PDA

Bekijk Volledige Versie : Videocamera en klimaatproblemen



elpedro
31-08-10, 12:53
Excuus als dit onderwerp al een keer ter sprake is gekomen, maar een zoektocht door het forum leverde mij geen duidelijkheid.

10 jaar geleden begaf de videocamera (die ik geleend had van mijn schoonvader) het bij mijn rondreis via Miami naar KeyWest.
Onderzoek bleek later dat dit met de temperaturen en luchtvochtigheid te maken had in deze omgeving(dat werd mij verteld)
Volgend jaar apr/mei gaan wij 3 weken naar Orlando (Davenport).
Mijn oude videocamera heeft het begeven en ik ben op zoek naar een nieuwe (MET HDMI en HD-schijf).
Heeft iemand dezelfde ervaringen met dit soort problemen in de omgeving van Florida, of is de techniek inmiddels zo verbeterd dat dit niet meer (of sporadisch) voorkomt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

[verwijderd]
31-08-10, 13:23
Ik neem altijd de camera en fototoestel mee en heb nog nooit problemen gehad. Ben er inmiddels in Mei, Augustus, September, Oktober en December geweest. Wel is het zorg je camera te behoeden voor de stortbuien natuurlijk maar dat spreekt neem ik aan voor zich.

Bij ons gaan de camera's altijd mee in een rugtas.

Sanibel
31-08-10, 16:00
Ook wij zijn in diverse maanden in Florida geweest, en hebben altijd (in het verleden één met bandje, tegenwoordig een hdd) film camera, een spiegelreflex en een compact camera bij ons. Wij hebben in 11 bezoeken nog maar één keer een probleem gehad.

Ik ga ervan uit dat de oorzaak hiervan zat in een al eerder voorgekomen probleem(in Nederland).

Sjon, Bianca en Romy

pumi1000
31-08-10, 17:37
Wij waren begin mei in Florida en hebben rondje Orlando, Miami en Key West gedaan, maar geen enkel probleem gehad met de filmcamera die we juist voor deze vakantie gekocht hadden (JVC).

JKG
31-08-10, 21:04
Geen problemen gehad met zowel fototoestel als handycam.
Het enige wat je niet moet doen is het ding in de bloedhete auto laten liggen of als ie uren in de kofferbak heeft gelegen en lekker heet is, te gaan gebruiken.
Heb trouwens mijn handycam weggedaan, te groot.. nu een full hd pocketcam (helaas geen optische zoom) en die stop ik in m'n broekzak en vind het wel prima zo, kan ook tot 3m onder water.

Michael66
31-08-10, 21:05
Camera's hebben last van de condens die ontstaat bij de overgang van koud / droog (airco) naar vochtig / warm (buiten). Dat kan varieren van simpelweg een beslagen lens aan de buitenkant (even afvegen en klaar) tot beslagen lens aan de binnenkant, corrosie van contactpunten (zoals accu's en geheugenkaarten), tapes die gaan "plakken" of schijven die beslaan.

Veel camera's hebben tegenwoordig een goede afgesloten behuizing, waardoor de problemen meestal worden voorkomen. Maar de overgang tussen extreme binnen- en buitenklimaten blijft soms problematisch.

elpedro
31-08-10, 22:15
Camera's hebben last van de condens die ontstaat bij de overgang van koud / droog (airco) naar vochtig / warm (buiten). Dat kan varieren van simpelweg een beslagen lens aan de buitenkant (even afvegen en klaar) tot beslagen lens aan de binnenkant, corrosie van contactpunten (zoals accu's en geheugenkaarten), tapes die gaan "plakken" of schijven die beslaan.

Veel camera's hebben tegenwoordig een goede afgesloten behuizing, waardoor de problemen meestal worden voorkomen. Maar de overgang tussen extreme binnen- en buitenklimaten blijft soms problematisch.

Laat ik beginnen met iedereen te bedanken die een reactie heeft gegeven.
Wat Michael66 aangeeft komt mij zeer bekend voor omdat je in de omstreken van Florida heel snel te maken hebt met overgangen van een ruimte met airco en vervolgens het soms zeer warme buitenweer.
Ik hoop inderdaad dat de huidige videocamera's hier beter tegen bestand zijn.

[verwijderd]
31-08-10, 22:33
Het beslaan van een lens komt in NL ook voor als je uit een gekoelde ruimte komt en is niets bijzonders. Je zal pech gehad hebben die keer of er is wat op de mouw gespeld om maar een oorzaak aan te geven.

Je zal alleen even geduld moeten hebben dat de boel weer op de omgevingstemperatuur is, als je vanuit een erg koele omgeving de warmte ingaat en meteen wil filmen dan kan het wel eens een probleem geven.

En zoals ook gezegd de apparatuur niet in de brandende zon achter een raam oid leggen, dat is ook vragen om ellende.

Syllvia
01-09-10, 07:45
Wij hadden vorig jaar ook last van de temperatuursverschillen.
Onze oplossing was, snachts de filmcamera in de auto laten liggen, en hij werkte perfect.

JKG
01-09-10, 10:10
Tot ze een keer je auto openbreken of stelen. Dag camera! :)
Of heb je een garage waar je 'm in zet?

r.teeuwsen
01-09-10, 10:18
Joh, dat komt daar niet voor ;-)
Alleen hier in NL....

Syllvia
02-09-10, 15:05
Tot ze een keer je auto openbreken of stelen. Dag camera! :)
Of heb je een garage waar je 'm in zet?
Eh nee, gewoon op de p-plaats bij het hotel.
zo'n hele dure camera hebben we niet, als ie weg is is ie weg......
Toen we hem mee namen naar de kamer, konden we niet filmen, dus het is kiezen of delen.

Bosevents
02-09-10, 15:33
tegenwoordig met al die harde schijven in de camera's zal het "vocht" probleem er niet meer zijn. Wat bij oude videorecorders nogal eens hielp was bij aankomst even de warme fohn eroverheen halen.
(dit helpt ook tegen condens)

Michael66
02-09-10, 16:36
Ook een draaiende harde schijf of mini-DVD's kunnen gemakkelijk beslaan.
Alleen met SSD harde schijven heb je geen bewegende schijven die kunnen beslaan.

Met camera's die opslaan op SD-kaartjes (of ander flash-geheugen) heb je inderdaad (ook) geen problemen met beslaan. Mogelijk wel met corrosie van contactpunten (zoals eerder genoemd).

Bosevents
02-09-10, 18:02
SSD harde schijven daar doelde ik ook op...