. Zijn daar dan geen richtlijnen voor? Nee de beambte handelt naar eigen inzicht.
Ik vind de antwoorden die ik kreeg nogal onduidelijk en vrijblijvend en dat hier nogal gemakkelijk sprake kan zijn van willekeur. Ook is de informatieverstrekking door de reisbureaus en door Schiphol totaal nul.
Een aantal maanden later ging mijn oudste dochter met mijn zoon naar Florida en is de zelfopgestelde verklaring goed van pas gekomen, want er werd inderdaad naar gevraagd.
Iemand anders vergelijkbare ervaringen met deze beveiligingsdienst? Of juist niet?

maanbo
24-05-09, 19:25
klopt zeker laatst ondervonden met mijn nichtje (12), ze mocht met een vriendin n haar ouders mee vliegen voor een weekendje Londen. Bij vertrek was er niks aan de hand maar bij terugkomst werden ze staande gehouden en is idd mijn broer gebeld om te vragen hoe en wat. Ook zij waren hierover niet ingelicht dus ze stonden allemaal strak van de spanning.

mattrob
24-05-09, 21:33
Nog nooit van gehoord, en ook nog nooit meegemaakt. Ik ben al een aantal keer met mijn kinderen naar de US gevlogen, zonder dat mijn vrouw erbij was. Is mij nog nooit naar gevraagd. Wel meer als 'grapje' (of misschien niet) bij die controle-vragen, maar naar daadwerkelijke 'bewijzen' of zo is niet gevraagd.

Ik vraag me af, zou dat juridisch ook echt zo zijn, dat je een schriftelijke verklaring moet hebben ? Als ik in de auto naar België stap hoeft dat toch ook niet, of misschien wel ?

denny
24-05-09, 23:29
Ik ben getrouwd,maar ging toen alleen met mijn dochter (4 jaar geleden )naar Bali,naar familie.
Toen moest je nog een visum aanvragen in Den Haag op de Ambassade.
Dus s ochtensd vroeg vertrokken uit Hilversum,op de Ambassade 2 uur gewacht voordat ik aan de buurt was.
En toen vroegen ze aan mij of mijn man wel toestemming had gegeven om onze dochter mee tenemen toen was ze 12 jaar oud.......
Ik heb toen contact opgenomen met mijn man en die heeft toen per fax zijn toestemming gegeven....maar dit vonden zij toen niet voldoende,want die handtekening kon wel van iedereen zijn!!!!!!:?
Dus kon ik weer naar huis zonder resultaat en een week later met brief en paspoort van mijn man weer terug naar de Ambassade van Indonesie en toen was het in orde.....[-o<[-o<

koenkamphuys
26-05-09, 08:23
Hier nooit gelezen maar wel met een beetje gezond verstand te bedenken.
Jarenlang de halve wereld afgereisd met mijn kinderen. Nooit vragen gehad over mijn dochters (een stiefdochter, vader onvindbaar, een dochter van mezelf). Dat is pas iets van de laatste jaren.
En als je ziet hoeveel open deuren ingetrapt worden bij reisinformatie die het gemiddelde reisbureau verstrekt, dan vind ik het toch erg vreemd dat dit er niet in staat.

calypso
03-07-09, 10:52
zojuist op Nu.nl (http://www.nu.nl/algemeen/2034796/deel-reizigers-vs-dreigt-op-schiphol-te-stranden.html) gelezen;

SCHIPHOL - De marechaussee op Schiphol waarschuwt vakantiereizigers die deze zomer naar de Verenigde Staten gaan.

De dienst voorziet problemen voor een deel van de reizigers omdat sinds 1 juli iedereen die naar de VS vliegt, van de Amerikaanse overheid opeens over een paspoort met chip moet beschikken.
Als dat niet het geval is, moet men beschikken over een paspoort met chipgeldig visum. Anders komen reizigers de VS niet in en valt de reis al op Schiphol in het water.


Nooddocumenten


De luchtvaartmaatschappij zal in dat geval namelijk het vervoer naar Amerika weigeren. De nieuwe regels zijn volgens woordvoerder Rob Stenacker nog vrij onbekend bij het grote publiek.
Bijkomend probleem is dat nooddocumenten volgens hem in dit geval geen soelaas zullen bieden, omdat ook die niet voorzien zijn van een chip. Een visum voor de VS is ook niet op Schiphol te verkrijgen.
-------

Lea
03-07-09, 11:43
Oh nou lekker zeg.

Hoe weet je trouwens of je een goed paspoort hebt met een chip er in.

Wij hebben vorig jaar paspoorten laten maken, kunnen we zeker volgend jaar weer een laten maken.

Heltje
03-07-09, 11:59
Niets aan de hand, alle paspoorten na augustus 2006 zijn goed en bevatten een chip, nieuwsbericht is niet helemaal lekker opgezet. Als je met een paspoort na augustus 2006 hebt en je hebt dat ESTA gebeuren gedaan is er geen vuiltje aan de lucht. De nieuwe regel die per 1 juli 2009 is ingegaan gaat over nooddocumenten en tijdelijke paspoorten, deze moeten ook voorzien zijn van een chip en op Schiphol kunnen ze deze niet maken.

Njit
03-07-09, 12:09
Zie ook http://visumdienst.nl/

Verenigde Staten van Amerika Nederlanders hebben geen visum nodig voor een kort bezoek aan de VS Zij vallen onder het z.g. Visa Waiver Program. Een "nieuw" paspoort (met chip) is niet nodig, alle Nederlandse paspoorten behalve noodpaspoorten zijn geschikt. Het bericht op de website van het Amerikaanse consulaat dat vanaf 12 juli alleen "Nieuwe" paspoorten met biometrische chip (uitgegeven sinds 26.08.2006) toegelaten zijn is onjuist (volgens datzelfde Amerikaanse consulaat). Het paspoort moet geldig zijn tot na de reis, niet langer.
Sinds 12 januari 2009 moeten alle reizigers die zonder visum naar de Verenigde Staten reizen (inclusief transitpassagiers en mensen die over land vanuit Canada of Mexico is de VS aankomen), zich minimaal 72 uur voor vertrek elektronisch hebben aangemeld, anders mogen ze niet inchecken. Dat kan op deze (https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?_flowExecutionKey=_c8F9690ED-5CAA-FF72-EEAB-413CF60D387F_kF307300F-C2BC-C7CA-BD8C-259E2DFFBA1A)website. (de linkerkolom is van belang). U hoeft niet te wachten tot drie dagen voor vertrek, de aanmelding blijft twee jaar geldig. Meer informatie vindt U hier (http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_waiver_program2.html).

Teleton
03-07-09, 12:23
het visum waar ze het over hebben in het bericht is toch dat wat je online in moet vullen??


mmmm... niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet. In grote lijnen komt het hier op neer: ESTA staat voor Electronic System for Travel Authorisation. Bij ESTA dienen reizigers die onder het visa waiver program (http://amsterdam.usconsulate.gov/uploads/images/Dev4iWSEgzSlWLajmf4cSw/ESTA_Tearsheet_FINAL_Dutch_web.pdf)(visumontheffin gsprogramma, zeggen de Belgen) reizen, een aanvraag in om naar de VS te mogen reizen. ESTA geeft toestemming om aan boord van een vliegtuig of schip te gaan om naar de VS te reizen..

Vervolgens geeft Immigrations pas in de VS toestemming om het land binnen te mogen. Nederlanders en Belgen reizen onder het visa waiver program. Dit houdt in dat je zonder visum onder bepaalde voorwaarden toestemming kunt krijgen om gedurende een bepaalde tijd in de VS te verblijven. De gegevens die nodig zijn om de toestemming te krijgen, vul je in op "het groene formuliertje" I-94W.

Zie ook het topic ESTA op dit forum of de site van ESTA (http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/esta/). Deze (http://dutch.belgium.usembassy.gov/visa_waiver_program.html)Belgische site is ook informatief.

Njit
03-07-09, 14:34
Nieuw bericht op Nu.nl @ http://www.nu.nl/algemeen/2034927/nederlands-noodpaspoort-onvoldoende-voor-vs.html
Zie het onderste stukje :)


Nederlands noodpaspoort onvoldoende voor VS
Uitgegeven: 3 juli 2009 12:15
Laatst gewijzigd: 3 juli 2009 13:22
SCHIPHOL - De marechaussee op Schiphol waarschuwt vakantiereizigers die deze zomer naar de Verenigde Staten gaan. De dienst voorziet problemen voor een deel van de reizigers omdat op Schiphol aangevraagde nooddocumenten niet voorzien zijn van de vereiste chip om het land in te mogen.

Alle reguliere geldige Nederlandse paspoorten voldoen volgens een woordvoerster van de Amerikaanse ambassade wel aan de norm.

Uit gegevens van vorig jaar blijkt dat veel mensen die in juli en augustus naar de VS vertrekken, op Schiphol om nooddocumenten vragen.

Dat komt omdat ze over een verlopen paspoort blijken te beschikken of over een paspoort dat niet lang genoeg geldig meer is.

Tweehonderd

"Dat waren er in die periode vorig jaar ongeveer tweehonderd", weet woordvoerder Rob Stenacker van de marechaussee. Een ander probleem dat vorig jaar ook al de kop opstak, is dat kinderen over een eigen paspoort moeten beschikken om toegang tot de VS te krijgen.

Veel vakantiereizigers kwamen toen om deze reden dan ook niet verder dan Schiphol. De marechaussee gaf vorig jaar aan dat het in de drukste periode om vijftig tot zestig gevallen per week ging.

Korte termijn

Door de zeer korte termijn waarin de VS de verscherpte regels hebben doorgevoerd voor noodpapieren, vindt de marechaussee het nodig om voor de nieuwe eisen te waarschuwen.

Stenacker: "Het is goed voorstelbaar dat deze nieuwe eisen nog niet overal bekend zijn."

De Amerikanen maken alleen uitzonderingen voor het gebruik van een nooddocument in geval van aantoonbare noodsituaties. Het gaat dan bijvoorbeeld om diefstal op het vliegveld zelf vlak voor het vertrek, een overlijdensgeval in de familie of vanwege een dringende medische noodzaak.

De grenspolitie in de VS zal uiteindelijk zelf beoordelen of het beroep op de noodsituatie terecht is gedaan, benadrukt de marechaussee. "Het is de eigen verantwoordelijkheid van de reizigers om vooraf te informeren naar de eisen waaraan ze moeten voldoen."

Onduidelijkheid

Vrijdagmorgen ontstond onduidelijkheid over de waarschuwing van de marechaussee over de chip in het paspoort. Rond het middaguur is meer duidelijkheid gekomen over de waarschuwing.
© ANP/NU.nl

oma van tijn
03-07-09, 15:49
Even gebeld met burgerzaken van de gemeente en die zeggen dat een regulier afgegeven paspoort van de gemeente geen problemen geeft het gaat hier paspoorten die bij/op schiphol worden gemaakt heb ik begrepen.
Paspoorten gemaakt naar 26 juni 2006 bevatten allemaal een chip.

Om tot Amerika toe gelaten te worden heb je een geldig paspoort nodig. Het paspoort moet minimaal nog geldig zijn tot dat je weer uit de USA vertrekt. Met andere woorden: zo lang je in de USA bent moet je een geldig paspoort hebben. Uiteraard moet het paspoort ook nog geldig zijn wanneer je weer in Nederland door de douane gaat.
Voor de zekerheid is het echter aan te raden om er voor te zorgen dat je paspoort nog minimaal 3 maanden na vertrek geldig is. Wanneer je namelijk door omstandigheden met een verlopen paspoort in Amerika komt te zitten, dan kun je problemen krijgen.

[verwijderd]
03-07-09, 19:03
De paspoorten met chip zijn uitgegeven vanaf 26 September 2006, paspoorten daarvoor hebben die chip niet.

De chip is aangeduid door een rondje op de voorkant van je paspoort met daarom heen twee kadertjes zodat er zeg maar een rechthoek ontstaat.

http://www.paspoortinformatie.nl/dsc?s=obj&c=getobject&origin=BPRextern:4610&versionid=

Zie hier de afbeelding van het paspoort, het gaat om het symbool rechts onderin, deze geeft aan dat het een paspoort met chip is.

Mijn zoon heeft een ouder paspoort die wij voor de zekerheid toch maar iets eerder verlengen, aangezien ik geen zin heb in het gezeur bij vertrek of aankomst hierover. En dat jaar eerder verlengen levert ons een extra kostenpost op van €10,- t.o.v. een jaar later verlengen.

(Paspoort is €50 - 5 jaar geldig, 50/5=€10,- )

mineke
05-07-09, 14:32
op www.americanvac.nl (http://www.americanvac.nl)
staat een uitvoerige uitleg

Bass
05-07-09, 18:34
http://www.nrc.nl/binnenland/article2290364.ece/Paniek_om_chip_in_paspoort_onterecht

Het geldt alleen voor een noodpaspoort, zie de link.

Veronique maastricht
09-07-09, 17:55
Nou gelukkig maar!! Hoop paniek zaaien dus!! Ik heb namelijk net 2 maanden een nieuw paspoort en had er weinig zin om dat weer te veranderen omdat we in oktober naar Florida gaan. #-o Ik zal wel dat groene I94 formulier invullen op internet omdat ik afgelopen februari nog heb gereist met mijn oude paspoort.
Bedankt allemaal voor jullie info!! Nu ben ik een stuk geruster! =D>
Groetjes
Veronique

tamaralemmens
09-07-09, 19:09
Dus nog even voor de duidelijkheid?? Het gaat hier om nooddocumenten en niet om het gewone paspoort. Ik heb een paspoort uit 2005 en dus zonder chip. En dat is geen probleem??? Anders zou je toch wel een melding krijgen bij het invullen van het ESTA formulier! Pfff! Iedere keer wordt er een boel paniek gezaaid om niks, maar ondertussen ben je wel ongerust.
Wij gaan over 4 weken en wil me natuurlijk niet hoeven omdraaien naar huis.:???:

metendiana
12-07-09, 23:53
Hallo beste mensen,weet er iemand of wij op schiphol euro s kunnen inwisselen direct voor dollars.Maakt niet uit of het duurder is dan bij andere banken,willen maar een paar honderd euro wisselen voor onderweg.........:-D
gr mettin

hannie
13-07-09, 08:11
Ja, dat kan.
Er zitten banken en een GWK op schiphol.
Er is volgens mij zelfs een automaat van ABN-AMRO waar je dollars uit kunt halen.
Maar waarom haal je niet op het vliegveld in Florida dollars uit de geldautomaat?

mineke
13-07-09, 08:51
als je op Schiphol de douane door bent staat een automaat, waar je dollars uit kunt halen, en net wat Hannie zegt je kunt ook op het vliegveld in Florida dollars uit de automaat trekken, denk er ook aan dat je losgeld hebt d.i.v. met de tol die je moet betalen

Njit
24-07-09, 11:06
Voor diegene die dit weekend op vakantie gaan, sterkte!


Het komende weekeinde is voor luchthaven Schiphol het drukste van het jaar. Vandaag verwacht de marechaussee, die op de luchthaven verschillende controles uitvoert, de meeste reizigers.

Schiphol zet extra personeel in om de drukke dagen zonder problemen te laten verlopen. Op parkeerplaatsen staan mensen die automobilisten naar een plekje wijzen. In de luchthaven zelf wijzen speciale 'welcome teams' passagiers de weg en beantwoorden hun vragen. Ook probeert de luchthaven het wachtenden naar de zin te maken. Zij kunnen in de vertrekhallen een gratis ijsje krijgen, en muzikanten vermaken hen met meezingers.

De luchthaven verwacht dit weekeinde 453.000 reizigers te verwerken. Dat zijn er 44.000 minder dan tijdens het drukste weekeinde vorig jaar. De reden voor deze lagere verwachting is de recessie, waardoor minder mensen een verre bestemming opzoeken.

Schiphol adviseert reizigers op tijd te komen vanwege de langere wachttijden.

Njit
29-10-09, 12:19
Snellere grenscontrole op Schiphol

Veel reizigers hoeven vanaf 2010 op Schiphol niet meer hun paspoort aan een medewerker van de marechaussee te tonen. Zij kunnen via een automatische grenspassage het land verlaten. Een computer controleert dan de identiteit van de paspoorthouder aan de hand van gelaatsherkenning.

Dit bevestigen Schiphol en het ministerie van Justitie. Het project, met de werktitel No-Q (uit te spreken als no queue, ‘geen rij’ in het Engels) heeft als doel de lange rijen bij de douane te verkorten. Een ergernis van veel reizigers, zegt Schiphol-directeur Jos Nijhuis.

Het gaat om een proef van twee jaar die geldt voor alle Europeanen met een biometrisch paspoort. In Nederland wordt dit soort identiteitsbewijzen sinds 2006 uitgegeven. Deze bevatten een chip waarin naast persoonsgegevens ook persoonskenmerken zijn opgeslagen, zoals gelaatstrekken en sinds september 2009 ook vingerafdrukken.

Foto

Bij een automatische grenscontrole steekt de reiziger zijn paspoort in een apparaat dat de biometrische gegevens uit het document uitleest. Vervolgens wordt er volledig automatisch een foto van de paspoorthouder gemaakt. Een computer controleert of het gezicht op de foto overeenkomt met de gegevens op het paspoort. Iemand die gezocht wordt of nog boetes heeft uitstaan, wordt apart genomen door iemand van de Koninklijke Marechaussee, die ook meewerkt aan het project.

De bedoeling is dat dit proces heel snel verloopt. Maar hoe snel, is nog niet bekend. De pilot dient er juist voor om daar achter te komen, zegt een woordvoerder van het ministerie van Justitie. No-Q is in eerste instantie bedoeld voor passagiers die van Schiphol naar een land buiten het Schengengebied reizen. Reizigers hebben de keuze of zij door een automaat of een mens worden gecontroleerd.

Voor vertrek

Daarnaast begint eind dit jaar een proef met de naam Advanced Passenger Information (API) waarbij alle vliegtuigmaatschappijen die op Schiphol vliegen, verplicht worden voor vertrek de gegevens van passagiers aan de Nederlandse autoriteiten te overhandigen.

Het gaat dan om naam, adres en woonplaats van de reiziger, de leeftijd en het reisdoel. Opsporingsdiensten willen aan de hand van deze gegevens een risicoprofiel van alle reizigers opstellen.

http://www.volkskrant.nl/economie/article1309176.ece/Snellere_grenscontrole_op_Schiphol

Ta2 Gerrit
29-10-09, 14:49
Als die computers een beetje snel zijn, en niet te veel kinderziektes vertonen kan dat een mooie tijdswinst opleveren. Op zich vindt ik het wachten niet zo heel erg, maar wel het feit dat ik altijd in de verkeerde rij sta :-)

Ik zou zo'n No-Q systeem liever bij aankomst hebben, of op zijn minst een "residents only" (eigen volk eerst ;-)) loket, zodat dat ook allemaal wat vlotter gaat.

Het API systeem kennen we al, alleen dan gaan onze gegevens naar de DHS.

Chicco68
26-12-09, 11:41
NEW YORK - De Verenigde Staten hebben luchtvaartautoriteiten wereldwijd gevraagd opperste waakzaamheid te betrachten nadat vrijdagavond een man uit Nigeria probeerde om een Airbus van North West Airlines op weg van Amsterdam naar Detroit op te blazen.
De man, de 23-jarige Nigeriaan Abdul Farouk Abdulmutallab, mengde twintig minuten voor de landing volgens getuigen een poederachtige substantie met een vloeistof en bracht die tot ontbranding. Hierbij was een serie korte ontploffinkjes te horen en ontstond brandlucht.
Enkele passagiers zagen zelfs vlammen. De man, die zat op stoel 19A, werd uiteindelijk gestopt toen een medepassagier zich over enkele stoelrijen op de Nigeriaan wierp. Uiteindelijk wist de bemanning het toestel met aan boord 278 passagiers en 11 bemanningsleden veilig aan de grond in Detroit te zetten.

Al Qaeda
De Nigeriaan heeft inmiddels aan de FBI verklaard in opdracht van Al Qaeda te hebben gehandeld. De man, die in Londen studeert zegt de explosieven in Jemen te hebben gekregen van zijn contacten bij het terreurnetwerk. De Amerikaanse autoriteiten twijfelen of de verklaringen van de student wel kloppen. Abdulmutallab stond op een lijst van verdachten personen, maar niet op de beruchte lijst van personen die niet naar de VS mogen vliegen.
De Amerikaanse president Barack Obama, op vakantie in Hawaii, verhoogde kort na de veilige landing van het North West-toestel de alarmstatus naar oranje. Luchthavens wereldwijd is gevraagd iedere passagier op weg naar de Verenigde Staten extra te controleren. Dit kan in de komende dagen leiden tot lange wachtrijen.

Geavanceerd
“Dit was het echte werk”, vertelde Afgevaardigde Peter King, de belangrijkste Republikein in de commissie voor Binnenlandse Veiligheid in het Huis van Afgevaardigden, die over de mislukte aanslag is geïnformeerd. “Er ging was mis met de bom, die er volgens hem er redelijk geavanceerd uitzag. Dit had rampzalig kunnen aflopen.”
De passagiers aan boord van de NW273 beleefden enkele hachelijke momenten. “Ik wist dat het menens was toen ik de angst in de ogen van het cabinepersoneel zag”, vertelt een geschokte Richelle Keepman, die achter in het vliegtuig zat. Een andere passagier herinnert zich een vrouw die begon te roepen “Wat doe je? Wat doe je?”, waarna ze cabinepersoneel met brandblussers zagen toesnellen. Passagier Jafri Smith beschrijft veel paniek. “Toen we eenmaal konden uitstappen, lag er een duidelijk een door de vlammen aangevreten kussen.”
Een woordvoerster van marechaussee op Schiphol wilde vanmorgen nog geen commentaar geven over de zaak of over de veiligheidsprocedures op de luchthaven. Abdulmutallab moet op Schiphol van vliegtuig zijn verwisseld en daar nogmaals zijn gecontroleerd.

JKG
26-12-09, 11:46
Goeie controle, of was het maar 100ml vloeistof? En waarschijnlijk mogen we straks nog minder mee.
Ik hoorde eerst op het nieuws dat het om vuurwerk ging, nouja, dit is dan ook wel werk met vuur, maar dan anders. Benieuwd wat voor techniek hij nou precies gebruikte. Goed dat de medepassagiers ingrepen, als ik naast 'm zat had ie het ook geweten.

Chicco68
26-12-09, 16:05
DETROIT - De Nederlander Jasper Schuringa blijkt een indrukwekkende heldenrol te hebben gespeeld bij het voorkomen van de terreuraanslag op het vliegtuig dat van Schiphol naar Detroit vloog.
Minuten voor de landing zag Schuringa, een 32-jarige ondernemer uit Amsterdam, dat een Nigeriaan plotseling opstond en iets aanstak. De Hollander twijfelde geen moment en dook in een soort blinde woede boven op de terrorist. Daarbij klom hij over andere, bange passagiers heen om op de terrorist af te kunnen stormen.
Daarna hield Jasper Schuringa de verdachte in een stalen houdgreep tot na de landing. Bij zijn heldenactie verbrandde Schuringa zijn handen, scheurde kleding en raakte zijn schoenen kwijt. Na de landing werd Schuringa als een held behandeld, vertelt Lydia Faber, Schuringa’s compagnon bij het Amsterdamse mediabedrijf ‘Go with the flow productions’. In Amerikaanse media wordt de Hollander als een held geëerd. Medepassagiers spreken vol lof over hem.
Zijn ouders, Bob en Ingrid Schuringa, zijn “heel erg trots op hem”. “We hebben kort contact met hem gehad. Hij vertelde dat hij dwars over alle stoelen was gevlogen, toen hij zag wat die vent aan het doen was. Toen heeft hij die man in elkaar geslagen, de man naar de voorkant van het toestel gesleurd en daarna de vlammen gedoofd. We zijn zó trots op hem, maar we zijn ook heel erg geschokt, want het had in één seconde ook totaal anders kunnen aflopen. Dan had ik een heel ander telefoontje gehad”, vertelt Jaspers moeder Ingrid. “De security op Schiphol heeft heel wat uit te leggen.”

'Dit wil je niet geloven'
Lydia Faber kreeg vrijdag onverwacht een telefoontje van Jasper Schuringa: “Hij belde mij nadat de verdachte was overgedragen aan de autoriteiten. “Lydia, dit wil je niet geloven”, zo begon hij zijn gesprek, maar we werden onderbroken toen de FBI hem wilde ondervragen over wat er nu precies was gebeurd. Wat een held, hé!?, zegt Lydia Faber trots over haar compagnon. “Hij vertelde dat die man ineens opstond en iets aanstak dat aan zijn lichaam vast zat. Toen dook Jasper direct boven op hem.”
Ook een van zijn beste vrienden, die kort contact had met de Amsterdammer, roemt de heldenrol van Schuringa, die met het vliegtuig onderweg was naar familie in Miami en vrienden op Costa Rica. “Ik heb kort contact gehad met hem. Ik hoorde dat hij als een held werd behandeld. Hij heeft van medepassagiers en de autoriteiten nieuwe kleren en schoenen gekregen”, vertelt Kasem Challiou uit Amsterdam.

Feest
Jasper Schuringa komt pas 8 januari terug naar Nederland. Vrienden zijn nu al bezig een daverend feest voor hem te organiseren. “Hij heeft een absolute heldendaad verricht, dus hij verdient dat knalfeest”, aldus Kasem.
Schuringa bevestigde tegenover zijn vriend Kasem dat de terrorist ingepakt zat in explosieven. “Het was absoluut geen vuurwerk, maar héél serieus”, aldus de Hollander. De terrorist liep zware brandwonden op aan zijn benen.
Schuringa studeerde zes jaar in Miami aan de filmacademie, waar hij als veelbelovend talent afstudeerde. Kasem: “Jasper is geboren en getogen op Curaçao. Vervolgens heeft hij een aantal jaren in Oman gewoond met zijn ouders die voor Shell werkten en vervolgens in Gabon. Daar brak toen een burgeroorlog uit en hij heeft toen het land met behulp van het Franse vreemdelingenlegioen moeten verlaten. Hij heeft toen nog een paar jaar in Nederland op school gezeten. Daarna heeft hij op Curaçao zijn middelbare school afgemaakt om vervolgens in Nederland te studeren en heeft uiteindelijk voor de film academie in Miami gekozen, waar tevens zijn passie ligt.”
Zeven jaar geleden startte hij in Amsterdam zijn videoproductiebedrijf ‘Go with the flow productions’.
Jasper gaat de komende dag surfen op Costa Rica bij zijn zus. Hij verblijft momenteel bij een vriendin in Miami.

sonja
26-12-09, 16:56
Wij zijn op dit moment in Amerika en heb op CNN nog niets gehoord over de rol die Schuringa hierin heeft gespeeld, jammer.
Er is op CNN ook een melding van een andere vlucht van Amsterdam naar Detroit waar een passagier plotseling opstond en begon te schreeuwen 'Afghanistan' en anti-Amerikaanse leuzen, hier wordt nogal vaag over gedaan, men gaat in dit incident uit van een dronken passagier.

Teleton
26-12-09, 17:49
. Al is het wel duidelijk, als wij zelf vliegen, hoeveel en wat je allemaal niet makkelijk mee kunt nemen aan boord. Grote bommen of zo dan wel niet, maar genoeg nog wel ...

Dat kan je wel zeggen! Door allerlei (administratieve) procedures wordt een schijnveiligheid gecreeerd terwijl de luchtvaartmaatschappijen zelf juist bijdragen aan de onveiligheid en de onbeheersbaarheid door de hoeveelheid handbagage die ze al dan niet oogluikend, toestaan. En als je met een kilootje overgewicht bij het inchecken van je bagage wordt gesnapt, kan je de poeplap trekken......

Ook deze plofnigeriaan had alleen maar handbagage bij zich, op een reis van Lagos naar Detroit waar het momenteel stervenskoud is? Laat ze daar maar eens over doorvragen bij de security check. Dat levert waarschijnlijk meer informatie op dan de vraag "wanneer heeft u de batterij in uw gehoorapparaat voor het laatst vervangen" of "is die apparatuur pas nog gerepareerd?". Zie dan je lachen maar eens in te houden......

Nu er voor een tweede koffer betaald moet worden, neemt de vracht handbagage enorm toe. Wonderlijk genoeg wordt er nauwelijks toezicht gehouden. Wij lachten er tot nu toe om terwijl we eigenlijk wel wisten dat het ten eerste niet mogelijk is om die handbagage grondig te controleren en de hele kaboedel ten tweede het een ernstige bedreiging vormt wanneer het vliegtuig dit bij een calamiteit snel verlaten zou moeten worden. De Tweede Kamerleden, met de Partij van de Schijnvrijheid en de Christenunie voorop, staan al weer in de rij om vragen te stellen waar de beveiliging gefaald heeft. Misschien vinden we wel weer een veiligheidsmedewerker die we de schuld in de schoenen kunnen schuiven. Laat ze eerst maar uitzoeken waarom er niet structureel aan de normale veiligheidsvoorschriften op dit gebied wordt voldaan, voor we de regeltjes die slechts schijnveiligheid tot resultaat hebben, verder aanscherpen.

Koffers moeten soms met twee man in en uit de 'overhead compartments' worden getild. Wat zit daar dan in 's hemelsnaam in? En waarom moet dat zo nodig mee in de cabine? Een koffer van dat formaat die volgestouwd zou zijn met warme kleding, kan nooit zo zwaar zijn. En dan praten we nog niet over de pakjes, de zakjes, bakjes, kistjes, tasjes, doosjes, containertjes en wat er al niet meer wordt meegesjouwd........

sonja
27-12-09, 15:38
Vanmorgen uiteindelijk een interview op CNN met Jasper Schuringa, vraag me af waarom dat zo lang heeft geduurd.
Het is overigens nog steeds een top story, er wordt bijna (op alle) nieuwszenders over niets anders gesproken.

Ta2 Gerrit
27-12-09, 23:08
Ik denk dat Tiger Woods de lieve heer dankt, nu hij eindelijk een beetje uit de wind wordt gehouden door deze gebeurtenis......
Het zal toch geen complot zijn :twisted:

Maar inderdaad, de paniek slaat al weer een beetje toe. Nu al weer een vliegtuig wat een tussenlanding moet maken op IJsland, vreemd genoeg omdat ze er onderweg pas achter komen dat er een "onbemande" koffer aan boord is.
En dezelfde vlucht als de "bomvlucht", maar dan 2 dagen later (vandaag) is alweer ontruimd door veiligheidsmensen wegens een passagier die te lang (een uur) op het toilet had gezeten en daar, na ondervraging door de crew, wat opstandig door werd.

En de veiligheidsmaatregelen worden weer wat aangescherpt op de luchthavens, iets waar we allemaal weer mee te maken krijgen.
Nog eerder naar de gate, dus nog langer in de rij, om alvast te wennen aan de pretparken :-)
Hoog tijd voor de electronische full-bodyscan, dan wordt het weer iets veiliger.
Gelukkig is het aantal handbagagestukken (in tegenstelling tot een ander forum) ongewijzigd gebleven. Nou nog controle op de grootte :mrgreen:

Bron: www.cnn.com (http://www.cnn.com)

JKG
04-01-10, 11:22
Nu worden passagiers uit 14 landen (waarvan 12 islamitisch), volledig gecontroleerd op Schiphol. What's next? Alleen Jan, Piet en Klaas in 1 vliegtuig en het andere vliegtuig vol met Hassan, Abdelkarim en Mohammed? Begint ergens anders op te lijken.. en als je een injectienaald vol met vloeistof op Schiphol bij de zware controles nog mee naar binnen krijgt, waar zijn we dan mee bezig? Schiphol wordt in een Britse krant al 'terror airport' genoemd.

Zonde van al die reclamefilmpjes waarbij iedere medewerker op de luchthaven meewerkt aan een veilige luchthaven.. van schoonmaker tot marechaussee/douanier.

Ze mogen flink hun best gaan doen daar op Schiphol, want de huidige beveiliging (incl. de bodyscanner die ze straks gaan inzetten) is een aanfluiting.

[verwijderd]
04-01-10, 14:57
Denk je nu echt dat die spuit op andere luchthavens wel ontdekt was?

Ik denk dat als je zo'n spuit in je zak hebt zitten dat die op weinig luchthavens ontdekt wordt, want op welke luchthaven wordt nu iedereen gefouilleerd? En die scanner die ziet ook niet alles en zal waarschijnlijk niet of amper reageren op dat kleine stukje metaal van de spuit.

Zelf heb ik wel gehad dat pakjes drinken in de handbagage gewoon door de scan heen gingen zonder ontdekt te worden en dat was niet op Schiphol.

Nee, ze hebben nu Schiphol op de korrel en de beveiliging is daar zeker niet goed, maar dat is hij op andere airports ook niet, ook niet in Amerika.

Lea
21-02-10, 19:55
Je hoort er nu helemaal niks meer over.
Ook niet over de bodyscan, zelfs het bericht dat die op schiphol geplaatst zouden worden is van de website van schiphol verwijdert

arie van urk
21-02-10, 20:41
, want op welke luchthaven wordt nu iedereen gefouilleerd?

Op Schiphol ,als je naar Amerika gaat.......

Zelfs de broekband word geinspecteerd.

Maar nu las ik op een Nederlandse website ook al dat niet iedereen door de bodyscan hoeft.
Als je daar bewaar tegen hebt mag je ook gewoon gefouilleerd worden.
En waarschijnlijk als je daar bezwaar tegen maakt ........

JKG
21-02-10, 21:47
Je hoort er nu helemaal niks meer over.
Ook niet over de bodyscan, zelfs het bericht dat die op schiphol geplaatst zouden worden is van de website van schiphol verwijdert

Op Schiphol staan ze anders al een paar jaar hoor. Ze werden alleen niet gebruikt naar Amerika volgens mij.. of sporadisch.
Florummer MattRob ging gister trouwens wel door de bodyscanner.
Maar dat dat apparaat niet goed werkt is in elk geval wel duidelijk sinds dat Duitse tv-programma.

Ta2 Gerrit
22-02-10, 06:29
Vandaag was de bodyscan (beide) buiten gebruik en werden we volledig gefouilleerd.
Ach, en ook dat heb ik al vaker ondergaan. We jammer, ik was graag gescand :-)

Francien
03-04-10, 12:26
Zo, daar ben ik weer! Was weer heerlijk 14 dagen in Naples. Op Schiphol moest ik door de bodyscan. Bovendien werd ik grondig gefouilleerd. Erger dan normaal:(. Vervolgens wilde de douane in Detroit mij weer door de bodyscan aldaar hebben. Tis wat!!!! What is wrong with my face?? Ik weigerde, want ik weet niet hoeveel gammastraling een mens mag hebben per keer. Ik weet wel dat op grote hoogte vliegen de gammastraling ook al meer is voor je lichaam dan een foto van de kaakchirurg, dus om nou 2x door zo'n scan te gaan.......ik weet het niet hoor. Enfin, er werd direct omgeroepen: WE HAVE A REFUSER!!!!! Ik werd meegenomen naar een aparte kamer en weer uitermate grondig gefouilleerd. Er werd zelf onder mijn BH-beugel gevoeld. Pfff... vervolgens mocht ik gaan. Mijn man was mij volledig uit het oog verloren inmiddels en stond met al mijn handbagage wat net gescand was, wat vreemd om zich heen te kijken. Waar was ze nou gebleven??? hahahaha. Dus mijn tip van de dag.....je hoeft niet erdoorheen hoor als je niet wilt, maar je kan dan wel the royal treatment verwachten.

koenkamphuys
14-05-10, 23:46
Heb zojuist de folder eens doorgenomen - wij hebben onszelf onlangs privium cadeau gedaan.
Bij elkaar is het nogal een prijzige bedoening.
- Privium € 99 of Privium-plus € 159 per jaar (belangrijkse features voor plus: een supersjieke lounge die in het weekeinde dicht is en first class inchecken bij een aantal luchtvaartmaatschappijen ook al vlieg je economy) Een volgend gezinslid betaalt € 65
- Flux (het programma om versneld Amerika binnen te komen): € 159 per jaar plus een eenmalig bedrag van € 100

Je moet meewerken aan een antecedentenonderzoek door de Nederlandse en de Amerikaanse overheid, plus een gesprek met een medewerker van de Amerikaanse Custom & Border protection en de Nederlandse marechaussee. Je moet foto's en vingerafdrukken geven plus de irisscan voor de Nederlandse douane (als je nog geen priviumlid was).

Francien
15-05-10, 13:07
Hoop geld zeg! We wachten aan de overkant gemiddeld zo'n 15 minuten in de rij voor de douane. Soms een half uur en soms lopen we zo door. Op grote vliegvelden gaat het meestal sneller dan op kleine luchthavens is mijn ervaring. De douanier ziet precies wanneer je voor het laatst geweest bent, hoe vaak je komt, waar je steeds heen gaat en hoe lang je steeds blijft etc. Ze vragen altijd standaard aan ons: "when was the last time you entered the USA"?. Soms zitten we er naast qua datum en dan corrigeren ze ons, nee het was niet de 14de maar de 15 de!!! Oke dan! Geen idee waarom ze dit steeds vragen, zeker een dubbelcheck of zo. De klap van de stempel klinkt meestal al na 1 minuut, dus ik heb geen klachten.

mattrob
15-05-10, 13:25
Ja, ik heb ook Privium en dacht dat het wellicht een klein extraatje was, maar vind het toch wel een hoop geld. Het is ook niet op alle luchthavens (wel veel) en ik moet nog zien hoe het allemaal werkt ...

En eerlijk is eerlijk, het laatste jaar is het eigenlijk steeds vrij rustig bij de immigratie en gaat dat vrij snel. Dus toegevoegde waarde is ook niet echt super, tenminste voor het geld. Is mijn bescheiden mening :mrgreen:

corrus
16-05-10, 02:39
Dus toegevoegde waarde is ook niet echt super, tenminste voor het geld. Is mijn bescheiden mening :mrgreen:
100% met je eens...
Trouwens dit was al een vrij oude post... intussen is het veel moelijker geworden met de VWP... en god mag weten wat nog meer... dus dat "sneller" valt ook wel tegen, bovendien is één ding zeker het is in ieder geval DUURDER... en als iedereen Via een Iris scan binnen zou gaan wrdt het vanzelf weer langzamer...

JKG
20-06-10, 13:19
Even een oud topic omhoog trappen.
Ik heb dit systeem niet gezien op de heenreis, stond weer fijn in de rij. Heb ik niet goed om me heen gekeken of is deze proef vertraagd?

r.teeuwsen
20-06-10, 13:31
Nee, proef is volgens mij bezig, maar je moet er geloof ik voor betalen, iets van €80,- tot €120,- ,volgens mij echt iets voor de 'zakenreiziger'
Ik hoorde laatst iemand er over praten, maar dacht, echt weer geldklopperij.
Niets voor de 'gewone' toerist....

Maar ben niet zeker van deze info. Klok/klepel....zou zo maar kunnen!!

Greetz, Remco

JKG
20-06-10, 23:48
Dat is Privium, maar dat is meer dan alleen snel langs de douane.

ietie
25-09-10, 19:34
Via de site van schiphol kun je bij het grens wissel kantoor op schiphol zelf dollars reserveren wie heeft dit ooit gedaan?

Michael66
25-09-10, 20:17
Ja, ik heb wel eens dollars besteld en opgehaald bij GWK/Travelex.

Wat wil je weten?

FloridaFrankie
25-09-10, 22:09
Haal daar zelf altijd m'n dollars, er zijn ('t is immers onze nationale luchthaven) altijd voldoende dollars op voorraad. Als je geen tonnen nodig hebt, lijkt reserveren me overbodig.
En werk je zelf op Schiphol, of ken je iemand die daar werkt, dan betaal je zelfs geen commissie. We blijven Hollanders.

Don Fernando
12-10-10, 10:45
de zoekfunctie van het forum bracht me geen antwoord, maar wat is jullie ervaringen met de douane op Schiphol? Hoe groot is de kans dat je wordt gecontroleerd?

Toen ik vorig jaar uit Amerika kwam stond er niet eens douane na de bagage claim, dat kwam goed uit want ik had 'iets' meer sigaren en drank mee dan officieel mag. Die kans zit er dit jaar weer dik in, en ik vraag me af hoe groot de kans is dat ik dit keer wel douane zie en eventueel invoerrechten moet betalen.

[verwijderd]
12-10-10, 11:19
In de 6 keer dat wij inmiddels op Schiphol weer Nederland binnen kwamen is er wel 1 keer gevraagd of ik niets had aan te geven. Nee gezegd en kon zo doorlopen.

En ook vele malen geen beambten gezien.

Don Fernando
12-10-10, 11:32
Dat is mooi, vanuit Indonesie had ik namelijk andere ervaringen, toen kon de koffer open (die ik daarna natuurlijk niet meer dicht kreeg), maar ik neem aan dat Azie en Zuid Amerika meer aandacht krijgen vanwege de namaak artikelen en de drugs.

shockblade
12-10-10, 15:19
De bestemming speelt mee, maar ook hoe veel andere vluchten komen er rond dezelfde tijd aan, is er een verhoogde dreiging*, hoe val jij in het profileren, vele vele andere factoren etc. Er zijn dus geen statistieken te geven.

Om je een voorbeeldje te geven; ongeacht bestemming, drukte en eigenlijk alles behalve het af laten gaan van een explosievenalarm (puur medicatie, maar ja........ TSA he.........), word ik NOOIT gecontroleerd. Bij binnenkomst op Schiphol niet, maar ook bij binnenkomst in welk ander land dan ook waar ik tot op heden geweest ben. Ik heb de onschuldige look en alle factoren mee kennelijk.

Mijn vader daarentegen? Die straalt iets uit; overal ter wereld is het bingo; koffer open. Op Schiphol wordt hij er vaker uitgeplukt dan niet, vaak genoeg zelfs al bij de band. Ook dit fenomeen geldt voor hem wereldwijd. Niet dat hij iets te verbergen heeft, hij weet immers toch al dat hij geheid ergens koffers mag openen. Hij weet dat geen enkel retour zal geschieden zonder minimaal 1 maal koffers open en alles doorlopen. Tenzij het duidelijk is dat hij met mij reist. Dan is het kennelijk in ene geen dreigend profiel meer. Ook dat is wereldwijd. We hebben het zo zout gehad dat hij er al uitgeplukt was, op dat moment duidelijk werd dat hij met mij reist en hup; controle van de baan.

Beiden zijn pure voorbeelden van profiling.

Voorbeeldje van dreiging? Afgelopen weken is er een verhoogd alert en zelfs negatief reisadvies geweest vanuit menig werelddeel richting Europa. Big thing. Diverse familieleden hebben in die periode gereisd. Prompt werd ik eruit geplukt op Orlando (bovengenoemd explosievenalert op mijn medicatie, controle van 3 kwartier waarbij ze de vermoedelijke oorzaak -aldus hunzelf!!!!!!!!- vooral niet als eerste gecontroleerd hebben en uberhaupt niet). Vele extra controles gezien op mensen richting Europa. OK, dat kan de US zijn die wel eens vaker in de stress schiet, toch?

Mijn vader heeft tijdens een overstap op HongKong ruim een uur nodig gehad om door extra veiligheidsmaatregelen te komen (niet aanwezig tijdens een overstap paar weken eerder). Idem dito op Bangkok voor een oom die richting Australië vloog. En zo nog een aantal die wereldwijd de extra maatregelen eruit konden plukken.

Op het blote oog was er op veel airports niet veel te zien, maar ondertussen. Zo ook bij aankomst op Schiphol deze week. En ja, dan is de kans ook net weer iets groter dat je eruit geplukt wordt.

Dat geldt voor alle factoren waarop de Marrechaussee bepaalt wie ze wel of niet controleren. Alles is van invloed en vele factoren wisselen constant. Zo ook de bestemming waar je vandaan komt.

En bedenk je dat ook als je iets niet zíet, het er vaak wel ís. Je hoeft niet altijd iemand in uniform te zien, maar de Marrechaussee is er. Zichtbare uniformen is maar 1 manier van de velen die er zijn in een poging veiligheid en het eerbiedigen van Nederlandse wetgeving te proberen waarborgen. Pas als je naar de deuren loopt en voorbij die deuren bent weet je of je eruit gepikt wordt of niet.

JKG
15-10-10, 21:09
De 5 keren dat ik naar Amerika ben geweest de afgelopen 2 jaar, nog nooit door de douane aangesproken of ik iets bij me had wat ik aan moest geven. Altijd retour met 2 koffer p.p. en handbagage. Vriendelijk 'goedemorgen' zeggen en doorlopen.

sjemmie
16-10-10, 01:38
Wij zijn inmiddels terug uit Florida.

Geen douane gezien. Tot nu toe 6 keer geweest, nog nooit douane controle op Schiphol gehad.

Het kan natuurlijk altijd zijn dat je eruit gepikt wordt en toch controle krijgt.

knaapje
16-10-10, 20:31
Vandaag op Schiphol stonden ze gezellig bij de uitgang met zijn vijven te praten.
Iedereen kon zo doorlopen.
Knaapje

cant51
16-10-10, 22:54
Gisterenmorgen terug gekomen geen douane te zien, hadden ze toch een leuke buit gehad als ik was gecontroleerd, 1x I-pad, 4 paar Uggs, 2 handtassen en 2 koffers vol nieuwe merkkleding, 2 paar herenschoenen en heel veel kinderkleding voor mijn 1 jarige nichtje, was bij elkaar "iets" boven de toegestane waarde:smile:

In al de keren dat ik in Amerika ben geweest en dat is buiten onze Florida bezoeken erg veel geweest ben ik 1x gecontroleerd toen ik uit New York kwam en die keer was ik er maar 4 dagen geweest, en geen tijd gehad om te shoppen, dus gewoon het "risico" nemen.

Grtjes Toos

ralfbosz
17-10-10, 17:59
Volgens mijn creditcard afschriften had ik voor 3 man ook teveel, ook gewoon doorlopen. Enige keer dat ik ben gecontroleerd kwam ik uit Kuala Lumpur en dacht de beambte zeker dat ik een boel elektronica had gekocht (en dat viel tegen met alleen een gadget telefoon (Coke beker) van 20 euro :)).

Ta2 Gerrit
18-10-10, 21:47
Vanochtend toch weer behoorlijk controle, ondanks dat er ook een 100% controlevlucht binnenkwam. En het was behoorlijk druk, dus veel beambten.

Ik had m'n "we zien wel" gezicht opgezet en tegen de eega gezegd dat we elkaar voor nu even niet kenden, maar ondanks de twee karren en de megatas met signaaloranje ducttape, mochten we gratis naar binnen.

Nu liepen er voor ons wel 2 reclameborden voor nieuwe kleding en schoenen (CK en Uggs), die wel even mee mochten met de groene uniformen, dus dat scheelde :lol:

ralfbosz
21-10-10, 13:38
Nu liepen er voor ons wel 2 reclameborden voor nieuwe kleding en schoenen (CK en Uggs), die wel even mee mochten met de groene uniformen, dus dat scheelde :lol:

Op de terugvlucht viel het de stewardess gelijk op dat we hadden ingekocht, maar bij de Douane lieten ze ons gewoon doorlopen, enige nieuwe wat ik niet aanhad was het enige wat niet zichtbaar was ;).

Je moet gewoon geluk hebben.

Zie nu een reis over Londen, benieuwd of dat scheelt doordat je dan in NL via de EU aankomt :) (nog geen Schengen volgens mij, da's jammer).

Syllvia
28-10-10, 21:53
Wij afgelopen maandag, stonden wel 6 man.
De persoon die achter mij liep werd gevraagd of ze even inde bagage mochten kijken:)

Ik denk niet dat ik veel te veel bij me had, maar heb er gewoon geen zin in.

Sanibel
22-11-10, 12:49
Dit vind ik nou een leuk nieuwtje=D>

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/8284728/__Mickey_op_Schiphol__.html?cid=rss

Alleen jammer dat het achter de douane komt.:sad:

Sjon, Bianca en Romy

Njit
22-11-10, 12:57
Hier de tekst:


Mickey op Schiphol

door onze redactie Reiskrant AMSTERDAM - The Walt Disney Company heeft Schiphol uitgezocht voor de opening van haar allereerste Disney-winkel op een Europese luchthaven.

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00787/mickey_jpg_787950d.jpg (http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:fotovenster%28)
Foto: © Corbis. All Rights Reserved.

Volgens de luchthaven is de winkel achter de paspoortcontrole op de B-pier belangrijk voor het versterken van het imago van het vliegveld, dat zich tot doel heeft gesteld de beste luchthaven van Europa te zijn en te blijven.
Behalve alle bekende Disney-helden en een enorme hoeveelheid films kunnen reizigers ook een wens in een drie meter hoge wensboom hangen, die tot mooie prijzen kunnen leiden.

Njit
22-11-10, 13:06
Ik lees alleen hier dat het tijdeliijk is:


The temporary store selling Disney products opened at Amsterdam Schiphol airport’s World Avenue in Pier B

http://www.dfnionline.com/images/Disney_Schiphol.jpg
The Walt Disney Company has opened a temporary 25sq m (269sq ft) shop at Amsterdam Schiphol airport’s Pier B World Avenue, selling merchandise from Disney movies and franchises of recent years including Toy Story, Cars, Disney Princesses and Disney Fairies. The shop also offers a selection of animated films on DVD and Blu-ray as well as a range of games and toys.

The front of the store has a 3m tall wish tree presented under the theme of Wish Upon a Star. The best wishes are to be rewarded with a Toy Story 3 carrier bicycle or the individual wish-maker's height in Disney DVDs.

Schiphol consumers business area director Otto Ambagtsheer said: "We are proud to be the first airport in Europe to have a temporary Disney store. Amsterdam Schiphol airport is keen to be and remain Europe's preferred airport. The Walt Disney Company's opening of this temporary shop contributes to this aim by allowing us to cater to our passengers with a refreshing range of retail options alongside the standard fare."

Schiphol World Avenue is situated in the area beyond passport control and encompasses 79 shops and 52 food service outlets.

Ta2 Gerrit
16-12-10, 12:13
http://img257.imageshack.us/img257/1295/wifiq.jpg (http://img257.imageshack.us/i/wifiq.jpg/)

http://www.telegraaf.nl:80/reiskrant/article8508186.ece?cid=mailart

Njit
16-12-10, 19:06
Hier bij McDonalds ook! :grin:

Da's bij alle McD's zo, behalve die op Schiphol ](*,)

floridatoerist
08-01-12, 20:12
Hoeveel tijd van tevoren moeten wij aanwezig zijn op Schiphol? is 2 uur voldoende?

Bqtje
08-01-12, 20:15
2u binnen Europa
3u erbuiten

Njit
08-01-12, 20:31
Die 3 uur moet van niemand maar wordt aangeraden. Lees bijv. dit op KLM.nl:
http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/checkin_options/dropoff_times/index.htm

En dergelijke info kun je bij elke maatschappij vinden.

Sunny isles girl
28-01-12, 19:37
Als je online kan inchecken, denk ik dat je met 2 uur ook het goed kan doen. Mits je alle tax free winkels wil uitkopen

[verwijderd]
29-01-12, 01:41
Wij zorgen altijd dat we er ruim van te voren zijn dus meestal eerder dan 3 uur van te voren omdat de incheck nog wel eens erg lang duurt, hierna door de eerste controle heen(douane) en dan even rustig zitten en wat drinken en/of eten. We hebben immers vakantie en daar starten we dan ook al mee op Schiphol, dus relax.

Daarna gaan we tijdig richting de gate om te boarden en daar nogmaals door de security te gaan.

Maar ja, het is maar net wat je wil die dag. Voldoende tijd hebben voor als er ergens iets tegen loopt of lopen stressen als het iets langer duurt dan gepland. :-)

knaapje
27-08-15, 20:16
Wat zijn de recente ervaringen met het nieuwe controlesysteem op Schiphol en dan met name natuurlijk met de controles voor vluchten naar de USA?
Gaat het werkelijk sneller en met minder stress dan een jaar geleden?
Nog steeds laptops aanzetten, riemen af, schoenen uit, zakdoeken uit de zak enz.?

b767-300er
27-08-15, 23:40
Alleen de plek van de controles is veranderd. De controles zelf uiteraard niet. De veiligheidsregels zijn namelijk niet veranderd.
Centrale security gaat wel iets sneller

Voor United en Amercain: Profile at check in, dan door de veiligheidscheck , dan paspoortcontrole en vervolgens ben je jn de lounge en kan je meteen door naar de gate.

Delta Airlines: eerst door de veiligheidscheck dan door de paspoortcontrole en vervolgens de profile bij gate E4 voor vluchten die vanaf de E gates vertrekken en bij D1 voor vluchten vanaf de D gates. Daar krijg je te horen vanaf welke gate je kist vertrekt.
Delta Businessclass krijgen hun profile wel bij checkin.

Others: check in, veiligheidscheck, paspoortcontrole (indien non stop of overstap buiten verdrag van Shengenlanden), verder geen profile.

Geen idee waar je stress zou moeten krijgen. Zowel in de oude als nieuwe situatie noet. Je hebt vakantie, no stress.....

mirretje
28-08-15, 08:57
Wij hadden (uitermate slim) een foutje gemaakt met de esta...we waren meer dan ruim op tijd stonden als eerste in de rij om in te checken.
We moesten dus op Schiphol een nieuwe esta aanvragen bij zo een paal. Er waren een aantal palen die niet werkte en omdat wij niet de enigen waren stond er een behoorlijke rij. Dit heeft zoveel tijd gekost dat we nog moesten rennen!!
Dus de volgende keer de esta wel goed invullen...;-) en zeker weten ruim op tijd aanwezig zijn!!

Thrypa
28-08-15, 14:32
Wij berekenen zo dat we er ongeveer 3u op voorhand aankomen. Als we dan wat pech hebben met het verkeer (moeten toch altijd van België komen), hebben een beetje marge!
Maar bij ons is de check-in en co altijd al super vlot gegaan, met als gevolg dat we nog uren met onze vingers zitten te draaien voor het opstijgen :P

Anthon14
28-08-15, 20:14
Wij boeken tegenwoordig vaak een hotel waar de auto ook kan blijven staan en gaan de dag van tevoren al naar Schiphol toe. Thuis geen gehaast 's morgens om alles goed achter te laten en de druk om dan nog wel op tijd weg te gaan. En de avond ervoor eigenlijk al vakantie, meestal zijn we dan met de kids 's avonds al even naar Schiphol om te kijken en de volgende dag gaan we lekker met de hotelshuttle naar Schiphol toe.

We deden dit 1 keer omdat we erg vroeg op Schiphol moesten zijn vanwege een vroege vlucht en sindsdien doen we dit altijd. Ook kennissen die meerdere keren per jaar vliegen doen dat tegenwoordig omdat het veel relaxter is.

b767-300er
28-08-15, 20:54
Wij ook. CitizenM. Op loopafstand van de terminal. Ideaal.

corrus
28-08-15, 21:57
Is dat mét parkeren??
Nooit geweten. :o

b767-300er
28-08-15, 22:51
Dat is zonder parkeren.

corrus
28-08-15, 23:07
Wij zitten meestal in het Hyatt Place Schiphol :cool: