PDA

Bekijk Volledige Versie : "Opgelicht" in Orlando bij camera outlet store



sjoerd-jolanda
07-05-10, 03:42
Wie oh wie weet raad. We dachten dat we goedkoop een Sony camcorder konden scoren in amerika, na koop, in hotel op kieskeurig.nl gekeken te hebben kwamen we er achter dat we echt de dubbele prijs betaald hebben. Het leek een goede gerenomeerde zaak, zelfs reseller van allerlei merken, wie weet of er in amerika een soort klachten bureau is, ik heb de winkel zelf al een flinke mail gestuurd over hoe belachelijk het is om zo met mensen om te gaan en weet dat het dom is van ons zelf, maar ik vind niet dat ze er zo makkelijk af mogen komen. ....

Mijn vertrouwen in de amerikaanse mens is behoorlijk gedaald :x

Marcelg
07-05-10, 04:26
https://odr.bbb.org/odrweb/public/getstarted.aspx?siteID=172

Hier kun je een klacht indienen.

Even voor alle andere forum gebruikers, dit komt heel veel voor in Orlando, zelfs met kleding etc, dus als je een iets duurder product wilt gaan kopen doe eerst goed je huiswerk.

Teleton
07-05-10, 05:21
Mijn vertrouwen in de amerikaanse mens is behoorlijk gedaald :x

Begrijp ik het goed dat je nog in Florida bent? Waarom ga je dan niet naar de betreffende winkel terug om te overleggen? Ga alsnog na wat hun voorwaarden zijn met betrekking tot ruilen en retouren. Ook dat had je natuurlijk vooraf moeten doen, maar wellicht zit daar de oplossing. Daar bereik je meer mee dan met klagen op een forum over oplichting, toch? En mailen over een klacht is ook niet de sterkste optie om een klacht op te lossen. Stap er liever op af en vraag uitleg aan de manager.

Wanneer de winkelier niet bereid is om de koop ongedaan te maken, vrees ik dat je verder geen poot hebt om op te staan. Om over oplichting te spreken is een beetje flauwekulverhaal, toch? Je bent immers helemaal niet opgelicht. Je hebt teveel betaald. En dat is wel sneu voor je, maar het is eigenlijk flauw om daar de amerikaanse medemens de schuld van te geven.

Juridisch ben je immers vrijwillig een overeenkomst aangegaan waarbij men jou de gevraagde goederen voor de afgesproken prijs heeft geleverd. Daar kan je waarschijnlijk geen speld tussen krijgen. Maar misschien staat er nog een kenner van het Amerikaanse consumentenrecht op die er anders over denkt.

Zoals Marcel al aangeeft, moet je natuurlijk wel zelf je huiswerk goed doen. Niet eerst kopen en dan pas uitzoeken. Ik ben echt benieuwd of je een instantie of tipgever vindt die hier iets aan kan doen voor je.

r.teeuwsen
07-05-10, 06:53
Als ik het zo lees, ben je gewoon het bokkie....
Of de manager van de tent moet met zijn hand over zijn hart strijken, maar denk het niet.... Maar ga terug en leg het uit dat je niet de juiste hebt gekocht...
En probeer op die manier je geld terug te krijgen, klagen over te veel betalen heeft geen zin. Normaal kun je alles gewoon retour brengen in Florida. Hoe vaak ik niet iets terug heb gebracht... en gewoon geld terug gekregen. Welliswaar niet met dure electronica, maar bijvoorbeeld met een kluis/safe die achteraf niet handig genoeg bleek voor gasten, een ladder die groter moest zijn....
Ach met een beetje geluk...

Succes, Remco

Njit
07-05-10, 07:53
Vind opgelicht ook een te zwaar woord. Dan wordt je in Nederland ook dagelijks opgelicht door allerlei winkels waar je teveel betaald. Of dacht je nu werkelijk dat het product daadwerkelijk ooit de 'Van' prijs heeft gekost op een Van/Voor bordje?

Gewoon een gladde verkoper die een naïeve toerist een poot heeft uitgedraaid.. Maar om dat nu oplichten te noemen?

Ta2 Gerrit
07-05-10, 09:56
Wat ik mij afvraag is of het een officiële Sony winkel is geweest (zoals die in de Mall of Millenia) of één van die winkeltjes die je heel veel ziet, o.a. langs de 192 en I-Drive, met tons of cameras and electronics.

Ik vermoedt één van de laatste, en dan kun je het meestal schudden. Veelal gerund door Indiërs of Pakistani, erg veel advertenties in de toeristenblaadjes, met zgn. vanaf prijzen. Vaak modelletjes van vorig jaar en ouder, of gewoon puur nep. Merken als "Parasonic", die stijl.
Je vindt ze overal op de wereld, en hebben één ding gemeen, goede verkopers, die je met een mooie babbel de centen uit de zak l*llen.

Of dat oplichten is, is een tweede; je stuitert er uiteindelijk zelf in. Wij werden er 20 jaar geleden al voor gewaarschuwd, toen we onze eerste US Canon kochten bij een "gewone" (en inmiddels ter ziele) fotozaak in Kissimmee.

Tegenwoordig, met internet, doen wij het t.ov. jullie andersom. Als we iets nodig zijn (zoals toen 2 jaar geleden in de US de zakCanon kaduuk ging) kijken we wat in ons straatje past, zoeken de recensie en prijs bij Kieskeurig, en dan de prijs bij de Amerikaans ketens. Meestal is Wall*Mart (toen overigens Sears) de winnaar.

De dubieuze "electronic outletstores" mijden we daarbij als de pest. Daar komen we hooguit voor een batterij of een draagkoordje/tasje.
Met dit verhaal schiet je weinig op, maar ik wilde alleen maar even aangeven dat je weinig kans op restitutie maakt, en was nieuwsgierig of de term "Sony Outlet Store" de lading wel dekte. Ben nog al Sony fan, vandaar :grin:

Ik heb daarom de titel van het topic ook aangepast, omdat je zelf aangeeft dat de winkel meerdere merken verkoopt, en dus geen exclusieve Sony dealer is.

Het prijsverschil tussen de US en hier is zowiezo (normaal) niet zo groot meer.
Hopenlijk bevalt het apparaat wel, en maakt het mooie beelden, zodat het jullie "vakantieleed" toch nog wat draaglijker maakt.
En laat ons even weten hoe het afloopt.

Michael66
07-05-10, 10:16
Mijn vertrouwen in de amerikaanse mens is behoorlijk gedaald :xDe amerikaanse mens is veelal een handelaar. En handel heb je hem/haar gegeven ... :-\"

De enige op wie je boos kunt zijn is jezelf, denk ik. #-o

Overigens: Welkom op het Florida Forum. Jammer dat je met als eerste bericht meteen een klacht hebt, een melding van een vervelende ervaring. De meeste (nieuwe) forumleden stellen zich eerst even voor (zie "Even voorstellen") lezen een boel, stellen vragen over hun interesses, plaatsen een reisschema etc. Op die manier kom je daar in Florida een beetje beslagen ten ijs (Ijs? Zo koud is het er zelden, alleen als de airco erg hard aanstaat:grin:).
Maar het is nog niet te laat hoor!

Verder wens ik je veel succes met het doen van een vriendelijk beroep op de coulance van de winkel-eigenaar. Want m.i. ben je daaraan overgeleverd. En die coulance kun je best krijgen, als je maar briendelijk blijft. Een "mail op hoge poten" draagt daar niet zo aan bij. Denk ik.

Succes.

En laat het de rest van je vakantie niet bederven.

ekkie50
07-05-10, 11:11
Ja, die electronics outlet stores mijd ik ook. Ik heb er ooit een bezocht, zag wat prullaria aan de muren en vage vitrines, heeeeel veel koffers te koop, en toen had ik al het idee dat ik een bazar bezocht en geen serieuze electronicazaak zoals je zou verwachten gezien de vele advertenties en megagrote gevels. Dan kan je veel beter naar prima zaken als Walmart of Best Buy gaan. Eerlijk advies, en garantie, en duidelijke websites ;-)

PENPE
07-05-10, 13:00
Wij hebben bij die zg Outletstores ooit een geshopt voor een USA-kaartje
voor onze GARMIN. De kaartjes waren op voorraad echter hadden wij het
idee dat het illegale versies waren dus toch maar niet gedaan.

Ook wij hebben in Orlando een fotocamera en camcorder aangeschaft maar
wel bij de bekende zaken BestBuy en , helaas failliet inmiddels, CircuitCity.

Groetjes,
Pieter & Petra

Teleton
07-05-10, 16:49
Het prijsverschil tussen de US en hier is zowiezo (normaal) niet zo groot meer.


Misschien goed om daar nog eens bij op te merken dat de grote merken hun garantievoorwaarden voor artikelen die je hier in de USA koopt, beperkt hebben tot het land van aankoop. En dat die voorwaarden dan ook nog eens beperkter zijn, dan wij over het algemeen gewend zijn.

De merken bieden hier in de VS servicepakketten aan, je bepaalt en betaalt dus a.h.w. je eigen garantievoorwaarden waardoor de verkoopprijs in de winkel gedrukt kan worden. De meest uitgebreide pakketten hebben werelddekking, maar deze zijn ook het meest kostbaar. Het eventuele prijsverschil wordt hierdoor vrijwel te niet gedaan. Deze pakketten worden in Europa ook aangeboden, maar zijn daar, gezien de wet- en regelgeving op het gebied van consumentenrecht, meestal overbodig.

Ik weet niet precies in hoeverre USA-retailers verplicht zijn om deze Limited Warranty te melden bij de verkoop. Bij de Best Buy gaf de verkoper aan dat hij verplicht was dit te bespreken. Geen idee of dit company rules zijn of dat het wettelijk is bepaald.

Mocht dit wettelijk verplicht zijn en men is hier in gebreke gebleven, dan zou dit heel misschien voor Sjoerd en Jolanda een reden voor een klacht kunnen zijn bij de instantie die Marcel noemt. Maar ook die instantie raadt natuurlijk aan, eerst zelf stappen te ondernemen om met de detaillist tot en vergelijk te komen.


A Service Plan extends the standard Sony limited warranty up to the selected term. All Service Plans cover all parts and labor and shipping costs for repair of your Sony product. Coverage begins on the date you purchase the product. Service Plans are available offering up to four years of coverage (options may vary by product.) Coverage begins on the date you purchase the product.

tara
07-05-10, 17:25
Natuurlijk is het heel vervelend, maar inderdaad eerst je "huiswerk" doen.
Mijn zoon heeft hier in Orlando een hele mooie net-book gekocht in de aanbieding bij de WALMART :-) en ik maak er nu dankbaar gebruik van.

Michael66
08-05-10, 15:44
Natuurlijk is het heel vervelend, maar inderdaad eerst je "huiswerk" doen.Heb zojuist een DSLR-camera voor m'n meissie gekocht (sssst, niet verklappen:-#), morgen is het moederdag en ze heeft het verdiend. Uiteraard heb ik m'n huiswerk gedaan, en als ik diezelfde camera hier vlakbij had gekocht, dan had ik de verkoper zó ongeveer een vliegreis AMS-MCO kado gedaan. Hád, want uiteraard ben ik naar R'dam gereden en heb 't daar allemaal gekocht, zodat die vliegreis in eigen huis (lees: portemonnee) blijft.

Die verkoper van de zaak hier om de hoek is een hele leuke, aardige vent, en ik gun hem ook wel zijn handel. Maar ik ben niet gek (Nee?? Nee!! Ik praat alleen soms wat in mezelf ....). Lang leve internet.

r.teeuwsen
08-05-10, 17:40
Beste Sjoerd en Jolanda,

Jammer dat jullie hier op het forum alleen maar een klacht droppen en als daarna meerdere mensen advies geven het alleen maar stil blijft.....
Maar, wij Florida gangers hebben nog steeds VEEL vertrouwen in de Amerikaanse mede-mens!!
Als we staks weer terug zijn is het echt afkicken, de onvriendelijkheid straalt er weer af thuis in de supermarkt :-(

Greetz, Remco

sjemmie
09-05-10, 00:17
Hahaha... ja da's helemaal waar..

Net een weekje koud en nat thuis en in de winkels en supermarkten is er van de vrolijkheid, gastvrijheid en hartelijkheid weinig te merken.

Geen: How are you today?
Geen: Thank you for shopping with us.
Geen: Thank you for your business.

Helemaal niets, behalve chagrijnige mensen in de rijen en achter de kassa.

(Ben overigens nog wel benieuwd of je met de camera terug bent gegaan en de slimme verkoper hebt kunnen overtuigen van jouw fout om de camera voor teveel geld van hem over te nemen.)

sjoerd-jolanda
09-05-10, 00:46
Sorry Michael, ik heb mij inderdaad niet voorgesteld, maar al veel op dit forum gesnuffeld.... ik was idd eigenlijk zo pissig, dat ik even wilde informeren of ik nog iets kon. Inmiddels heb ik er vrede mee en ben idd zelf degene die dom is geweest...oeps... maar het cameraatje doet het perfect en we zijn er blij mee, wel beetje zuur als je hem bijv. bij wallmart voor de helft zie liggen, maar goed, mooie opnamen van disney zijn me zeker wat waard :-)

sjoerd-jolanda
09-05-10, 00:58
Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties. Na een nachtje geslapen te hebben is de teleurstelling redelijk gezakt...helemaal omdat het wel een super cameraatje is!

En ja, natuurlijk weet ik dat het naief is om de camera te kopen zonder huiswerk, het was echter wel zo dat ik mijn huiswerk over bepaalde camera's gedaan had, maar toen kwam ie opeens met nieuwste van nieuwste in Amerika, en ja....daar ben ik met open ogen ingetuind.

Dus bij deze mijn antwoord, en ohja Remco sorry dat ik niet gelijk op appèl reageer, maar ik vier vooral ook vakantie en na dagjes Disney parken zit ik niet elk uurtje achter de laptop O:)

We gaan nu heerlijk verder genieten nog 1 dagje Orlando, vanavond Old town met oude auto's en morgen gaan we naar Miami voor een week.

Gr.

Jolanda

Teleton
09-05-10, 03:40
We gaan nu heerlijk verder genieten nog 1 dagje Orlando, vanavond Old town met oude auto's en morgen gaan we naar Miami voor een week.

That's the spirit! Veel plezier met alles wat je hier nog gaat ondernemen.

Michael66
09-05-10, 08:33
Hoi Sjoerd en Jolanda,
Sportief en leuk dat jullie toch nog hier terug-gereageerd hebben, na al die "aanvallen" op jullie oplichtingservaring.
Tja, het nieuwste model .... de verleiding. In ieder geval geniet je nu van je nieuwe apparaatje, da's het belangrijkste. En het zal je niet snel nog een keer gebeuren, denk (lees: hoop) ik.

Veel plezier nog in Florida!


That's the spirit! Veel plezier met alles wat je hier nog gaat ondernemen.Ja, bedankt, wrijf het er nog maar een keer in: jij bent daar in FL en wij zijn in het vreselijk koude en natte NL. :roll:
Wacht maar, onze wraak zal zoet zijn. Mierzoet. :-\"

utah
06-06-10, 21:03
Onze Sony konden we ook bij Pakistani op I-drive kopen aan een heel pak goedkoper dan bij Target...Tot we ontdekten dat ie refurbished was.

Dus toch maar naar Target en de helft van de Europese prijs betaald.

goedhartl
10-06-10, 15:10
zijn alle camera outlet stores onbetrouwbaar, of zitten er nog een paar goeie tussen?
Ik zoek nl. voor mijn Nikon D-60 de SB-600 flash en ik wil deze in Florida gaan aanschaffen. Maar nu ik dit zo lees, vraag ik mij af of ik voor die paar tientjes niet beter in NL kan gaan shoppen.

Ta2 Gerrit
10-06-10, 16:14
zijn alle camera outlet stores onbetrouwbaar, of zitten er nog een paar goeie tussen?
Ik zoek nl. voor mijn Nikon D-60 de SB-600 flash en ik wil deze in Florida gaan aanschaffen. Maar nu ik dit zo lees, vraag ik mij af of ik voor die paar tientjes niet beter in NL kan gaan shoppen.

Ze zijn niet per definitie onbetrouwbaar, maar je moet wel heeeeel goed opletten.

Ik zou voor zo iets naar Ritz Cameras (http://www.ritzcamera.com/)gaan, o.a. in de Florida Mall.
Die hebben een goede sortering en zijn op dit gebied wel betrouwbaar :-).

Njit
10-06-10, 17:02
Vergelijk van te voren wel het prijsverschil met nederlandse aanbieders als Kameraexpress, Cameranu.nl en Digital Street.

http://tweakers.net/pricewatch/83141/nikon-speedlight-sb-600.html

6foot6
10-06-10, 18:34
zijn alle camera outlet stores onbetrouwbaar, of zitten er nog een paar goeie tussen?


Als er nergens prijzen vermeld staan, moet je op je tellen passen.

PENPE
10-06-10, 19:33
Vergelijk van te voren wel het prijsverschil met nederlandse aanbieders als Kameraexpress, Cameranu.nl en Digital Street.

Heb even een vergelijking gedaan tussen Camera-Express en BestBuy, dan blijkt dat BestBuy omgerekend maar 5 euro goedkoper is met de Nikon SB-600

Zelf ben ik aan het shoppen voor een Nikon SB900 voor mijn D90, dat scheelt veel meer, bij BestBuy omgerekend 442 euro, bij Camera-Express 328 euro

Bij de USA prijzen heb ik rekening gehouden met de additionele 7% sales-tax

Groetjes,
Pieter

Michael66
10-06-10, 19:42
En vraag altijd even na of het niet toevallig een "refurbished" exemplaar is. Die zou dan namelijk een stuk goedkoper moeten zijn.

Als je wat zekerder van je zaak wilt zijn, sla dan die prijsstuntertjes langs de weg over en koop in één van de grotere winkels. Walmart, Target, Best Buy etc .... er zijn er genoeg met veel keus en goede prijzen.

Teleton
10-06-10, 20:42
Als je wat zekerder van je zaak wilt zijn, sla dan die prijsstuntertjes langs de weg over en koop in één van de grotere winkels. Walmart, Target, Best Buy etc .... er zijn er genoeg met veel keus en goede prijzen.

Maar vergeet niet naar de garantievoorwaarden te vragen. In veel gevallen geldt de garantie alleen in het land van aankoop, dus moet je terug naar de VS.........:-k. Best Buy biedt hiervoor een oplossing, maar je betaalt wel voor je eigen garantie.

goedhartl
10-06-10, 21:00
Ik had ook ergens op internet een prijs van $ 218,- zien staan, dus als ik daar een veel lagere prijs zie, ga ik er maar vanuit dat het 'niet te vertrouwen is. Tenzij het bij een Target , Walmart etc. is...Die garantie is inderdaad een goeie.
Misschien dan toch maar even voor vertrek langs de Kamera-Express! Lekker dichtbij, NL garantie en goede service, ik heb de camera ook daar gekocht.

In ieder geval bedankt voor de tips!

Phillostar
12-06-10, 11:35
Als je geen fancy lcd schermpje nodig hebt maar wel TTL optie dan is deze speedlight misschien een optie http://cgi.ebay.com/TTL-Speedlite-Flash-Unit-YN-465-Nikon-i-TTL-DLSR-/250616757094?cmd=ViewItem&pt=Digital_Camera_Flashes&hash=item3a59ec3b66
Cheap cheap, what you see is what you get maar het werkt.

Ik werk zelf met 4 speedlights (de YN-460 zonder ttl) off-camera in manual mode.

http://farm5.static.flickr.com/4055/4678468908_b96d2c218b.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4064/4676033467_2825ba0b23.jpg

fransje
10-08-10, 21:23
Vorig jaar wilde onze zoon in Orlando een JVC camcorder kopen. Thuis al goed gekeken op internet wat die ging kosten bij o.a. Walmart.
In Orlando toch nog een paar van die winkeltjes bezocht, gewoon voor de prijs. Alleen maar Pakinstanen en Indieers daar, met allemaal hetzelfde verhaal: die hij wilde was slecht of te simpel, of er "moest" een speciale en héél dure lens bij voor de beste resultaten, maar hij kon beter een duurdere uitzoeken. Zoon hield z'n poot goed stijf, had alleen interesse in die ene ( al had hij allang in de gaten dat het veel duurder was)
Maar tja, die ene was dan "ïneens" niet op voorraad, en showmodellen werden niet verkocht, of de prijs was niet correct vermeld en gold voor een simpelere versie](*,), en ga zo maar door. Toen mijn zoon ergens opmerkte dat diezelfde camcorder bij Walmart veel goedkoper was, kreeg hij te horen dat Walmart een hele slechte winkel was met hele slechte service en geen garantie over de grens:^o....

Kortom, zoon heeft hem lekker bij Walmart gekocht voor een hele mooie prijs en met garantie=D>

thefreeze
10-08-10, 21:44
Been there, done that, bought the t-shirt. Mij is hetzelfde overkomen 16 jaar geleden in San Francisco. Gewoon stil in een hoekje schamen en net als mij over 1 jaar iemand anders uitlachen!