PDA

Bekijk Volledige Versie : Douane: Nieuwe knie/heup



loekie60
17-05-10, 22:30
Hallo allemaal,
9 juli gaan wij naar Florida. Als ik door de douane kom gaan altijd alle toeters en bellen af. Wat kan ik het beste doen: dokters verklaring, medisch paspoort of iets anders, heeft iemand hier ervaring mee.

ietie
17-05-10, 22:42
Er bestaat toch zoiets als een prothese paspoort?

didierc
17-05-10, 23:22
Hoi

Even een verklaring van de huisarts maar is waarschijnlijk niet eens nodig er lopen inmiddels 100.000 en mensen rond met een nieuwe heup of knie die hier niet eens aan denken.

didierc
17-05-10, 23:29
Hoi

Dit vond ik met even googlen


Iemand die een nieuwe heup heeft gekregen, heeft iets van metaal in het lichaam. Kun je met een heupprothese door de douane komen?

We kunnen alle dragers van een heupprothese geruststellen. Zij kunnen met een gerust hart op reis. Natuurlijk lopen ze, met metaal in het lichaam, wel de kans dat het alarm afgaat als ze door het detectiepoortje van de douane van het vliegveld lopen. Dat poortje reageert immers op metaal. Maar geen nood, iemand die niets bij zich heeft wat niet mag, mag van de douane gerust doorlopen. Een woordvoerder van de marechaussee zegt: „Het komt voor dat die poortjes bij vanalles en nog wat gaan piepen, bijvoorbeeld ook als iemand een stalen neus in de schoen heeft of een broekriem met allerlei metaal eraan. Ook zitten er na een operatie wel eens metalen pennen in benen. Ook bij mensen met een pacemaker is de kans groot dat het alarm afgaat. Als het poortje gaat piepen, zal
de betreffende persoon worden gefouilleerd en als dan blijkt dat die persoon niets spannends bij zich heeft, mag hij of zij gewoon doorlopen. Iemand die weet dat-ie iets van metaal in het lichaam heeft en liever niet wil dat het piepje afgaat bij het poortje, kan een verklaring van de huisarts vragen waarin staat dat-ie bijvoorbeeld een nieuwe heup heeft. Die verklaring kan-ie laten zien aan de douane. Dat is handig, maar overigens niet verplicht.”
Gr.

Didier