PDA

Bekijk Volledige Versie : Naar Florida met kind van een ander



svenehans
14-12-09, 20:50
We gaan dus zeer binnenkort richting Florida en de 13-jarige dochter van vrienden gaat met ons mee. Iemand enig idee of je moet zorgen voor een document waarin de moeder toestemming geeft dat haar dochter met ons mee reist?

Weet dat ik wat laat ben met deze vraag... (gaan namelijk komend weekend weg).

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

vondutchga
14-12-09, 20:55
Voor zover ik weet ben je niets nodig.

corrus
14-12-09, 21:13
Ik zou in ieder geval een toestemmingsbrief van één van een ouder of voogd..

De douane in Nederland wil nog weleens lastig doen...

pascalbrouwers
14-12-09, 21:22
Bel anders de douane op, die kunnen jullie zeker helpen.
Lijkt mij niet onverstandig om minimaal de toestemming vd ouders op papier te krijgen.

pascal

koenkamphuys
14-12-09, 21:22
Jazeker heb je dat nodig! Op Schiphol word je altijd ondervraagd door een medewerker van een beveiligingsbedrijf die een dergelijke verklaring zal vragen. Zorg voor een zelf opgestelde toestemmingsverklaring, ondertekend. plus een fotokopie van de paspoorten van de ouders. Ook voor ouders die alleen met een kind reizen wordt altijd toestemming van de andere ouder gevraagd trouwens.

Bij mijn weten zullen ze er in Amerika niet naar vragen maar voor alle zekerheid heb ik een dergelijke verklaring zowel in Nederlands als Engels opgesteld. Dit is de tekst die ik gebruik:

Ondergetekende,

(naam)

Moeder/vader van (naam kind)

Geeft toestemming aan (naam reiziger) om met (naam kind) te reizen naar de Verenigde Staten van Amerika.
__________________________________________________ ________________
The undersigned,

(name)

Mother/father of (name child)

Gives permission to (name traveller) to travel with (name child) to the U.S.A.


Date ....


Signature ...

Tinkerbell
15-12-09, 08:55
Zeker doen !!!!
Het wordt echt gevraagd op Schiphol en ik dacht dat de beveiligings meneer een grapje maakte.
Dus ik antwoord op de vraag "mevrouw is dit UW zoon "heel dom met "nee hoor hij is van de melkboer".

Nou dat hebben we geweten. Peentjes lopen zweten om alles weer recht te breien. Op een gegeven moment dacht ik echt ze laten ons niet door.
Ik zou voor duidelijke schriftelijke toestemmings papieren zorgen.

pascalbrouwers
15-12-09, 10:23
Lijkt mij ook niet onverstandig dat de ouders me gaan tot aan de douane.
gewoon mee in de rij staan en vervolgens weer terug lopen.
Kunnen zij het kind overdragen aan de vrienden, in het bijzijn vd douane.

Tevens zou ik op het formulier waar de ouders toestemming geven voor de reis ook telefoonnummers er bij vermelden.
mochten er twijfels zijn in welke vorm dan ook, kunnen ze nog altijd bellen.

Pascal

Njit
15-12-09, 10:26
Het wordt echt gevraagd op Schiphol en ik dacht dat de beveiligings meneer een grapje maakte.
Dus ik antwoord op de vraag "mevrouw is dit UW zoon "heel dom met "nee hoor hij is van de melkboer".

Les 1: maak NOOIT grapjes.

Ook leuke antwoorden op vragen als 'Heeft u uw koffer zelf ingepakt?' (nee, daar heb ik personeel voor) en 'Wat is het doel van de reis?' (zoveel mogelijk goedkope spullen kopen voor de hele familie) zijn niet aan te raden..

pascalbrouwers
15-12-09, 10:32
Les 2
Doe nooit chagrijnig.
Dit werkt absoluut niet in je voordeel.
2 jaar geleden nog meegemaakt.
Een nederlands gezin dat bestond uit vader moeder en lastig kind (dat doodop was vd reis).Vader was hierdoor ook niet in zijn beste doen.
En wat doet die kerel nou, hij gaat wat staan te z**ken tegen dat vriendelijke kereltje dat je toegeang verschaft tot de VS...
Wat gebeurde er toen....
Zij konden weer achteraan sluiten in de rij, en die was toch lang #-o

Tinkerbell
15-12-09, 11:31
@ Njit (http://floridaforum.nl/member.php?u=56) en pascalbrouwers.

Ik heb mijn lesje geleerd.:lol:

Wat me trouwens wel opviel was dat er op Düsseldorf veel relaxter omgegaan wordt met de passagiers.
Ondanks de Deutsche grundlichkeit wordt je er niet afgeblaft en gewoon behandelt.

svenehans
15-12-09, 19:50
Bedankt allemaal! Dat wordt dus gewoon een brief uitdraaien (bedankt voor de tekst, Koen), handtekening erop. Copie van moeder's paspoort erbij en dan kunnen we gaan!

Renske1978
15-12-09, 20:04
Les 2
Doe nooit chagrijnig.
Dit werkt absoluut niet in je voordeel.
2 jaar geleden nog meegemaakt.
Een nederlands gezin dat bestond uit vader moeder en lastig kind (dat doodop was vd reis).Vader was hierdoor ook niet in zijn beste doen.
En wat doet die kerel nou, hij gaat wat staan te z**ken tegen dat vriendelijke kereltje dat je toegeang verschaft tot de VS...
Wat gebeurde er toen....
Zij konden weer achteraan sluiten in de rij, en die was toch lang #-o


@ Njit (http://floridaforum.nl/member.php?u=56) en pascalbrouwers.

Ik heb mijn lesje geleerd.:lol:

Wat me trouwens wel opviel was dat er op Düsseldorf veel relaxter omgegaan wordt met de passagiers.
Ondanks de Deutsche grundlichkeit wordt je er niet afgeblaft en gewoon behandelt.

In zowel Nederland als de VS heb ik nooit meegemaakt dat je werd afgeblaft. Ben 1 keer geland in Duitsland en heb niemand bij de douane gezien.

Syllvia
15-12-09, 21:24
De enige keer dat we echt onvriendelijk zijn behandelt is bij aankomst in de vs.
Toch jammer, we komen immers handenvol geld brengen.

Tinkerbell
15-12-09, 21:31
In zowel Nederland als de VS heb ik nooit meegemaakt dat je werd afgeblaft. Ben 1 keer geland in Duitsland en heb niemand bij de douane gezien.

Ze staan in Düsseldorf wel degelijk. Ik werd zonder enige vraag doorgelaten omdat ik twee uur later halsoverkop in het ziekenhuis moest zijn voor een MRI scan.

pascalbrouwers
15-12-09, 21:53
In zowel Nederland als de VS heb ik nooit meegemaakt dat je werd afgeblaft. Ben 1 keer geland in Duitsland en heb niemand bij de douane gezien.

Nou das dan mooi.
shake hands, ik ( wij) ook niet :D

Wellicht was jij niet chagrijnig....
Zijn wij ook overigens ook nooit.
En dat helpt, en niet alleen in de VS maar overal.

koenkamphuys
16-12-09, 21:22
Les 1: maak NOOIT grapjes.
Ik heb me één keer 'verstout' om een grapje te maken bij een immigration officer die er zelf ook een vrolijke boel van maakte. Heb ik eerder in dit forum geschreven (http://www.floridaforum.nl/showthread.php?t=7925). Werd in dit geval wel gewaardeerd.

robisjo
16-12-09, 23:42
Ik zou ook zorgen dat je een bewijs bij je hebt dat je gemachtigd bent om voor het kind van je vrienden beslissingen te nemen. Stel dat er iets gebeurd en er moet een belangrijke beslissing genomen worden. In het ergste geval een operatie of iets. Dan is het toch wel verstandig om daarvoor al toestemming te hebben van de ouders. En natuurlijk een kopie van de paspoort of rijbewijs van beide ouders.

Wij hadden dit ook in de brief in het Engels en Nederlands neergezet toen we een vriendinnetje van onze dochter bij ons hadden.

Voorbeeld van onze brief:

woonplaats van ouders en datum dagtekening


Geachte heer, mevrouw,

Middels deze brief verklaren wij dat (jullie namen en geboortedata), toestemming hebben om onze dochter (naam dochter van vrienden met geboortedatum) mee te nemen op vakantie naar Amerika van datum.......

Verder geven wij toestemming om, mocht dit nodig zijn, beslissingen te nemen over medische behandelingen.

Met vriendelijke groet,




Namen ouders met geboortedatum en handtekening










Netherlands, datum


Dear Sir, Madame,

Hereby we declare that (namen ouders en geboortedatum) have permission to take our daughter (naam dochter en geboortedatum) on vacation to the United States of America from datum van de vakantie.

Furthermore we declare that they, if needed, they have permission to make decisions in medical care for her.

Yours sincerely,

Namen ouders en geboortedatum


Veel plezier en een fijne vakantie.

Sjon en Bianca

Bqtje
17-12-09, 01:48
Wij nemen zelfs voor onze kleinkinderen als we naar DLRP gaan zo een verklaring van de ouders mee , dus ik zou het zeker doen voor Florida .
Dit is ons aangeraden op het stadhuis .:roll:

svenehans
17-12-09, 13:32
Is inmiddels geprint... alleen de handtekening nog en een copy van het paspoort; dan is dat ook weer geregeld!

Super bedankt voor jullie reacties!

Ta2 Gerrit
17-12-09, 14:39
Voldoende informatie, dus deze kan mooi op slot :-)
Op verzoek van topicstarter, met nieuwe informatie, is het slotje weer verwijderd.

svenehans
04-01-10, 18:28
Afgelopen kerstvakantie zijn we dus in Orlando geweest en hebben de dochter van vrienden meegenomen om haar het Florida-kerstgevoel te laten ervaren. We hadden de brief zoals Koenkamphuys heeft geplaatst (nogmaals dank) en een copy van het paspoort van de moeder meegenomen.

Bij immigrations werd uiteraard gevraagd naar de relatie tussen de personen. De man wist niet goed wat hij er mee aan moest en ging overleggen met een collega. Toen hij terugkwam vroeg hij waarom de brief niet gelegaliseerd was. 'It makes it look better' was het antwoord toen ik hem vroeg of dat had gemoeten. Vervolgens moesten we ons melden bij een kantoor nadat we de bagage hadden opgepikt. Daar werd de dochter in kwestie 'ondervraagd' en ook ikzelf moest opnieuw vragen beantwoorden. Uiteindelijk kwamen dan de stempels en werden we allemaal toegelaten.

Kortom, mocht er iemand zijn die een minderjarig kind van iemand anders meeneemt; de brief is echt heel erg belangrijk en als het even kan, deze laten legaliseren voor ondertekening op het gemeentehuis.

pascalbrouwers
04-01-10, 18:36
Wat moet ik onder legaliseren verstaan ?

Als de gemeente ondertekend is het dan legaal.
Moeten dan ook beide ouders en kind mee..

greetz,
Pascal

svenehans
04-01-10, 19:44
Wanneer de handtekening wordt gezet bij de afdeling burgerzaken van de gemeente, dan wordt dat 'legalisatie' genoemd. Daarmee bevestigen dat diegene die tekent, ook echt die persoon is. Je betaalt dan een bedrag aan leges en je hebt uiteraard een identiteitsbewijs nodig.

pascalbrouwers
04-01-10, 19:57
Ok zoiets dacht ik al, maar moeten dan ook de ouders erbij zijn.
In dit geval alle ouders... + Kind

svenehans
05-01-10, 11:37
Volgens mij moet alleen de persoon die het ondertekent aanwezig zijn. Inhoudelijk kijken ze bij de gemeente -voor zover mij bekend- niet naar het document dat gelegaliseerd wordt.

desteijntjes
05-01-10, 12:30
Een vraagje, ik ga in juli met mijn dochter samen naar Florida.

Nu had ik bij het boeken van onze cruise al wel te horen gekregen dat het raadzaam is om bewijs mee te nemen dat zij mijn dochter is. Onze namen zijn natuurlijk afwijkend (mijn meisjesnaam in mijn paspoort)

Nu staat er wel in mijn paspoort, echtgenoot van.

Ik heb besloten om mijn trouwboekje mee te nemen om problemen te voorkomen met betrekking tot de cruise en de vlucht.

Heeft iemand hier ervaring mee, reizen met eigen kind? En is het afdoende als ik het trouwboekje (of een kopie, wat raden jullie aan) mee neem?

Renske1978
05-01-10, 19:12
Volgens mij moet een uittreksel uit het geboorteregister toch ook voldoende zijn? Daar staat precies in wie haar moeder is, en die dingen kun je ook gewaarmerkt aanvragen.

marijke8
06-01-10, 15:51
Een vraagje, ik ga in juli met mijn dochter samen naar Florida.

Nu had ik bij het boeken van onze cruise al wel te horen gekregen dat het raadzaam is om bewijs mee te nemen dat zij mijn dochter is. Onze namen zijn natuurlijk afwijkend (mijn meisjesnaam in mijn paspoort)

Nu staat er wel in mijn paspoort, echtgenoot van.

Ik heb besloten om mijn trouwboekje mee te nemen om problemen te voorkomen met betrekking tot de cruise en de vlucht.

Heeft iemand hier ervaring mee, reizen met eigen kind? En is het afdoende als ik het trouwboekje (of een kopie, wat raden jullie aan) mee neem?
Ik ga ook op 25 juli een cruise maken met mijn zoon, zwager en schoonzus. AV heeft mijn een e-mail gestuurd om een kopie van de geboorte akte mee te nemen. Omdat mijn man onlangs is overleden en hij heeft zijn achternaam. Daar ik geen geboorte akte heb neem ik een kopie uit het trouwboekje mee.

Indy
06-01-10, 22:14
wij gaan deze zomer met ons gezin naar Florida op vakantie, de vriendin van onze zoon gaat ook met ons mee.
de vriedin is dan 17 jaar is het ook nog nodig om eerder genoemde brief met toestemming van ouders mee te nemen?
er staat mij bij dat kinderen vanaf 16 jaar alleen mogen reizen maar weet dat niet zeker

Renske1978
06-01-10, 23:25
Ik ga ook op 25 juli een cruise maken met mijn zoon, zwager en schoonzus. AV heeft mijn een e-mail gestuurd om een kopie van de geboorte akte mee te nemen. Omdat mijn man onlangs is overleden en hij heeft zijn achternaam. Daar ik geen geboorte akte heb neem ik een kopie uit het trouwboekje mee.
Mag dat ook? want je schrijft daar zelf de naam van je kind in....kan me voorstellen dat het van minder waarde voor zo'n maatschappij is als een uittreksel van 2 tientjes...

marijke8
07-01-10, 17:06
Mijn man is met het trouwboekje naar de gemeente gegaan om daar mijn zoon in aan te geven toen hij geboren is. Dus dit hebben wij er niet zelf ingeschreven. Na zijn overlijden is dit ook vermeld in het trouwboekje officieel verwerkt door de gemeente

SasEs
13-07-11, 21:42
Hallo Allemaal,

Wij willen volgend jaar de dochter (8 jaar) van mijn vrouw haar zus, meenemen naar Orlando.(zus heeft vliegangst)
Moet je hiervoor nog speciale dingen regelen? buiten haar eigen paspoort natuurlijk.

Heeft iemand hier ervaring mee?

2theUSA
13-07-11, 22:56
Hoi SasEs,

Mijn schoonzus heeft vorig jaar onze dochter meegenomen naar Curacao.
volgens het reisbureau moesten wij, de ouders, een brief meegeven, waarin wij haar toestemming gaven met onze dochter te reizen. De brief was ondertekend door beide ouders, met een kopie van de paspoorten van beide ouders.
De reis is probleemloos verlopen.

Groet Christa

knaapje
14-07-11, 01:10
Zoek even op dit forum met de zoekterm "minderjarig" dan kom je het nodige hierover al tegen.
Knaapje

SasEs
14-07-11, 15:03
Bedankt voor jullie info.

rarossel
16-07-11, 05:27
Ik ben van de week met mijn dochter en haar vriendin naar Londen geweest en zowel de douane in Londen als bij terugkomst in NL vroegen naar een toestemmingsbrief van de ouders. Het is dus altijd verstandig om een verklaring mee te nemen als je een kind van een ander meeneemt.

svenehans
20-07-11, 09:37
Wij hebben 2 jaar geleden een dochter van vrienden meegenomen op vakantie. Neem een brief mee, waarin de ouder(s) toestemming verlenen. De douane-beambte gaf aan dat het wel beter was geweest om deze brief te legaliseren (kan bij de gemeente), maar dat dat niet verplicht was. 'It sure helps', was zijn reactie.
Naast de brief hadden we een copy van het paspoort van de ouder bij ons.
Na wat extra vragen en controles konden we overigens gewoon door. Prima dat ze dan alert zijn en extra aandacht besteden! Als je zorgt dat je alles voor elkaar hebt, is er niks aan de hand...