PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezondheidswaarschuwing attracties



Stephan68
26-07-10, 23:20
Beste forumleden,

September aanstaande hebben we een tweeweekse vakantie naar Disney Orlando gepland staan. Nu zijn we ons al een beetje aan het voorbereiden en we vragen ons het volgende af.

Bij meerdere attracties staat een waarschuwing op de site vermeld (For safety, you should be in good health and free from high blood pressure, heart, back or neck problems, motion sickness or other conditions that could be aggravated by this adventure.).

Uiteraard geld dit voor de heftige attracties (Space Mountain, Big Thunder Mountain Railroad, Rock 'n' Roll Coaster, Tower of Terror, Expedition Everest) dus zeg maar alle achtbanen enzo. Maar zelfs bij de Pirates en Splash Mountain staat dit aangegeven!!!

Bedoelen ze bij de heftige attracties echt lichamelijke effecten (hartproblemen bijvoorbeeld) en bij de andere meer de schrikeffecten?

Graag verneem ik wat jullie mening op dit punt is. Ook hoor ik graag hoe heftig de volgende attracties zijn:
- Dinosaur / Animal Kingdom
- Test Track / Epcot
- Mission Space / Epcot
- Splash Mountain / Magic Kingdom

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet,

Stephan

Yowannes
26-07-10, 23:44
Ik heb zelf niet zoveel ervaringen met de meest "wilde attracties" (ik ben niet zo'n waaghals), maar vond de waarschuwingen in Universal en Seaworld vaak nogal overdreven. Amerikanen willen zich tegen alles en nog wat indekken met waarschuwingen en durven daarbij nogal wel eens van een mug een olifant te maken.
Maar dat is natuurlijk mijn visie hierop.

Lady-M
27-07-10, 00:05
Stephan68, in de attracties die jij opnoemt, ben ik in 2008 geweest. Ik ben wel iemand die vanwege hartproblemen zou moeten opletten op waar ik wel en niet in ga. De attracties die jij opnoemde vond ik wel meevallen, maar er zijn er ook bij waar ik maar beter niet in kan gaan en dan niet eens zozeer omdat ik bang ben dat er iets met mijn hart zou gebeuren, maar meer omdat ik erg snel ergens misselijk van word. Als je echter gewoon in goede gezondheid bent, zou ik er niet te zwaar aan tillen.

[verwijderd]
27-07-10, 08:35
De meeste attracties vallen idd heel erg mee. Testtrack is gewoon een wat pittige auto rit. Splash Mountain is een attractie met boomstam bootjes zoals je in vele parken hebt. Dinosaur is een zeeer hobbelige auto rit, hier zou ik met rug problemen wel voor waken. En Mission Space, daar hebben wij de simpele route genomen en dan blijft er slechts een simulator over die niet echt schrikbarende effecten heeft. De zwaardere route heb ik nooit gedaan dus daar kan ik weinig over zeggen.

Njit
27-07-10, 09:16
Mission Space is in de zwaardere route wel intens. Daar staan de waarschuwingen echt niet voor niks. Maar ook hiervoor geld: ben je normaal gezond dan kan er weinig gebeuren.

Michael66
27-07-10, 11:18
Graag verneem ik wat jullie mening op dit punt is. Ook hoor ik graag hoe heftig de volgende attracties zijn:- Dinosaur / Animal Kingdom: Het wagentje maakt nogal wat schokkende bewegingen. Als je al rugklachten hebt geen aanrader (voor mij dus helaas niet meer). Verder wat goede schrikeffecten, dus als je daar last van hebt: niet doen. Knipperende lichten kunnen voor mensen die daar gevoelig voor zijn (epilepsie e.d.) vervelend zijn.

- Test Track / Epcot: Snelheid en enkele schokkende bewegingen bij o.a. uitwijk- en remproef.

- Mission Space / Epcot: Cabine omsluit je grotendeels, dus geen aanrader als je clautrofobisch bent. De G-krachten en bewegingen kunnen (i.c.m. de kleine ruimte) bij sommige mensen nogal heftige lichamelijke reacties veroorzaken, zoals algeheel beroerd voelen, overgeven, desoriëntatie, duizeligheid. Als je daar gevoelig voor bent, doe deze dan niet. Aangezien de G-krachten op je hele lichaam werken kun je bij andere gebreken of ziektes beter deze attractie overslaan of eerst de "groene versie" zonder G-krachten proberen. Je kunt daarna zelf beslissen of je in staat bent de "rode versie" met G-krachten te doorstaan.

- Splash Mountain / Magic Kingdom: Gevaar! Vooral voor inslapen! :-) De langdurige tocht langs Broer Konijn en kompanen is wel grappig en op den duur slaapverwekkend. De rest van de ride heb ik alleen ervaren als lastig voor mijn rug, die de hobbels en duiken in combinatie met de keiharde bankjes met dito (lage) rugleuning niet zo prettig vond.

Mijn mening/ervaring.

Stephan68
27-07-10, 14:11
@ Lady-M: dat is precies de reden dat ik het vraag. Mijn vrouw is geopereerd aan haar hart (nieuwe hartklep) en van de cardioloog mag ze onder geen beding in achtbanen en dergelijke. Dit in verband met de g-krachten die er dan op je lichaam bloot worden gesteld.

Persoonlijk vind ik deze restrictie niet zo erg want ik kan er niet tegen omdat ik dan mijn oriëntatie kwijt ben en kotsmisselijk uit de attractie kom en de rest van de dag mij dus klote voel. Dus die heavy attracties slaan we so-wie-so over.

De andere vier die ik noemde (Dinosaur, Test Track, Mission Space en Splash Mountain) kunnen we wel doen zo te lezen.

Tot zover alvast iedereen bedankt voor de reacties. Nieuwe reacties met andere tips en/of aanvullingen zijn uiteraard nog steeds welkom!

shockblade
27-07-10, 14:53
Stephan; ten eerste het is Amerika. Stukje voorzichtiger dan hier, met dank aan de lawsuit cultuur.

De waarschuwingen omtrent rug-, nek- en andere klachten is vaak omdat er dan ergens in de attractie een ongecontroleerde en/of schokkerigere beweging zit. Neem nu bijv. Pirates of the Caribbean. Daar ga je op een gegeven moment een kleine waterval naar beneden. In het donker, verwacht je niet direct als je het weet. Je hebt in de bootjes geen ondersteuning voor nek of bovenrug. Voor sommige mensen kan dit erg vervelend zijn met nek- en/of rugklachten.

Je krijgt in dergelijke attracties te maken met een beweging die ongecontroleerd is, onverwacht en/of waarbij je de beweging niet goed kunt opvangen met het lijf door bijv. goed ondersteunende rug- en nekleuning. Dit kan variëren van 1 moment (drop bij POTC, voor de rest doodkalm) tot de hele rit (bijv. Kilamanjaro Safari's). Het kan een drop zijn, een hobbelige rit, een schuddende rit, ongecontroleerd ronddraaien; van alles en nog wat.

Voor de meeste mensen zullen deze waarschuwingen los lopen. Het is maar net welke klachten iemand heeft en wat voor hen kan triggeren. Op zichzelf zijn de waarschuwingen niet uit de lucht gegrepen, een bepaalde kern van waarheid heeft het waarbij een ieders klacht zal bepalen of het voor die persoon van invloed kan zijn of niet. Zelf ben ik erg gevoelig voor hobbels, bobbels, schudden, simpel gezegd elke onverwachte beweging als ik niet 100% optimale ondersteuning heb. Elke waarschuwing klopt bij mij dan ook. Ik ben overigens geen doorsnee, val eerder onder het label 'uitzonderlijk'.

Als je ter plekke meer wilt weten over waarom een waarschuwing ergens bij aangegeven staat en of het voor jou wellicht van invloed zou kunnen zijn; ga dan eens babbelen bij Guest Services. Zit vooraan in elk park. Zij kunnen veelal precies aangeven waarom die attractie die waarschuwing heeft. Zo niet, dan kunnen ze die info voor je achterhalen. Er zit immers een wereld van verschil tussen bijv. 1 kortdurige hobbel of 20 minuten lang hobbelen.


Voor wat betreft je oriëntatie snel kwijt; GS kan je daarover ook handige info geven voor zover je die niet al op de map vindt (die zijn sinds half 2009 veranderd, er staat al veel van dergelijke info nu op de map). Ik kan me voorstellen dat een donkere attractie eerder vervelend voor je kan zijn, omdat je daar niet visueel je kunt instellen op welke beweging er gaat komen. Als je weet welke dingen voor jou triggeren en je twijfelt over bepaalde attracties, dan kan GS je goed op weg helpen of desbetreffende attractie wat voor je is of niet.

kol
27-07-10, 18:00
Ik ga alleen nooit meer in Dinosaur. Erg schokkerig en ook nog helemaal niet leuk!

Marita
27-07-10, 22:11
Ik ga zelf in bijna elke attractie, maar mission space dus nooit meer. Ben nog nooit misselijk uit een attractie gekomen maar deze attractie had me toch te pakken zeg. Op zich gebeurd er eigenlijk niet veel gaat niet over de kop of zo maar het spelen met de luchtdruk of weet ik hoe ze het doen heeft me toch goed misselijk gemaakt. Eigenlijk de attractie waarvan ik zelf zeg nooit meer in te gaan.

Groetjes Marita

Njit
27-07-10, 22:37
G-krachten door het rondslingeren. Het is in essentie gewoon een centrifuge

http://machinedesign.com/sites/machinedesign.com/files/images/big-mac.jpg

Hannah
28-07-10, 13:45
Is het ook niet zo dat door de G-krachten/ adrenaline rush die je krijgt gevaar op kan leveren voor mensen die bijvoorbeeld aan de cholesterolremmers/bloedverdunners etc zijn? Ik denk dan: als je bijvoorbeeld als eens een hartinfarct hebt gehad en je hart pompt in grote hoeveelheden bloed door je lijf....dat dat een extra risico oplevert voor mensen met hart- en vaatziekten?

Ik denk dat dat ook nog wel een seen reden kan zijn.

Lady-M
29-07-10, 00:24
@Hannah: dat van die cholesterolremmers en bloedverdunners begrijp ik niet (ik gebruik ze allebei), maar als je vaatvernauwingen hebt, kun je door de spanning wel klachten krijgen denk ik. Een eerder doorgemaakt infarct maakt ook niet veel uit lijkt mij. Misschien als je halve hart stuk is, maar mensen die zoveel schade hebben opgelopen kijken wel uit om in die achtbanen te gaan lijkt me. Ik heb zelf twee keer een infarct gehad, waarbij relatief weinig schade is aangericht. Ik zou dus gewoon in alle attracties kunnen, maar sommige vind ik gewoon te heftig en dat staat los van mijn gezondheid. Ik word in heel veel dingen kotsmisselijk.

reneefrankrijk
29-07-10, 10:09
Mission Space: ik ben claustrofobisch en omdat die waarschuweingen overal staan is het moeilijk in te schatten wat je wel en wat je niet kunt hebben. Mission Space kon ik dus echt niet hebben. Ik moest heel erg focussen op het beeldscherm om niet in paniek te raken. Gelukkig zaten in mijn cabine maar 3 mensen en geen 4 dus ik had een stoel naast me vrij. Maar dan nog. Nooit meer!!

dirkiedik
04-08-10, 16:58
mijn vrouw is hartpatient,al sedert 13 jaar (helaas)maar ze gaat altijd overal in,je lichaam geeft zelf wel aan of je het voor de volgende keer aankan.

Teleton
04-08-10, 17:44
,je lichaam geeft zelf wel aan of je het voor de volgende keer aankan. ...sommige overmoedige bezoekers die door het niet opvolgen van de waarschuwingen gewond zijn geraakt of onwel zijn geworden, zullen dat standpunt niet beamen.

Mede dank zij de preventieve werking van de waarschuwingen is de kans op een ongeluk in een attractie uiterst klein. Het is dus misschien toch niet zo'n gek idee om van te voren uit te zoeken of een attractie geschikt voor je is en de waarschuwingen ter harte te nemen. Beter bange Piet dan dooie Piet, toch?

The National Safety Council bracht er in 2009 dit verslag (http://www.nsc.org/news_resources/injury_and_death_statistics/Documents/Report%2008-2009%20Nov09rev.pdf)over uit waarin liefhebbers de cijfers nog eens kunnen narekenen......:wink:

dirkiedik
10-08-10, 17:23
dan kan je ook niet in een vliegtuig naar amerika toe gaan of whatever waar heen ,omdat je anders turbulentie kan krijgen of in een enorme luchtzak terecht komen,sterker nog ,beter is om helemaal nergens naar toe te gaan .
lekker achter de geraniums:---)

an25
16-08-10, 21:47
Toen wij de eerste keer in 2008 mission space deden, had je nog geen rustige en extreme variant, er was alleen de extreme versie en die vonden wij erg heftig, veel druk op je borst en benauwd gevoel. Vorig jaar deden wij de rustige variant, dat beviel dus veel beter. Geen druk of zo. Die kan je zo doen. Splash mountain is leuk en vrolijk (you might get wet...) Test track lekker snel en Dinosaur wat jurrassic parc. Gewoon doen.

Stephan68
07-10-10, 13:58
Ben nu ongeveer drie weken terug en dacht laat ik eens een feedback geven op mijn vraag en jullie adviezen.

We zijn overal in geweest, behalve de heftige thrillrides (achtbanen). Dus ook Dinosaur, Mission Space (groen), Test Track enz. Zowel mijn vrouw (hartpatiënt) als ik (snel misselijk in heftige attracties) hebben nergens last van gehad en met volle teugen genoten van alle bijzonder mooie attracties!

Kan inderdaad beamen dat sommige waarschuwingen een beetje overdreven zijn. Denk (zoals eerder gezegd) dat dat hoort bij de claimcultuur in de States.

Chanti
10-10-10, 13:30
Mission space zou ik de groene versie doen als je vrouw niet tegen g-forces kan en jij snel misselijk wordt. Ik kan echt best goed overal tegen en ik ben echt groen uit de orange versie gekomen. Ben de hele avond misselijk geweest want hij is zoals op de waarschuwing zegt, behoorlijk heftig!

fitnessmouse
11-10-10, 12:42
Op zich gebeurd er eigenlijk niet veel gaat niet over de kop of zo maar het spelen met de luchtdruk of weet ik hoe ze het doen heeft me toch goed misselijk gemaakt.


Je zit hierbij (Mission space) zeg maar in een centrifuge en word door het draaien in je stoel gedrukt.
Daar hetgeen wat je op het scherm ziet, iets anders is dan wat er in werkelijkheid gebeurd kun je hier dus goed misselijk van worden.
Deze versie zou ik zeker niet doen met hartklachten.
Er zijn mensen overleden en toen hebben ze de mildere versie bedacht.