PDA

Bekijk Volledige Versie : Even voorstellen: Anais



Anais
03-05-10, 22:10
Dag iedereen

Ik stel me even voor; mijn naam is Anaïs Gallée en woon in Antwerpen. Ik zit in mijn laatste jaar van Toerisme en recreatiemanagement en ben bezig met het schrijven van een thesis over Florida. Het is de bedoeling dat ik bewijs dat Florida veel meer te bieden heeft dan enkel de prachtige witte stranden en de leuke pretparken. In september heb ik samen met mijn vader een prachtige 3 weekse rondreis gemaakt doorheen Florida.
Tot hiertoe lukt het eindwerk vrij goed, geen probleem om veel te schrijven over deze prachtige staat, maar nu vraagt mijn promotor cijfer- en kaartmateriaal. Ik ben meer een verhaal aan het schrijven dan een semi-wetenschappelijk project, aldus mijn promotor.

Kan iemand me tips geven aub?

Alvast heel erg bedankt!!

sjemmie
03-05-10, 22:23
Lijkt me handig als je vertelt wat voor cijfers en kaartmateriaal je zoekt.

Er is genoeg te vinden over Florida, in dit forum, op andere forums, op Wikipedia, op talloze sites. We willen je ook vast wel verder helpen, maar meer info is dan welkom, omdat we het kunnen hebben over vakantiegangers, foreclosures, huisverkopen, hoeveel parken, plassen, moerassen er zijn, de talloze diersoorten die er voorkomen, wat voor planten je kunt tegenkomen, hoeveel Wal*Mart's er zijn en ga zo maar door.

Njit
03-05-10, 22:44
Het is de bedoeling dat ik bewijs dat Florida veel meer te bieden heeft dan enkel de prachtige witte stranden en de leuke pretparken.

Is er nog meer dan witte stranden, pretparken en outlet malls? :)

Welke insteek had je zelf bedacht? Wat is het doel van je thesis?

disney-golf
03-05-10, 22:56
Ik wil je wel helpen als je me een PB stuurt.
Sinjoren moeten elkaar nu eenmaal helpen, niet?

Michael66
04-05-10, 09:47
Tjeetje, er is zoveel te becijferen over Florida. En misschien kun je daarvoor dan ook het beste terecht bij de gemeentelijke en andere overheden. Maar - en daarin volg ik Njit - eerst zul je vast moeten stellen wat je wilt becijferen, wat daarvan het doel is, wat je er mee wilt aantonen, bewijzen of onderbouwen.

Toerisme is een enorme inkomstenbron voor Florida. Maar niet de enige. Heb je bijv. al nagegaan welke uit welke sectoren de overige inkomsten komen, hoe de verdeling tussen verschillende sectoren is. En per sector misschien een SWOT-analyse maken en cijfermatig onderbouwen: wat zijn de sterke (mooi weer, gunstige geografische ligging, multiculturaliteit etc)en zwakke kanten (demografie, vergrijzing, afhankelijkheid van ...) van de staat Florida, en wat zijn de kansen (imagoverbetering in de VS, beschikbare bouwgronden, ...) en bedreigingen (aswolk, oliestranden, fruit-ziekten, weersinvloeden, politiek ....).

Al dit soort zaken zijn onderzoekbaar en te onderbouwen met (historische) cijfers.

Maar ...... voor mij is Florida nog steeds vakantie, fun en witte stranden. En dat mag het van mij ook nog heeeeeeeeel lang blijven.

Francien
04-05-10, 16:40
Anais, ik zou onze Moderator inhuren.....

Michael66
04-05-10, 22:45
Alleen voor feesten en partijen! :-P:-P:-P

Ta2 Gerrit
04-05-10, 23:43
Volgens mij is Anais geschroken van alle info :-). Of van mod. Michael66 ;-)

Michael66
05-05-10, 00:03
Ik ben ook heel eng!

http://img706.imageshack.us/img706/6428/mickeyburka.jpg

Teleton
05-05-10, 02:43
Volgens mij is Anais geschroken van alle info :-)....of van alles wat ze nog moet doen..........[-o<

Michael66
05-05-10, 02:56
Onze "bloemrijke" staat Florida is dan ook (zoals Teleton het altijd zegt) TOO MUCH!!

Wij kennen vooral de toeristische bezienswaardigehden, de themaparken, de stranden, de vele, vele winkels, de hotels en villa's etc. Maar er is zoveel meer.
Wist je dat:

Florida zeven letters heeft en de klemtoon oorspronkelijk op de i lag, maar in de loop van de tijd op de o is komen te liggen,
Florida grenst aan twee van de andere verenigde staten: Alabama en Georgia,
als ontdekker van Florida wordt gezien de heer Juan Ponce de León (1513),
De hoofdstad van Florida niet Orlando, Miami of Jacksonville heet, maar Tallahassee (tæləˈhæsi),
Tallahassee dat al sinds 1824 is en sindsdien is uitgegroeid tot de 133e stad van de VS qua inwoners (2008: 171.922),
Miami en Orlando de bekendste plaatsen zijn, maar Jacksonville de grootste is, (resp. 353.000, 186.000 en 778.000 inwoners)
dat die cijfers betrekking hebben op de steden zelf,
dat als je naar de agglomeratie kijkt de verhoudingen iets anders liggen (resp. 5.000.000, 1.645.000 en 1.123.000)
Dat de hoofdstad Tallahassee e.o. daarbij eigenlijk in het niet valt: 356.000,
je vooral Tampa ook niet mag vergeten met iets meer dan 300.000 inwoners (Greater Tampa Bay Area: > 4 mln, jaarlijks groeiend met zo'n 2.5% = ca. 100.000),
Florida totaal zo'n 18.5 mln inwoners heeft en daarmee de vierde-grootste staat van de VS is (1=CA 40mln, 2=TX 25mln, 3=NY 20mln),
de derde plaats waarschijnlijk al in 2011 van de staat NY wordt overgenomen,
Florida dan zo'n 6% van alle inwoners van de VS huisvest,
er in Florida gemiddeld ruim 130 inwoners per vierkante kilometer zijn (2007),
dat Florida qua formaat pas de 22e staat is met ruim 170.000 km2,
dat van die km2 bijna 18% water is,
een behoorlijk deel geasfalteerd is; 18.500 kilometer highway, waarvan 1500 km interstate,
de belangrijste interstates de I4, I10, I75 en I95 zijn en alle windstreken verbinden,
Florida zeer goed is vertegenwoordigd qua aantal teams in de hoogste competities van de grote Amerikaanse sporten Baseball (2), Basketball (2), Hockey (2) en American Football (3),
in het voorjaar (feb/maart) meer dan de helft van de MLB-honkbalteams in Florida verblijven voor hun seizoensvoorbereidingen (Spring Training),
MLB Spring Training zich concentreert in twee regio's: centraal-west Florida en zuid-oost Florida,
Florida elf gebieden kent die als "National Park" zijn bestempeld,
de grootste daarvan Everglades NP is, en de meest zuidelijke Dry Tortugas NP,
de Everglades een "whopping" 6100 vierkante kilometer beslaan,
daarvan "maar" zo'n 1500 km2 onder het kopje "National Park" zijn beschermd,
dit na Death Valley en Yellowstone het derde-grootste NP in de VS is,
daar vier soorten giftige slangen rondkrioelen: Eastern Diamondback en Dusky pigmee Rattlesnake, Cottonmouth en Coral snake,
het dierenleven in de Everglades meer dan 350 vogelsoorten, 300 soorten zoet- en zoutwatervissen, 40 soorten zoogdieren en 50 reptielachtigen beslaat,
de Everglades eigenlijk een enorme rivier zijn, gevoedt door m.n. de Kissimmee River, die met zo'n kwart kilometer per uur richting zee stroomt,
de grootste bedreigingen voor de Everglades zijn: de mens (oprukkende bebouwing, vervuiling etc), droogte en uitheemse planten- en diersoorten,
vier gebieden onder de auspiciën van de US Forest Service staan: Apalachicola, Choctawatchee, Ocala en Osceola National Forest,
de Seminolenoorlog tussen blanken uit het noorden en de lokale indianenstammen duurde van 1835 tot 1842,
Florida meerdere keren de mist inging met het tellen van stemmen (m.n. de presidentsverkiezing in 2000) en nu het lachertje van de VS is als het gaat om een "Recount",
Florida in de landelijke verkiezingen te boek staat als "swing-state", een staat die de ene keer een meerderheid Democraten telt, een andere keer Republikeinen,
het House of Representatives van de VS 25 leden heeft van Floridiaanse origine,
er in de VS zeven staten zijn die daar maar één stemgerechtigde zetel hebben (om de verhouding eventjes weer te geven),
het gemiddelde gezinsinkomen net onder de $40.000 ligt,
het minimum uurloon per 1-1-2009 $7.41 bedraagt en halfjaarlijks geëvalueerd wordt,
deze lijst is samengesteld door Michael66 op basis van zijn onovertroffen kennis en ervaring, waarvoor hulde,
Floridiaanse gezinnen met een inkomen lager dan $29.000 per jaar (bij een gezin van vier personen) foodstamps krijgen,
in 2010 ruim 2.500.000 (tweeëneenhalf miljoen!!) mensen daar gebruik van (moeten) maken,
het hoogste natuurlijke punt in Florida op ca. 345 ft / 106 meter boven de waterlijn ligt (Britton Hill - Walton County), in de Panhandle,
centraal Florida maar zo'n 15 tot 30 meter boven zeeniveau ligt,
er in de VS geen andere staten zijn waarvan het hoogste punt zo laag ligt,
Florida de 27e staat was die zich bij de Verenigde Staten aansloot,
ruim 120.000 studenten ingeschreven zijn aan de 11 state universities,
Florida 48 private universiteiten heeft erkend,
er van public colleges 28 staan in Florida,
er nog ongeveer 400 vliegvelden in Florida zijn die ten tijde van WO2 zijn aangelegd,
die onderdeel uitmaken van de totaal 131 openbare vliegvelden en ca. 700 private vliegvelden, heliports en "seaports".
ondanks het (sub-)tropische klimaat de grens van 100 graden Fahrenheit (38C) zelden wordt overschreden,
de hoogste gemeten temperatuur 109F/43C was in 1931 (Monticello - Jefferson County), de laagste -2F/-19C in 1899 (nabij Tallahassee),
Key West de kleinste temperatuurfluctuaties door het jaar heen kent en daar nog nooit vorst (<0C) is gemeten,
hurricanes zich niet altijd houden aan het officiele hurricane-season (1 juni-30 novenber),
het drukste deel van hurricane season is in periode augustus-oktober,
van 1851 tot 2006 141 hurricanes vakantie hebben gevierd in Florida, en daarvan 37 categorie 3 waren,
in 2004 in een maand tijd vier (!) hurricanes overlast veroorzaakten in Florida, een record,
Hurricane Andrew in augustus 1992 voor een slordige 25 miljard dollar schade aanrichtte, ook een record,
vrij recent (2006) een behoorlijke aardbeving van 6.0 op de Richterschaal heeft plaatsgevonden in de Golf van Mexico, 260 mijl zuidoost vanuit Tampa, zonder overigens veel schade aan te richten,
zo'n 81% van de bevolking in Florida blank is en 16% zwart/bruin/gekleurd/afro-american,
van de overige bevolkingsgroepen de Aziaten de boventoon voeren met 2.5%,
veel Floridianen Europese "roots" hebben, met vooraan de Duitsters, Ieren en Engelsen met ieder rond de 10%,
de grootste concentraties van Hispanics je vindt in Miami (veel Cubanen) en Tampa, black americans in Jacksonville en de Panhandle, Duitsers en Italianen in Miami en omgeving, Puerto Ricanen in Orlando en Tampa, Grieken in Tarpon Springs,
de staat Florida is verdeeld in 67 counties,
St. Petersburg (!!) meer inwoners heeft dan Orlando,
volgens artikel II sectie 9 van de grondwet van Florida Engels de officiele taal is in deze mooie staat.
in 2005 Engels in driekwart van de huishoudens de voertaal was,
toen in zo'n 19% van de huishoudens Spaans werd gesproken, en in 0.25% Vietnamees,
84% van de Floridianen gelovig is, waarvan 48% een vorm van Protestants, 26% RK en 1% islamitisch,
de huidige gouverneur van Florida Charlie Crist (aftredend in 2010) geen Democaat of Republikein is,
de overheid in Florida bestaat uit drie "poten": de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechterlijke macht,
het hoogste gerechtshof in Florida de Supreme court is en bestaat uit een voorzitter en zes leden-rechters,
de Florida Senate 40 leden telt, en het House of Representatives 140,
het jaarbudget van de staat Florida $66.5 miljard bedraagt,
de grootste inkomstenbron van de staat de sales-tax is,
de grootste inkomstenbron van de gemeenten de property-tax is,
de staat Florida geen inkomstenbelasting int, net als acht andere staten in de VS,
de grootste bijdrage aan de economie wordt geleverd door het toerisme, de landbouw / veehouderij en fosfaatwinning,
jaarlijks zo'n 60 miljoen toeristen Florida bezoeken,
de Orlando-area en de stranden de meeste toeristen trekken,
tweederde van de citrusproductie in de VS in Florida plaatsvindt,
95% van de sinaasappels wordt verwerkt tot m.n. sinaasappelsap,
naast citrusvruchten ook suikerriet, aardbeien en tomaten belangrijke landbouwproducten zijn,
fosfaatwinning zich concentreert rond Bone Valley in centraal Florida,
daar 25% van de wereldproductie van fosfaten plaatsvindt, en 75% van de gebruikte fosfaten in de VS,
gewonnen fosfaten voor 95% als grondstof voor kunstmest worden gebruikt,
er 24 militaire bases in Florida zijn,
daar zo'n 110.000 militairen zijn gelegerd,
dit een slordige $52 miljard bijdraagt aan de economie in Florida,
veel, heel veel informatie via algemene internetsites als Wikipedia te vinden is, maar dat cijfers en andere data daarin niet altijd geverifieerd of onderbouwd zijn. Een check bij bevoegde instanties zoals overheid, bureau voor toerisme etc is daarom altijd aan te raden en voor een wetenschappelijk onderzoek absoluut vereist. Bronvermelding en betrouwbaarheid van de bronnen is superbelangrijk.

Michael66
05-05-10, 04:03
Nog meer cijfertjes nodig?

Kan, ik lepel er zo nog een tig-tal op. No problem. 8-[

Ta2 Gerrit
05-05-10, 09:02
=D>=D> Hulde Michael, erg leuk om deze weetjes te weten te komen.
Ik ben bang dat de thesis van Anais nu af is. Zou er ook bronvermelding bij komen ? :-\"

mineke
05-05-10, 09:49
\\:D/\\:D/\\:D/zelfs ik heb weer wat geleerd over Florida, dankzij onze moderator Michael66 :grin:
grtjes Mineke

Michael66
05-05-10, 14:16
Het leuke aan dit soort cijfers en feitjes is dat ze allemaal als uitgangspunt kunnen dienen voor een (semi-) wetenschappelijk onderzoek. Het enige dat je daarvoor moet is je verwonderen. Verwonderen? Ja, verwonderen.

Bijvoorbeeld de aanzienlijke bevolkingsgroei. Ik verwonder me daarover. Waarom groeit de bevolking? Waarom groeit de bevolking in Florida harder dan in andere staten? Wat zijn de belangrijkste oorzaken van die groei? Hoe is de groei in de verschillende streken / steden en onder de verschillende leeftijdsgroepen? En onder de bevolkingsroepen of taal-groepen? En waarom is het in de ene groep meer dan in de andere? Zijn er duidelijke verkalringen voor? Zijn er erkende wetenshappers die er een mening over hebben, en waar is die mening op gebaseerd? Wat zijn de verwachtigen van de overheid m.b.t. groei; blijft de bevolkingsgroei aanhouden, neemt die af of wordt die nog groter? Welke vorzorgsmaatregelen zijner nodig om dat op te vangen en worden die ook genomen? Is de bevolkingsgroei van invloed op de economie? Op het toerisme? Op de medische zorg? Op de verkeersinfrastructuur? Op het milieu? Op het onderwijs?

Om maar eens een beetje te brainstormen.

Maar volgens mij alvast genoeg om een leven aan onderzoek en publicaties te vullen. Toch?\\:D/

derrobbie
05-05-10, 16:31
Ik heb misschien nog wel een leuke site waar je je ook lekker kunt verbazen.
Kijk en huiver. (http://www.usdebtclock.org/)
En alleen verbazen he, trek het je niet te veel aan het is immers Bevrijdingsdag:wink:

** ondertussen wel behoorlijk off-topic, maar vooruit **

ettol
06-05-10, 12:40
Hoi Anais.
Ik ben erg onder indruk van de state parks: http://www.floridastateparks.org. Daar vind je vast wat cijfer- en kaartmateriaal en getallen hoeveel mensen er komen e.d.
Dat is in Florida erg goed georganiseerd. Naast de disneyparken gaan wij naar deze parken om te zwemmen, kayakken, tubben etc.
Vorig jaar zijn we naar Kelly park geweest-
In een enorm natuurpark zitten er om de paar meter lifegards. Ze hebben de paden en de meren begaanbaar gemaakt door hout. Je kan er picnicken en barbequen. Er zijn douches en toiltetten. Vaak ook kampeerplaatsen. En dan kan je dus voor een paar dollar de hele dag vertieren, waaronder een tubbing van 1 uur. tussen de schildpadden! Je voelt je net tarzan!
Dit jaar staan er meer van deze parken gepland.