PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerder terug door overlijden/ziekte



Elisa
22-04-10, 01:35
Hallo allemaal,

ik heb al een beetje zitten zoeken naar een topic hierover, maar kon niets vinden vandaar dat ik even een nieuw onderwerp plaats.

Het zit namelijk zo:
sinds november is mijn oma ernstig ziek (kanker) en vorige maand is gebleken dat zij niet meer beter zal worden. Na dat (voor zover dat kan)een beetje te hebben verwerkt, ben ik gaan nadenken over wat we moesten doen met onze vakantie. Annuleren was mijn eerste ingeving,maar dat kan niet zomaar.
Ik heb al met de reis-annuleringsverzekering gebeld en zij zeggen dat als op het moment van +/- een week voor tot aan het vertrek geen sprake is van een levensbedreigende situatie wij niet kosteloos kunnen annuleren. Nu kost deze vakantie redelijk veel geld en hebben wij besloten toch te gaan. Ook hebben we dit met mijn oma besproken en zij wil echt niet dat we thuis blijven..

Maar wat als wij tijdens de vakantie worden teruggeroepen? Hoe moeten we dan alles regelen om thuis te komen? Of wort dit na een telefoontje (anwb alarmcentrale?) voor je geregeld?
Qua geld weet ik al dat ik dan alles terug krijg, dat zou me op dat moment niet eens interesseren trouwens.
Ik hoop dat er iemand is die me hiermee kan helpen, want ik maak me er best druk om. Je zit toch heel wat km verderop en in 3 weken kan er heel wat gebeuren..

kyra
22-04-10, 07:51
hallo Elise

Wij zitten in het zelfde schuitje.
Bij mijn moeder is op 2 plaatsen kanker geconstateerd.
Zij wordt hier de komende weken aan geopereerd. Dit wordt een zware operatie, daarbij is zij ook nog dementerend en woont ze in een verpleeghuis. Wij vertrekken over 6 weken. Zoals het er nu uit ziet gaan wij gewoon op vakantie. Wij hebben ook een reis en annuleringsverz. afgesloten en die zeiden dat in geval van overlijden, tijdens onze vakantie, de kosten voor terugvlucht en niet genoten vakantiedagen worden vergoedt. Dit moet je dan gelijk melden bij je reisverz., hun adviseren je dan wat je verder moet doen. Dit heeft de reisverzering ons verteld.
Bij ons handelt het zich ook nog om mijn kinderen en aangetrouwden, die gaan nl ook mee. We hopen ook dat alles goed gaat.
Ik wens je veel sterkte en hopelijk toch een mooie vakantie.

gr

mrloes
22-04-10, 08:31
hi

Ik kan je niet echt helpen maar wil je wel veel sterkte wensen en toch, ondanks je zieke oma, een heel fijne vakantie met mooi & leuke dingen.
Wij zijn een x onverwachts terug gemoeten vanaf Malta wegens 'n sterfgeval, opa v iemand in t gezelschap. We konden 2 dgn later mee met een vlucht, kregen de resterende dagen vergoed (qua hotelkosten) en bv ook de telefoonkosten. Je moet wel alles kunnen aantonen dus bonnetjes ed. bewaren.
Dit was echter in 2000, geen idee hoe dingen nu zijn.
Nogmaals, sterkte!!

corrus
22-04-10, 10:19
In geval dat je om deze reden terug moet...

A L L E S laten regelen door de annuleringsverzekering... ZIJ regelen de retourvluchten...niet zélf gaan fröbelen of dingen proberen te regelen...
In de meeste gevallen is een reourvlucht binnen 1 dag door de vezekeringsmaatschappijen geregeld...

Dus... gewoon op vakantie gaan... en indien nodig het bovenstaande opvolgen...

Sunshine State
22-04-10, 10:30
Dag Elisa, wij wensen je veel sterkte toe en hopelijk hebben jullie alsnog een top vakantie. Ik zou corrus volgen, dan loopt niks elkaar voor de voeten en is er ook geen enkele discussie. Volgens mij is dit ook de juiste weg!

Elisa
22-04-10, 10:46
Echt heel erg bedankt allemaal hier kan ik wel wat mee. Wat Corrus zegt was ook mijn idee, maar ik wist niet zeker of het ook zo werkt vandaar.

Ik hoop maar dat er niets gebeurt en we gewoon op vakantie kunnen, maar goed je weet het nooit.

@Kyra jij ook een hele fijne vakantie en heel veel sterkte voor de komende tijd.

Bosevents
22-04-10, 12:23
Allereerst heel veel sterkte.
Ik heb nog een tip. Zorg ervoor dat je een blog of website hebt waar al je gegevens en kopieën van jullie paspoorten opstaan. Deze kun je dan zo doorgeven aan je verzekeringsmaatschappij zodat zij altijd alle info beschikbaar hebben.

Veilig idee en nooit geen fouten in namen etc.
Sterkte

Elisa
22-04-10, 12:49
o dat is wel een goede inderdaad, of ik mail het naar mijn hotmail adres dan kan ik het altijd nog doorsturen naar ze. In ieder geval bedankt voor de tip!

ferret
22-04-10, 16:20
Wij hebben in 2008 onze reis wel geannuleerd. Een brief van de huisarts was alles wat de verzekering nodig had. De huisarts wilde die eerst niet geven, omdat niemand daar over liegt(zei ze) maar de verzekering stond daarop. Achteraf is mijn vader 3 weken na de periode van onze vakantie overleden. De tijd die wij nog hadden met hem, waren belangrijker voor ons dan 3 weken vakantie. Mijn vader vond dat flauwekul. Die vond dat we moesten gaan. Maar ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben.

Elisa
22-04-10, 19:12
Ja klopt, ben ik met je eens. Maar de verzekering heeft een brief nodig dat er sprake is van een direct levensbedreigende situatie (dus dat het er dat uit ziet dat ze in die 3 weken komt te overlijden). Daar is nu geen sprake van, ze is opgegeven maar ligt niet op haar "sterfbed". Daarom krijgen wij geen doktersverklaring. Die krijgen we pas als er wel van zo'n situatie sprake is. Want, wordt er gezegd, je kan wel opgegeven worden maar dan kan je toch nog maanden tot zelfs jaren (met bestraling/chemo ed) blijven leven. Natuurlijk kan er een hoop gebeuren in 3 weken en gebeurt er iets dan kunnen wij gewoon terug en worden resterende dagen vergoed (woorden van de verzekering, niet de mijne).

Mijn eerste ingeving was ook blijven en ik weet nog niet of ik er wel goed aan doe om te gaan. Maar annuleer ik nu, ben ik gelijk platzak want dan krijg ik niets.

[verwijderd]
22-04-10, 19:32
Ook bij ons helaas een vader waarbij die erge ziekte is geconstateerd, compleet met uitzaaiingen en ook niet meer geneesbaar. Gelukkig merkt hij er zelf eigenlijk helemaal nog niets van maar je weet nooit hoe het gaat lopen. Op het moment dat je dat allemaal te horen krijgt (januari) denk je toch inderdaad meteen aan je vakantie en wat je daar dan mee moet doen.

Gelukkig is het bij ons nu niet aan de orde maar het is wel frappant hoeveel mensen op dit forum er dus mee te maken hebben of net hebben gehad.

Overigens moeten we natuurlijk ook niet vergeten dat het ook kan gebeuren dan mensen die niets mankeren komen te overlijden, ook voor deze mensen is dit topic dan in ieder geval een leidraad omtrent wat te doen.

Allemaal sterkte verder en laten we hopen dat niemand zijn vakantie hoeft te onderbreken.

Lea
22-04-10, 19:55
Ja zat daar al aan te denken, je kan altijd te maken krijgen met het feit dat je versneld naar huis moet om wat voor dringende reden dan ook en dan is het wel zo fijn te weten wat te doen.

Maar kan me wel voorstellen als je al met een ernstig zieke zit dat je dan wel in dubio staat wat te doen.

Elisa
23-04-10, 01:51
@verwijderd. zo denken wij er dus ook over. Er kan altijd iets gebeuren, het enige verschil is dat wij nu weten dat het geen jaren meer zal duren. Het loopt zoals het lopen moet denk ik. Als dat betekent dat ik moet annuleren omdat het ineens slechter gaat of teruggeroepen wordt dan is dat maar zo.
Het belangrijkste vind ik dat als het slecht gaat ik bij haar kan zijn. Vandaar dat ik benieuwd was hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Ben vaak op vakantie geweest maar heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Ik snap dat sommige mensen het misschien ook een vorm van egoisme vinden dat we toch gaan, maar vergeet dan niet dat je echt niet zomaar kan annuleren (geloof me ik heb het geprobeerd).
Jij in elk geval ook veel sterkte en alvast een fijne vakantie!

Syllvia
23-04-10, 10:11
Sja, het blijft moeilijk. Ik heb oude ouders en ze mankeren altijd wel wat.
Vooral mijn moeder is al verschillende keren 'opgegeven', Maar het wonderlijke is dat ze steeds weer opknapt.
Vorige florida vakantie ging bijna niet door, omdat mijn vader een week van te voren een dubbele longontsteking kreeg en een hartinfarct. Na 3 dagen IC, en 4 dagen gewone afdeling mocht hij weer naar huis. ( hij is 83)
Wij zijn toch op vakantie gegaan. Eerlijk gezegd, als we iedere keer niet op vakantie gaan, omdat er iets bijzonders is met mijn ouders, waren we al 5 jaar niet weggeweest.
Wel hebben mijn zus en ik afgesproken om niet tegelijkertijd weg te gaan, zodat er altijd iemand voor hun is die kan helpen.

En ja bij ons is het ook zo dat we altijd rekening houden met de ziekte van mijn ouders, terwijl de vorige keer toen we op vakantie waren mijn nichtje van 22 frontaal tegen een boom reed............ Gelukkig is dat allemaal heel goed afgelopen :)

Het blijven moeilijke beslissingen, maarja that's life.

Ik vind dit wel een handig toppic, heb me er ook wel eens zorgen om ge maakt wat te doen, dus bedankt voor de tip, ALLEEN de annuleringsverzekering bellen.

r.teeuwsen
23-04-10, 17:29
Hoi Elisa,

Dat klopt, je moet een verklaring van een arts hebben om überhaupt te kunnen annuleren. Als ik jullie was zou ik gewoon gaan, ik heb datzelfde gedaan toen zowel mijn moeder als vader slecht lagen, beide zijn uiteindelijk overleden na onze terugkomst.... ze wachten echt wel op jullie.... hoe gek dat ook klinkt!! Maar wat wel belangrijk is om de 'achterblijvers' die met een eventuele uitvaart organisatie zaken gaan doen, melden dat jullie terug moeten komen uit het buitenland. Zo krijg je meer tijd tot aan de crematie/begrafenis. Normaal moet je binnnen een dag of 5 de begrafenis of de crematie plannen. Als er familie uit het buitenland moet komen kun je een paar dagen extra krijgen. En laten jullie alles regelen door de verzekeringsmaatschappij, bewaar overal bonnetjes van, telefoonkosten, ook eigen mobiel/taxikosten, noem maar op!!

Voel je vooral niet schuldig als diegene toch heen gaat tijdens jullie afwezigheid, ze hebben een slechter gevoel erbij als je je vakantie op voorhand gaat annuleren. Want iedereen gunt je die vakantie....

Sterkte en in ieder geval, en heel veel plezier gewenst, want geniet wel van je vakantie, ondanks alles!!

Greetz, Remco

Elisa
23-04-10, 21:33
Dat is een goede tip Remco, heel erg bedankt! Het is trouwens wel bizar hoeveel mensen dit meegemaakt hebben, dacht dat het sporadisch voorkwam.
Wat je zegt is wel waar; mijn schoonzus heeft enkele jaren geleden haar huwelijksreis (toevallig Florida) geanuleerd omdat haar opa op sterven las...de beste man heeft nog anderhalf jaar geleefd.

Ik hoop trouwens dat niet alleen ik hier iets aan heb maar ook andere mensen die voor hetzelfde dilemma staan!

r.teeuwsen
23-04-10, 22:52
Graag gedaan... en ik hoop ook dat andere er wat aan hebben....
Het is al erg genoeg als je in zo'n situatie zit, van wikken en wegen om wel of niet te gaan....

Sterkte!!
Remco

ferret
23-04-10, 23:07
Ik weet wel zeker, dat meer mensen hier iets aan hebben.

Het is tegenwoordig toch makkelijker om snel thuis te komen.
Met internet en mobiele telefoon is iedereen makkelijk te bereiken.
Zeker als je een op een vaste verblijfplaats zit.
Veel sterkte met het maken van deze moeilijke keuze.

twinmom1995
23-04-10, 23:19
Altijd gedacht dat de reisverzekering het dekt als je eerder terug moet...ik begrijp nu dat je dus bij de annulringsverzekering moet zijn.
Is het ook niet zo dat de retourtickets omgezet worden naar een eerdere vlucht? Dat zal vast ook kosten met zich mee brengen maar mogelijk een stuk minder :?:

In 2002 was mijn schoonmoeder opgegeven, zij overleed uiteindelijk 1 maand na onze vakantie.
In 2003 ging het niet goed met mijn vader, hij overleed 1 week voor onze vakantie.
In 2005 ging het niet goed met de opa van mijn echtgenoot, hij overleed ook 1 week voor onze vakantie.
Mijn moeder is 90 jaar, het ziet er nu gelukkig naar uit dat ze het nog jaren vol gaat houden maar het blijft natuurlijk een mens van de dag, wij vroegen ons dus ook af wat je moet doen als er iets gebeurd.
Deze topic komt dus als geroepen =D>

corrus
23-04-10, 23:30
Is het ook niet zo dat de retourtickets omgezet worden naar een eerdere vlucht? Dat zal vast ook kosten met zich mee brengen maar mogelijk een stuk minder :?:
Soms wordt de terugreis omgeboekt (da's het meest voordelige), maar meestal lukt dat niet... en dan wordt het een geheel ander kostenplaatje...

Maar da's helemaal niet iets om je druk over te maken... de verzekeringsmaatschappij regelt alles. werkelijk alles...

nee
24-04-10, 01:10
Het is iets wat veel mensen overkomen..... maar wat ik nu niet zo duidelijk vind....wanneer komt de reisverzekering aan de orde en wanneer de annulering? Het lijkt mij dat je zonder annul. de retourkosten zelf moet betalen..... Of valt het dan weer onder de reisverzekering?
Wij hebben ook eea aan de hand, maar wij gaan er van uit dat we sneller uit Florida terug zijn, dan uit b.v Spanje met de auto! Het blijft een lastige beslissing, maar ook wel weer een luxe-probleem. Er zijn zoveel mensen die niet eens op vakantie kunnen gaan, door wat voor reden dan ook!!

Elisa
24-04-10, 02:22
Het is iets wat veel mensen overkomen..... maar wat ik nu niet zo duidelijk vind....wanneer komt de reisverzekering aan de orde en wanneer de annulering?

Geen idee. Bij mij loopt beide bij Unigarant dus is hetzelfde tel.nr. Ze verbinden je wel door.
Trouwens hier een (denk ik) gouden tip voor iedereen. Vergat ik eerder te melden. Toen mijn oma werd opgegeven heb ik mijn annulering "ge-upgrade" voor €18 (met zijn 2-en). Nu is het zo dankzij die upgrade dat als wij eerder terug geroepen worden wij de volledige reissom terugkrijgen. Dus niet enkel het deel wat je nog tegoed hebt. Kijk hier maar eens:http://www.unigarant.nl/NR/rdonlyres/5D6E593B-3247-4FBB-9820-DC8165BF405D/0/RSP120208internet.pdf op de 1na laatste pagina staat het. Let op wel "maar" tot €1500 p.p. en €6000,- per reis, maar goed €3000 met zijn 2-en kom je een aardig eind.
Dit kan ook, net als bij ons, als je al lang en breed geboekt hebt en de gewone verzekering (bij unigarant) hebt afgesloten. Het risico lopen zij namelijk toch al.

Teleton
24-04-10, 03:58
Het is iets wat veel mensen overkomen..... maar wat ik nu niet zo duidelijk vind....wanneer komt de reisverzekering aan de orde en wanneer de annulering?

Eigenlijk is het erg simpel, vuistregel is: Ben je eenmaal op reis, dan declareer je de onvoorziene kosten bij je reisverzekering.

Moet je annuleren voor je op reis gaat, dan spreek je de annuleringsverzekering aan. De dekking van de verzekering loopt vanaf het moment van boeking tot het moment van vertrek. Vakantiedagen die je niet hebt genoten, doordat je onvoorzien eerder terug moest reizen, vertraging had o.i.d. vallen onder de annuleringsverzekering.

Verder is verzekeringswerk toch vooral een zaak van de kleine lettertjes. Lees ze in voorkomende gevallen goed na en overleg vooraf altijd goed met de maatschappij. Leg afspraken vast, zodat er achteraf geen misverstanden zijn.


Wij hebben ook eea aan de hand, maar wij gaan er van uit dat we sneller uit Florida terug zijn, dan uit b.v Spanje met de auto! De meeste vliegtuigmaatschappijen vliegen een keer per dag van de VS naar Europa. Deze vliegtuigen zijn of vol of overboekt, je kunt er in ieder geval niet zo maar op rekenen dat je zo kunt opstappen.