PDA

Bekijk Volledige Versie : [Nieuws] Whale at SeaWorld kills trainer



b.a
24-02-10, 22:16
Trainer gedood door Orka in Seaworld.

http://www.clickorlando.com/news/22659901/detail.html

JKG
24-02-10, 22:25
Tja het blijven wilde dieren he... maargoed, jammer dat zoiets gebeurd is.
Risico van het vak denk ik...

vondutchga
24-02-10, 23:10
SeaWorld trainer killed by killer whale

February 24, 2010 4:02 p.m. EST



(CNN) -- A killer whale killed a trainer Wednesday afternoon at SeaWorld in Orlando, Florida, a spokesman for the Orange County Fire Department said.
The spokesman, John Mulhall, said the trainer was pronounced dead at the scene.
The incident did not occur during a performance, said a spokeswoman for SeaWorld, who added that more information was to be released soon.

http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/wire/os-seaworld-orlando-shamu-injury-20100224,0,5560011.story

http://www.cnn.com/2010/US/02/24/killer.whale.trainer.death/index.html

[verwijderd]
24-02-10, 23:12
Gatsie, is nu niet echt het nieuws wat je wil horen als je komende vakantie de kleine mee neemt naar Seaworld.

corrus
24-02-10, 23:38
SeaWorld trainer killed by killer whale
Ja... Sad... very sad... :cry: Ik heb het ook gelezen...

Het blijven wilde dieren... Deze weegt ongeveer 6 ton en is 30 jaar... daar doe je helemaal niets tegen... :sad:

Patrick
24-02-10, 23:52
We zitten nu hier in florida naar het nieuws te kijken. Waarschijnlijk is de vrouw uitgegleden en daarna door de Orka (hoogstwaarschijnlijk Tilly) gepakt en verdronken.

Het blijft nog een hoop gissen, de persconferentie van SW leverde weinig informatie op. Het gaat om een 40 jarige trainster iig.

katjab
25-02-10, 01:00
De verhalen zijn op dit moment allemaal nog erg verschillend. Ben benieuwd wat er nou precies is gebeurd maar sneu is het in ieder geval.

Patrick
25-02-10, 01:05
Het gaat om de 40 jarige Dawn Brancheau.

Marcelg
25-02-10, 06:32
Shamu, de naam van de Whale, dus de meest bekende, het is ook de grootste whale in gevangen schap en wat ik net op het nieuws hoorde is dat het ook de tweede persoon is die hij gedood heeft, een ander in Britisch Columbia voor dat hij naar Seaworld was overgebracht.
Ook helemaal met JFK eens, de whale kan er niets aan doen hopelijk weer niet een of andere rare wetgeving hier die nu besluit dat de whale gedood moet worden.

Dat is namelijk met alligators als die in een bepaald bewoond gebied worden gevonden moeten ze worden afgemaakt ipv terug gezet te worden, veel mensen hier begrijpen nog steeds niet dat wij simpelweg in de achtertuin van de alligators zijn gaan wonen.

Frans_Natasja
25-02-10, 08:48
Dit kwam ik tegen.

ORLANDO - Een orka heeft woensdag een trainster gedood in het pretpark SeaWorld in Orlando in de Amerikaanse staat Florida.


Topman Dan Brown van SeaWorld zei dat het incident zich kort voor het begin van een show voordeed.
Een politiewoordvoerder stelde dat de 40-jarige vrouw vermoedelijk is uitgegleden en daarna in een bassin van de orka's terechtkwam. De orka Tillikum greep haar daarna en trok de vrouw onder water. Volgens Brown kwam ze door verdrinking om het leven. Hij noemde het slachtoffer een van de meest ervaren trainers van orka's in het waterpretpark. Ze werkte al zestien jaar in SeaWorld.
Amerikaanse media meldden dat Tillikum eerder bij incidenten betrokken is geweest. De orka zou schuld hebben gehad aan de verdrinkingsdood van een van zijn trainers in 1991 in een waterpretpark in de Canadese provincie British Columbia.
De orka werd in 1992 aan SeaWorld verkocht. In 1999 werd in het waterpark het lichaam van een naakte man aangetroffen op de rug van een orka. Hij was door onderkoeling om het leven gekomen. De man was mogelijk een bezoeker die erg onder de indruk was van de verrichtingen van de orka's.
Mogelijk had hij geprobeerd met een van de dieren te zwemmen. Die orka was Tillikum, aldus Amerikaanse media. Het is niet bekend wat er nu met Tillikum gaat gebeuren.

Lea
25-02-10, 09:12
Is dat dan de grootste orka in de show die als Shamu aan gevoerd word?

Wel jammer dat zoiets gebeurt maar ja net wat de meeste zeggen het is en blijven wilde dieren en zeker buiten de shows om denk ik dat de kans op ongelukken misschien toch groter zijn.

mrloes
25-02-10, 09:40
Ben ook benieuwd of t Shamu is of "gewoon" een andere orka.

De kans zit er altijd in dat zoiets gebeurt, hoe lullig t ook is voor medewerkers & familie & vrienden. Mensen die zeggen "mijn hond bijt niet" geloof ik ook nooit want
t kán, je kunt 't gedrag van 'n dier niet voorspellen.

*Nancy*
25-02-10, 09:52
Het gaat om de orka Tillikum

bron AD:

Al twee doden
Amerikaanse media meldden dat Tillikum eerder bij incidenten betrokken is geweest. De orka zou schuld hebben gehad aan de verdrinkingsdood van een van zijn trainers in 1991 in waterpretpark Sealand of the Pacific in de Canadese provincie British Columbia.

De orka werd in 1992 aan SeaWorld verkocht. In 1999 werd in het waterpark het lichaam van een naakte man aangetroffen op de rug van een orka. Hij was door onderkoeling om het leven gekomen. De man was mogelijk een bezoeker die erg onder de indruk was van de verrichtingen van de orka's. Mogelijk had hij geprobeerd met een van de dieren te zwemmen. Die orka was Tillikum, aldus Amerikaanse media.

Een vroegere medewerker van Seaworld zegt dat Tillikum steeds apart gehouden werd van de andere orka's en dat de trainers nooit samen met hem in het water mochten, gezien het agressieve verleden van het dier. Het is niet bekend wat er nu met Tillikum gaat gebeuren.

Njit
25-02-10, 10:13
Ze noemen ze allemaal Shamu (net als dolfijnen vaak Flipper heten):


Which one is Shamu?
Shamu is a stage name that we use for any of the adult (male or female) killer whales in our shows.

What is the origin of the name Shamu"? Many stories exist about the origin of Shamu's name. One revolves around the first collected killer whale that was named Namu after a British Columbian town. When SeaWorld welcomed its first killer whale, it was named Shamu, for "She-Namu".

Brechtje1983
25-02-10, 10:57
Jammer voor die vrouw! Maar ze weten dat ze dit risico lopen. Zelfde met leeuwentemmers en alle andere wilde dieren die in gevangenschap gehouden worden.
Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor deze show. Wij kijken nog altijd vol verlangen uit naar deze show...

pumi1000
25-02-10, 11:04
Erg triest dat dit gebeurd is. Hopelijk hebben niet veel mensen (toeristen) het gezien.

Je kijkt er toch wel anders tegenaan nu dit gebeurd is en als je zelf een bezoek gaat brengen.

Njit
25-02-10, 11:08
Hier vind je een Eyewitness report en meer: http://www.sfgate.com/cgi-bin/blogs/abraham/detail?entry_id=57918

irmaatje123
25-02-10, 11:36
Afgelopen dinsdag en vrijdag zijn we in het park geweest,en dinsdag de show in het shamustadion gezien.Vrijdag was er in het park niets van te merken{the show must go on ?}Ik schrok er van toen ik het vanochtend in de krant las.Ik heb er een nare bijsmaak van en vraag me af of ik{wij}als toetist de gekte rond shamu niet een beetje voeden,immers iedereen doet mee tijdens de show,en oo die vertederende beelden van een klein jongetje die zijn droom najaagd om trainer te worden.Je zit met tranen in je ogen,en dan dit.Natuurlijk realiseer ik me dat het killers zijn en blijven,echter tijdens de show is het een en al liefde voor de dieren,en verlies je de realiteit uit het oog.Ik wilde het toch even kwijt.

JanineB
25-02-10, 13:09
Zelf schrik ik ook van het bericht.... zo gek.... 2 weken geleden nog de show gezien :(

petrajessy
25-02-10, 13:18
http://media.nu.nl/m/m1cznrxaa0po.jpg
Orka doodt trainer
slideshow (http://www.nu.nl/buitenland/2192642/orka-doodt-trainer-tijdens-show.html)video (http://www.nu.nl/buitenland/2192642/orka-doodt-trainer-tijdens-show.html)

Flufjuh
25-02-10, 13:56
die vertederende beelden van een klein jongetje die zijn droom najaagd om trainer te worden.Je zit met tranen in je ogen.

Das wel erg Amerikaans, he? ;)

Afschuwelijk natuurlijk wat er gebeurd is, maar zoals velen al zeggen: Het blijven wilde dieren. Oppassen dus, maar daar heeft de familie van deze trainster natuurlijk niets aan. :(

Ta2 Gerrit
25-02-10, 13:57
De orcashow is voorlopig en tot nader order gesloten. De rest van het park blijft gewoon open.
Bij het incident waren wel toeristen aanwezig, hoewel niet veel. De orca was, volgens collega trainers al wel wat geirriteerd, maar niet opvallend anders.
De zeer ervaren trainer aaide de orca over het hoofd toen de laatste plotseling de trainer greep en onder water trok, waarna ze verdronken is.

Bron: WESH2 news, 10 minuten geleden.

Arie
25-02-10, 14:13
Tragedy hits SeaWorld Orlando after a trainer is killed after a killer whale pulls her in during a noontime show.
http://www.cfnews13.com/

Flufjuh
25-02-10, 16:17
So much for 'uitgegleden'........

cindy74
25-02-10, 19:08
Sommige zeggen dat de orka de vrouw in de mond nam . Ook vind ik het erg vreemd dat je geen filmpjes ervan ziet er moetten toch genoeg opnames zijn van dit .

Teleton
25-02-10, 19:50
Ook vind ik het erg vreemd dat je geen filmpjes ervan ziet er moetten toch genoeg opnames zijn van dit .

Nou, ik geloof het ook wel zonder filmpje...waarom zou je daar nu nieuwsgierig naar zijn? Bovendien is het ongeluk gebeurd in het bassin bij Dining with Shamu waar op dat moment kennelijk nauwelijks bezoekers waren. In de ruimte daaronder (underwaterview) waren ook wel wat mensen maar die zijn onmiddelijk nadat de trainer in het water viel, met klem verzocht om te vertrekken. Deze bezoekers hebben gemeld dat ze wel de trainer in het water hebben gezien, maar niet de orca.

Mickey99
25-02-10, 20:29
Wat een verschrikkelijk nieuws! Je zult het maar zien gebeuren.

Teleton
26-02-10, 10:34
Van de Seaworld site:



Believe shows at all SeaWorld locations are scheduled to resume starting Saturday, February 27. Dine with Shamu experiences have been suspended until further notice.


Over de trieste gebeurtenis in SeaWorld heb ik inmiddels ook een column op mijn doorgaans zo vrolijke vakantieblog geschreven.

Njit
26-02-10, 13:29
Zielig stukje Ton..

Dr. Phlox
26-02-10, 14:01
Wel mooi geschreven Ton.
Grz
Ton

Brechtje1983
26-02-10, 14:47
Prachtig geschreven Teleton!
Machtige verwoording van het 'ongeval'. Of was het de schreeuw om aandacht?

belgske
26-02-10, 18:11
Mooi, Ton. In mijn verbeelding zie ik hem, met een triestig snuitje, het verhaal vertellen.
Eigenlijk zou dit stukje naar SeaWorld gestuurd moeten worden.

cindy74
26-02-10, 18:28
neen ik wil niet perse het filmpje zien maar vind het erg raar dat er niets van te vinden is .

sonja
26-02-10, 19:00
Tilikum mag gelukkig blijven in Seaworld:


http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8537996.stm

Ta2 Gerrit
26-02-10, 20:15
Er is nu een live persconferentie over het incident op TV. Dus die zal wel snel op bv. WFTV.com staan.
Of één van de andere lokale zenders, WFOL, WESH etc. De reguliere uitzending is er voor onderbroken.

Mickey99
26-02-10, 20:43
Erg fijn dat de orka gewoon in Seaworld mag blijven en je hebt er een mooi stuk over geschreven Ton! =D>

Groetjes,
Sonja

[verwijderd]
26-02-10, 23:17
Zoals met veel van je verhalen is ook deze weer heerlijk om te lezen en geweldig verzonnen.

Teleton
27-02-10, 10:38
Met dank aan Gerrit voor de tip heb ik gisteren direct naar het verslag van de persconferentie gekeken. Naast de te verwachten kritische vragen over de veiligheid voor crew en publiek waarop uiteraard de te verwachten standaardantwoorden werden gegeven, vond ik het nieuws dat de interactie met de trainers in het water tijdens de shows tot nader order verdwijnt, het meest opvallend.

Er wordt dus tijdens de shows voorlopig niet meer met de orca's gezwommen. Er zijn kennelijk al scenario's die ze ook tijdens slecht weer gebruikten, wanneer het te gevaarlijk was voor de trainers om met de orca's te zwemmen.

Voor een volledig verslag van de persconferentie, zie hier (http://www.wftv.com/news/22679400/detail.html)

ronenivonne
27-02-10, 11:31
Goed dat ie mag blijven. Heel tragisch allemaal.

Brechtje1983
04-03-10, 12:01
Juist nieuw artikel hieromtrent gelezen op hln.be:

Nachtmerrie van dertig lange minuten in muil orka

http://www.hln.be/static/FOTO/pe/0/3/13/media_xl_3606808.jpg?20100304074833
Verleden week trok orka Tilly in SeaWorld zijn vrouwelijke trainer onder water in een fractie van een seconde. Voor het slachtoffer Dawn Brancheau duurde de verschrikkelijke nachtmerrie die leidde tot haar dood, maar liefst dertig chaotische minuten. Zo blijkt uit vrijgegeven informatie.
Nieuwe getuigenissen van mensen die het drama beleefden, onthullen de onmacht van medewerkers van Seaworld en de opgeroepen dokters om de trainer tijdig te bevrijden en haar leven te redden. Niemand kreeg het dier onder controle en zo duurde het maar liefst dertig minuten vooraleer het lichaam van het slachtoffer uit de muil van Tilly gehaald kon worden. Toen was het helaas al veel te laat om Dawn Brancheau te reanimeren. Alle kansen waren voor haar verkeken.

Vijftig toeschouwers
De orka greep Dawn Brancheau vorige week woensdag rond half twee in de namiddag plaatselijke tijd bij de schouder of paardenstaart (getuigenissen lopen uiteen) en trok haar onder water. Vijftig toeschouwers waren nog aanwezig toen het uiterst pijnlijke drama zich voor hun ogen afspeelde.

Geroep en gehuil
Een andere trainer van het marinepark Jan Topoleski liet onmiddellijk het waarschuwingsalarm afgaan. "Binnen de twee seconden trok de orka haar in het water en ze slaagde er niet in om zich los te trekken uit zijn muil", herinnerde hij zich. De aanwezige kinderen begonnen te roepen en te wenen. Andere medewerkers van het park haastten zich naar de plaats van het onheil om hulp te bieden.

Zeer akelig
"Het was ontzettend akelig", vertelde de Nederlandse toeriste Susanne De Wit. "De orka was heel erg wild, hij hield de trainer geklemd tussen zijn grote tanden en sloeg voortdurend met zijn staart." Ervaren Trainer Jodie Ann Tintle zag het ook gebeuren: "De orka wou Dawn maar niet lossen, hij wou haar niet afgeven aan ons."

Wanhopig
Dokter Tom Tobin verklaarde hoe wanhopig de situatie was. "Ik belde alle mogelijke reddingsdiensten op want dit liep volledig uit de hand", vertelde hij. De toestand werd steeds erger volgens getuigen omdat de orka voortdurend op en neer dook en verschrikkelijk opgewonden en agressief werd.

Even grip gelost
En dan zeer onverwacht loste Orka Tilly zijn slachtoffer even maar niet lang genoeg om een reddingsoperatie succesvol uit te voeren. De orka greep de trainer opnieuw vast om haar, zeg maar, nooit meer te lossen. Het duurde meer dan een kwartier vooraleer reddingswerkers Tilly konden isoleren in een kleiner bassin met een valse bodem. De medewerkers van het park konden het dier dan pas omhoog takelen uit het water maar dat volstond echter niet.

Tevergeefse pogingen
De orka weigerde halsstarrig om het ondertussen levenloze lichaam van Dawn te lossen. De hulpverleners hadden meerdere pogingen nodig om de muil van het dier te openen en het slachtoffer te bevrijden. Toen waren er al zeker dertig minuten verlopen.

Te laat
Ambulanciers sneden het pak van de trainer onmiddellijk los en bedekten haar lichaam met lakens. Alle hulp kwam te laat. Dawn Brancheau werd doodverklaard. (hlnsydney/kve)

baluga
04-03-10, 13:12
Gezellig, een dagje naar Seaworld. Jeetje, wat een verhaal zeg. Je zult het maar gezien hebben......... RIP Dawn